П О Я С Н Ю В А Л Ь Н А  З А П И С К А

до проекту рішення обласної ради

 

«Про затвердження Програми територіальної оборони
Харківської області на період 2016-2017 років»

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

 

         Підставою для розроблення Програми територіальної оборони Харківської області на період 2016 – 2017 років (далі – Програма)  є необхідність завчасно у мирний час створити сприятливі умови для вжиття відповідних додаткових заходів щодо удосконалення:

         формування у мирний час та розгортання в особливий період підрозділів територіальної оборони;

         організації та підтримання у постійній готовності системи управління територіальною обороною в області;

         взаємодії обласної та районних державних адміністрацій, правоохоронних органів і органів військового управління при підготовці до виконання та при виконанні завдань територіальної оборони;

         військово-патріотичного і духовно-морального виховання населення, прищеплення почуття особистої відповідальності за захист Батьківщини, міста, селища, своєї родини;

         системи інформування населення щодо надзвичайних ситуацій природного або техногенного характеру в умовах особливого періоду;

         системи підтримання у постійній готовності до використання за призначенням протирадіаційних укрить і захисних споруд;

         підготовки обласних та районних лікарень до прийому поранених та постраждалих.

         Також виникає гостра необхідність щодо удосконалення теоретичної і практичної підготовки особового складу підрозділів територіальної оборони до виконання завдань територіальної оборони в особливий період з:

         адміністративно-правових основ режиму воєнного стану;

         порядку взаємодії між державними органами, забезпечення належних умов підтримання публічної безпеки і порядку в умовах особливого періоду;

         надійного функціонування в умовах особливого періоду органів державної влади та органів військового управління;

         стратегічного (оперативного) розгортання військ (сил) Збройних Сил України та інших військових формувань;

         охорони та оборони важливих об’єктів та комунікацій життєдіяльності в умовах особливого періоду;

         тактичної, тактико-спеціальної, інженерної, вогневої, медичної та психологічної підготовки особового складу підрозділів територіальної оборони;

         спеціальної підготовки санітарних інструкторів та фельдшерів підрозділів територіальної оборони.

         Розроблення Програми обумовлено постійним втручанням Російської Федерації у внутрішні справи України та проведенням нею військової агресії на Сході України шляхом створення на території окремих районів Донецької і Луганської областей України, які межують з Харківською областю, незаконних військових формувань проросійського спрямування, ведення ними бойових дій проти України, а також загрозою перенесення бойових дій з окремих районів Донецької і Луганської областей України на територію Харківської області, необхідністю вжиття додаткових заходів щодо посилення охорони ділянки державного українсько-російського кордону в межах Харківської області та окремими районами Донецької і Луганської областей України, на яких триває проведення антитерористичної операції.

         Сьогодення свідчить, що у сучасних збройних конфліктах та війнах, не буде «глибокого тилу», як 70-100 років тому. Нехтування фундаментальними змінами в економіці, промисловості, озброєнні, соціальних технологіях останніх десятиліть може викликати тяжкі наслідки для країни. Відставання у розумінні сучасних військових дій є особливо небезпечним, у той час, коли більшість армій світу перебудовуються до нових технологій ведення війн. Сучасна війна може бути у такому ступені нелінійною, що вірогідно будуть відсутні такі поняття як поле бою і лінія фронту. Відмінність між поняттями «цивільні» та «військові» ймовірно може зникнути. Дії будуть одночасно направлені на всю «глибину» сторін, які беруть участь у війні (конфлікті), включаючи їх суспільства, у розумінні не тільки фізичному, але й культурному. Успіх буде значно залежати від ефективності спільних операцій, так як розподільна лінія між завданнями та відповідальністю різних учасників бойових дій буде розмитою. У тилу держави можуть діяти непоодинокі диверсанти, що мають намір непомітно вийти до об’єкта, скоїти диверсію і також непомітно піти. Тобто поруч з будь-якими нашими стратегічно важливими об’єктами можуть опинитися тактичні підрозділи регулярної армії супротивника, які діють за єдиним планом, мають відповідні сучасні системи розвідки, управління, інформаційного забезпечення, які підтримані усією його збройною силою на будь-якій відстані від переднього краю. При такому розгортанні подій може статися неможливим швидке реагування на них з боку Збройних Сил України та інших військових формувань. В умовах, коли полем бою може стати вся країна при активному застосуванні противником нових форм і методів ведення військових дій, стає дуже актуальним здійснення аналогічних змін у теорії, практиці та організації проведення не тільки військових дій на полі бою, а і у рамках територіальної оборони. У цих умовах значно зростає роль, місце, стан бойового вишкілу особового складу підрозділів територіальної оборони та їх готовності до дій з виконання таких завдань територіальної оборони, як боротьба з диверсійно-розвідувальними силами, іншими озброєними формуваннями агресора, антидержавними незаконно утвореними озброєними формуваннями, оборона державного кордону та найважливіших підприємств і об’єктів інфраструктури області, забезпечення умов для надійного функціонування органів державної влади, органів військового управління, стратегічного (оперативного) розгортання військ (сил).

