ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Рішення Харківської обласної ради VII скликання

«Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених в обласному бюджеті для надання адресної допомоги, затвердженого рішенням обласної ради від 17 грудня 2015 року № 15-VII (зі змінами, внесеними рішенням від 30 серпня 2018 року № 779-VІI

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту Рішення

Харківською обласною радою було прийняте рішення №779-VІI від 30 серпня 2018 року «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених в обласному бюджеті для надання адресної допомоги» (надалі Порядок), затвердженого рішенням обласної ради від 17 грудня 2015 року № 15-VII (зі змінами).

Внесені зміни передбачать новий порядок отримання адресної допомоги мешканцями Харківської області, які опинилися в скрутній життєвій ситуації. Фактично ці зміни до Порядку вилучили з переліку працездатних осіб, які не працюють, не проходять військову службу, не навчаються у закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти (за денною формою навчання) протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням адресної матеріальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку перебувають на обліку в центрі зайнятості; осіб, які перебувають на державному пенсійному забезпеченні; осіб, які отримують допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по догляду за особами з інвалідністю І і ІІ групи внаслідок психічного розладу, а також осіб, які не мають права на пенсію та осіб з інвалідністю, які отримують тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату; осіб, що здійснюють догляд за особами з інвалідністю І групи або особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги які мають право на отримання такої допомоги.

Таке прийняте рішення суперечить нормам:

Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод;

Загальної декларації прав людини;

Конституції України;

Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».

Україна є стороною Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі – Конвенція) та протоколів до неї. Стаття 14 Конвенції декларує, що користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.

Відповідно до статті 2 Загальної декларації прав людини, яка встановлює, що кожна людина повинна мати всі права і всі свободи, проголошені цією Декларацією, без якого б то не було різниці, як-то у відношенні раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного або соціального походження, майнового, станового або іншого становища».

Водночас стаття 7 також встановлює, що всі люди рівні перед законом і мають право, без будь-якої різниці, на рівний їх захист законом. Всі люди мають право на рівний захист від якої б то не було дискримінації, що порушує цю Декларацію, і від якого б то не було підбурювання до такої дискримінації.

Згідно з частиною 2 статті 21 Конституції України «права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними», а частина 3 статті 22 забороняє «при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод».

Враховуючи, що статтею 2 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» передбачено, що законодавство України ґрунтується на принципі недискримінації, незалежно від певних ознак:

1) забезпечення рівності прав і свобод осіб та/або груп осіб;

2) забезпечення рівності перед законом осіб та/або груп осіб;

3) повагу до гідності кожної людини;

4) забезпечення рівних можливостей осіб та/або груп осіб.

Отже, із зазначених норм міжнародного та українського законодавства вбачається порушення прав зазначеної категорії громадян, які попали в скрутні життєві ситуації в тому числі з вини держави, яка не може забезпечити можливість на працевлаштування своїх громадян по всій території Украйни, в тому числі Харківської області.

Крім того, право захисту від дискримінації покликане забезпечити кожному рівні та чесні умови доступу до можливостей, які пропонує суспільство, а в нашому випадку територіальна громада. Фактично, прийняте рішення є прямою дискримінацією зазначеної категорії громадян. В основі дискримінації лежить відмінності в ставленні до громадян. Отже, найпершою ознакою прямої дискримінації є докази несприятливого ставлення чи поводження. Таким прикладом дискримінаційного поводження є відмова в призначенні адресної допомоги в зв’язку зі статусом особи, яка не працює більше ніж 3 місяці до моменту звернення.

Закріплена норма в діючий редакції Порядку, а саме: «Як виняток Комісія може приймати окремі рішення стосовно надання одноразової допомоги працездатним особам, які не працюють, не проходять військову службу, не навчаються у закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти (за денною формою навчання), що опинилися в особливо складних життєвих обставинах, теж є дискримінаційною тому, що носить вибірковий характер для зазначеної категорії громадян і є неприпустимим у правовій та демократичній державі.

2. Мета прийняття Рішення

Метою прийняття Рішення «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених в обласному бюджеті для надання адресної допомоги, затвердженого рішенням обласної ради від 17 грудня 2015 року № 15-VII (зі змінами, внесеними рішенням від 30 серпня 2018 року № 779-VІI)» є забезпечення прав і основоположних свобод людини, захист прав мешканців, які попали в скрутні життєві ситуації.

3. Загальна характеристика та основні положення Рішення

Рішенням передбачається абзаци одинадцятий — тринадцятий підпункту 1.6. пункту 1 розділу І «Надання одноразової адресної грошової допомоги мешканцям Харківської області, які опинилися в скрутній життєвій ситуації (за зверненнями)» Порядку використання коштів, передбачених в обласному бюджеті для надання адресної допомоги, затвердженого рішенням обласної ради від 17 грудня 2015 року № 15-VII (зі змінами, внесеними рішенням від 30 серпня 2018 року № 779-VІI) виключити.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Нормативно-правову базу в зазначеній сфері правового регулювання складають Конституція України, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод; Загальна декларація прав людини; Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».

5. Фінансово-економічний розрахунок

Прийняття вказаного Рішення не потягне за собою виділення додаткових коштів з місцевого бюджету.

 

Депутат Харківської обласної

ради VII скликання                                                                        О.А. Котуков