ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням обласної ради

від 03 квітня 2007 року № 203-V (203-5-рр)

(ХІІ сесія V скликання)

 

 

 

 

 Комплексна програма

розвитку фізичної культури і спорту в Харківській області на 2007-2011 роки

 

 

 

 

1. Загальні положення

Комплексна програма розвитку фізичної культури і спорту в Харківській області на 2007-2011 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до статті 43 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (280/97-ВР) на виконання в області Державної програми розвитку фізичної культури і спорту на 2007-2011 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2006 року № 1594 (1594-2006-п), для забезпечення сталого розвитку галузі фізичної культури та спорту.

В Україні склалася критична ситуація у сфері фізичної культури і спорту. Лише 13 відсотків населення залучено до занять фізичною культурою і спортом. Потребує нагального вирішення проблема розвитку спорту вищих досягнень та підготовки резерву для національних збірних команд.
Аналіз рівня охоплення населення Харківської області масовим спортом свідчить, що за цим показником область поступається 10 регіонам України. Якщо в Одеській, Полтавській, Дніпропетровській, Сумській областях, місті Севастополі до занять фізичною культурою і спортом залучено більше 20 % мешканців, то по нашій області цей показник складає 14,2 відсотка.
Гіподинамія характерна для більшості людей працездатного та похилого віку (відповідно 92% та 96%). Лише 15 відсотків дітей і підлітків 6-18 років займаються у системі дитячо-юнацьких спортивних закладів.
Низький рівень оздоровчої рухової активності населення стримує формування здорового способу життя, від якого на 60% залежить стан здоров’я людини, відповідно від медицини – 8-10%. Загострення екологічного стану, низький рівень соціального захисту, проблеми у сфері охорони здоров’я та недостатній рівень фізичної підготовленості населення зумовлюють напружену демографічну ситуацію в області.
Тривалість життя в області у порівнянні з європейськими країнами у чоловіків менше на 11 років, у жінок – на 9. Показники смертності на 2,1% перевищують показники народжуваності.
Велика кількість дітей, підлітків, студентської молоді мають проблеми щодо фізичного розвитку та стану здоров’я. Більше 20 тисяч осіб цієї категорії не відвідують уроки фізичної культури і належать до спеціальних медичних груп. Різко прогресують у молодого покоління хронічні хвороби серця, неврози, артрити, сколіози, ожиріння тощо. Ситуація загострюється через зростаючу популярність у дитячому та молодіжному середовищі привабливих видів нефізичної діяльності (ігрові автомати, комп’ютерні ігри тощо). Місцеві органи виконавчої влади недостатньо уваги приділяють питанню створення умов для розвитку фізичної культури і спорту. Слабкою залишається матеріально-технічна база даної сфери. На цей час рівень забезпеченості населення області спортивними залами, із розрахунку на 10 тисяч осіб, складає 31% (21 місце серед регіонів України), спортивними майданчиками – 36% (22 місце), плавальними басейнами - 6% (7 місце).
Уперше проведений у 2005 році Всеукраїнський моніторинг стану спортивних майданчиків і футбольних полів дає підстави для твердження - більша половина з них побудована 15 – 20 років тому, а 60% з них не відповідають сучасним вимогам.
В області практично відсутні сучасні спортивні споруди для потреб спорту вищих досягнень. У зв’язку з цим в області рідко проводяться міжнародні змагання з популярних видів спорту. Через гострий дефіцит сучасних баз спортсмени збірних команд змушені проходити тренувальні збори в інших областях України. 
У більшості дитячо-юнацьких спортивних шкіл відсутня власна спортивна база. Із загальної кількості фахівців сфери фізичної культури і спорту лише 2,7 % складають інструктори з фізичної культури, які безпосередньо надають фізкультурно-оздоровчі послуги працюючому населенню. Рівень забезпеченості сфери кадрами (тренери, інструктори, вчителі та викладачі фізичного виховання) в області складає 49% (14 місце серед регіонів України). Знижується престижність роботи у сфері фізичної культури і спорту через недоліки в оплаті праці та низький рівень соціальних гарантій.
Продовжується тенденція щодо фінансування сфери фізичної культури і спорту по залишковому принципу. Відсоток від видаткової частини обласного бюджету у 2005 році склав лише 0,57% (26 місце серед регіонів України). Один з найгірших показників.
Не на належному рівні проводиться робота з пропаганди фізичної культури та спорту. Аналіз роботи засобів масової інформації показує, що 95% інформації про спорт – це повідомлення про офіційні результати різного рівня змагань. ЗМІ виховують здебільшого “уболівальника”, а не активного учасника спортивного руху.
Залишаються невирішеними, відповідно до сучасних вимог, питання науково-методичного, інформаційного, медико-біологічного забезпечення.
2. Мета і завдання Програми
            Метою Програми є: 
            сприяння зміцненню здоров’я населення області шляхом розвитку мережі дитячо-юнацьких спортивних шкіл, клубів, громадських організацій спортивного спрямування;
            створення умов для розвитку фізичної культури і спорту в області, досягнення високих результатів спортсменами регіону на змаганнях різних рівнів;
            удосконалення організаційного та впровадження нормативно-правового механізму. 
            Завданнями Програми є:
            проведення фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи в усіх навчальних закладах, за місцем проживання, роботи і у місцях масового відпочинку громадян, а також фізкультурно-оздоровчої та реабілітаційної роботи серед інвалідів;
            забезпечення розвитку олімпійських, параолімпійських, дефолімпійських та неолімпійських видів спорту шляхом підтримки дитячого, дитячо-юнацького, резервного спорту, спорту вищих досягнень, спорту інвалідів і спорту ветеранів;
 