         До важливіших особливостей сучасних засобів ведення бойових дій необхідно віднести і такі, як завдання шкоди під видом катаклізмів техногенного або природного характеру та спровокованих виступів населення під пацифістськими, релігійними, етнічними або іншими гаслами. При цьому зростає необхідність завчасної підготовки до вирішення такого завдання територіальної оборони, як підтримання правового режиму воєнного стану, посилення охорони громадського порядку та безпеки громадян. Особовий склад підрозділів територіальної оборони повинен бути підготовленим до дій в умовах надзвичайних ситуацій та масових заворушень у взаємодії з обласною і районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування та правоохоронними органами.

 

2. Ціль і завдання прийняття акта

 

         Ціль прийняття акта – навчити кожного громадянина самозахисту та надати йому можливість захистити себе, свою родину, місце народження, рідний край, країну предків, своє підприємство, свою культуру тобто все, що позначає поняття Батьківщина.

         Завданнями Програми є організація та здійснення додаткових заходів щодо:

         посилення охорони та захисту ділянки державного українсько-російського кордону в межах Харківської області;

         забезпечення умов для надійного функціонування органів державної влади, органів військового управління, стратегічного (оперативного) розгортання військ (сил) Збройних Сил України та інших військових формувань;

         підготовки у мирний час до охорони та оборони в особливий період важливих об’єктів і комунікацій життєдіяльності;

         підготовки до боротьби з диверсійно-розвідувальними силами, іншими озброєними формуваннями агресора, антидержавними незаконно утвореними озброєними формуваннями та мародерами;

         підтримання правового режиму воєнного стану, посилення охорони громадського порядку та безпеки громадян;

         створення сприятливих умов для належної підготовки у мирний час особового складу підрозділів територіальної оборони до виконання завдань за призначенням шляхом проведення навчань та тренувань з практичного відпрацювання  навичок бойової підготовки;

         підготовка до розгортання руху опору на окупованій території.

3. Правові аспекти

 

         Конституція України, Закон України від 06 грудня 1991 року № 1932-XII «Про оборону України», Положення про територіальну оборону України, затверджене Указом Президента України від 02 вересня 2013 року № 471/2013, Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України від 09 квітня 1999 року № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації».

 

4. Фінансово-економічне обґрунтування

 

         Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації виступає головним розпорядником коштів та несе відповідальність за належне виконання Програми її учасниками.

         Загальні обсяги фінансування заходів територіальної оборони Харківської області складає 5 млн. 678 тис. 440 грн.

         Контроль за ходом виконання Програми здійснює Харківська обласна рада.

         Обсяги фінансування Програми будуть уточнюватися під час складання проекту обласного бюджету на відповідний рік.

         Програма буде здійснюватись у два етапи: I етап – 2016 рік, II етап – 2017 рік.

         Фінансування заходів, передбачених Програмою буде здійснюватися за рахунок коштів обласного бюджету виходячи з його реальних можливостей та інших джерел, не заборонених законодавством.

 

5. Громадське обговорення

 

         Реалізація даного проекту рішення не потребує громадського обговорення.

 

6. Прогноз результатів

 

         У результаті виконання Програми очікується забезпечення підготовки до вирішення та вирішення в умовах особливого періоду завдань територіальної оборони, а саме:

         охорона та захист ділянки державного українсько-російського кордону в межах Харківської області;

         забезпечення надійного функціонування органів державної влади, органів військового управління, стратегічного (оперативного) розгортання військ (сил) Збройних Сил України та інших військових формувань;

         охорона та оборона важливих об’єктів і комунікацій життєдіяльності;

         боротьба з диверсійно-розвідувальними силами, іншими озброєними формуваннями агресора, антидержавними незаконно утвореними озброєними формуваннями та мародерами;

         підтримання правового режиму воєнного стану, посилення охорони громадського порядку та безпеки громадян;

         створення сприятливих умов для належної підготовки у мирний час особового складу підрозділів територіальної оборони до виконання завдань за призначенням шляхом проведення навчань та тренувань з практичного відпрацювання навичок бойової підготовки;

         підготовка до розгортання руху опору на окупованій території.

 

 

 

Директор Департаменту оборонної,

мобілізаційної роботи та взаємодії

з правоохоронними органами

Харківської обласної державної адміністрації                         О.М. Максимов