ЗАТВЕРДЖЕНО

 

                                                                       Рішення обласної ради
                                                                       від _____________ 20__ року № __

                                                                       (___________ сесія ___ скликання)

 

 

 

 

 

 

Обласна Програма

«IT Харківщина»

на 2016 – 2020 роки

 

 

м. Харків

 

 

Паспорт

 

обласної Програми «ІТ – Харківщина» на 2016 – 2020 роки

 

1. Ініціатор розроблення Програми: Харківська обласна державна адміністрація.

 

2. Розробник Програми: Департамент масових комунікацій Харківської обласної державної адміністрації, комунальне підприємство «ХАРКІВСЬКІ ОБЛАСНІ КОМУНІКАЦІЙНІ СИСТЕМИ».

 

3. Відповідальний виконавець Програми: Департамент масових комунікацій Харківської обласної державної адміністрації, комунальне підприємство «ХАРКІВСЬКІ ОБЛАСНІ КОМУНІКАЦІЙНІ СИСТЕМИ».

 

4. Термін реалізації Програми: 2016 – 2020 роки.

 

  1. Концептуальні засади Програми

 

У регіональному розрізі, за даними Державної служби статистики України, за дев'ять місяців 2012 року найбільша кількість абонентів мережі Інтернет налічується у м. Києві (32,7%), Одеській (17,6%), Донецькій (6,7%), Дніпропетровській (4,8%), Львівській (4,3%) та Харківській областях (3,4%). На даний час суттєвих змін у сегменті Харківської області не відбулося.

В Україні загалом і зокрема у Харківській області питання щодо створення єдиної телекомунікаційної мережі вирішуються на недостатньому рівні. Про це свідчить зростання робіт з інформатизації, що виконуються у регіонах України окремими міністерствами, відомствами, окремими операторами поза межами національної програми інформатизації. Такий підхід призводить до дублювання робіт з інформатизації, недостатньо ефективного використання державних коштів, загострення проблеми захисту інформації тощо. Для ліквідації недоліків у проведенні заходів з інформатизації,  для створення ефективної регіональної системи телекомунікацій з урахуванням галузевих та відомчих інтересів, інтересів приватних операторів потрібна регіональна програма для здійснення процесів інформатизації соціально-економічної діяльності у регіоні та відповідна стратегія розвитку телекомунікацій.

Обласна Програма «IT – Харківщина» на 2016 – 2020 роки (далі – Програма) визначатиме шляхи реалізації обласних заходів щодо підтримання та розвитку телекомунікацій у Харківській області для втілення основних принципів діяльності у сфері телекомунікацій, що визначені Законом України від 18 листопада 2003 року 1280-IV «Про телекомунікації», планом заходів з виконання Концепції реалізації державної політики у сфері профілактики правопорушень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2012 року № 767, планом заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронного урядування в Україні, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2011 року № 1014 – р.

 

  1. Мета і шляхи реалізації Програми

 

Ця Програма є інструментом реалізації державної політики у сфері телекомунікацій щодо координації діяльності усіх органів місцевого самоврядування та підприємств, установ і організацій, пов'язаної з розвитком  телекомунікаційних мереж у Харківській області. Програма визначає проблеми розвитку телекомунікацій, стратегію і основні шляхи їх вирішення, а також принципи забезпечення комплексного розвитку телекомунікацій.

Для реалізації завдань Програми передбачається залучити ресурси мереж загального користування різних форм власності, забезпечити взаємодію цих мереж з урахуванням потреб національної безпеки та оборони держави, захисту інформації та безпеки критичних елементів мереж, а також управління всіма мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану.

З урахуванням технологічних потреб розвитку телекомунікаційних мереж Харківської області, а також можливості випереджувального використання сучасних і перспективних засобів телекомунікацій, основними шляхами розвитку телекомунікаційних мереж є:

- створення сучасних широкосмугових мультисервісних транспортних мереж на базі єдиних протоколів, сумісних з Інтернет-протоколами;

- розвиток широкосмугового абонентського доступу з використанням перспективних технологічних рішень, зокрема волоконно-оптичних  ліній, технологій пасивної оптичної мережі, радіотехнічного доступу, технологій надширокосмугового радіодоступу; 

прискорення розвитку телекомунікаційних мереж у сільській місцевості з використанням найбільш ефективних технологій;

розвиток та оптимізація всіх елементів телекомунікаційної інфраструктури українського сегмента Інтернет (у тому числі із системою транзиту Інтернет-трафіку) з метою створення рівних умов для доступу споживачів до Інтернет та забезпечення розвитку інформаційного суспільства на території Харківській області; 

- створення технічної можливості вибору постачальників телекомунікаційних та інформаційних послуг в телекомунікаційних мережах, запровадження послуги з вибору альтернативних маршрутів та кодів мереж операторів телекомунікацій, зокрема з урахуванням якості надання телекомунікаційних послуг;  

