ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України та обласних рад щодо раціонального використання й охорони земель під полезахисними лісосмугами

Останнім часом до депутатів обласної ради звертаються представники сільськогосподарських підприємств та громадських організацій Харківської області, які стурбовані незадовільним станом значної кількості земель, зайнятих старими багаторічними насадженнями, у тому числі й полезахисними лісовими смугами.

Дійсно, однією з найголовніших проблем використання земель під полезахисними лісовими смугами, а також іншими несільськогосподарськими угіддями в Харківській області, стала їх правова невизначеність при проведенні земельної реформи й паюванні земель колективних сільськогосподарських підприємств. Загострення проблеми відбувається через незабезпеченість належного обліку земельних ресурсів, контролю за їх наявністю, станом та використанням. Тривала відсутність господаря у полезахисних лісових смуг та інших лісових насаджень призвела до масових рубок та винищення лісосмуг, безконтрольності та нераціонального їх використання.

За даними Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на даний час не передано у користування лісогосподарським підприємствам та іншим суб’єктам господарської діяльності близько 78 тис. га земель, вкритих лісовими насадженнями, у тому числі – 26,5 тис. га полезахисних лісових смуг.

Ці землі знаходяться поза зоною господарської діяльності: на них  не вживаються господарські заходи, не здійснюється їхня охорона від незаконних рубок і пожеж. У результаті такої бездіяльності виникають наступні негативні явища: руйнування ґрунту (вітрова та водна ерозії); погіршення стану агробіоценозу; масові рубки лісових смуг та інших лісових насаджень; зниження урожайності сільськогосподарських культур.

Причинами, що призвели до такого критичного стану захисних насаджень в області, є відсутність відповідальності за поруби зелених насаджень за межами населених пунктів на землях із невизначеним користувачем та неефективна система контролю за використанням природних ресурсів.

Катастрофічний стан захисних лісових насаджень, які не передано в користування, зокрема захисних лісових смуг, обумовлює зниження врожайності сільськогосподарських культур і загалом негативно впливає на ефективність агропромислового виробництва. Це призводить не лише до суттєвих економічних збитків, а й загрожує екологічній безпеці регіону. На сьогодні відсутня інформація щодо кількісних та якісних характеристик цих насаджень, які необхідно мати в наявності для подальшого планування заходів щодо їхнього утримання, збереження та відновлення. Подібна ситуація склалася і в інших регіонах нашої держави.

З метою вирішення проблемної ситуації з полезахисними лісовими насадженнями, що дозволить побудувати ефективну систему контролю за використанням природних ресурсів і дасть можливість встановлення відповідальності за поруби зелених насаджень за межами населених пунктів на землях із невизначеним користувачем, депутати Харківської обласної ради вважають за необхідне провести інвентаризацію земель під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями на землях сільськогосподарського призначення, визначити правовий статус проінвентаризованих земель та їх користувачів, передати землі, зайняті полезахисними лісовими насадженнями, у постійне користування визначеним суб’єктам господарювання для вжиття заходів з охорони, захисту та відтворення захисних лісових насаджень.

Разом із цим зауважуємо, що реалізувати вищезазначені заходи на місцевому рівні без залучення коштів із Державного бюджету України неможливо, оскільки полезахисні смуги за межами населених пунктів перебувають у державній власності й фінансування питань землеустрою на землях державної власності здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Зважаючи на вищевикладене, поділяючи позицію громадськості щодо необхідності термінового врегулювання питань правового статусу земель під лісосмугами, безконтрольних масових рубок та винищення лісосмуг, з метою виключення передумов для загострення соціальної напруги серед населення, просимо розглянути можливість передбачення додаткового фінансування у 2018 році та у подальші роки відповідних державних структур на реалізацію вищезазначених заходів із Державного бюджету України.

Водночас для розв’язання даної проблеми пропонуємо пункт 4 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів з проведення земельної реформи, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 09 березня 2011 року № 219 (зі змінами), доповнити в установленому порядку підпунктом 10 наступного змісту: «проведення інвентаризації земель державної власності, що зайняті полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями.».  

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від __________ 2018 року № ____-

(____ сесія VІI скликання)