ЗАТВЕРДЖЕНО

 рішення обласної ради

від „____”_________ 2019 року №___

(___ сесія VIІ скликання)

 

 

ПОЛОЖЕННЯ
про  порядок приватизації (відчуження) об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області

 

РОЗДІЛ I

 ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

1.1.                Це Положення розроблено відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про приватизацію  державного і комунального майна», Постанови Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 №432 «Про затвердження порядку проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації».

1.2.            У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:

1)                      адміністратор електронної торгової системи - юридична особа, визначена Кабінетом Міністрів України відповідальною за забезпечення функціонування електронної торгової системи;

2)                      оператор електронного майданчика - юридична особа, що має право використовувати електронний майданчик та діє відповідно до договору, укладеного з Адміністратором електронної торгової системи, істотні умови якого визначаються Кабінетом Міністрів України;

3)                      аукціон - спосіб продажу об’єкта приватизації, за яким власником об’єкта приватизації стає покупець, що в ході торгів запропонував за нього найвищу ціну;

4)                      аукціон без умов - спосіб продажу об’єкта приватизації, за яким власником об’єкта приватизації стає покупець, що в ході торгів запропонував за нього найвищу ціну, без додаткових умов продажу об’єкта приватизації;

5)                      аукціон із зниженням стартової ціни - спосіб продажу об’єкта приватизації, за яким обласна рада знижує стартову ціну об’єкта приватизації у встановленому законодавством порядку;

6)                      аукціон з умовами - спосіб продажу об’єкта приватизації, за яким власником об’єкта приватизації стає покупець, що в ході торгів запропонував за нього найвищу ціну і взяв на себе зобов’язання виконати умови продажу об’єкта приватизації;

7)                      аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій - спосіб продажу об’єкта приватизації, за яким стартова ціна об’єкта приватизації покроково знижується в ході аукціону, з подальшою можливістю додаткового подання цінових пропозицій;

8)                      викуп - спосіб продажу об’єкта приватизації одному покупцю;

9)                      гарантійний внесок - сума коштів, що становить визначену у відсотках частину стартової ціни об’єкта приватизації, яка вноситься потенційним покупцем об’єкта приватизації як грошові кошти або банківська гарантія для забезпечення виконання його зобов’язання щодо участі в аукціоні;

10)                  реєстраційний внесок - сума коштів у розмірі 0,2 мінімальної заробітної плати станом на 1 січня поточного року (для об’єктів малої приватизації), що вноситься потенційним покупцем об’єкта малої приватизації на відповідний рахунок оператора електронного майданчика, який протягом п’яти робочих днів з дня проведення аукціону зараховує їх до обласного бюджету;

11)                  завершення приватизації - продаж об’єкта приватизації та перехід права власності на такий об’єкт покупцю;

12)                  припинення приватизації - рішення обласної ради про припинення вчинення будь-яких дій, спрямованих на приватизацію (продаж) об’єкта приватизації.

1.3.                Це Положення визначає механізм підготовки, організації й проведення малої приватизації об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області способами, що визначаються законодавством України  та цим Положенням.

До об’єктів приватизації спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області належать усі об’єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (за наявності відповідних рішень співвласників такого майна), крім тих, приватизація яких прямо заборонена Законом України «Про приватизацію  державного і комунального майна» та іншими законами України.

Обласна рада здійснює відповідно до законодавства комплекс заходів щодо забезпечення прозорості приватизації, висвітлення приватизаційних процесів шляхом оприлюднення в засобах масової інформації (на своєму веб-сайті, в офіційних друкованих виданнях органів приватизації, у мережі Інтернет та/або на радіо, телебаченні) повідомлень про хід і результати приватизації.

 Обов’язковому оприлюдненню підлягають: перелік об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, та  інформація про зазначені об’єкти.

Інформація про результати продажу об’єкта (- дані про покупця: для фізичної особи - прізвище, ім’я, по батькові; для юридичної особи - назва;      - ціна, за якою придбано об’єкт приватизації) підлягає опублікуванню в засобах масової інформації, а також на офіційному вебсайті Харківської обласної ради, в електронній торговій системі протягом 10 робочих днів після затвердження обласною радою результатів продажу.

1.4.             У  Положенні визначено варіанти порядку приватизації  шляхом:

1) продажу об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області на аукціоні:

-  з умовами;

-  без умов;

- за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій;

-  із зниженням стартової ціни;

-  за методом вивчення цінових пропозицій;

2)  викупу об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.

1.5.                Положення застосовується при приватизації усіх об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (за наявності відповідних рішень співвласників таких об’єктів), що є об’єктами малої приватизації, крім тих, приватизація яких заборонена Законом України «Про приватизацію  державного і комунального майна» та іншими законами України.

До об’єктів малої приватизації належать:

  1) єдині майнові комплекси комунальних підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їх структурні підрозділи, передані в оренду, крім єдиних майнових комплексів  комунальних підприємств, що належать до об’єктів великої приватизації;

  2) окреме майно.

