Звернення Харківської обласної ради
до Верховної Ради України, Президента України та
Кабінету Міністрів України стосовно термінового розгляду та врахування пропозицій Харківської обласної ради та Харківської обласної державної адміністрації щодо вирішення нагальних питань розвитку Харківської області
У листопаді 2008 року Харківська обласна рада в своєму зверненні до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України внесла цілий ряд пропозицій щодо вирішення нагальних проблем функціонування економіки в умовах світової фінансової кризи.
З метою створення умов для ефективної роботи промислового комплексу як головної бюджетоутворюючої галузі країни в умовах фінансової кризи обласною державною адміністрацією за участю обласної ради, керівників провідних промислових підприємств, фахівців-економістів підготовлено і направлено до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України пропозиції щодо внесення змін до чинного законодавства (податкового, митного, валютного регулювання тощо). Але аналіз відповідей, які отримано, свідчить про формальне ставлення окремих міністерств і відомств до розв’язання проблем в роботі підприємств.
З 22 запропонованих пропозицій щодо внесення змін та доповнень до чинного законодавства частково враховані тільки чотири.
Так, окремі пропозиції стосовно внесення змін до податкового законодавства, зокрема, до Законів України «Про оподаткування прибутку підприємств», «Про податок на додану вартість», підтримали Міністерство економіки України та Міністерство промислової політики України, проте, Мінфін та ДПА висловили зауваження щодо неможливості прийняття зазначених змін.
Це ж стосується і запропонованих змін до митного законодавства і законодавства про валютне регулювання, а саме, до Законів України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», «Про зовнішньоекономічну діяльність», пропозиції щодо яких були підтримані Міністерством промислової політики, проте проігноровані Держмитслужбою, Мінфіном і Державною податковою адміністрацією.
Неузгодженість і відсутність співпраці між міністерствами гальмує процес прийняття рішень.
На пропозиції щодо вирішення питання про відновлення стабільного кредитування банками промислових підприємств шляхом внесення змін до відповідних постанов НБУ, а також закупівлі валюти підприємствами-імпортерами по курсу НБУ, Національний банк України надав формальну відповідь, не дуже заглиблюючись у суть пропозицій.
У сільському господарстві залишилось невирішеним питання стабілізації, на прийнятному для сільгоспвиробників рівні, закупівельних цін на зернові і олійні культури урожаю 2008 року. Наслідком є значне погіршення фінансового стану сільгосппідприємств. Органи влади регіону неодноразово звертались до Уряду з пропозиціями терміново вирішити ці, найактуальніші для аграріїв, проблеми, проте безрезультатно.
Навіть прийняття потрібних законів, зокрема, Закону України від 25 грудня 2008 року «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва», не гарантує їх впровадження, оскільки ними передбачено розробку механізмів їх реалізації, які до цього часу відсутні.
Такий підхід, на нашу думку, не сприятиме подоланню негативних наслідків кризових явищ в економіці як Харківського регіону, так і України в цілому.
Особливої уваги з боку центральних і регіональних органів влади в умовах економічної кризи потребує підтримка малого та середнього підприємництва, яке в силу своєї мобільності та динамічності може забезпечити робочими місцями працівників, звільнених з великих підприємств, та зменшити соціальну напругу.
Безсистемні, непрораховані, прийняті з порушенням законів (наприклад, постанова Кабінету Міністрів України від 20.12.2008р. № 1118) зміни до податкового законодавства та умов ведення бізнесу не дають можливості спланувати діяльність та створюють напругу в підприємницьких колах.
Поспішність і відсутність зваженого підходу при розробці законопроектів, продемонстровані Урядом при внесенні на розгляд Верховної Ради України законопроекту "Про місцеві податки і збори" (прийняття якого призведе до надмірного податкового тиску на суб'єкти господарювання, діяльність яких пов'язана з продовольчими і непродовольчими ринками країни, в тому числі на численну кількість представників малого бізнесу та підприємців, які здійснюють свою діяльність на ринках), призведе до суттєвого підвищення цін на споживчі товари.
У кінцевому підсумку, в умовах фінансової кризи, це створить значну соціальну напругу в суспільстві.
Влада повинна забезпечувати реальне соціальне партнерство з підприємцями при опрацюванні будь-яких пропозицій, які впливають на умови ведення бізнесу, і фінансову підтримку з боку держави при створенні ними нових робочих місць.
Надання малому бізнесу фінансової підтримки з коштів державного бюджету, що передбачені на антикризові заходи (із розрахунку кількості підприємців по областях) та врахування думки громадськості при підготовці законопроектів надасть впевненості підприємцям та активізує їх роботу, спрямовану на подолання кризових явищ.
Харківська обласна рада наголошує, що навіть за умов певного дефіциту коштів, пов`язаного з наслідками світової фінансової кризи, при розробці Держбюджету на поточний рік не було враховано цілий ряд важливих об`єктів Харківської області, які продовжують будуватися відповідно до затверджених Державних програм. І це, незважаючи на численні звернення, які надсилались під час розробки проекту Бюджету від органів влади регіонального рівня до центральних органів влади, Уряду, народних депутатів України.
Так, уперше за 40 років будівництва метрополітену в м. Харкові, бюджетом не передбачено фінансування цього об’єкту на 2009 рік. Готовність пускової дільниці на сьогоднішній день становить майже 78%, а будівельна готовність окремих об`єктів дільниці досягла 98%. Подальше зволікання з будівництвом метрополітену може привести до непередбачуваних наслідків. Завершення будівництва дільниці між станціями "23 Серпня" - "Олексіївська" потребує на 2009 рік коштів в сумі 190 млн грн. Зауважимо, що для консервації пускової дільниці з високим рівнем будівельної готовності необхідно витратити близько 50 млн грн. тільки на перший рік.
Харківською областю разом з м. Харковом проводиться значна робота по підготовці до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу. Продовжується реконструкція стадіону «Металіст» та приведення його у відповідність до вимог УЄФА, де вже виконано робіт на суму 162,3 млн грн., будівництво міжнародного аеропорту, готелів, об`єктів транспортної та соціальної інфраструктури. Усього на вищезазначених об`єктах освоєно понад 1 млрд 200 млн грн. Але і це питання не отримало належної уваги. Харківська область практично виключена з Державної цільової програми і позбавлена усіх видів фінансування за рахунок субвенцій з Державного бюджету.
Такі дії викликають занепокоєння депутатів Харківської обласної ради і глибоке обурення широких мас населення області.
З огляду на усе зазначене вище, Харківська обласна рада наголошує на необхідності вирішити питання щодо виділення в 2009 році 190 млн грн. - для забезпечення пуску ІІІ черги Харківського метрополітену, 150 млн грн. - для завершення в 2009 році будівництва стадіону "Металіст".
Вважаємо, що ставлення до існуючих проблем, яке демонструє Уряд, не сприяє стабілізації економічного становища в державі, і наполягаємо на більш глибокому розгляді проблем економіки, роботи промислового комплексу та на прийнятті адекватних заходів для нормалізації ситуації.
Схвалено
рішенням обласної ради
від 29 січня 2009 року № 1072-V (1072-5-рр)
(ХХХVІІІ сесія V скликання)