П А С П О Р Т

регіональної Програми протидії терористичній діяльності на території Харківської області

на 2018 рік

 

1. Ініціатор розроблення Програми: Харківська обласна державна адміністрація, Управління Служби безпеки України в Харківській області.

 

2. Правові підстави для розроблення Програми: Конституція України, Бюджетний кодекс України, закони України «Про Службу безпеки України», «Про боротьбу з тероризмом», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», Указ Президента України від 14 квітня 1999 року № 379/99 «Про Положення про Антитерористичний центр та його координаційні групи при регіональних органах Служби безпеки України» (зі змінами та доповненнями), постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року «Про затвердження Положення про єдину державну систему запобігання, реагування і припинення терористичних актів та мінімізації їх наслідків».

 

3. Розробник Програми:  Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації.

 

4. Співрозробник Програми: Управління Служби безпеки України в Харківській області.

 

5. Відповідальний виконавець Програми: Харківська обласна державна адміністрація, Управління Служби безпеки України в Харківській області.

 

6. Учасники Програми: Управління Служби безпеки України в Харківській області та суб'єкти боротьби з тероризмом у межах повноважень, визначених чинним законодавством.

 

7. Термін реалізації  Програми: 2018 рік.

 

8. Прогнозовані обсяги та джерела фінансування  Програми:  Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, 4 млн грн за рахунок коштів обласного бюджету, ураховуючи його реальні можливості, та інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

 

І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

Регіональна Програма протидії терористичній діяльності на території Харківській області на 2018 рік (далі – Програма) розроблена на підставі Конституції України, Бюджетного кодексу України, законів України «Про Службу безпеки України», «Про боротьбу з тероризмом», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», Указу Президента України від 14 квітня 1999 року № 379/99 «Про Положення про Антитерористичний центр та його координаційні групи при регіональних органах Служби безпеки України» (зі змінами та доповненнями), постанови Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року № 92 «Про затвердження Положення про єдину державну систему запобігання, реагування і припинення терористичних актів та мінімізації їх наслідків», інших нормативно-правових актів.

 

 

II. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ, НА ВИРІШЕННЯ ЯКОЇ

СПРЯМОВАНА ПРОГРАМА

 

Тероризм  це суспільно небезпечна діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров'я ні в чому не винних людей або погрози вчинення злочинних дій з метою досягнення злочинних цілей.

Головною метою боротьби з тероризмом є захист особи, держави і суспільства, виявлення та усунення причин і умов, які його породжують.

Служба безпеки України здійснює боротьбу з тероризмом шляхом проведення оперативно-розшукових та контррозвідувальних заходів, спрямованих на запобігання, виявлення та припинення терористичної діяльності, у тому числі міжнародної; збирає інформацію про діяльність іноземних та міжнародних терористичних організацій; проводить у межах, визначених чинним законодавством повноважень виключно з метою отримання упереджувальної інформації у разі загрози вчинення терористичного акта або при проведенні антитерористичної операції, оперативно-технічні пошукові заходи у системах і каналах телекомунікацій, які можуть використовуватися терористами; забезпечує через Антитерористичний центр при Службі безпеки України організацію і проведення антитерористичних заходів, координацію діяльності суб'єктів боротьби з тероризмом відповідно до визначеної законодавством України компетенції; здійснює досудове розслідування злочинів, пов'язаних із терористичною діяльністю; ініціює питання накладення на невизначений строк арешту на активи, що пов'язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них за зверненням особи, яка може документально підтвердити потреби в покритті основних та надзвичайних витрат; забезпечує у взаємодії з розвідувальними органами України безпеку від терористичних посягань установ України за межами її території, їх співробітників та членів сімей.

Управлінням Служби безпеки України в Харківській області на виконання завдань, визначених чинним законодавством для Служби безпеки України, у рамках координаційної групи АТЦ при Управлінні Служби безпеки України в Харківській області (далі – КГ АТЦ), згідно зі встановленим для Харківської області рішенням керівника Антитерористичного центру при СБ України рівня терористичної загрози «ЖОВТИЙ», для запобігання, реагування і припинення терористичних актів, забезпечено реалізацію відповідних скоординованих заходів регіональних підрозділів суб’єктів боротьби з тероризмом, спрямованих на своєчасне попередження можливих спроб вчинення диверсій та терористичних актів на території регіону.