Окремим майном вважається рухоме та нерухоме майно комунальних підприємств (у тому числі будівлі, споруди, нежитлові приміщення); майно, що залишилося після закінчення процедури ліквідації комунальних підприємств, визнаних банкрутами; майно підприємств, що ліквідуються за рішенням органу, уповноваженого управляти комунальним майном; майно  комунальних підприємств, що не були продані як єдині майнові комплекси;  комунальне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств та перебуває на обліку господарських товариств, створених унаслідок приватизації або корпоратизації;

  3) об’єкти незавершеного будівництва (будівлі, споруди, передавальні пристрої, які не введені в експлуатацію), законсервовані об’єкти;

  4) об’єкти соціально-культурного призначення.

До об’єктів соціально-культурного призначення належать об’єкти освіти, охорони здоров’я, культури, фізичної культури та спорту, туризму, мистецтва і преси, телебачення, радіомовлення, видавничої справи; санаторно-курортні заклади, будинки і табори відпочинку, профілакторії; інші об’єкти, призначені для задоволення соціальних та культурних потреб громадян незалежно від вартості майна; об’єкти соціально-культурного призначення, що не включені до статутного капіталу господарських товариств;

   5) інші об’єкти, що не належать до об’єктів великої приватизації.

Майно спільної власності, яке перебуває на балансах комунальних підприємств, установ,  що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності, і подальше їх використання не планується, належить до об’єктів, що підлягають приватизації.

 

РОЗДІЛ II

ПОРЯДОК ФОРМУВАННЯ ТА ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПЕРЕЛІКУ ОБ’ЄКТІВ, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ПРИВАТИЗАЦІЇ

 

2.1.                Ініціатива щодо приватизації об’єкта спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області може виходити від суб’єктів приватизації.

Суб’єктами приватизації є: обласна рада,  постійна комісія обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області; профільні постійні комісії обласної ради; управління з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради; спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини; балансоутримувачі або покупці (їх представники).

Перелік об’єктів спільної власності, що підлягають приватизації, ухвалюється обласною радою, за наявності погодження відповідних територіальних громад. Включення нових об’єктів до цього переліку здійснюється шляхом ухвалення окремого рішення щодо кожного об’єкта спільної власності.

Для включення майна спільної власності до переліків об’єктів малої приватизації обласна рада:

-                     постійно переглядає, виявляє майно спільної власності, яке безпосередньо не забезпечує виконання підприємствами, установами статутних завдань; майно, що більше трьох років не використовується у виробничій діяльності і подальше його використання не планується, та розробляє пропозиції щодо включення майна спільної власності до переліку об’єктів, що підлягають приватизації;

-                     виявляє об’єкти соціально-культурного призначення, визначає умови їх подальшого функціонування, а також строк збереження профілю діяльності об’єктів соціально-культурного призначення або можливості перепрофілювання кожного з таких об’єктів та включає їх до переліку об’єктів, що підлягають приватизації;

-                     поводить інвентаризацію майна та його оцінку, у разі відсутності балансової вартості майна відповідно до законодавства.

2.2.                Заяви про включення об’єктів спільної власності до переліків об’єктів, що підлягають приватизації, подаються покупцями до обласної ради, яка розглядає їх у порядку, передбаченому у п. 3.2.  цього Положення.

2.3.                Опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об’єкта спільної власності здійснюється на офіційному вебсайті обласної ради та в електронній торговій системи протягом п’яти робочих днів із дня ухвалення обласною радою рішення.

2.4.                Обласна рада припиняє приватизацію об’єкта приватизації шляхом прийняття відповідного рішення.

 

РОЗДІЛ ІІІ

ПОРЯДОК ПОДАННЯ ТА РОЗГЛЯДУ ЗАЯВ, ПІДГОТОВКИ ОБ'ЄКТІВ ДО ПРИВАТИЗАЦІЇ

 

3.1.                Фізичні або юридичні особи, які мають намір скористатися правом на приватизацію єдиного майнового комплексу, його структурного підрозділу, окремого індивідуально визначеного майна, в тому числі орендованого,  або об’єкта незавершеного будівництва, звертаються з листом  до голови обласної ради. Коли об’єкт є орендованим,  до звернення додаються договір оренди, технічний паспорт та свідоцтво про право власності на об’єкт нерухомості (витяг із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно), технічна документація на земельну ділянку (державний акт на землю, кадастровий номер земельної ділянки тощо), на якій розташований об’єкт, а також пропозиції балансоутримувача майна щодо можливості відчуження об’єкта. В інших випадках – відомості: про об’єкт приватизації; заявника; пропозиції балансоутримувача майна щодо можливості відчуження об’єкта, з інформацією щодо наявності технічної документації на будівлю або споруду, свідоцтва про право власності (витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) та технічною документацією на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт.

3.2.                Голова обласної ради направляє звернення із відповідними документами до постійної комісії обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області та управління з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради для розгляду та внесення пропозицій. Інформація про результати звернення доводиться головою обласної ради або заступником голови обласної ради (за розподілом обов’язків) до заявника у письмовій формі.