- забезпечення доступу до послуг, що надаються інформаційно-довідковими службами та службами екстреного виклику, зокрема системою екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112, абонентів телекомунікаційних мереж загального користування;

прискорене запровадження радіотехнологій рухомого (мобільного) зв'язку та використання систем абонентського радіодоступу;

- участь у створенні національної супутникової системи зв'язку;

модернізація та розвиток спеціальних телекомунікаційних мереж для задоволення потреб національної безпеки та оборони держави – мереж Державної системи урядового зв'язку, національної системи конфіденційного зв'язку, спеціальної позаміської мережі зв'язку, мереж воєнної організації держави;

- забезпечення розвитку мереж загального користування (насамперед телефонної мережі) та мереж рухомого (мобільного) телефонного зв'язку шляхом поступового переходу до мереж наступних поколінь з конвергенцією (взаємопроникненням) інформаційних, мультимедійних, телекомунікаційних та комп'ютерних технологій і послуг. 

 

Для реалізації завдань Програми передбачається залучити ресурси мереж загального користування різних форм власності, забезпечити взаємодію цих мереж з урахуванням потреб національної безпеки та оборони держави, захисту інформації та безпеки критичних елементів мереж, а також управління усіма мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану.

Стратегія розвитку телекомунікаційних мереж повинна базуватися на використанні новітніх технологій, які відповідають міжнародним стандартам, ураховувати необхідність технологічної взаємодії всіх мереж при наданні телекомунікаційних послуг, забезпечувати підвищення ефективності їх функціонування.

 

1. Використання Інтернет для реалізації Концепції розвитку електронного урядування в Україні, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2011 року № 1014-р, плану заходів з виконання Концепції реалізації державної політики у сфері профілактики правопорушень, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2012 року № 767, а також розширення доступу до інфокомунікаційних послуг необхідно розглядати як умову інтеграції Харківської області в український та світовий інформаційний простір і розбудову інформаційного суспільства. У зв'язку з цим слід забезпечити надання відповідної підтримки розвитку Інтернет в Україні та стимулювати надання з використанням Інтернет таких послуг, як електронна освіта, телемедицина, створення розподілених наукових мереж, електронна торгівля тощо. Значну увагу слід приділяти розвитку всіх елементів телекомунікаційної інфраструктури українського сегмента Інтернет, що сприятиме розширенню номенклатури послуг та зниженню їх вартості у різних регіонах України.

1.1. З цією метою необхідно:

1) здійснювати будівництво і розширення мереж швидкісного передавання даних на базі сучасних пакетних технологій та запроваджувати технології широкосмугового доступу;

2) оптимізувати за вартісними і функціональними характеристиками   телекомунікаційну інфраструктуру українського сегмента Інтернет (транзитні  мережі Інтернет-трафіка, вузли міжмережних Інтернет-з'єднань, пункти обміну Інтернет-трафіком та вузли доступу до мереж транзиту Інтернет-трафіку, топологію з'єднань між основними інформаційними мережами тощо), знижувати вартість міжмережних з'єднань та доступу до транзитних мереж, стимулювати створення і розвиток телекомунікаційних мереж, у тому числі на базі підприємств, організацій та житлово-комунальних об'єктів з використанням  проводових і безпроводових (радіо-) технологій;

3) розробити основні положення системи транзиту (обміну) Інтернет-трафіком, які передбачатимуть прийнятний за ціною та рівними умовами для всіх регіонів області механізм підключення до телекомунікаційних мереж для належного розвитку телекомунікаційної інфраструктури Інтернет Харківської області;

4) забезпечити упорядкування архівних документів за встановленими законодавством строками їх зберігання в архівних підрозділах органів виконавчої влади для здійснення поступового переходу на електронний документообіг;

5) забезпечити функціонування Державної інформаційної системи електронних звернень громадян;

6) установити системи візуального спостереження за дотриманням правопорядку та забезпеченням безпеки громадян у громадських місцях, зокрема місцях масового перебування населення на об'єктах залізничного, повітряного транспорту та зупинках громадського транспорту.

 

2. Телекомунікаційні послуги повинні надаватися споживачам за встановленим рівнем (системою  показників) якості на основі міжнародних стандартів і відповідати рівню розвитку телекомунікаційних мереж та   платоспроможності споживачів телекомунікаційних послуг в Україні.  Споживачі повинні мати право вибору телекомунікаційних послуг за їх якістю та ціною, а також отримувати від операторів або провайдерів телекомунікацій інформацію про показники якості та умови надання послуг.