У результаті реалізації у 2017 році заходів, передбачених регіональною Програмою протидії терористичній діяльності на території Харківської області на 2017 рік, завдяки скоординованим у рамках КГ АТЦ діям регіональних органів та підрозділів суб’єктів боротьби з тероризмом, місцевих органів виконавчої влади та самоврядування, розвиток обстановки в Харківській області на сьогодні має ознаки керованості та прогнозованості.

Проте, ситуація в сфері протидії терористичній діяльності на території Харківської області залишається складною та визначається наявністю зовнішніх та внутрішніх загроз, пов'язаних із зовнішньою неоголошеною військовою агресією Російської Федерації у східних регіонах України та проведенням антитерористичної операції, які обумовлюють загальну дестабілізацію суспільно-політичної і соціально-економічної ситуації на сході України, прикордонним статусом регіону, зосередженням у ньому значного фінансово-економічного, промислового, науково-технічного та кадрового потенціалу.

Також, одним із чинників, який може вплинути на виникнення терористичних загроз, є перебування на території області криміногенних елементів із числа біженців та переселенців із Донецької, Луганської областей та Автономної Республіки Крим.

Незважаючи на певну стабілізацію ситуації в регіоні, кількість злочинів проти основ національної та громадської безпеки України у 2017 році становила майже половину від усіх правопорушень, що розслідувалися Управлінням Служби безпеки України в Харківській області: з початку 2017 року розслідувалося 188 кримінальних проваджень названої категорії (47% від усіх цьогорічних проваджень), 40 із яких передано з обвинувальними актами до судів. Торік слідчими Управління  Служби безпеки України в Харківській області розслідувалося 197 кримінальних проваджень (40%), 32 з яких передано з обвинувальними актами до судів. Також, протягом 2017 року в Харківській області зафіксовано 16 протиправних проявів екстремістського характеру (протягом 2016 р. – 19). Абсолютна більшість вказаних проявів вчинені шляхом застосування військових засобів ураження та саморобних вибухових пристроїв.

У ході вивчення обставин вчинених протягом 2014 – 2017 років злочинів установлено, що терористи переважно використовують штатні військові засоби ураження, а саме: міни, реактивні гранатомети та вогнемети, вибухівку. Аналіз зафіксованих у регіоні терористичних проявів, виявлених у протиправному обігу озброєння, та результатів антитерористичних заходів свідчить про високу вірогідність наявності на території Харківської області екстремістських угруповань, які мають на меті та готові до вчинення терористичних та диверсійних акцій на об’єктах транспортної (насамперед, залізничної) та паливно-енергетичної інфраструктурах, промислових підприємствах, військових об’єктах, а також у місцях масового скупчення людей, мають на озброєнні значну кількість військових засобів ураження та вибухівки.

Додатковим негативним чинником, що може сприяти вчиненню на території Харківської області протиправних дій терористичного чи екстремістського характеру, а також інших тяжких злочинів, залишається наявність у неконтрольованому обігу вогнепальної зброї, вибухівки та інших засобів ураження, що потрапляють на територію регіону переважно з зони проведення АТО, а також зберігаються в заздалегідь обладнаних схованках. Управлінням Служби безпеки України  в Харківській області вживаються заходи щодо протидії контрабанді та потраплянню в незаконний обіг зброї та боєприпасів: у поточному році вилучено понад 90 (2016 року – 112) одиниць вогнепальної зброї, 7 тис. набоїв різних калібрів (2016 року – 18 тис.), понад 200 інших засобів ураження, у тому числі 4 гранатомети та реактивні системи. Крім цього, протягом 2017 року Управлінням Служби безпеки України  в Харківській області припинено функціонування 2 каналів ввезення в Україну військових засобів ураження, стрілецької зброї та набоїв із-за меж країни, а також з району проведення АТО.

Разом із цим, у 2017 році зберігаються екстремістські прояви, пов’язані з анонімними повідомленнями з погрозами терористичного характеру, вчиненими з використанням телефону, мережі Інтернет та інших засобів зв'язку, про «замінування» об'єктів транспорту, підприємств, установ та організацій регіону, які негативно впливають на рівень стабільності обстановки в області. Так, протягом 2017 року у регіоні зафіксовано 45 анонімних неправдивих повідомлень (протягом усього 2016 р. – 47). За результатами вжитих протягом 2017 року заходів Управлінням Служби безпеки України  в Харківській області у взаємодії з Головним управлінням Національної поліції в Харківській області встановлено 6 авторів таких повідомлень. Установлені особи не мали реальної можливості та намірів вчинити мінування або вибух, протиправні повідомлення здійснили з хуліганських мотивів.