При прийнятті позитивного рішення управління з питань комунальної власності виконавчого апарату готує відповідний проєкт рішення.

3.3.                З дня прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу комунального підприємства і до переходу права власності до покупця, без згоди органів приватизації, такі підприємства не мають права щодо:

-         вчинення правочину та/або господарського зобов’язання, якщо ринкова вартість майна, робіт або послуг чи сума коштів, що є предметом такого правочину та/або господарського зобов’язання, перевищує 10 відсотків вартості активів підприємства  за даними фінансової звітності за останній звітний період. Забороняється ділити предмет правочину з метою ухилення від вимоги, передбаченої цим абзацом;

-         укладання кредитних договорів, договорів позики, надання та отримання фінансової допомоги, правочинів та/або господарських зобов’язань щодо відступлення права вимоги та/або зарахування зустрічних однорідних вимог, факторингу, правочинів та/або господарських зобов’язань, предметом яких є переведення боргу;

-         вчинення правочинів та/або господарських зобов’язань, предметом яких є відчуження підприємством  або набуття ним земельної ділянки та іншого нерухомого майна та/або майнових прав на зазначені об’єкти, та/або внаслідок яких може відбутися зменшення вартості такого майна або зменшення розміру земельної ділянки, що належить такому підприємству  або перебуває в його користуванні;

-         вчинення правочинів та/або господарських зобов’язань, предметом яких є обтяження земельних ділянок, іншого нерухомого майна та/або основних фондів підприємства, та/або майнових прав на зазначені об’єкти;

-         укладання договорів оренди земельних ділянок та іншого нерухомого майна або основних засобів підприємства;

-         укладання договорів поруки, гарантії;

-         списання основних засобів, що мають залишкову вартість, безоплатної передачі та реалізації майна для погашення заборгованості, передачі майна в управління;

-         прийняття рішень про збільшення або зменшення статутного капіталу, крім випадків збільшення статутного капіталу на суму збільшення вартості власного капіталу;

-         прийняття рішень про припинення підприємства/господарського товариства шляхом реорганізації;

-         скорочення чисельності працівників підприємства, що приватизується.

Відповідальність за збереження цілісності майнових комплексів та за шкоду, завдану таким об’єктам, несуть керівники відповідних підприємств.

Зазначені обмеження діють до завершення приватизації об’єкта.

3.4.                Об’єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах. Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації та Порядок відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків, розмір та порядок сплати коштів за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону, а також порядок визначення додаткових умов продажу затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Електронний аукціон проводиться відповідно до договору, що укладається між обласною радою  та операторами електронних майданчиків.

3.5.                Для продажу об’єктів малої приватизації розпорядженням голови обласної ради протягом 20 робочих днів із дня прийняття рішення про приватизацію об’єкта утворюється аукціонна комісія з питань приватизації (відчуження) об’єкта спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (далі – аукціонна комісія).

3.6.                Голова обласної ради затверджує умови продажу (додаткові умови продажу) об’єкта приватизації спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області протягом п’яти робочих днів із моменту подання їх аукціонною комісією.

Після затвердження умов продажу не пізніш як через 10 робочих днів публікується інформаційне повідомлення про приватизацію об’єкта малої приватизації в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації,  на офіційному вебсайті Харківської обласної ради та в електронній торговій системі.

В інформаційному повідомленні про приватизацію об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області обов’язково зазначаються:

спосіб проведення аукціону;

найменування об’єкта приватизації, його місцезнаходження;

дані про будівлі (споруди, нежитлові приміщення) та земельну ділянку, на якій розташовано об’єкт приватизації (місцезнаходження, кадастровий номер (за наявності), площа, цільове призначення земельної ділянки, інформація про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або на праві користування, інформація про наявність обтяжень на земельну ділянку), функціональне використання будівель (споруд, нежитлових приміщень) та умови користування ними;

ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ (за наявності);

стартова ціна об’єкта;

розмір гарантійного внеску;

розмір реєстраційного внеску;

найменування установи банку, її адреса та номери рахунків, відкритих для внесення гарантійного внеску, реєстраційного внеску та проведення розрахунків за придбані об’єкти;

умови продажу та/або експлуатації об’єкта приватизації (за наявності);

інформація про договори оренди, укладені щодо об’єкта або його частини, із зазначенням за кожним таким договором найменування орендаря, орендованої площі, розміру місячної орендної плати, строку дії договору оренди;

кінцевий строк подання заяви на участь в аукціоні (кінцевий строк подання цінових аукціонних пропозицій);

дата, час та місце проведення аукціону;

час і місце проведення огляду об’єкта;

дані про контактну особу з організації аукціону: адреса, номер телефону, час роботи;

адреса веб-сайту обласної ради;

інші відомості (за рішенням обласної ради).