               покращення кадрового, матеріально-технічного, фінансового, науково-методичного, медичного, інформаційного забезпечення;
            участь у міжнародній спортивній діяльності.
3. Фінансове забезпечення 
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету, які щороку передбачаються для виконання Програм, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством України. 
4.Очікувані результати
               Виконання Програми дасть можливість:
               збільшити до 20 відсотків від загальної чисельності населення кількість громадян, залучених до фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи;
               поліпшити результати виступів збірних команд та спортсменів області у складі національних збірних команд України в Олімпійських, Параолімпійських і Дефолімпійських іграх, Всесвітніх універсіадах, чемпіонатах світу та Європи, інших офіційних міжнародних та Всеукраїнських змаганнях;
               сформувати в області сучасну систему підготовки резерву для національних збірних команд України, довести до 20 відсотків показник охоплення школярів заняттями у спортивних школах;
               підвищити рівень забезпечення населення фізкультурно-спортивними залами, плавальними басейнами та спортивними майданчиками (з розрахунку на 10 тисяч осіб);
               продовжити роботу з ліцензування організацій і центрів на провадження фізкультурно-спортивної діяльності, довести цей показник по області до 2 одиниць на 10 тисяч осіб;
               сприяти створенню в області додаткових робочих місць у сфері фізичної культури і спорту, відновити престижність відповідних професій, підвищити рівень підготовки та кваліфікацію фахівців;
               зменшити середню кількість днів тимчасової непрацездатності через хворобу.
5. Координація дій і контроль за виконанням Програми
Організація виконання Програми покладається на управління з питань фізичної культури та спорту обласної державної адміністрації.
З метою забезпечення моніторингу і оцінки ходу виконання Програми утворюється обласна Координаційна рада, яка формується з представників органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, обласного відділення Національного Олімпійського Комітету, обласного центру з фізичної культури і спорту інвалідів “Інваспорт”, обласного центру “Спорт для всіх”, фізкультурно-спортивних товариств та відомств, інших громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості, провідних фахівців сфери фізичної культури і спорту, видатних спортсменів та тренерів.
Головою Координаційної ради є заступник голови обласної державної адміністрації. Положення про раду, її регламент та склад затверджує голова обласної державної адміністрації.