У ході протидії міжнародному тероризму реалізовувались заходи з недопущення спроб прихильників міжнародних ісламістських терористичних організацій, насамперед «Ісламська держава» (ІД) використати Україну як транзитну територію для їх подальшого переправлення до сирійсько-іракської зони. З початку 2017 року в Харківській області викрито та примусово повернуто до країн походження 8 прибічників ІД (громадяни РФ, Таджикистану, Іраку, Казахстану, Узбекистану, Киргизії). Торік у рамках кримінального провадження за ст. 258 КК України ліквідовано 4 канали нелегального переправлення прихильників ІД із Сирії транзитом через Туреччину й Україну до країн Західної Європи, а також переміщення бойовиків із Північного Кавказу до зони збройного конфлікту. 11 прихильників ідеології ІД (громадяни РФ, Туркменістану, Узбекистану, Іраку, Марокко), які перебували в регіоні без правових підстав і планували нелегально потрапити до Євросоюзу, примусово повернуті до країн походження, 8 із них заборонено в’їзд на територію України на терміни від 3 до 5 років.

Зазначені проблеми вимагають подальшої ефективної реалізації державної політики у сфері боротьби з тероризмом на території області, чіткої координації дій суб'єктів боротьби з тероризмом, спрямованої на виконання заходів щодо запобігання, реагування і припинення можливих терористичних актів та мінімізації їхніх наслідків, а також належного удосконалення інформаційно-аналітичного та матеріально-технічного забезпечення.

 

III. МЕТА ТА НАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ

 

   Метою Програми є забезпечення ефективної реалізації державної політики у сфері боротьби з тероризмом шляхом розроблення та здійснення комплексу заходів, спрямованих на виявлення та усунення причин і умов, що можуть призвести до проявів тероризму, захист людини і громадянина, суспільства і держави від тероризму, зосередження основних зусиль на протидії терористичній діяльності, мінімізації її наслідків.

   Програма реалізується Управлінням Служби безпеки України в Харківській області та іншими суб'єктами боротьби з тероризмом у межах своїх повноважень за підтримки місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, де існує небезпека вчинення злочинних діянь, які здійснюються з терористичною метою, за такими напрямами:

- виявлення та усунення причин і умов, що сприяють виникненню і поширенню терористичної діяльності на території Харківської області;

- виявлення, попередження і припинення дій осіб та організацій, спрямованих на підготовку і вчинення злочинів терористичного характеру та надання сприяння такій діяльності;

- чітка координація заходів, що здійснюються суб'єктами боротьби з тероризмом у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, спрямованих на своєчасне реагування на загрози терористичного та диверсійного характеру;

- підвищення рівня готовності сил і засобів, які залучаються координаційною групою Антитерористичного центру при Управлінні Служби безпеки України в Харківській області до проведення антитерористичних заходів;

- забезпечення належного антитерористичного захисту та безпеки важливих об'єктів, місць масового перебування людей та критичної інфраструктури
м. Харкова і Харківської області, їх захищеності від диверсійних та терористичних посягань;

- удосконалення інформаційно-аналітичного та матеріально-технічного забезпечення реалізації державної політики у сфері боротьби з тероризмом.

 

IV. ШЛЯХИ І СПОСОБИ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ

 

Реалізація державної політики у сфері боротьби з тероризмом потребує здійснення скоординованих заходів суб'єктами боротьби з тероризмом, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, спрямованих на реалізацію пріоритетних напрямів антитерористичного законодавства України.

З метою дотримання основних принципів, визначених антитерористичним законодавством України, проблему боротьби з тероризмом на території області передбачається вирішувати шляхом зосередження зусиль на:

- протидії терористичній діяльності;

- виявленні і припиненні терористичної діяльності;

- усуненні та мінімізації наслідків терористичної діяльності;

- покращенні інформаційно-аналітичного та матеріально-технічного забезпечення.

 

V. ОБСЯГИ ТА ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ.

СТРОКИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

 

Фінансування заходів, визначених Програмою, здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету виходячи з його реальних можливостей та інших джерел, не заборонених чинним законодавством України. Орієнтовний обсяг фінансування заходів Програми складає 4 млн грн. Строк виконання Програми – 2018 рік.