 

До інформаційного повідомлення про приватизацію єдиних майнових комплексів, а також їх структурних підрозділів включаються відомості про:

середньооблікову чисельність працівників;

обсяг та основну номенклатуру продукції (робіт, послуг), у тому числі експортної (за наявності);

основні показники господарської діяльності за останні три роки та за останній звітний період;

будівлі (споруди, нежитлові приміщення) та земельну ділянку, на якій розташовано об’єкт приватизації (місце знаходження, кадастровий номер (за наявності), площа, цільове призначення земельної ділянки, інформація про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або на праві користування, інформація про наявність обтяжень на земельну ділянку), функціональне використання будівель (споруд, нежитлових приміщень) та умови користування ними;

обсяги викидів та скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, утворення і розміщення відходів, інформація про сплату екологічних зборів та платежів тощо.

До інформаційного повідомлення про приватизацію окремо визначеного майна, об’єктів незавершеного будівництва та об’єктів соціально-культурного призначення включається інформація щодо балансоутримувача, а для об’єктів незавершеного будівництва - щодо рівня будівельної готовності.

Об’єкти соціально-культурного призначення приватизуються з умовою збереження профілю діяльності.

Об’єкти соціально-культурного призначення, що не функціонують більше трьох років або перебувають в аварійному стані, можуть бути перепрофільовані, крім закладів фізичної культури і спорту, баз олімпійської та параолімпійської підготовки, фізкультурно-оздоровчих і спортивних споруд, лікувальних (лікувально-фізкультурних) і лікувально-профілактичних закладів.

Аукціони з продажу об’єктів малої приватизації проводяться не раніше ніж через 20 днів, але не пізніше 35 днів після опублікування інформаційного повідомлення про приватизацію об’єктів малої приватизації.

Електронний аукціон є процедурою визначення переможця електронного аукціону, в ході якої учасники мають можливість поетапного збільшення своїх цінових пропозицій протягом трьох раундів, що проводяться за однаковими правилами, визначеними  Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України.

3.7.                До заяви на участь у приватизації об’єкта малої приватизації подаються:

1) для потенційних покупців - фізичних осіб - громадян України - копія паспорта громадянина України;

2) для іноземних громадян - копія документа, що посвідчує особу;

3) для потенційних покупців - юридичних осіб:

- витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань України - для юридичних осіб - резидентів;

- документ про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчений згідно із законодавством держави його видачі, перекладений українською мовою, - для юридичних осіб - нерезидентів;

- інформація про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності;

- остання річна або квартальна фінансова звітність;

4) документ, що підтверджує сплату реєстраційного внеску, а також документ, що підтверджує сплату гарантійного внеску в розмірі 10 відсотків стартової ціни з рахунка потенційного покупця, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом), на рахунок оператора електронного майданчика, через який подається заява на участь у приватизації;

5) письмова згода потенційного покупця щодо взяття на себе зобов’язань, визначених умовами продажу.

3.8.                Обласна рада не має права вимагати від потенційного покупця інших документів і відомостей, окрім передбачених у пункті 3.7. цього Положення.

3.9.                Обласна рада не затверджує протокол електронних торгів, не укладає договорів купівлі-продажу за результатами продажу на аукціоні чи застосування процедури викупу із потенційним покупцем, який є:

1) органом місцевого самоврядування або державним органом;

2) державним та комунальним підприємством;

4) працівником органів місцевого самоврядування;

5) покупцем, зареєстрованим в офшорних зонах (згідно з переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України) з непрозорою структурою власності (бенефіціарні власники яких не розкриті на 100 відсотків), а також покупцем, який походить із держави-агресора;

6) державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором, а також юридичними особами, в яких така держава має участь, і особами, які перебувають під контролем таких юридичних осіб;

7) юридичними особами, бенефіціарні власники 10 і більше відсотків акцій (часток) яких є резидентом держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором. Зазначене Положення не застосовується до юридичних осіб, акції яких допущені до торгівлі іноземними фондовими біржами за переліком Кабінету Міністрів України, крім юридичних осіб, які є резидентами держави-агресора;

8) фізичною особою - громадянином та/або резидентом держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором;

9) юридичною особою, зареєстрованою згідно із законодавством держав, включених FAТF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, а також юридичною особою, 50 і більше відсотків статутного капіталу якої належать прямо або опосередковано таким особам;

10) юридичними особами, інформація про бенефіціарних власників яких не розкрита в порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань";

11) фізичними та юридичними особами, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України "Про санкції", а також пов’язаними з ними особами;

12) особами, які були стороною продажу об’єкта приватизації в Україні і з якими було розірвано договір купівлі-продажу об’єкта приватизації у зв’язку із порушеннями, вчиненими такими особами, а також пов’язаними із ними особами;

13) радниками, залученими до підготовки об’єкта до приватизації;

14) покупцями, які не подали документи або відомості, обов’язкове подання яких передбачено цим Положенням;

15) покупцем, який подав неправдиві відомості про себе.

Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в затвердженні протоколу електронних торгів та подальшому укладанні договору купівлі-продажу формальні (несуттєві) помилки в оформленні заяви на участь у приватизації об’єкта малої приватизації або в документах та інформації, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст заяви або документів та інформації, зокрема технічні помилки та описки.

