ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення обласної ради

від __________ 2016 року № ____

(_____ сесія VII скликання)

 

 

 

 

 

Програма

сприяння ефективності використання та збереження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області на 2017 2021 роки

 

 

 

м. Харків

 

 І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Місцеве самоврядування в Україні базується на фундаменті, який становлять правові, матеріальні, фінансові, соціальні та інші умови і можливості діяльності територіальних громад, органів і посадових осіб місцевого самоврядування з вирішення питань місцевого значення (муніципальної діяльності). Ці умови та можливості є основами місцевого самоврядування та передбачають конституційно-правові, матеріальні й фінансові основи. Конституційно-правові основи місцевого самоврядування в Україні становлять норми та принципи Конституції України, що закріплюють найважливіші відносини, які виникають у процесі організації та функціонування місцевого самоврядування в Україні, зокрема територіальну організацію місцевого самоврядування, порядок і форми його здійснення, порядок формування й використання комунальної власності, гарантії самоврядних прав територіальних громад тощо.

Місцеве самоврядування визначається, насамперед, матеріальними і фінансовими ресурсами, якими розпоряджається територіальна громада та які в сукупності становлять матеріальну і фінансову основу місцевого самоврядування. Конституція України до матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування відносить рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних та обласних рад.

Територіальна громада безпосередньо або через органи місцевого самоврядування володіє, користується і розпоряджається належним їй на основі права комунальної власності рухомим і нерухомим майном, коштами та іншими об'єктами з метою забезпечення надання населенню передбачених законом громадських послуг.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Зважаючи на зазначене, саме питання ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області набувають виняткової актуальності на сучасному етапі розвитку місцевого самоврядування, а майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, покликані забезпечити економічні основи місцевого самоврядування, повноту та доступність надання послуг населенню.

Харківська область посідає одне з провідних місць серед регіонів України за економічним потенціалом, часткою у ВВП України та сукупному обсязі надходжень до державного бюджету, рівнем доходів населення та багатьма іншими показниками.

Функції щодо управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області за дорученням відповідних рад регіону здійснює Харківська обласна рада.

Зазначені фактори свідчать про необхідність розробки та впровадження комплексу заходів щодо сприяння розвитку та забезпеченню майнових основ місцевого самоврядування в Харківській області на сучасному етапі  становлення територіальних громад і органів муніципальної влади всіх рівнів, розташованих на її території. Реалізацію таких заходів передбачається здійснити в межах Програми сприяння ефективності використання та збереження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області на 2017-2021 роки (далі – Програма).

Строк дії даної Програми, з урахуванням динаміки суспільно-політичних та соціально-економічних процесів, становитиме 5 років: з 2017 по 2021 роки.  

Програма розроблена відповідно до статей 140, 142, 143 Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Європейської хартії місцевого самоврядування та спрямована на подальший розвиток місцевого самоврядування в Харківській області.

 ІІ. МЕТА ПРОГРАМИ, СТРАТЕГІЧНІ ПРІОРИТЕТИ ТА ОСНОВНІ НАПРЯМИ І ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

1.         Метою даної Програми є раціоналізація та підвищення ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, підвищення ефективності управління суб’єктами господарювання, які є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, та створення єдиної системи інформаційного забезпечення через запровадження геоінформаційної системи регіонального розвитку Харківської області.

Зазначену мету планується досягти наступними шляхами:

1. Раціоналізація та підвищення ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області шляхом:

-          запровадження комплексного механізму щодо виконання дохідної частини обласного бюджету від надходжень за оренду та відчуження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, відрахувань від частини чистого  прибутку обласних комунальних підприємств;

-          забезпечення проведення незалежної оцінки, реєстрації права власності на об'єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області та впорядкування прав користування земельними ділянками, на яких вони розташовані;

-          ведення позовної роботи у випадках невиконання або неналежного виконання умов договорів оренди, користування або відчуження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-          передачі зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області та прийняття у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області рухомого та нерухомого майна.

2.        Підвищення ефективності управління суб’єктами господарювання, які є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, шляхом:

-          раціонального управління трудовими ресурсами суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-          оптимізації складу суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-          реорганізації (злиття, приєднання, поділу чи перетворення), ліквідації, створення обласних комунальних підприємств, установ, закладів.

3.         Створення єдиної системи інформаційного забезпечення шляхом запровадження геоінформаційної системи регіонального розвитку Харківської області.

Стратегічними пріоритетами Програми є:

              - формування єдиної майнової та фінансово-економічної політики щодо управління майном та суб’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-    забезпечення доступності управлінських та громадських послуг;

-    забезпечення керованості системними перетвореннями на рівні регіону;

-                 зміцнення економічних основ територіальних громад регіону шляхом удосконалення системи функціонування спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, упорядкування її обліку.

Основними напрямами та завданнями Програми є:

1.             Забезпечення організаційних заходів щодо контролю за ефективністю використання та збереженням майна, що є в спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.

2.             Облік майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

3.             Створення, реорганізація, ліквідація комунальних підприємств.

4.             Приватизація об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

5.             Розвиток орендних відносин об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ,  міст Харківської області.

6.             Охорона, відновлення та ремонт нерухомих об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

7.             Управління суб’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

8.             Управління трудовими ресурсами суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.


