ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 17 грудня 2015 року № 15-VIІ
(ІІ сесія VІI скликання)
Комплексна Програма соціального
захисту населення Харківської області
на 2016 – 2020 роки
м. Харків
2015 рік
Паспорт
комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області
на 2016 – 2020 роки
1. Ініціатором розроблення комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області на 2016 – 2020 роки (далі – Програма) є Харківська обласна державна адміністрація.
2. Розробник Програми – Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації.
3. Відповідальний виконавець Програми – Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації.
4. Учасники та виконавці Програми:
Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, Департамент масових комунікацій Харківської обласної державної адміністрації, Головне управління Держпраці у Харківській області, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Харківській області, Об’єднання профспілок Харківської області, Об'єднання організацій роботодавців Харківщини та Об'єднання організацій роботодавців Харківської області «Граніт» Федерації роботодавців України, районні державні адміністрації, інтернатні установи системи соціального захисту області.
5. Термін реалізації Програми: 2016 – 2020 роки.
6. Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів, передбачених у обласному бюджеті по галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення», у межах можливостей обласного бюджету, коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, а також інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України.
З М І С Т:
1. |
Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма |
3 |
|
|
|
2. |
Мета Програми |
5 |
|
|
|
3. |
Основні завдання Програми |
5 |
|
|
|
4. |
Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми |
6 |
|
|
|
5. |
Якісні показники виконання Програми |
7 |
|
|
|
6. |
Очікувані результати від реалізації Програми |
7 |
|
|
|
7. |
Координація і контроль за ходом виконання Програми |
7 |
|
|
|
8. |
Напрями діяльності та заходи Програми |
8 |
1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма
Уже декілька років поспіль одним із видів соціальної підтримки мешканців Харківської області, які опинилися в скрутній життєвій ситуації, є надання одноразової адресної грошової допомоги.
Останнім часом стрімко зросла кількість звернень від громадян області, які потребують надання грошової допомоги на високовартісні операції, довготривале лікування, у тому числі на лікування учасників антитерористичної операції, що потребує значних обсягів фінансових ресурсів.
Так, у 2012 році за наданням грошової допомоги до обласної ради та обласної державної адміністрації звернулося 845 осіб, із яких матеріальну допомогу надано 281 особі на суму 1,7 млн грн; у 2013 році – 760 осіб, допомогу отримали 323 особи на суму 2,3 млн грн; у 2014 році – 954 особи, матеріальну допомогу виділено 382 особам на суму 3,1 млн грн. Станом на 01 грудня 2015 року звернулося 1696 осіб, матеріальну допомогу надано 766 особам на суму 5,9 млн грн.
В області налічується 22 482 громадянина, які користуються пільгами відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», із них:
учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС – 11 692 особи (у т. ч. 5658 інвалідів);
переселенців із зони забруднення – 5555 осіб (у т. ч. 934 інваліда);
учасників інших ядерних аварій – 252 особи (у т. ч. 67 інвалідів);
потерпілих дітей – 3 466 осіб, із них: 19 дітей-інвалідів, інвалідність яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою;
1517 дружин померлих громадян, смерть яких пов’язана з аварією на ЧАЕС.
Негативний вплив соціально-економічних та екологічних факторів призводить до погіршення стану здоров’я громадян, постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема до зростання чисельності інвалідів Чорнобиля, та підвищення рівня смертності серед даної категорії громадян.
Надання матеріальної допомоги дозволяє підтримати найнужденіших громадян у складний для них час та зменшити соціальну напругу.
Не менш актуальною проблемою залишається оздоровлення інвалідів загального захворювання та інвалідів з дитинства.
На обліку в органах соціального захисту населення для забезпечення санаторно-курортним лікуванням перебуває більше ніж 10 тисяч інвалідів. Із року в рік забезпеченість санаторно-курортним лікуванням складає близько 25%. За станом здоров’я багатьом із них важко долати великі відстані транспортними засобами, а також шкодить здоров’ю зміна кліматичної зони, тому більшості із них рекомендовано санаторно-курортне лікування у санаторіях місцевої кліматичної зони. На сьогодні, відповідно до чинного законодавства, інваліди забезпечуються путівками, які закуповуються Міністерством соціальної політики України за рахунок коштів державного бюджету. Упродовж останніх 7 років путівки для забезпечення інвалідів санаторно-курортним лікуванням у санаторіях місцевої кліматичної зони до області не надходили. Придбання путівок до місцевих санаторіїв для забезпечення інвалідів санаторно-курортним лікуванням дозволить щороку оздоровлювати близько 2 тисяч інвалідів загального захворювання та з дитинства без шкоди для здоров’я у зв’язку зі зміною кліматичної зони.
