З В Е Р Н Е Н Н Я

Харківської обласної ради

до Президента України, Голови Верховної Ради України,

Президента НАН України, Міністра освіти і науки України

 

 

Харківська обласна рада звертається до Вас у зв'язку з надзвичайно тривожною ситуацією на Україні стосовно вивчення, викладання та інтерпретації історії нашої країни.

Симптоматичним є зміст додатка до Постанови Верховної Ради «Про відзначення пам'ятних дат і ювілеїв у 2009 році» від 25.12.2008 р. № 825-VI. Цим документом визначено перелік знаменних дат і ювілеїв, які в нинішньому році слід відзначати на державному рівні. Перелік містить, зокрема, такі дати, як 100-річчя Степана Бандери, 130-річчя Симона Петлюри... Згадано 300-річчя Полтавської  битви, але не сказано «перемоги» і, тим більше, «кого» та «над ким». З усіх пам'ятних дат Великої Вітчизняної війни в перелік потрапило лише 65-річчя Корсунь-Шевченківської наступальної операції... Дати перемог у Великій Вітчизняній війні, яких було досягнуто завдяки героїчним зусиллям усіх народів Радянського Союзу, включаючи й український, відсутні у цьому переліку. Напевно, тому, що правдива інформація про ці перемоги багато фактів розставить по своїх місцях, всупереч посилено насаджуваним сьогодні уявленням про роль і місце слов'янських народів у сутичці з фашизмом. Чим менше згадувати про 65-річчя визволення України від фашистських загарбників, тим простіше впроваджувати неприйнятну для нашого народу ідеологію. Мине ще трохи часу, і школярі будуть упевнені, що цю війну виграли американці.

Поширюється практика викладання в навчальних закладах усіх рівнів акредитації урізаної, усіченої  історії з включенням до навчальних програм, з одного боку, описів малозначних історичних подій, що інтерпретуються як масштабні звершення, а з іншого - свідомо замовчуються дійсно великі приклади героїчних подвигів, здійснених народами України, Росії, Білорусі, як за часів СРСР, так і в більш ранні періоди історії слов’янських народів.

Вже непоодинокі випадки спотворення історичної правди, коли ганебні діяння тих чи інших історичних осіб, що призвели до величезних страждань і катастрофічних наслідків для українського народу, нині подаються як приклади самовідданого служіння нації. На чию совість важким каменем ляже відповідальність за впровадження в систему вищої, середньої, спеціальної і навіть дошкільної освіти "перекрученої історії", де героями пропонується вважати зрадників і безвідповідальних авантюристів? Зрозуміло, що завдяки цьому формується відповідне сприйняття підростаючим поколінням та активною учнівською молоддю минулого і сьогодення, тобто формуються хибні життєві орієнтири та моральні ідеали. У підручниках немає згадок про Суворова, Малиновського, Рибалка, Ковпака, Мечникова та Богомольця. Сьогодні практично нехтуються українською історією останніх 300 років.

Якщо не зупинити цей процес, ми залишимо нашу молодь без історії, а країну - без майбутнього. Нехтувати минулим – це нехтувати майбутнім.

 

Харківська обласна рада звертається до Вас з проханням терміново вжити заходів щодо перегляду чинної практики підготовки навчальних матеріалів і планів; створити міжвідомчу Комісію за участі НАН України і Міністерства науки і освіти для розробки державної програми по збереженню історичної правди про події минулих років; по запобіганню розвитку процесів, що сприяють невігластву в питаннях історії нашої держави, нерозривно пов'язаної з історією усіх слов'янських народів.

 

 

Схвалено

рішенням обласної ради

від 27 березня 2009 року № 1170-V (1170-5-рр)

(XL сесія V скликання)