 

 

ІІІ. ЗАХОДИ ПРОГРАМИ  ТА ПРОГНОЗНІ РОЗРАХУНКИ  ФІНАНСУВАННЯ

 

 

№ з/п

Назва заходу

Виконавці

2017

2018

2019

2020

2021

1

Проведення технічної інвентаризації та виготовлення технічних паспортів на об`єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (якщо метою виготовлення є приватизація - підлягає відшкодуванню покупцями згідно з зобов`язаннями, передбаченими в договорах купівлі - продажу).

Харківська обласна рада

200 000

200 000

200 000

200 000

200 000

2

Проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, їх обтяжень та речових прав, що є похідними від права власності (фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно), та інших дій, пов’язаних із проведенням заходів щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, їх обтяжень. У разі здійснення зазначених дій з метою передачі в оренду або приватизації - витрати підлягають відшкодуванню орендарями та покупцями згідно з зобов’язаннями, передбаченими в договорах оренди та купівлі- продажу.

Харківська обласна рада

 100 000

10 000 

50 000 

50 000 

3

Проведення поточних та капітальних ремонтів об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.

Харківська обласна рада; балансоутримувачі нерухомого майна

1 050 000

600 000

600 000

600 000

600 000

4

Впорядкування земельних відносин щодо присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам, якими користуються суб`єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області. У разі здійснення зазначених дій з метою  передачі в оренду або приватизації – витрати підлягають відшкодуванню орендарями та покупцями згідно з зобов`язаннями, передбаченими в договорах оренди та купівлі-продажу.

Харківська обласна рада

 100 000

 -

50 000 

 50 000

50 000 

5

Виготовлення незалежних звітів про оцінку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області та рецензій на звіти (якщо метою виготовлення є приватизація - підлягає відшкодуванню покупцями згідно з зобов`язаннями, передбаченими в договорах купівлі-продажу).

Харківська обласна рада

50 000

50 000

50 000

50 000

50 000

6

Здійснення перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.

Харківська обласна рада

-

-

-

-

-

7

Замовлення аудиторської перевірки діяльності обласних комунальних підприємств, установ, закладів.

Харківська обласна рада

50 000

50 000

50 000

50 000

50 000

8

Фінансування послуг по зберіганню або охороні об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.

Харківська обласна рада

100 000

100 000

100 000

100 000

100 000

9

Фінансове забезпечення ліквідації, реорганізації та припинення обласних комунальних підприємств.

Харківська обласна рада;                                                        обласні комунальні підприємства, що ліквідуються за рішеннями обласної ради

200 000

200 000

200 000

200 000

200 000

10

Видатки для захисту інтересів обласної ради з майнових питань у судових органах.

Харківська обласна рада

100 000

100 000

100 000

100 000

100 000

11

Розміщення інформаційних повідомлень щодо управління майном, приватизації, оренди, проведення конкурсів тощо в засобах масової інформації.

Харківська обласна рада

30 000

30 000

10 000

12

Забезпечення відео- та аудіофіксації всіх засідань конкурсних комісій із обрання керівників закладів культури.

Харківська обласна рада

5 000

5 000

20 000

12 000

13

Матеріально-технічне забезпечення автоматизованої системи "Майно".

Харківська обласна рада

30 000

30 000

30 000

30 000

30 000

14

Здійснення перевірок ефективності використання підприємствами, закладами, установами майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області та надання методичної допомоги.

Харківська обласна рада

-

-

-

-

-

15

Матеріально-технічне забезпечення автоматизованої геоінформаційної системи моніторингу використання регіональних ресурсів та інформаційно-аналітичного супроводу управлінських рішень (ГІСМР).

Харківська обласна рада;

КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ІНДУСТРІАЛЬНИЙ ПАРК «РОГАНЬ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

200 000

100 000

100 000

100 000

100 000

 

16

Забезпечення оформлення права постійного користування земельними ділянками, що використовуються комунальними підприємствами, установами, організаціями спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, та реєстрація права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області на земельні ділянки.

Харківська обласна рада; підприємства, установи та організації, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області

100 000

100 000

100 000 

100 000 

100 000 

17

Здійснення перевірок виконання умов договорів оренди об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області та надання методичної допомоги.

Харківська обласна рада

-

-

-

-

-

18

Виготовлення проектно-кошторисної документації на об’єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області

Харківська обласна рада; підприємства, установи та організації, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області

2000000

1000000

500000

500000

500000

 

 

 

 

 

 

 

 


ІV. РЕЗУЛЬТАТИ, ОЧІКУВАНІ ВІД ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

 

Реалізація зазначених у Програмі заходів сприятиме:

-      комплексному розвитку місцевого самоврядування в Харківській області;

-      розробці дієвих механізмів громадського контролю за діяльністю суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      прозорості в діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, пріоритетному відстоюванню органами місцевого самоврядування інтересів  територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      більш широкому залученню громадськості до процесів розробки і прийняття владних рішень з питань управління об’єктами та суб’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      забезпеченню ефективної взаємодії обласної ради з органами місцевого самоврядування у вирішенні спільних завдань територіальних громад сіл, селищ, міст області щодо розвитку Харківської області;

-      проведенню повної технічної інвентаризації об’єктів, що знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, впорядкуванню обліку та посиленню контролю за їх рухом та збереженням;     

-      реєстрації права власності на всі об’єкти спільної власності та земельні ділянки, на яких вони розташовані;

-      підвищенню ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      збільшенню обсягів надходжень до обласного бюджету від використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;  

-      впровадженню системного підходу до завдань, які стоять перед обласною радою щодо виконання повноважень по управлінню спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

V. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ

Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету.

 

 

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                                 В. Коваленко