Рішення про відмову у затвердженні протоколу електронних торгів або про відмову від укладання договору купівлі-продажу має містити вичерпний перелік підстав для прийняття такого рішення і ухвалюється після закінчення електронного аукціону на підставі перевірки обласною радою заяви на участь у приватизації об’єкта малої приватизації і доданих до неї документів, та інформації про переможця аукціону.

Строк позовної давності для звернення з позовом про відмову в затвердженні протоколу аукціону, визнання недійсними результатів приватизації об’єкта малої приватизації або договору купівлі-продажу об’єкта малої приватизації становить три місяці. Строк позовної давності для звернення з позовом про оскарження рішення обласної ради про недопущення до участі в аукціоні або про неукладання договору купівлі-продажу з переможцем аукціону складає один місяць з дня оприлюднення результатів аукціону.

3.10.             Після закінчення електронного аукціону обласна рада здійснює перевірку заяви на участь у приватизації об’єкта малої приватизації разом із доданими до неї документами та інформацією переможця аукціону та у разі невідповідності доданих до заяви документів приймає рішення відповідно до п.3.9. цього Положення. Переможець аукціону може оскаржити це рішення до суду протягом строку, зазначеного у останньому абзаці п.3.9. цього Положення.

3.11.            Для участі в аукціоні з продажу об’єкта малої приватизації гарантійний внесок сплачується на рахунок оператора електронного майданчика, через який подається заява на участь у приватизації.

Оператор електронного майданчика перераховує на спеціальний рахунок обласної ради суми сплачених потенційними покупцями реєстраційних внесків протягом п’яти календарних днів із дня затвердження протоколу аукціону.

Реєстраційний внесок не повертається потенційному покупцю, крім випадку, коли обласною радою прийнято рішення про припинення приватизації. У разі прийняття такого рішення всім потенційним покупцям також повертається гарантійний внесок.

3.12.            Об’єкт приватизації може бути придбаний за рахунок власних та залучених (кредитних) коштів. У разі придбання об’єкта приватизації за рахунок залучених коштів, покупець повинен також подати інформацію про відповідного кредитора, а також документальне підтвердження, що такий кредитор бажає розглянути можливість надання відповідного обсягу фінансування у разі, коли такого учасника буде обрано переможцем аукціону. Кредитором не може бути особа, яка не може бути покупцем відповідно до п.3.9. цього Положення.

3.13.            Відповідальність за недостовірність, неповноту поданих документів, а також обов’язок довести відсутність ознак, передбачених у п. 3.9. цього Положення, покладається на покупця.

3.14.            Протокол про результати електронного аукціону формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення аукціону в електронній формі.

У разі відмови переможця аукціону від підписання протоколу аукціону або від укладання договору купівлі-продажу, що підтверджується відповідним актом, електронною торговою системою автоматично формується та оприлюднюється новий протокол аукціону.

Переможець аукціону, який відмовився від підписання протоколу аукціону або договору купівлі-продажу, позбавляється права на участь у подальших аукціонах з продажу того самого об’єкта.

3.15.             Після закінчення аукціону сплачений потенційними покупцями гарантійний внесок повертається потенційним покупцям, які не стали переможцями аукціону, у строк, що не перевищує 10 робочих днів із дня затвердження протоколу аукціону головою обласної ради.

У разі відмови переможця аукціону від підписання протоколу аукціону або відмови переможця аукціону від укладання договору купівлі-продажу, гарантійний внесок йому не повертається та підлягає перерахуванню до обласного бюджету.

Покупцеві, який придбав об’єкт приватизації та підписав договір купівлі-продажу, зазначені грошові кошти зараховуються під час розрахунку за придбаний об’єкт приватизації.

3.16.            Продаж об’єктів на аукціоні, крім аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, здійснюється за наявності не менше двох учасників аукціону та вважається таким, що відбувся, у разі здійснення на аукціоні не менше одного кроку аукціону на підвищення стартової ціни.

У разі якщо для участі в аукціоні подано заяву на участь в аукціоні від одного покупця, аукціон визнається таким, що не відбувся, а обласна рада приймає рішення про приватизацію зазначеного об’єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни.

3.17.            У разі якщо об’єкт, який пропонувався для продажу на аукціоні, не продано, крім випадку, передбаченого у п. 3.16. цього Положення, проводиться повторний аукціон зі зниженням стартової ціни на 50 відсотків.

3.18.            Якщо повторний аукціон зі зниженням стартової ціни визнається таким, що не відбувся, у разі якщо для участі у такому аукціоні подано заяву на участь від одного покупця, то обласна рада приймає рішення про приватизацію зазначеного об’єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни, з урахуванням зниження стартової ціни відповідно до п.3.17. цього Положення.

3.19.            У разі якщо об’єкт приватизації не продано в порядку, зазначеному у пп. 3.16. – 3.18. цього Положення, проводиться аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій зі зниженням стартової ціни, визначеної аукціонною комісією, на 50 відсотків.