Одним із завдань, передбачених у Програмі, є проведення за рахунок коштів обласного бюджету додаткових заходів із протидії торгівлі людьми, гендерній дискримінації та попередження домашнього насильства.
Україна з країни походження та транзиту дедалі більше стає країною призначення. Тому зусилля органів державної влади повинні спрямовуватися на ліквідацію торгівлі людьми, а саме: проведення інформаційно-просвітницької роботи, виявлення постраждалих осіб та надання їм необхідних послуг.
Щороку в області фіксується близько 6 тисяч повідомлень про вчинення насильства у сім’ї. Проте, статистика не відображає дійсні масштаби цього негативного явища, яке досі має латентний характер.
Низький рівень культури суспільства спостерігається і з питань забезпечення гендерної рівності та протидії дискримінації за ознакою статі. Тож одним із завдань Програми є формування культури суспільства шляхом здійснення просвітницької діяльності та створення системи надання якісних соціальних послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми та насильства в сім’ї.
Не втрачає своєї актуальності питання створення належних умов проживання підопічних у будинках-інтернатах системи соціального захисту населення.
В області діє розгорнута мережа інтернатних установ, яка розрахована на проживання 3,6 тис. підопічних, а саме:
- 5 геріатричних пансіонатів на 1164 ліжко-місця;
- 9 психоневрологічних інтернатів на 1616 ліжко-місць;
- 3 дитячих будинків - інтернатів на 675 ліжко-місць;
- 1 спеціальний будинок-інтернат на 162 ліжко-місця.
Більша частина цих установ потребує капітальних ремонтів, кошти на які не виділялися упродовж останніх десятиріч.
Для створення безбар’єрного життєвого середовища для осіб із обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення необхідно обладнати інтернатні установи пандусами та забезпечити роботу спеціалізованого автотранспорту, обладнаного підйомниками, для перевезення малорухомих інвалідів.
Заходи, передбачені у Програмі, спрямовані також на вирішення одного із пріоритетів функціонування держави – соціальну захищеність людини в процесі її трудової діяльності. Особлива увага приділяється соціальному захисту працюючих, зайнятих на роботах зі шкідливими та небезпечними умовами праці. Програмою охоплено усі вікові категорії працездатного населення.
Відповідно до законів України «Про охорону праці», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» в області протягом 2012 – 2015 років реалізовувалися заходи щодо поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в Харківській області на 2012 – 2015 роки, які входили окремим розділом до комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області на 2011–2015 роки. Це дало змогу істотно покращити стан охорони та умови праці на підприємствах області. За чотири роки рівень виробничого травматизму та професійних захворювань знизився майже вдвічі (протягом 10 місяців 2015 року стався 131 нещасний випадок проти 263 нещасних випадків за аналогічний період 2012 року), протягом 10 місяців 2015 року зафіксовано 40 випадків професійних захворювань проти 88 випадків за аналогічний період 2012 року).
Однак складна економічна ситуація більшості підприємств не дає змогу вивести стан охорони праці на належний рівень, тому дані заходи не втрачають актуальності для впровадження їх у майбутньому.
2. Мета Програми
Метою Програми є:
підтримка найбільш незахищених верств населення;
створення належних умов проживання у будинках-інтернатах системи соціального захисту населення;
облаштування безбар’єрного життєвого середовища для осіб із обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення;
збереження сімейних цінностей, попередження насильства в сім’ї;
впровадження гендерних підходів в усі сфери життєдіяльності суспільства, протидія дискримінації за ознакою статі;
забезпечення захисту прав осіб, які постраждали від торгівлі людьми, надання їм допомоги;
реалізація державної політики щодо забезпечення здорових і безпечних умов праці на виробництві, запобігання виробничого травматизму та професійних захворювань, збереження життя і здоров’я людини в процесі праці;
впровадження заходів, спрямованих на усунення шкідливих та небезпечних умов праці.