 

 

VI. ЗАХОДИ ПРОГРАМИ

 

 

№ з/п

 

 

Зміст заходу

 

Термін виконання

 

Відповідальні

виконавці

 

Джерела

фінансування

Орієнтовні

обсяги фінансування

(вартість),
гривень

 

 

Очікуваний результат

1. Організаційно-практичні та інформаційно-пропагандистські заходи щодо

протидії терористичній діяльності

1.1.

Забезпечення моніторингу обстановки щодо протидії тероризму та прогнозування терористичних загроз в області, своєчасне інформування місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування для вироблення і прийняття організаційно- управлінських рішень та вжиття спільних заходів для недопущення або локалізації надзвичайних ситуацій терористичного характеру

2018 рік

Харківська обласна державна адміністрація,

Управління СБУ

в Харківській області,

координаційна група

Антитерорис-  тичного центру при Управлінні СБУ

в Харківській області

-

-

Оптимізація інформаційних потоків 
та розподіл повноважень між суб’єктами боротьби з тероризмом;

виявлення, попередження і припинення дій осіб і організацій, спрямованих на підготовку і вчинення злочинів терористичного характеру або надання сприяння такій діяльності (індикатори виконання завдання:

– підвищення ефективності та прогнозно-аналі-

тичної складової інформаційного забезпечення місцевих органів державної влади, органів місцевого самоврядування та громадськості;

– своєчасне реагування на загрози терористичного та диверсійного характеру)

1.2.

Забезпечення надійного функціонування територіальної підсистеми єдиної державної системи запобігання, реагування і припинення терористичних актів та мінімізації їх наслідків, механізмів цілодобового обміну інформацією чергових служб регіональних підрозділів суб’єктів боротьби з тероризмом з органами місцевої влади, своєчасне надходження інформації щодо загроз вчинення терактів чи диверсій та інформування Штабу Антитерористич-ного центру при Службі безпеки України про підвищення ризику їх вчинення

2018 рік

Харківська обласна державна адміністрація,

Управління СБУ в Харківській області, регіональні підрозділи суб’єктів боротьби з тероризмом,

районні державні адміністрації,

виконавчі комітети міських рад міст обласного значення

-

-

Організація ефективної взаємодії 
між суб’єктами антитерористичної діяльності, своєчасне реагування на загрози терористичного характеру (індикатор виконання

завдання – підвищення захищеності систем охорони та безпеки об’єктів регіону від протиправних посягань)

 

1.3.

Забезпечення  системного проведення відповідних перевірок та тренувань на об’єктах можливих терористичних посягань та критичної інфраструктури щодо наявних систем охорони та  оповіщення, фактичних дій реагування на можливі протиправні посягання, у т.ч.  терористичного  характеру

2018 рік

Харківська обласна державна адміністрація,

Управління СБУ

в Харківській області,

координаційна група

Антитерорис- тичного центру при Управлінні СБУ

в Харківській області

-

-

Удосконалення координаційних механізмів між координаційною групою (КГ) антитерористич- ного центру при Управлінні СБУ в Харківській області та суб'єктами боротьби з тероризмом у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями (індикатор виконання завдання  підвищення дієвості механізму протидії терористичним посяганням на об'єкти регіону)

1.4.

Забезпечення

скоординованої  роботи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, громадських об'єднань у сфері захисту населення та уразливих об'єктів регіону від терористичних посягань

 

 

2018 рік

Харківська обласна державна адміністрація,

Управління СБУ

в Харківській області,

координаційна група

Антитерорис- тичного центру при Управлінні СБУ

в Харківській області

-

-

Упровадження комплексу заходів антитерористичного забезпечення на найбільш важливих об’єктах масового скупчення людей та критичної інфраструктури м. Харкова та Харківської області (індикатор виконання завдання – підвищення стану захищеності від диверсійних та терористичних посягань)

1.5.

