ЗВЕРНЕННЯ

депутатів Харківської обласної ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України  стосовно законодавчого врегулювання права постійного користування земельними ділянками, зайнятими полезахисними лісовими смугами, на землях державної та комунальної форми власності

Правове регулювання заходів з формування та оздоровлення полезахисних лісових смуг та інших протиерозійних захисних насаджень колишніх сільськогосподарських підприємств потребує вдосконалення, оскільки законодавчо такі відносини легалізовано нещодавно.

Різними законодавчими документами визначаються форми власності на землю та розпорядження землею (Земельний кодекс), форми власності на ліси та право користування ними (Лісовий кодекс). Відповідно до Земельного кодексу Української РСР, який був чинним до 2001 року, не передбачалась комунальна власність на землю.

За Лісовим кодексом Української РСР, який був чинним до 1994 року, ліси перебували винятково у власності держави й передавалися тільки у користування. Разом із тим, значна частина лісів розташовувалася на землях, наданих колгоспам у безстрокове користування та перебувала у користуванні радгоспів (закріплені ліси). Здебільшого, ці лісові масиви були фактично створені селянами на деградованих чи непридатних для користування сільськогосподарських землях.

Першою редакцією Лісового кодексу України підтверджувалася винятково державна власність на ліси. У постійне користування ліси могли передаватися юридичним особам незалежно від форми власності за умови створення спеціалізованих підрозділів (таких, наприклад, як міжколгоспні і колгоспні лісгоспи) та виготовлення державного акта на право постійного користування. Однак, остання вимога мала суто декларативний характер, оскільки на той час державних актів на право постійного користування в значної частини державних лісогосподарських підприємств не було.

На виконання Указу Президента України «Про невідкладні заходи щодо реформування аграрного сектора економіки» почалося розпаювання сільськогосподарських земель. Під час розпаювання сільськогосподарських угідь колишніх колективних сільськогосподарських підприємств (далі - КСП), перш за все були розпайовані рілля, багаторічні насадження, перелоги, сіножаття та пасовища, а полезахисні смуги та інші протиерозійні насадження лінійного типу не були розпайовані та не передані в державну, приватну чи комунальну власність, що призвело до невизначеного статусу земель.

Зважаючи на зазначене, понад 20 тис га площ полезахисних лісових смуг та інших протиерозійних захисних насаджень Харківської області не мають визначеного статусу.

Вирішення питання щодо механізму спрощеного порядку  оформлення права користування на земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами суб’єктами господарювання, які мають право займатися цим видом діяльності відповідно до законодавства, дасть можливість забезпечити проведення робіт із формування та оздоровлення полезахисних лісових смуг та контроль за їх охороною і захистом.

 

Статтею 4 Лісового кодексу України визначено, що до лісового фонду України належать лісові ділянки, в тому числі захисні насадження лінійного типу. До цих захисних насаджень відносяться і полезахисні лісові смуги.

           Згідно з частиною 4 статті 17 Лісового кодексу України (далі – ЛКУ) право постійного користування лісами виникає після отримання державного акта на право постійного користування земельною ділянкою.

          Відповідно до частин 2 та 3 статті 19 ЛКУ постійні лісокористувачі, яким в установленому порядку надано право на користування лісами, мають виключне право на заготівлю деревини та право власності на заготовлену продукцію і доходи від її  реалізації.

         Згідно зі статтею 69 ЛКУ спеціальний дозвіл (у т.ч. лісорубний квиток) на інші (крім заготівлі деревини від рубок головного користування) види спеціального використання лісових ресурсів  видається власниками лісів або постійними лісокористувачами.

            Таким чином, до отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (права на постійне користування землями, на яких знаходяться полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження) проводити рубки догляду за полезахисними лісовими смугами забороняється.  

На сьогоднішній день за інформацією Головного управління Національної поліції в Харківській області, в умовах підвищення ціни на газ та зниження реальних доходів громадян, збільшилась кількість повідомлень про факти незаконних рубок, знищення, пошкодження дерев та кущів у полезахисних лісових смугах.

У результаті розладу деревостану лісосмуги втрачають свої головні функції: вітрозахисні, ґрунтозахисні, протиерозійні. Як наслідок, такий стан речей призводить до зниження врожайності сільськогосподарських культур, а відновлення повноцінного функціонування розладнаної лісосмуги можливо лише шляхом повної її заміни, на що потрібно 4-6 десятиліть та великі фінансові затрати.

Депутати Харківської обласної ради висловлюють стурбованість стосовно ситуації, що склалася у регіоні при використанні ресурсного потенціалу лісів і лісових земель та безконтрольного використання лісових ресурсів, що завдають суттєву шкоду навколишньому природному середовищу. Для законодавчого врегулювання даного питання звертаємося до різних гілок влади в Україні та вбачаємо декілька шляхів його здійснення, а саме:

- запровадження спрощеного порядку надання земель сільськогосподарського призначення, на яких знаходяться полезахисні лісові смуги, у постійне користування лісогосподарським підприємствам усіх форм власності;

-                     запровадження спрощеного порядку зміни цільового призначення земельних ділянок із земель запасу та приватних земель, що непридатні для сільськогосподарських потреб і які залісилися природним шляхом або можуть бути залісеними;

-                     спрощення порядку передачі  самозалісених і придатних до залісення земельних ділянок у постійне користування лісогосподарських підприємств усіх форм власності;

-                     проведення визначення статусу придорожніх лісосмуг із подальшим їх переданням залежно від основного призначення або користувачам, або власникам відповідних суміжних земель чи організаціям або установам, на балансі яких перебувають відповідні дороги.

Сподіваємося на консолідацію зусиль задля вирішення питань врегулювання проблеми збереження полезахисних лісових смуг, їх захисту та охорони.

 

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від 23 червня 2016 року № 178-VIІ

(V сесія VІI скликання)

 

 

.