Продаж об’єктів на аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подання цінових пропозицій здійснюються за наявності не менше як одного учасника аукціону.

3.20.            До проведення першого аукціону з продажу об’єкта малої приватизації аукціонна комісія одночасно встановлює стартові ціни та умови продажу об’єкта малої приватизації на аукціонах, визначені у пп. 3.16. - 3.19. цього Положення.

3.21.             У випадку, якщо аукціон визнаний таким, що не відбувся, або відсутнє рішення обласної ради щодо викупу, прийняте відповідно до пп. 3.16. та 3.18., електронна торгова система протягом п’яти робочих днів від дати формування відповідного протоколу аукціону автоматично оголошує новий аукціон, зазначаючи дату його проведення.

3.22.            За наявністю підстав, може бути прийнято рішення щодо відміни електронного аукціону на будь-якому етапі до дня опублікування в електронній торговій системі рішення про завершення приватизації. Рішення про відміну електронного аукціону опубліковується в електронній торговій системі не пізніше робочого дня, наступного за днем його прийняття.

 

РОЗДІЛ IV

ПРИВАТИЗАЦІЯ ОБ’ЄКТІВ СПІЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ОБЛАСТІ, ПЕРЕДАНИХ В ОРЕНДУ

 

4.1.                Приватизація об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, переданих в оренду, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу, якщо виконуються умови, визначені у п. 4.2. цього Положення.

4.2.                 Орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконується кожна з таких умов:

-         орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об’єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб’єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна;

-         орендар отримав письмову згоду обласної ради на здійснення невід’ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу;

-         невід’ємні поліпшення виконано в межах трирічного строку з дати визначення ринкової вартості майна для цілей укладання договору оренди або для цілей подовження договору оренди;

-         здійснення і склад невід’ємних поліпшень, у тому числі невід’ємний характер поліпшень, підтверджено висновком будівельної експертизи, а вартість невід’ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, визначено суб’єктом оціночної діяльності;

-         орендар належно виконує умови договору оренди, відсутня заборгованість з орендної плати;

-         договір оренди є чинним на момент приватизації.

Надання обласною радою згоди на здійснення невід’ємних поліпшень здійснюється відповідно до чинного законодавства.

4.3.                Орендар, який виконав умови, передбачені у п. 4.2. цього Положення, має право на приватизацію об’єкта шляхом викупу.

У разі якщо обласною радою прийнято рішення про приватизацію на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід’ємних поліпшень, вартість таких поліпшень компенсується покупцем.

Ціна продажу об’єкта приватизації зменшується на суму компенсації невід’ємних поліпшень.

Якщо покупцем об’єкта приватизації стає орендар, вартість невід’ємних поліпшень зараховується йому під час остаточного розрахунку за об’єкт приватизації.

4.4.                Договір оренди є чинним і для нового власника приватизованого майна, а в разі якщо покупцем переданого в оренду об’єкта спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області є орендар, дія відповідного договору припиняється з дня, за яким об’єкт оренди переходить у його власність.

 

РОЗДІЛ V

ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ ЗА ПРИВАТИЗАЦІЮ ОБ’ЄКТІВ СПІЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТЕРИТОРІАЯЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ОБЛАСТІ ТА УКЛАДАННЯ ДОГОВОРУ

 

5.1.                Укладання та внесення змін до договорів купівлі-продажу здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.

Зміни, що вносяться до договорів купівлі-продажу, укладених у процесі приватизації, здійснюються відповідно до чинного законодавства України та не можуть передбачати:

зменшення відповідальності покупця за невиконання ним зобов’язань;

зменшення загального обсягу інвестицій, визначених у договорі купівлі-продажу.

5.2.                Покупець, який підписав договір купівлі-продажу, сплачує на відповідний поточний рахунок обласної ради ціну продажу об’єкта приватизації не пізніше ніж протягом 30 днів із дня підписання договору купівлі-продажу.

5.3.                За несплату коштів за об’єкт приватизації згідно з договором купівлі-продажу протягом 30 днів із дня укладання договору купівлі-продажу нараховується неустойка.

5.4.                Несплата коштів за об’єкт приватизації згідно з договором купівлі-продажу протягом 60 днів із дня укладання договору купівлі-продажу є підставою для розірвання такого договору відповідно до чинного законодавства України.

5.5.                До договору купівлі-продажу включаються передбачені умовами аукціону, викупу зобов’язання сторін щодо:

-         збереження основних видів діяльності підприємства;

-         технічного переоснащення, модернізації виробництва (сума інвестицій) та енергомодернізації об’єкта;

-         виконання встановлених мобілізаційних завдань;

-         погашення боргів із заробітної плати та перед бюджетом, простроченої кредиторської заборгованості підприємства;

-       забезпечення соціальних гарантій працівникам згідно з вимогами трудового законодавства;

-         вимог та додаткових обмежень природоохоронного законодавства щодо користування об’єктом;

-         оплати послуг юридичних та фізичних осіб (у разі їх залучення), пов’язаних із виконанням заходів із приватизації об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, зокрема:

проведення обов’язкового екологічного аудиту у випадках, передбачених законодавством;

проведення оцінки майна в процесі приватизації у випадках, передбачених чинним законодавством.

