ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради до Верховної Ради України,

Кабінету Міністрів України щодо створення відкритого реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та

статевої недоторканості неповнолітніх,

а також за виготовлення дитячої порнографії

 

Чинне законодавство України визначає охорону дитинства як стратегічний загальнонаціональний пріоритет. Міжнародне право також встановлює обов’язок держави захищати дітей від усіх форм насильства, у тому числі й сексуального. 

Резолюція № 60/231 «Права дитини», прийнята Генеральною Асамблеєю ООН, закликає держави запровадити ефективні заходи покарання за всі форми сексуальної експлуатації дітей та сексуальних знущань над ними, включаючи всі акти педофілії, в тому числі в сім'ї або в комерційних цілях, дитячу порнографію та дитячу проституцію, дитячий секс-туризм; боротися з існуванням ринку, який заохочує таку злочинну практику по відношенню до дітей, в тому числі за допомогою прийняття, ефективного застосування і забезпечення здійснення превентивних, реабілітаційних та каральних заходів щодо клієнтів або осіб, які сексуально експлуатують дітей або здійснюють над ними сексуальні наруги, а також забезпечення відповідного інформування громадськості тощо.

Згідно зі статтею 34 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, держави-учасниці повинні захищати дитину від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень. Із цією метою держави-учасниці, зокрема, вживають на національному, двосторонньому та багатосторонньому рівнях усіх необхідних заходів щодо запобігання: схилянню або примушуванню дитини до будь-якої незаконної сексуальної діяльності; використанню дітей з метою експлуатації у проституції або в іншій незаконній сексуальній практиці; використанню дітей з метою експлуатації у порнографії та порнографічних матеріалах.

Факультативний протокол  до Конвенції про права дитини щодо торгівлі дітьми, дитячої проституції і дитячої порнографії містить норми, що стосуються боротьби із використанням дітей для проституції та виготовлення порнографії. 

Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства закріплює, що кожна сторона відповідно до свого національного законодавства забезпечує ефективні програми та заходи втручання або сприяє їм для мінімізації та недопущення ризиків повторюваних правопорушень сексуального характеру проти дітей. Такі програми або заходи є доступними будь-коли під час кримінального переслідування, усередині та за межами в’язниці відповідно до умов, установлених національним законодавством.

Громади Харківської області стурбовані значною кількістю випадків скоєння злочинів проти статевої свободи та недоторканості неповнолітніх та очевидною недостатністю наявних у держави інструментів захисту дітей від загрози вчинення щодо них злочинів сексуального характеру.

Стурбованість громадськості цим питанням має об’єктивні підстави. Щотижня в Україні з’являються шокуючі повідомлення про зґвалтування, інші форми сексуального насильства стосовно дітей, створення дитячої порнографії тощо. Упродовж 2017 року в Харківській області виявлено 17 фактів кримінальних правопорушень на сексуальному ґрунті стосовно неповнолітніх осіб, із них 13 – стосовно малолітніх, тобто дітей до 14 років. У масштабах усієї країни статистика ще жахливіша: наприклад, за 2017 рік було зареєстровано 282 випадки розбещення неповнолітніх. І це лише один із епізодів  злочинів проти статевої свободи та недоторканості неповнолітніх. Очевидно, що інструменти, які держава використовує з метою запобігання злочинам проти статевої свободи та недоторканості неповнолітніх, є недостатніми та не досягають поставленої перед ними мети.

У зв’язку з цим необхідно впровадити дієвий інструмент, який би надавав більше можливостей для захисту дітей їхнім батькам, опікунам, соціальним працівникам тощо. Таким інструментом може стати реєстр осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та недоторканості неповнолітніх, а також за виготовлення дитячої порнографії, відкритий для громадськості. 

Подібні інформаційні бази є у багатьох країнах світу, наприклад, США, де відкриті реєстри таких злочинців діють ще з дев’яностих років минулого сторіччя. Нещодавно в США також було запроваджено проставлення спеціальної позначки у паспорті злочинця, що засуджений за сексуальний злочин проти неповнолітньої особи. На початку року в Польщі у відкритому доступі запрацював реєстр осіб, які скоїли злочини сексуального характеру проти дітей. Питання щодо створення такого реєстру обговорюється в Ізраїлі.  

При цьому доцільним є запровадження саме відкритого реєстру, адже найбільш зацікавленими у питанні захисту дітей є їхні батьки, які не пошкодують часу на моніторинг відомостей у реєстрі щодо нових осіб, які з’являються поруч із їхніми дітьми. За статистикою 60 % злочинів сексуального характеру відносно дітей скоюють знайомі – сусіди, няньки, тренери, вчителі, вихователі тощо. Саме тому можливість переконатися, що людина, яка буде спілкуватися із дитиною, не була раніше притягнута до відповідальності за злочини стосовно неповнолітніх, є важливим засобом попередження неправомірної поведінки. Крім того, загроза не лише кримінального покарання, але й розголосу відомостей про скоєння особою сексуального злочину проти дитини, може стати додатковим застережником для осіб, схильних до вчинення подібних злочинів.

Зазначене вказує на об’єктивну необхідність створення відкритого реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості неповнолітніх, а також за виготовлення дитячої порнографії, при цьому, створення реєстру можливе лише на загальнонаціональному рівні.

Враховуючи вищевикладене, звертаємося до Верховної Ради України,  Кабінету  Міністрів України з наступними пропозиціями та сподіваємося на цілеспрямовану їх підтримку:

 

1) здійснити комплекс заходів, спрямованих на розробку та затвердження правового підґрунтя для створення відкритого реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості неповнолітніх, а також за виготовлення дитячої порнографії;

2) створити відкритий реєстр осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості неповнолітніх, а також за виготовлення дитячої порнографії.

 

 

 

 

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від 07 червня 2018 року № 744-VII

(XVI сесія VІI скликання)