ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням обласної ради

від 03 квітня 2007 року № 208-V (208-5-рр)

(ХІІ сесія  V  скликання)

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

забезпечення агропромислового комплексу  області сільськогосподарською технікою виробництва промислових підприємств   м. Харкова та області на 2007 рік

 

І. Вступ

 

З метою підтримки виробників сільськогосподарської техніки регіону та забезпечення нею сільгосптоваровиробників необхідно виділення коштів з обласного бюджету для 30% здешевлення вартості техніки, яку аграрії будуть купувати у виробників області у 2007 році.

 

Актуальність  розробки цієї Програми полягає в наступному:

 

·                  сільське господарство відіграє важливу роль в економіці регіону і України в цілому;

·                   без технічного переоснащення неможливий перехід аграрного комплексу області на енергозберігаючі технології землеробства;

·                  технічне забезпечення сільськогосподарських підприємств суттєво впливає  на врожайність та соціально-економічний розвиток господарств;

·                  тракторне та сільськогосподарське машинобудування  - одна з  провідних галузей промисловості Харківської області та складова частина індустріально-аграрного енерговиробничого циклу регіону.

Досвід останніх років свідчить, що сільгосппідприємства за рахунок власних коштів спроможні придбати лише 20-30% техніки від потреби на оновлення свого машинно-тракторного парку. А за умови подорожчання пального з початку поточного року в 1,5 раза їх купівельна спроможність ще нижча.

Так, за  2005 рік господарствами області було придбано 152 зернозбиральних комбайни, 402 трактори, з яких 147 - виробництва ВАТ «ХТЗ». За 2006 рік придбано лише 119 зернозбиральних комбайнів, 287 тракторів, з яких
63 - виробництва ВАТ «ХТЗ», тобто закуплено техніки на 22% менше.

Дія Програми щодо 30% компенсації вартості складної сільськогосподарської техніки є найбільш привабливою для сільгосптоваровиробників, реально сприяє оновленню їх машинно-тракторного парку, значно покращує ситуацію із забезпеченням їх технікою, а також стимулює розвиток регіонального сільгоспмашинобудування.

Завдяки реалізації аналогічної програми, затвердженої у 2003 році, 38 із 147 придбаних сільгосптоваровиробниками тракторів виробництва ВАТ «ХТЗ»  було куплено за схемою 30% бюджетної компенсації їх вартості, крім цього, було придбано також 5 зернозбиральних комбайнів виробництва ДП «Завод ім. Малишева», 24 зчіпки борін виробництва ВАТ «ЛКМЗ», 19 важких дискових борін виробництва ВАТ «ЗМЗ».

У ході розроблення даної Програми проведено роботу щодо вивчення пропозицій та стану господарської діяльності і можливостей базових заводів області стосовно виробництва техніки для забезпечення нею потреб сільськогосподарських підприємств регіону, а саме :

-    ВАТ "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе" (ВАТ ХТЗ);

- Зміївський машинобудівний завод – філія ВАТ «АВТРОМАТ»; 

- ВАТ « Лозівський ковальсько-механічний завод» (ВАТ «ЛКМЗ»);

- ВАТ «Ізюмське РТП»; 

- ДП 110 « Харківський авторемонтний завод» (ХАРЗ);

- ВАТ Барвінківський машзавод «Червоний промінь» (ВАТ «БМЗ»).

            За основу було взято розроблення та освоєння серійного виробництва нових видів техніки, у тому числі систем машин, які забезпечують комплексну технізацію базових агротехнологій з вирощування зернових, зернобобових, технічних та інших культур і мають вищі рівні продуктивності.

 

ІІ. Загальні положення

 

Аналіз забезпеченості сільськогосподарських підприємств  Харківської області тракторами та іншою сільськогосподарською технікою (додаток 1) показує, що ці підприємства не мають нормативної забезпеченості, яка  до технологічної потреби тракторів складає 70%, зернозбиральних комбайнів – 62%, комбайнів для кормовиробництва – 45%, ґрунтообробних знарядь – близько 72%. Кількість машин для догляду за посівами не перевищує 78% до потреби.

 

Аналіз стану щодо оновлення машинно-тракторного парку за останні 5 років показує, що  за 2001-2005 роки було закуплено 714 тракторів з потужністю понад 100 к.с. та 924 трактори потужністю до 100 к.с., що склало, відповідно, 11,5 % та 13,2 % до їх фактичної наявності на 01.01.07 р.

Проведений якісний та кількісний аналіз стану техніки, наявної в сільгосппідприємствах області, показує, що через об’єктивні та суб’єктивні причини на сьогодні фактична забезпеченість тракторами потужністю понад 100 к.с. складає лише 77% до їх технологічної потреби, а машинно-тракторний парк в АПК області, в цілому, на 68-71% складається з техніки, яка має знос понад 70%.

По районах  показники забезпеченості різні і надаються в додатках до Програми, а саме:

-            наявний парк тракторів і навантаження на 1 трактор загального призначення по сільськогосподарських підприємствах районів  Харківської області - додаток 2;

-            розрахунок потреби  господарств області всіх форм власності у тракторах у розрізі районів – додаток 3;

-            наявний парк зернозбиральних комбайнів і навантаження на один комбайн по сільськогосподарських підприємствах районів Харківської області – додаток 4;

-            розрахункова потреба в зернозбиральних комбайнах господарств області всіх форм власності – додаток 5.

З кожним роком кількість техніки в господарствах області зменшується. Кількість зернозбиральних комбайнів у порівнянні з 1990 роком зменшилась з 5000 до 2492 одиниць, тракторів – з 25000 до 15414 одиниць.

