Звернення
Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України
щодо забезпечення права органів місцевого самоврядування
на вільне використання коштів місцевих бюджетів
Конституцією України (стаття 142) визначено, що «матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад».
У пункті 2 статті 70 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що «рада або за її рішенням інші органи місцевого самоврядування можуть здійснювати місцеві запозичення та отримувати позики місцевим бюджетам відповідно до вимог, встановлених Бюджетним кодексом України».
У пункті 8 статті 16 Бюджетного кодексу України зазначено, що «керівник місцевого фінансового органу має право за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради в межах поточного бюджетного періоду здійснювати на конкурсних засадах розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на депозитах або шляхом придбання цінних паперів, емітованих Автономною Республікою Крим, відповідною місцевою радою, з подальшим поверненням таких коштів до кінця поточного бюджетного періоду, а також шляхом придбання державних цінних паперів».
У пункті 3 Порядку розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 року № 6, визначено, що «умовами розміщення тимчасово вільних коштів на вкладних (депозитних) рахунках у банках є прийняття Верховною Радою Автономної Республіки Крим або місцевою радою відповідного рішення».
Заборона місцевим органам розміщувати тимчасово вільні кошти загального фонду бюджету на вкладних (депозитних) рахунках не дає можливості додатково залучити до бюджету кошти, які є значним ресурсом, а не самоціллю. Законодавчі терміни щодо підготовки проектно-кошторисної документації, тендерні процедури є тривалими за часом, тому на цей період громади розміщують тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках і мають змогу доростити вкрай обмежені ресурси місцевих бюджетів.
Постанова Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 № 53 «Про внесення змін до порядку розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках» суттєво обмежує права органів місцевого самоврядування на вільне використання коштів місцевих бюджетів.
Зазначеною постановою Кабінету Міністрів України фактично надано дозвіл на розміщення тимчасово вільних коштів виключно спеціального фонду місцевих бюджетів. Але надходження до спеціального фонду місцевих бюджетів складають мізерні суми, адже з 2015 року, в рамках реформи з фінансової децентралізації, до Бюджетного кодексу України внесено зміни, якими змінено склад доходів загального та спеціального фондів, при цьому надходження до спеціального фонду значно скоротилися.
Вважаємо, що місцеві кошти повинні бути повністю у розпорядженні органів місцевого самоврядування.
Такі рішення Уряду не спонукають до розвитку самоврядування, є прямим втручанням у діяльність органів місцевого самоврядування та одночасно підривають довіру органів місцевого самоврядування до подальших дій Уряду в частині проведення реформування місцевого самоврядування та системи управління державними фінансами.
Враховуючи викладене вище, з метою захисту інтересів органів місцевого самоврядування пропонуємо скасувати постанову Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 № 53 «Про внесення змін до порядку розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на вкладних (депозитних) рахунках у банках».
Схвалено
Рішення обласної ради
від 28 лютого 2019 року № 956-VII
(ХІХ сесія VII скликання)