Звернення Харківської обласної ради

до Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України щодо вжиття невідкладних заходів для зупинення розвитку негативних тенденцій в економіці та забезпечення захисту населення в умовах кризової ситуації

 

Харківська обласна рада вкрай стурбована тим станом, що склався в економіці України та Харківській області зокрема, внаслідок світової фінансово-економічної кризи.

Заходи щодо подолання негативних наслідків та забезпечення захисту населення, які розроблено на державному рівні, не достатньо спрацьовують в регіонах і не враховують особливостей Харківщини як промислового, наукового та аграрного центру України. З кожним днем наслідки кризи охоплюють все більше сфер життєдіяльності регіону.

Промисловий потенціал та будівельний комплекс області стали заручниками некомпетентної роботи міністерств та Уряду в цілому.

Не володіння реальним станом справ не дозволило Уряду попередити  кризові явища, викликані фінансово-економічною кризою, а в подальшому оперативно прийняти рішення, які б в цих умовах дозволили промисловим та будівельним підприємствам працювати злагоджено та беззбитково.

Область є одним з «лідерів» по обсягу заборгованості по заробітній платі. Заборгованість становить 90,5 млн грн., при цьому з початку року вона зросла на 35 млн грн.

Особливо загрозлива ситуація склалась на державних підприємствах, де борг по заробітній платі сягає близько 55 млн грн. Незважаючи на вкрай негативний стан справ таких флагманів промисловості Харківщини як: Харківське державне  авіаційне виробниче підприємство, Харківське державне підприємство «Завод імені В.О. Малишева», державне підприємство Харківський приладобудівний завод ім. Т.Г.Шевченка, ще до прояву кризових явищ, Уряд не спромігся втілити у життя розроблені заходи щодо функціонування цих підприємств на належному рівні. Зазначені вище підприємства можуть зупинитися вже найближчим часом.

В цілому 42 % державних підприємств Харківської області – збиткові.

У 2008 році відбулось скорочення державних субвенцій по Харківській області майже на 40%, розмір субвенції на заходи з енергозбереження зменшився більш ніж у 2 рази, повністю відсутня субвенція на інвестиційні проекти і запобігання техногенним катастрофам в житлово-комунальному господарстві, фінансування коштів по галузі житлово-комунального господарства станом на 04 листопада 2008 року знаходяться на рівні 29 % від запланованих на 2008 рік.

Зірвано фінансування: будівництва, розвитку мереж та обладнання метрополітену; оснащення сільських амбулаторій та фельдшерсько-акушерських пунктів, придбання автомобілів швидкої медичної допомоги для сільських закладів охорони здоров'я.

У зв’язку з не вирішенням питання закупівлі зерна аграрії Харківщини мають численні проблеми з його реалізацією та отриманню прибутку за свою працю.

            Закупівельні ціни на продовольчу пшеницю знизились на 15-30 % у порівнянні з періодом жнив, на технічні культури – у 2,3-2,8 рази. З жовтня 2008 року Держрезервом взагалі призупинено закупівлю зернових культур. Усе це призвело до вкрай негативних наслідків у тваринництві, в цілому до кризового стану в сільському господарстві, банкрутству підприємств.

Зазначена вище ситуація привела до значного поглиблення кризових явищ у різних сферах життєдіяльності Харківщини.

Усе це породжує серед людей тривогу та відчуття беззахисності, створює соціальну напругу, негативні настрої в регіоні.

 

З огляду на викладене вище, усвідомлюючи свою відповідальність перед громадою, Харківська обласна рада звертається до Верховної Ради України з пропозицією висловити резолюцію недовіри Уряду на чолі з Прем’єр-міністром України.

Також звертаємося до Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України з пропозицією конкретизувати дії органів виконавчої влади щодо їх впливу на подолання негативних наслідків кризи з урахуванням особливостей нашого регіону.

 

Пропонуємо серед інших заходів центральних органів виконавчої влади передбачити й наступні для подолання кризових явищ в економіці регіону з обов’язковим урахуванням пропозицій облдержадміністрації:

1. У промисловості:

- Кабінету Міністрів України провести спільні колегії міністерств, на яких розглянути питання про стан справ у промисловості Харківської області, з метою прийняття дієвих заходів, спрямованих на подолання негативних явищ кризи;

- для малого бізнесу запровадити реєстрацію суб’єктів господарювання лише у податкових органах, звільнити від оподаткування у перший рік роботи та забезпечити пільговим кредитуванням;

- списати «безнадійну» заборгованість державних підприємств з податків та зборів;

- зупинити стягнення 50 % прибутку з державних підприємств до бюджету.