 

Розвиток системи управління якістю телекомунікаційних послуг здійснюється за такими напрямами:

1) адаптація актів органів місцевого самоврядування Харківської області з питань якості телекомунікаційних послуг до міжнародних нормативних документів, передусім стандартів Міжнародної організації стандартизації, рекомендацій Сектору стандартизації електрозв'язку Міжнародного союзу електрозв'язку, Сектору радіозв'язку Міжнародного  союзу електрозв'язку та документів Європейського інституту стандартів у галузі телекомунікацій;

2) визначення переліку і нормування узагальнених показників якості телекомунікаційних послуг; диференціація рівня якості телекомунікаційних  послуг для встановлення ціни на них; удосконалення механізму нормування,  забезпечення та контролю якості телекомунікаційних послуг.

 

3. Стратегія розвитку телекомунікацій спрямована, насамперед, на вирішення зазначених проблем, крім того передбачає здійснення заходів для подальшого забезпечення розвитку телекомунікацій у Харківській області на базі телекомунікаційних мереж наступного покоління, що передбачають конвергенцію телекомунікаційних та інформаційних мереж послуг.

 

Розвиток телекомунікацій повинен здійснюватися за такими основними напрямами:

1) прискорення розвитку телекомунікаційних мереж з використанням новітніх технологічних досягнень (радіотехнологій, волоконно-оптичних, пакетних технологій тощо);

2) сприяння реалізації регуляторної політики у сфері телекомунікацій, спрямованої на об'єднання (консолідацію) можливостей  суб'єктів ринку телекомунікацій з метою розв'язання основних проблем сфери, підвищення ефективності та безпечності їх діяльності.

 

4. З урахуванням технологічних потреб в одночасному і гармонійному розвитку телекомунікаційних мереж, а також можливості випереджувального  використання у Харківській області сучасних і перспективних засобів телекомунікацій основними напрямами розвитку телекомунікаційних мереж слід вважати:

1) створення сучасних широкосмугових мультисервісних транспортних мереж на базі єдиних протоколів, сумісних з Інтернет-протоколами; розвиток широкосмугового абонентського доступу з використанням перспективних технологічних рішень, зокрема волоконно-оптичних ліній, технологій пасивної оптичної мережі, радіотехнологій доступу, технологій надширокосмугового радіо доступу;

2) прискорення темпу розвитку телекомунікаційних мереж у сільській місцевості і депресивних регіонах з використанням найбільш ефективних технологій;

3) приведення системи нумерації телекомунікаційних мереж у відповідність з європейськими стандартами;

4) розвиток та оптимізація всіх елементів телекомунікаційної інфраструктури українського сегмента Інтернет (у тому числі із системою  транзиту Інтернет-трафіку) з метою створення рівних умов для доступу  споживачів до Інтернет та забезпечення розвитку в Україні інформаційного  суспільства;

5) створення технічної можливості вибору постачальників телекомунікаційних та інформаційних послуг у телекомунікаційних мережах, запровадження послуги з вибору альтернативних маршрутів та кодів мереж операторів телекомунікацій, зокрема з урахуванням якості надання телекомунікаційних послуг; 

6) забезпечення доступу до послуг, що надаються інформаційно-довідковими службами та службами екстреного виклику, зокрема системою екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112, абонентів   телекомунікаційних мереж загального користування;

7) створення науково-технічної бази для розширення багатооператорської мережі на основі мультисервісних телекомунікаційних транспортних мереж;

8) прискорене запровадження радіотехнологій рухомого (мобільного) зв'язку та використання систем абонентського радіо доступу;

9) забезпечення розвитку мереж загального користування (насамперед телефонної мережі) та мереж рухомого (мобільного) телефонного зв'язку шляхом поступового переходу до мереж наступних поколінь з конвергенцією (взаємопроникненням) інформаційних, мультимедійних, телекомунікаційних та комп'ютерних технологій і послуг.

 

5. Пріоритетним напрямом розвитку телекомунікаційних мереж повинен бути прискорений розвиток мереж телефонного зв'язку для надання загальнодоступних послуг, перелік яких визначений законодавством. При цьому слід ураховувати такі особливості:

1) загальнодоступні телекомунікаційні послуги повинні надаватися всім бажаючим за регульованими державою тарифами. Для розширення загального доступу до телекомунікаційних послуг слід прискорити нарощування технічних можливостей телекомунікаційних мереж;

2) необхідно забезпечити доступ споживачів до загальнодоступних телекомунікаційних послуг через створення і розвиток пунктів колективного  доступу (універсальні таксофони, переговорні пункти тощо) в усіх населених пунктах України з кількістю населення понад 50 осіб. Час доступу до найближчого пункту надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг без застосування транспортних засобів не повинен перевищувати 30 хвилин;

3) продовжити оновлення і розвиток стаціонарних мобільних телефонних мереж, необхідно збільшити абонентську ємність сільської телефонної мережі і телефонізувати усі соціально значимі об'єкти: загальноосвітні та дошкільні навчальні заклади, медичні установи, клуби, бібліотеки тощо.

