Проект рішення Харківської обласної ради «Про добровільне використання системи електронних закупівель при здійсненні допорогових закупівель у Харківській області» розроблений з метою максимальної економії бюджетних коштів шляхом добровільного використання системи електронних закупівель при здійненні допорогових закупівель.
Ефективність відповідного рішення щодо надання рекомендацій про добровільне використання електронної системи публічних закупівель розпорядниками бюджетних коштів в Харківській області підтверджується збільшенням на 10 мільйонів гривень економії бюджетних коштів з моменту підписання розпорядження голови ХОДА «Про використання електронної системи публічних закупівель у 2018 році»
Проект рішення Харківської обласної ради «Про добровільне використання системи електронних закупівель при здійсненні допорогових закупівель у Харківській області» рекомендує виконавчому апарату обласної ради, керівникам підприємств, установ, закладів та організацій комунальної форми власності, які підпорядковуються, або створені Харківською обласною радою здійснювати закупівлі товарів, робіт та послуг, у разі якщо вартість таких товарів, робіт та послуг складає не менше, ніж п’ятдесят тисяч гривень, та не перевищує межі, встановлені ч.1 ст. 2 закону України “Про публічні закупівлі”, через систему електронних закупівель ProZorro та відповідає вимогам Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування від 15 жовтня 1985 року Господарського кодексу України, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про публічні закупівлі», постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 166 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків», наказу ДП «ПРОЗОРРО» № 10 від 19.03.2019 "Про затвердження Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншої за вартість, що встановлена в абзацах 2 та 3 частини 1 статті 2 ЗУ "Про публічні закупівлі" оскільки, згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до частини 2 статті 143 Конституції України обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно частини 1 статті 3 Європейської хартії місцевого самоврядування місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.
Відповідно до частин 1 та 4 статті 9 Європейської хартії місцевого самоврядування органи місцевого самоврядування мають право в рамках національної економічної політики на власні адекватні фінансові ресурси, якими вони можуть вільно розпоряджатися в межах своїх повноважень.
Фінансові системи, які складають підґрунтя ресурсів органів місцевого самоврядування, мають достатньо диверсифікований і гнучкий характер і повинні забезпечувати можливість приводити наявні ресурси, наскільки це практично можливо, у відповідність до реального зростання вартості виконуваних ними завдань.
Пунктом 20 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено ,що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників
Відповідно до частини 11 статті 59 Закону України Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в актах та проектах актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування не може бути обмежено доступ до інформації про витрати чи інше розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним чи комунальним майном, у тому числі про умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримують ці кошти або майно, а також до іншої інформації, обмеження доступу до якої заборонено законом.
Згідно статті 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Частиною 1 статті 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.
Відповідно до абзацу 4 частини 1 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.
Таким чином, з метою забезпечення можливості приводити наявні ресурси, наскільки це практично можливо, у відповідність до реального зростання вартості виконуваних ними завдань керуючись тим, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування, а також, враховуючи те, що замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених Законом України «Про публічні закупівлі», та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини 4 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» Харківська обласна рада має право рекомендувати своїм рішенням здійснювати допорогові публічні закупівлі.
З повагою,
розробник проекту
Депутат обласної ради Булах Дмитро