2. У аграрному секторі:

-       зберегти пільговий режим оподаткування аграрного товаровиробника;

            - вжити заходів щодо недопущення зменшення поголів’я худоби;

            - терміново поновити та збільшити обсяги закупівлі зерна Аграрним фондом України;

-       скорегувати проект Державного бюджету на 2009 рік у частині видатків на  сільське господарство з 3,4% до рівня 2008 року – 5%;

-       спростити механізм відшкодування коштів сільськогосподарським підприємствам з Державного бюджету на посів зернових культур шляхом прискорення реєстрації договорів оренди в Державному земельному кадастрі;

-       збільшити компенсацію за посів сільськогосподарських культур, узгодивши її з обсягами зібраного урожаю;

-       розробити заходи щодо продовження терміну кредитування сільськогосподарських товаровиробників та зменшити відсоткову ставку за  банківськими кредитами;

-       відмінити 17 % мито на вивіз соняшника за кордон.

3. У паливно-енергетичному комплексі та житлово-комунальному господарстві:

- прискорити проведення розрахунків між підприємствами комунальної теплоенергетики та ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» з питань погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2008 року № 440 (440-2008-п) «Про реалізацію статті 54 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»; (107-17)

- не підвищувати тарифи на енергоресурси до подолання кризи;

- Міністерству фінансів України здійснити заходи по обов'язковому фінансуванню в повному обсязі об'єктів житлово-комунально господарства у листопаді 2008 року;

- збільшити об'єм фінансування з державного бюджету на потреби житлово-комунального господарства та теплозабезпечення у 2009 році;

- терміново розробити та розпочати фінансування державних і регіональних програм з енергозбереження;

- прийняти нову редакцію Житлового кодексу України.

4. У сфері соціального захисту населення:

- не допускати скорочення робочих місць, безпідставного масового звільнення працівників та, у разі необхідності, вжиття заходів щодо подальшого їх працевлаштування;

- не допустити «замороження» зростання заробітної плати, пенсій та соціальних виплат;

- ліквідувати заборгованість по заробітній платі;

- забезпечити ефективний вплив держави щодо ціноутворення на споживчі товари та житлово-комунальні послуги.

5. У бюджетній сфері:

- внести необхідні зміни до Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державний кошт у частині визначення поняття «вітчизняного виробника»;

- рекомендувати розпорядникам бюджетних коштів здійснювати закупівлю товарів, робіт та послуг у вітчизняного виробника (окрім товарів, що належать до категорії «критичного імпорту»);

- не допустити скорочення у проекті Державного бюджету на 2009 рік частки видатків на фінансування бюджетної сфери;

- повністю розрахуватися з місцевими бюджетами за всіма видами міжбюджетних трансфертів, забезпечити виконання усіх державних програм у повному обсязі.


6. У податковій сфері:

- внести необхідні зміни до законодавчих актів у частині: звільнення суб’єктів підприємницької діяльності від оподаткування інвестицій у виробничу сферу та на енергозбереження; спрощення системи оподаткування, особливо для юридичних осіб, з обсягом реалізації товарів та послуг до 10 млн грн. на рік;

- зменшити податкове навантаження на підприємства шляхом заміни існуючих платежів до різних соціальних фондів єдиним соціальним податком та передбачити пільги по його сплаті підприємствами, які беруть на себе зобов’язання не скорочувати чисельність працівників у період кризових явищ;

- надати повноваження податковим органам щодо стягнення безспірної заборгованості з податків та обов’язкових зборів;

- здійснювати нарахування податку на додану вартість за фактом реалізації товарів та послуг;

- збільшити ставку податку на прибуток страховим компаніям з 3 до 25 відсотків з метою поповнення дохідної частини Державного бюджету.

7. У зовнішньоекономічній діяльності:

- скоротити строк повернення ПДВ підприємствам-виробникам, а також суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності;

- внести зміни до законодавства України щодо процесу регулювання валютних відносин;

- переглянути ввізне мито на техніку, особливо на ту, що була у використанні, аналоги якої виробляються і в Україні.

 

 

Вимагаємо від найвищих посадових осіб державного підходу до проблем, що турбують кожну людину.

Влада – для народу, а не народ – для влади!

 

 

 

Схвалено

рішенням обласної ради

від 13 листопада 2008 року № 964-V (964-5-рр)

(ХХХV сесія обласної V скликання)