На 60% зменшилась кількість ґрунтообробної та посівної техніки.

Темпи придбання нової техніки нижчі від темпів її зносу. У 2006 році було придбано лише 287 тракторів, 119 комбайнів та 433 одиниці ґрунтообробних знарядь, у той час як вибуло 873 тракторів, 177 зернозбиральних комбайнів, 1041 одиниця ґрунтообробних знарядь. Орієнтовні обсяги придбання господарствами області усіх форм власності сільськогосподарської техніки у 2007 р. викладені у додатку 6.

 У зв'язку з високим рівнем зносу техніки проводяться роботи щодо її ремонту як у спеціалізованих центрах, так і в сільськогосподарських підприємствах безпосередньо. При цьому, фірмовий ремонт застосовується рідко, якість ремонту не в повній мірі відповідає наявним потребам. Наявна незабезпеченість  сільськогосподарських підприємств якісними запасними частинами.

 

Фінансовий стан сільськогосподарських підприємств області, особливо після різкого підняття цін на енергоносії в поточному році, не дозволяє без додаткових заходів щодо державної та регіональної підтримки проводити розширене відтворення виробництва і забезпечувати власні потреби у сільськогосподарській техніці. Ситуація ускладнюється тим, що сільськогосподарська техніка вітчизняного виробництва, яка має меншу вартість, має нижчий технічний рівень, продуктивність, надійність і якість. Крім того, недостатній асортимент.

 Для забезпечення збуту сільськогосподарської техніки, що виробляється на підприємствах Харківського регіону, необхідно підвищити її технічний рівень, надійність і якість.

Вищенаведене є одним з істотних факторів для визначення завдань щодо виробництва техніки підприємствами тракторного і сільськогосподарського машинобудування в області та розроблення заходів для посилення державної та регіональної підтримки сільськогосподарських підприємств у придбанні техніки.

 

Основними ресурсами розвитку тракторного і сільськогосподарського машинобудівного комплексу в Харківській області є:

·         науково-технічний потенціал;

·         виробничий потенціал названих вище підприємств, що виробляють трактори та іншу сільськогосподарську техніку;

·         фінансові та інвестиційні ресурси регіональних, українських і зарубіжних інвесторів;

·         кадровий потенціал регіону та система  його відтворення в освітніх закладах;

·         управлінський потенціал, здатний налагодити ефективний менеджмент.

 

ІІІ. Мета і основні завдання Програми

 

Метою Програми є підвищення рівня показників виробництва сільськогосподарської продукції і забезпеченість нею потреб населення. Основним завданням Програми є забезпеченість сільськогосподарських підприємств  Харківської області тракторами та іншою сільськогосподарською технікою, згідно з технологічною потребою. Створення дієвого зв’язку між виробниками та споживачами техніки і на цій основі розроблення нових машин та механізмів, налагодження їх серійного випуску та вдосконалення моделей, що вже випускаються і користуються попитом. Сприяння в проведенні наукових досліджень у галузі машинобудування для аграрного комплексу, залучення до цієї роботи наукового потенціалу області.

 

ІV. Фінансове забезпечення Програми

 

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету. Орієнтовний обсяг витрат із обласного бюджету на реалізацію Програми складає 1млн грн. Ці кошти будуть використані на 30% компенсацію вартості техніки, яку аграрії куплять протягом року у ВАТ «ХТЗ», ВАТ «Лозівський ковальсько-механічний завод», ВАТ «Ізюмське РТП», ДП «110 Харківський авторемонтний завод».

Головним розпорядником коштів обласного бюджету на реалізацію даної Програми є Головне управління агропромислового розвитку.

 

V. Механізм реалізації Програми

Організаційне забезпечення виконання Програми здійснює Харківська обласна державна адміністрація.

До виконання Програми залучаються промислові підприємства  м. Харкова та області: ВАТ «ХТЗ», ВАТ «Лозівський ковальсько-механічний завод», ВАТ «Ізюмське РТП», ДП «110 Харківський авторемонтний завод», - які виробляють сучасну та якісну конкурентоспроможну сільгосптехніку, що користується попитом у сільгоптоваровитробників області.

 

VІІ. Очікувана ефективність від реалізації Програми

 

Виконання цієї Програми дозволить:

- сільгосппідприємствами області придбати з 30% компенсацією вартості близько 30 од. сільськогосподарської техніки виробництва промислових підприємств м. Харкова та області;

-    стабілізувати роботу, розвинути виробництво тракторного і сільськогосподарського машинобудівного комплексу області в 2007 році;

-    розробити та освоїти серійне виробництво нової конкурентоспроможної техніки: тракторів підвищеної потужності класичної схеми, ґрунтообробних машин, посівних комплексів та іншої;

-    підвищити експортний потенціал регіону;

-    зменшити зростання собівартості продукції у зв’язку з подорожчанням енергоносіїв за рахунок оптимізації виробничих потужностей, збільшення обсягів випуску, впровадження нових технологій;

-    у 2007 році, порівняно з 2006 роком, збільшити обсяги закупівлі сільськогосподарськими підприємствами регіону (у тому числі за рахунок пільгових схем придбання) техніки виробництва підприємств області;

-    створити нові робочі місця.

 

 

VІІІ. Контроль за реалізацією Програми

 

Координує виконання Програми та ефективність реалізації її заходів  Харківська обласна державна адміністрація та інформує про це обласну раду в термін до 1 лютого 2008 року.

Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації забезпечує організацію та виконання заходів Програми.

Контроль за використанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється у порядку, встановленому бюджетним законодавством.

 

 

 

Заступник голови

обласної ради                                                                                                      С. Чернов