ПРОЕКТ

 

Звернення Харківської обласної ради

 до Президента України,  Верховної Ради України,

Прем’єр-міністра України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг  щодо реалізації Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»  в частині встановлення комерційного обліку природного газу для потреб населення у квартирах

 

Від імені та в інтересах членів територіальних громад сіл, селищ та міст Харківської області Харківська обласна рада, висловлює глибоку занепокоєність стосовно ситуації, пов’язаної з необхідністю встановлення приладів комерційного обліку природного газу для потреб населення у квартирах багатоквартирних будинків, що регламентовано Кодексом газорозподільних систем затвердженим Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року  № 2494 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1379/27824.

Особливу тривогу членів територіальних громад викликає невідповідність та неузгодженість між приписами Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», який визначає правові, економічні та організаційні засади забезпечення всіх категорій споживачів вузлами обліку природного газу з метою запровадження повного комерційного (приладового) обліку природного газу та здійснення контролю за використанням ресурсів імпортованого природного газу і природного газу власного видобутку та вищевказаним Кодексом.

Так, зокрема, відповідно до ч. 4 ст. 1 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», споживачами  природного  газу  є  фізичні особи (населення), фізичні особи - підприємці та юридичні особи,  які  відповідно до договору користуються послугами з газопостачання та використовують природний газ для приготування їжі,  опалення,  підігріву води, а також як паливо або сировину. Водночас, передбачене Кодексом встановлення загальнобудинкових вузлів обліку на багатоквартирні будинки оператором газорозподільних систем, на підставі якого проводяться  взаєморозрахунки  між споживачами природного газу та суб'єктами  господарювання,  що здійснюють його постачання, нівелюють вищевказане положення Закону в частині визначення споживача, так як споживачем природного газу не може виступати багатоквартирний будинок.

Крім того, запровадження передбаченої Кодексом системи обліку природного газу, в першу чергу, захищає вузькокомерційні інтереси оператора газорозподільних систем, водночас, у значній мірі порушує права безпосередніх споживачів, так як не в змозі забезпечити персоніфікованого обліку спожитого газу, і відповідно, справедливого здійснення за нього взаєморозрахунків.

Разом з тим, запропонована системи обліку не спонукає безпосередніх споживачів до економії при використанні природного газу, так як розрахунки за спожитий ресурс відбуваються за колективним принципом, та при економному використанні одним чи групою споживачів зберігається значна імовірність нераціональних витрат природного газу іншими споживачами, а також не мотивує власне саме газорозподільне підприємство до належного виконання своїх обов’язків, в частині контролю за витоками, що можуть мати місце після будинкового вузла обліку, так як в цьому випадку за неконтрольовані витоки газу сплачують мешканці багатоквартирного будинку.

Такий стан справ, на нашу думку, має місце у зв’язку з нівелюванням у Кодексі терміну «споживачі природного газу» у розумінні діючого Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», та  призвело до систематичних порушень прав безпосередніх споживачів, перелік яких визначений вищевказаним Законом.

Прийнявши одноособово Постанову «Про затвердження Кодексу газорозподільних систем», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яка є державним регулятором, наділила газорозподільні підприємства фактично необмеженими можливостями для зловживання монопольним становищем на ринку, та відкрито продемонструвала намір щодо маніпулювання обсягами газу газорозподільними мережами, ігноруючи права та законні інтереси споживачів природного газу так як даний нормативний документ припускає беззаперечну можливість припинення газопостачання багатоквартирному будинку в цілому.

Вищезазначені обставини, на нашу думку, є неприпустимими, так як відсутність законодавчого регулювання захисту прав споживачів енергетичних ресурсів, що згідно з Конституцією України є об'єктами права власності Українського народу, викликає значний соціальний резонанс у суспільстві та формує негативне відношення до Уряду та відповідних міністерств, що є вкрай не прийнятним у особливий період проведення реформ, направлених на забезпечення економії у використанні енергоресурсів та формування спроможних територіальних громад.

Таким чином, зважаючи на те, що базовими нормативно-правовими актами, що регулюють правовідносини у галузі комерційного (приладового) обліку природного газу в Україні є закони України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», та «Про засади функціонування ринку природного газу», беручи до уваги законодавчо встановлену норму щодо  відповідності рішень суб’єктів владних повноважень принципам пропорційності, прозорості та недискримінації, а визначальними елементами верховенства права є принципи правової визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування та не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці.

Отже, Кодекс газорозподільних систем містить положення, які мають незавершений механізм правового регулювання, що суперечить вимогам ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з метою зняття соціальної напруги шляхом забезпечення конституційних прав членів територіальних громад Харківщини, керуючись приписами законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», звертаємося до Вас з клопотанням стосовно ініціювання скасування Кодексу газорозподільних систем затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року  № 2494.

 

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від «___» _______ 2017 року № ____-VIІ

(____ сесія VІI скликання)