5.6.                З моменту переходу права власності на об’єкт приватизації, покупець, який придбав об’єкт приватизації, зобов’язаний виконувати всі умови договору купівлі-продажу об’єкта приватизації.

5.7.                У разі укладання договорів купівлі-продажу під інвестиційні зобов’язання такі договори можуть містити умови щодо недопущення виникнення податкового боргу до виконання зобов’язань у визначені договором строки. Умови щодо недопущення податкового боргу обов’язково включаються до договорів купівлі-продажу під інвестиційні зобов’язання у випадках наявності у покупця чи отримання ним у результаті приватизації вирішального впливу на управління чи діяльність юридичної особи.

5.8.                Виключними умовами для розірвання договору купівлі-продажу об’єкта приватизації в порядку, передбаченому законодавством, є:

1) несплата протягом 60 днів коштів за об’єкт приватизації з дня укладання договору купівлі-продажу відповідно до його умов;

2) невиконання умов продажу об’єкта і зобов’язань покупця, визначених у договорі купівлі-продажу, в установлений таким договором строк;

3) подання обласній раді неправдивих відомостей;

4) сплата за об’єкт приватизації коштів, отриманих із порушенням вимог законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;

5) невиконання зобов’язання покупця щодо недопущення скорочення чисельності працівників з ініціативи нового власника чи уповноваженого ним органу;

6) продаж або в інший спосіб відчуження покупцем приватизованого об’єкта особам, зазначеним у п. 2.9.  цього Положення, протягом виконання зобов’язань за договором купівлі-продажу.

Договір купівлі-продажу повинен містити норми щодо відповідальності (звільнення від відповідальності) у разі виникнення форс-мажорних обставин (стихійне лихо, обставини непереборної сили тощо).

5.9.                Договір купівлі-продажу не підлягає нотаріальному посвідченню, крім випадків, передбачених законом.

Усі пов’язані з нотаріальним посвідченням договору купівлі-продажу витрати у випадках, якщо нотаріальне посвідчення договору передбачене законодавством, покладаються на покупця.

5.10.            Для нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу об’єкта незавершеного будівництва обласна рада подає нотаріусу такі документи:

-         копію рішення обласної ради про приватизацію об’єкта;

-         акт обстеження об’єкта незавершеного будівництва (опис об’єкта);

-            витяг з інформації про приватизацію об’єкта, опублікованої в офіційних друкованих виданнях обласною радою;

-         копія затвердженого головою обласної ради протоколу про проведення аукціону;

-         довіреність на право представництва інтересів обласної ради.

5.11.            Право власності на об’єкт приватизації переходить до покупця після сплати в повному обсязі ціни продажу об’єкта разом із неустойкою (у разі її нарахування).

Приватизація окремо розташованої будівлі на земельній ділянці, яка перебуває в оренді або постійному користуванні третьої особи, є підставою для дострокового припинення договору оренди з такою третьою особою (припинення її права постійного користування) в частині земельної ділянки, необхідної для обслуговування і використання приватизованого об’єкта за призначенням. Власник такої земельної ділянки зобов’язаний укласти договір оренди з покупцем об’єкта приватизації, що є окремо розташованою будівлею, відповідно до Земельного кодексу України, у тримісячний строк з моменту реєстрації покупцем права власності на об’єкт приватизації.

Якщо права користування такою земельною ділянкою (див. абзац другий п.5.11.) не оформлено або така земельна ділянка не перебуває у користуванні жодної особи, власник земельної ділянки вживає заходів для передачі в оренду покупцю об’єкта приватизації земельної ділянки в частині, необхідній для обслуговування і використання приватизованого об’єкта за призначенням, у шестимісячний строк з моменту реєстрації покупцем права власності на об’єкт приватизації.

5.12.             Не допускається звільнення працівників приватизованого підприємства з ініціативи нового власника чи уповноваженого ним органу протягом шести місяців від дня переходу до нього права власності, крім випадків приватизації об’єктів шляхом продажу без умов.

5.13.            Укладання колективного договору між новим власником або уповноваженим ним органом і трудовим колективом, а також працевлаштування вивільнених працівників здійснюються відповідно до чинного законодавства України.

5.14.            На вимогу однієї зі сторін договір купівлі-продажу може бути розірвано у зазначений строк, у тому числі за рішенням суду, в разі невиконання іншою стороною зобов’язань, визначених у договорі купівлі-продажу, або визнано недійсним за рішенням суду.

5.15.            У разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу у зв’язку з невиконанням покупцем договірних зобов’язань, приватизований об’єкт підлягає поверненню у спільну  власність територіальних громад сіл, селищ, міст області.