 

6. Фінансування розвитку телекомунікаційних мереж органами місцевого самоврядування Харківської області здійснюється за рахунок цільових коштів місцевих бюджетів згідно з цією Програмою, а також за рахунок позитивних результатів діяльності комунального підприємства «Харківські обласні комунікаційні системи» та координації розміщення телекомунікаційних мереж шляхом прийняття і часткового накопичення плати за користування об’єктами права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області, у тому числі з метою їх збереження, підвищення ефективності використання для вказаних цілей, а також формування грошового фонду для розвитку телекомунікаційної інфраструктури Харківської області згідно з цією Програмою.

6.1. Для досягнення мети Програми комунальному підприємству «Харківські обласні комунікаційні системи», утвореному Харківською обласною радою, як фаховому спеціалізованому підприємству, доручається здійснення моніторингу та координація розміщення суб'єктами господарювання телекомунікаційних мереж на всіх об’єктах права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області, а також укладає з такими суб'єктами господарювання договори за правилами, що визначені чинним законодавством України щодо використання чужого майна (сервітут).

6.2. Установити, що плата за використання об’єктів права комунальної власності для розміщення телекомунікаційних мереж і обладнання на всіх об’єктах права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області здійснюється щомісяця, розмір цієї плати залежить від характеру місця розміщення, виду і громіздкості телекомунікаційного обладнання, його енергозатратності та розгалуженості, а також з урахуванням додаткового навантаження на існуючі інфраструктурні та інженерні мережі об’єктів права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області.

6.3. Розмір плати за використання об’єктів права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області, що є житловим фондом, для послуг доступу до мережі Інтернет, індивідуального зв’язку і телебачення розраховуються за кожен окремий будинок з потенціальної можливості розгалуження телекомунікаційної мережі в усі відокремлені помешкання (квартири) із розрахунку 0.60 грн за одне помешкання (квартиру) незалежно від фактичного його підключення.

6.4. Розмір плати за використання інших об’єктів права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області, що не відносяться до житлового і нежитлового фондів, для послуг доступу до мережі Інтернет, індивідуального зв’язку і телебачення і розраховуються за кожен метр погонний розгалуження телекомунікаційної мережі із розрахунку 0.10 грн за один метр погонний.

6.5. Розмір плати за використання об’єктів права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області, як житлового, так і нежитлового фондів для розміщення мобільних станцій іншого обладнання стільникового зв’язку, встановлюється з розрахунку метра квадратного займаної телекомунікаційним обладнанням площі об’єкта права комунальної власності висоти щогли антенного обладнання 1000 грн.

6.6. Установити, що сума отриманих платежів, зменшена на суму податків, зборів (обов'язкових платежів), визначених законодавством, розподіляється таким чином:

20 % – до обласного бюджету для формування цільового фонду, кошти якого будуть використовуються на фінансування заходів, де передбачено використання коштів обласного бюджету, пов'язаних з утриманням і експлуатацією об’єктів і споруд при виконанні програми розвитку моніторингу та координації розміщення телекомунікаційних мереж на всіх об’єктах права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області;

20 % – підприємствам, установам, організаціям комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст, які є балансоутримувачами об’єктів і споруд житлового та нежитлового фондів комунальної форми власності, де здійснюється будівництво і розміщення телекомунікаційних мереж, у якості  часткового відшкодування амортизаційних та інших витрат на розміщення телекомунікаційних мереж на відповідних об’єктах;

60 % – у розпорядження комунального підприємства «Харківські обласні комунікаційні системи».

 

7. Для реалізації Програми необхідно доручити комунальному підприємству «Харківські обласні комунікаційні системи» розробити та здійснювати ведення на постійній основі бази даних якості і стану телекомунікаційних мереж, розміщених на всіх об’єктах права комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Харківської області.

 

8. Для ефективності і оптимізації досягнення цілей Програми, а також з метою уникнення дублювання функцій комунального підприємства «Харківські обласні комунікаційні системи» у сфері телекомунікацій іншими комунальними підприємствами Харківської обласної ради, профільній комісії у місячний строк з дня прийняття цієї Програми надати пропозиції голові Харківської обласної ради щодо створення робочої групи з перевірки та вивчення діяльності всіх комунальних підприємств Харківської обласної ради стосовно програмних завдань.

9. Для реалізації Програми профільна комісія за висновками робочої групи робить відповідні висновки та складає пропозиції про доцільність і якість подальшої діяльності комунальних підприємств Харківської обласної ради, що фактично або опосередковано дублюють завдання і функції комунального підприємства «Харківські обласні комунікаційні системи» у сфері телекомунікацій.

 

 

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                           В. Коваленко