Організація та проведення тренувань і навчань антитерористич-ного характеру регіональними суб’єктами боротьби з тероризмом у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, спрямованих на своєчасне реагування на загрози терористичного характеру, виявлення, попередження та запобігання вчиненню терористичних актів на території регіону

 

Харківська обласна державна адміністрація,

Координаційна група

Антитерорис- тичного центру при Управлінні СБУ

в Харківській області

-

-

Посилення та вдосконалення спільних дій, механізмів та покращення реагування на терористичні загрози координаційною групою Антитерористичного центру при Управлінні СБУ в Харківській області, суб'єктами боротьби з тероризмом у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями (індикатор виконання завдання –  підвищення дієвості механізму протидії терористичним посяганням на об'єкти регіону)

 

2. Матеріально-технічне забезпечення координаційної групи Антитерористичного центру при Управлінні СБУ в Харківській області

2.1.

Забезпечити виготовлення,  придбання, встановлення та введення в експлуатацію для Управління СБУ в Харківській області та координаційної групи  Антитерористичного центру при Управлінні СБУ в Харківській області спеціалізованого та спеціального  обладнання, засобів, техніки та спорядження, спецавтотранспор-ту для  використання під час виконання заходів щодо виявлення, попередження та запобігання вчиненню терористичних актів щодо уразливих об’єктів та публічних місць перебування людей на території регіону

2018 рік

Департамент оборонної, мобілізацій- ної роботи та взаємодії з правоохо- ронними органами Харківської обласної державної адміністрації,

Управління СБУ

в Харківській області

Обласний

бюджет

4 млн грн

Удосконалення роботи Управління СБУ в Харківській області та координаційної групи Антитерористичного центру при Управлінні СБУ в Харківській області (індикатор виконання завдання  – підвищення рівня можливостей Управління та КГ  АТЦ щодо  виявлення, попередження та запобігання вчиненню терористичних

актів)

 

Разом за Програмою:

 

4 млн грн.

 

 

VII. РЕЗУЛЬТАТИ, ОЧІКУВАНІ ВІД ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

Виконання заходів Програми надасть можливість забезпечити здійснення комплексу організаційних, практичних та матеріально-технічних заходів, спрямованих на підтримання дієвого скоординованого механізму протидії суб’єктів боротьби з тероризмом терористичній діяльності в області, забезпечить дієву взаємодію регіональних органів, що залучаються до антитерористичної діяльності, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та керівництва об'єктів можливих терористичних посягань суттєво покращити організацію, проведення та забезпечення антитерористичних заходів в області, удосконалити функціонування територіальної підсистеми єдиної державної системи запобігання, реагування і припинення терористичних актів та мінімізації їх наслідків.

У результаті виконання Програми буде забезпечено:

- покращення ефективності заходів щодо виявлення та усунення причин і умов, що сприяють виникненню і поширенню терористичної діяльності на території Харківської області;

- підвищення рівня заходів щодо виявлення, попередження і припинення дій осіб та організацій, спрямованих на підготовку і вчинення злочинів терористичного характеру, та надання сприяння такій діяльності;

- чітку координацію заходів, що здійснюються суб'єктами боротьби з тероризмом у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, спрямованих на своєчасне реагування на загрози терористичного та диверсійного характерів;

- підвищення рівня готовності сил і засобів, які залучаються координаційною групою Антитерористичного центру при Управлінні Служби безпеки України в Харківській області, до проведення антитерористичних заходів;

- удосконалення антитерористичного захисту та безпеки важливих об'єктів, місць масового перебування людей та критичної інфраструктури м. Харкова і Харківської області, їх захищеності від диверсійних та терористичних посягань;

- належний рівень інформаційно-аналітичного забезпечення та матеріально-технічного оснащення заходів щодо реалізації державної політики у сфері боротьби з тероризмом.

 

VIII. КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ

 

Реалізація Програми забезпечується Управлінням Служби безпеки України в Харківській області та суб'єктами боротьби з тероризмом у межах повноважень, визначених чинним законодавством України.

Координацію діяльності суб'єктів боротьби з тероризмом у регіоні в процесі виконання регіональної Програми забезпечує Управління Служби безпеки України в Харківській області.

Координація діяльності, спрямованої на виконання Програми, покладається на Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації.

Харківська обласна державна адміністрація щокварталу до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом, інформує про хід виконання Програми постійні комісії Харківської обласної ради: з правових питань, регуляторної політики, законності, громадського порядку, боротьби з корупцією та злочинністю; з питань бюджету.

Контроль за ходом виконання Програми здійснює Харківська обласна державна адміністрація та Харківська обласна рада.

 

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                                      В. Коваленко