3. Основні завдання Програми
Для досягнення мети необхідно виконати такі основні завдання:
забезпечити адресність надання матеріальної підтримки у вигляді разової грошової допомоги найбільш незахищеним верствам населення;
здійснити додаткові заходи з організації оздоровлення інвалідів;
забезпечити належне та максимально безпечне функціонування стаціонарних установ системи соціального захисту населення;
проводити роботу з підвищення кваліфікаційного рівня спеціалістів, які реалізують державну політику у сфері надання соціальних послуг, попередження насильства в сім’ї, протидії торгівлі людьми, забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків;
здійснювати корегування поведінки осіб, які вчиняють насильницькі дії;
проводити інформаційно-просвітницьку роботу з метою формування культури ненасильницької поведінки; підвищення рівня обізнаності населення області стосовно причин потрапляння до ситуації, пов’язаної з торгівлею людьми, та способів уникнення таких ситуацій; захисту від дискримінації за ознакою статі;
забезпечувати функціонування системи управління охороною праці на підприємствах, усунення шкідливих і небезпечних факторів на робочих місцях, узагальнення і поширення позитивного досвіду та впровадження прогресивних методів роботи;
посилити соціальний захист працюючих у шкідливих умовах праці;
підвищити обізнаність населення з питань охорони праці.
4. Шляхи
і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела
фінансування, строки та етапи виконання Програми
Вирішити вищезазначені проблеми передбачається шляхом розроблення:
заходів дієвої адресної підтримки малозахищених верств населення, сімей, які опинилися у скрутній життєвій ситуації, ветеранів та учасників війни, громадян, постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи, сімей, які втратили годувальників під час масових акцій громадського протесту у місті Києві, що відбулися у період з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року, інвалідів тощо;
заходів, направлених на поліпшення умов проживання підопічних будинків-інтернатів системи соціального захисту населення, розвитку стаціонарних установ, надання соціальних послуг;
заходів із утвердження пріоритетності сімейних цінностей, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, попередження насильства в сім'ї та протидії торгівлі людьми;
заходів щодо поліпшення стану безпеки гігієни праці та виробничого середовища.
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів, передбачених у обласному бюджеті на галузь «Соціальний захист та соціальне забезпечення», у межах можливостей обласного бюджету, коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Фінансова складова Програми може бути змінена шляхом внесення змін до Програми або перерозподілу коштів у межах Програми головним розпорядником коштів.
Програму передбачено реалізувати за 5 років, у період з 2016 року по 2020 рік включно.
Етапність виконання Програми визначається обласною радою і залежить від фінансових можливостей обласного бюджету.
5. Якісні показники виконання Програми
Адресне спрямування коштів обласного бюджету для надання фінансової підтримки окремим категоріям громадян;
поліпшення умов проживання підопічних стаціонарних установ системи соціального захисту населення;
розвиток надання соціальної послуги «Інватаксі»;
набуття професійних навиків фахівців із соціальної роботи;
забезпечення поширення інформованості населення;
зменшення випадків насильства в сім'ї та протидії торгівлі людьми за результатами здійснення профілактичної роботи;
зменшення кількості нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
6. Очікувані результати від реалізації Програми
Реалізація Програми дозволить:
матеріально підтримати найбільш незахищені верстви населення;
оздоровити у санаторно-курортних закладах місцевої кліматичної зони інвалідів загального захворювання та інвалідів з дитинства;
створити в будинках-інтернатах системи соціального захисту населення комфортні умови проживання одиноких осіб, які потребують постійного стороннього догляду, у тому числі переселених із соціальних закладів, розташованих у зоні АТО;
надати комплекс соціальних послуг особам, які постраждали від насильства в сім’ї, або стали жертвами торгівлі людьми;
поліпшити стан промислової безпеки та охорони праці, знизити рівень виробничого травматизму та професійної захворюваності, зменшити соціальні та економічні втрати від цих подій;
підвищити рівень соціальної захищеності працюючих, перш за все зайнятих у шкідливих умовах праці;
забезпечити реалізацію конституційного права громадян на належні, безпечні і здорові умови праці, збереження трудового потенціалу Харківської області.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Харківську обласну державну адміністрацію.
Координація дій щодо виконання заходів Програми покладається на Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації.
Контроль за виконанням Програми здійснює Харківська обласна рада
8. Напрями діяльності та заходи
комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області на 2016 – 2020 роки
Перший заступник
голови обласної ради В. Коваленко