Президенту України

Порошенку П.О.

 

Прем'єр-міністру України

Гройсману В.Б.

 

 

 

Шановний Петре Олексійовичу!

Шановний Володимире Борисовичу!

 

 

Ми, депутати Харківської обласної ради, від імені членів громад закликаємо не допустити реалізацію урядового рішення про підвищення на 23.5% ціни на газ для населення та фінансування «за рахунок» українців чергових дірок у бюджеті чи кишень газових олігархів.

Прикметно, що це рішення Урядом було прийнято після початку опалювального сезону та прийняття Верховною Радою у першому читанні проекту держбюджету на 2019 рік, що показує безсистемність та безвідповідальність урядової політики у цій сфері.

Аргументи влади щодо вимушеності вказаного підвищення у зв’язку із загрозою кризи та банкрутства жодним чином не можуть бути виправданням фактичної бездіяльності влади в цьому питанні протягом останніх трьох років. Обґрунтовуючи значне підвищення ціни на газ для населення ще у 2016 році Уряд та Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” мотивував це наступним:

- по-перше, необхідністю забезпечити надійність поставок газу, хоча, як і в 2016 році, так і зараз, потреби населення фактично покривалися газом українського видобутку.

У 2016 році ціна на газ все-таки суттєво зросла, а надійність поставок газу для населення впала катастрофічно (столиця без гарячої води більше 6-ти місяців, від газопостачання у зимовий період відключали котельні у м. Сміла, у Кропивницькому, Житомирі, Гадячі тощо). Тому навряд чи, під надійністю поставок постачальники газу розуміли те саме, що оголошував Уряд громадянам. На жаль, центральна влада так і не змогла забезпечити надійне теплопостачання для населення.

- по-друге, необхідністю підвищити енергонезалежність країни, тобто власний видобуток газу. Прийнята у грудні 2016 року Концепція розвитку газовидобувної галузі України передбачала досягнення повної газової незалежності до 2020 року, тобто зростання приблизно на 30% власного видобутку. Але за три роки зростання склало менше 3% та запланований Концепцією обсяг видобутку у 2018 році у розмірі 16,5 млрд. куб.метрів так і не досягнутий.

Очевидно, що, незважаючи на зростання ціни, газовики підвищили лише власну фінансову незалежність, оскільки жоден інвестор у видобуток газу за останні 4 роки не зайшов. А непрозорість та корупційність газовидобувної галузі залишилась на такому рівні, що навіть державна компанія Укргазвидобування не змогла отримати дозвіл Полтавської облради на розробку родовища!

- по-третє, необхідністю побороти корупцію, оскільки різні ціни для населення і підприємств дозволяють облгазам перекручувати дані споживання і, фактично, продавати «пільговий газ» промисловим споживачам, незаконно заробляючи на цьому від держави у вигляді субсидій. При цьому за три роки Уряд так і не доклав зусиль, щоб зменшити можливість махінацій зі сторони облгазів, наприклад, забезпечивши поквартирний облік газу. Адже, без забезпечення 100% комерційного обліку споживання газу, зростання ціни на газ веде лише до збільшення «незаконних» заробітків облгазів, оскільки обсяг субсидій зростає.

Отже, зміна ціни газу в період опалювального сезону, яка не узгоджена в часі з встановленими законодавством термінами проходження регуляторної процедури зміни тарифів на теплову енергію, призводить до збитків підприємств теплопостачання, їхньої неспроможності розраховуватися вчасно за газ, до накопичення штрафних санкцій, а відтак, завдає матеріальних збитків, територіальним громадам, підприємствам, платникам податків, які через безвідповідальні дії Уряду, будуть змушені погашати штрафні санкції з єдино можливого джерела – місцевого бюджету.

Уже сьогодні борги теплопостачальних підприємств перед газопостачальною компанією становлять більше 13 млрд. грн, а штрафні санкції – близько 7 млрд. грн.

Таким чином, у новій формулі Уряду щодо зміни ціни на газ  відсутня економічна логіка та справедливість, адже така політика умисно робить людей бідними, щоб у підсумку механізмами «субсидій» нібито захистити людей, а насправді підвищити надприбутки (за оцінками рентабельність продажу видобутого газу може сягати 50%) газовидобувним підприємствам.

Створюється ланцюг штучного заганяння українців у бідність, через вимивання з кишень сімейних бюджетів коштів на оплату газу. Крім того, завдаються збитки територіальним громадам, які є власниками підприємств теплопостачання.

При цьому в Україні видобувається власний газ, і він становить більше 60% від того, що ми всі, і населення, і підприємницький сектор, споживаємо. Але за новими правилами платити  ми маємо за нього європейську ціну, тобто Уряд ціну українського газу, видобутого в Україні, прирівнює до ціни газу європейського.

Враховуючи вищевикладене, з метою відновлення справедливості для населення як споживачів газу , просимо:

1. Скасувати рішення про підвищення тарифів на газ для населення

2. Забезпечити виконання вимог законодавства щодо 100% поквартирного обліку газу, першочергово - для одержувачів субсидій.

3. Збільшити фінансування державних програм у сфері підвищення енергоефективності зокрема програми утеплення будинків (програма теплих кредитів з можливістю фінансувати проекти до 300 тис. грн) як багатоквартирних будинків, так і будинків котеджного типу в містах, селах та селищах  з 400 млн. грн. щонайменше до 2 млрд. гривень.

4. Забезпечити реальну монетизацію субсидій, тобто перерахування коштів безпосередньо субсидіанту, а не постачальнику послуг.

5. Створити державний фонд (або розширити можливості фонду енергоефективності) для підтримки першочергових інвестицій в проекти переведення систем теплопостачання (з 4-трубної на 2-трубну) для широкомасштабного встановлення індивідуальних теплових пунктів та можливості суттєвого зменшення втрат тепла і води в мережах, раціонального споживання тепла та підвищення якості послуг за рахунок регулювання споживання тепла в багатоквартирних будинках.