5.16.             Повернення у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст області об’єктів приватизації, у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів, здійснюється відповідно до чинного законодавства України.

5.17.            Повернення покупцям коштів, сплачених за об’єкти приватизації, здійснюється у порядку, встановленому чинним законодавством України, на підставі рішення суду з коштів, які надійшли від повторного продажу таких об’єктів (зменшених на суму збитків, неустойки, штрафів та будь-яких інших платежів, які зобов’язаний сплатити покупець згідно з чинним законодавством та/або договором купівлі-продажу), протягом п’яти робочих днів після надходження коштів від повторного продажу на відповідний рахунок обласної ради.

Повернення коштів покупцям здійснюється в сумі, отриманій обласною радою в результаті повторного продажу об’єктів, але не може перевищувати суми, сплаченої покупцем під час попереднього продажу.

У разі якщо об’єкт приватизації визнано банкрутом, кошти від повторного продажу покупцю не повертаються.

У разі повернення у власність територіальних громад сіл, селищ, міст області об’єктів приватизації, обласна рада приймає рішення про повторний продаж такого об’єкта у порядку, визначеному цим Положенням.

5.18.            За згодою сторін у договорі купівлі-продажу об’єкта приватизації може передбачатися можливість вирішення спорів, що виникають між продавцем та покупцем у зв’язку з договором купівлі-продажу об’єкта приватизації чи на його підставі, у міжнародному комерційному арбітражному суді. При цьому якщо орган приватизації в договорі купівлі-продажу об’єкта приватизації передбачає вирішення спорів, що виникають між продавцем та покупцем у зв’язку з договором купівлі-продажу об’єкта приватизації чи на його підставі, у міжнародному комерційному арбітражному суді, але сторони не досягли згоди щодо вибору міжнародного комерційного арбітражного суду, в якому такий спір підлягає розгляду, будь-який спір, суперечка або претензія, що виникають стосовно укладеного договору купівлі-продажу об’єкта приватизації або пов’язані з ним, у тому числі щодо його порушення, припинення або недійсності, підлягають остаточному вирішенню шляхом арбітражу відповідно до Арбітражного регламенту Арбітражного інституту Торгової палати міста Стокгольма.

5.19.             Договір та інформація про внесені зміни або розірвання договору купівлі-продажу об’єкта малої приватизації підлягають опублікуванню в електронній торговій системі протягом 10 календарних днів із дня укладання, внесення таких змін або розірвання договору купівлі-продажу об’єкта малої приватизації.

5.20.            Особи, які придбали  комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов’язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.

 

РОЗДІЛ VI

ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

 

6.1.                 Продаж об’єктів, щодо яких до набрання чинності цього Положення прийнято рішення обласної ради про приватизацію (відчуження), підлягає перегляду відповідно до цього Положення.

6.2.                 Контроль за здійсненням приватизації (відчуження) об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області здійснює постійна комісія обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області.

6.3.                 Контроль за належним і своєчасним виконанням умов договорів купівлі-продажу об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області здійснюється  постійною комісією обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області та відповідними структурними підрозділами виконавчого апарату обласної ради, в межах їх повноважень.

6.4.                Строк виконання зобов’язань, визначених у договорі купівлі-продажу, не повинен перевищувати п’яти років, за винятком тих, для яких обласною радою за поданням аукціонної комісії може бути встановлено інший строк виконання зобов’язань.

6.5.                Зобов’язання, визначені у договорі купівлі-продажу, зберігають свою дію для осіб, які придбавають об’єкт, у разі його подальшого відчуження протягом строку дії таких зобов’язань.

6.6.                У разі подальшого відчуження приватизованого об’єкта, до нового власника переходять невиконані зобов’язання, передбачені у договорі купівлі-продажу об’єкта приватизації.

Новий власник, а також кредитор фінансування купівлі об’єкта приватизації повинен відповідати вимогам до покупців об’єктів приватизації з відсутністю ознак, передбачених у п. 3.9. цього Положення.

6.7.                Передача приватизованого об’єкта в заставу або внесення такого об’єкта до статутного капіталу господарського товариства в період дії умов договору купівлі-продажу здійснюється за згодою обласної ради, яка є стороною цього договору.

6.8.                У разі подальшого відчуження приватизованого об’єкта новий власник у двотижневий строк з дня переходу до нього права власності на такий об’єкт зобов’язаний подати до обласної ради копії документів, що підтверджують перехід до нього права власності.

6.9.                Обласна рада зобов’язана вимагати від нового власника виконання зобов’язань, визначених у договорі купівлі-продажу об’єкта приватизації, а в разі їх невиконання застосовувати до нього санкції згідно із законодавством України і захищати права територіальної громади іншим чином, у тому числі звертатися до суду з позовом про розірвання договору купівлі-продажу об’єкта приватизації або визнання його недійсним.

6.10.            Питання, не врегульовані цим Положенням або відповідними рішеннями обласної ради, регулюються законодавством України з питань приватизації державного та комунального майна.

 

 

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                  Віктор КОВАЛЕНКО