Звернення Харківської обласної ради до Верховної Ради України, Генерального прокурора України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини
Харківська обласна рада стурбована фактами порушення норм чинного законодавства посадовими особами обласної державної адміністрації і небажанням обласної прокуратури реагувати належним чином на прояви беззаконня.
У парку Молодіжному м. Харкова в 1992 р. групою осіб встановлено кам’яну брилу на честь 50-річчя УПА. Перед цим ініціатори отримали рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 30.09.1992 року № 371, в якому їх було зобов’язано погодити місце розташування і сам проект пам’ятного знаку. Це рішення не виконано. Харківська міська рада своїм рішенням № 74/08 від 16.04.2008 року відмінила вищезазначене рішення виконкому, відзначивши, що при встановленні пам’ятного знаку були порушені вимоги Цивільного кодексу України (435-4), Земельного кодексу України (2768-3), Закону України «Про охорону культурної спадщини» (1805-14) тощо. Тобто, визнано, що камінь встановлено самовільно, з порушенням чинного законодавства.
Харківська обласна рада своїм рішенням від 29 листопада 2007 року визначилася стосовно відношення до УПА як до військового утворення, що співпрацювало з окупантами та воювало проти СРСР і його союзників у Другій світовій війні на боці фашистської Німеччини, і звернулася до державної адміністрації, органів місцевого самоврядування з пропозицією демонтувати, за наявності, на своїх територіях пам’ятні знаки, дошки тощо, присвячені УПА чи її воякам.
Приймаючи рішення, обласна рада зважала на те, що незаконно встановлений камінь обурює харків’ян (за виключенням націоналістів - прихильників посібників фашистських окупантів), цинічно ображає учасників Великої Вітчизняної війни та пам’ять про полеглих воїнів, усіх жертв фашизму, стає місцем пропаганди нацизму, джерелом конфліктів.
Але, незважаючи на це, наказом управління культури і туризму Харківської обласної держадміністрації від 28 листопада 2007 року №361 пам’ятний знак УПА в парку Молодіжному визнано об’єктом культурної спадщини місцевого значення. Складено паспорт і охоронний договір, якими у власність приватній особі передається об’єкт і за нею закріплюється земельна ділянка загальною площею 480 м кв.
Інформація, що міститься у цих документах, дає підстави стверджувати, що при прийнятті цього рішення було допущено порушення чинного законодавства та фальсифіковано обставини і документи.
Відповідно до ст. 19 Конституції України: (254к/96-ВР) «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України». В законодавстві немає жодного положення, яке б дозволяло посадовим особам визначати колабораціоністські банди УПА гідними вшанування і сприяти діям приватних осіб щодо їхнього вшанування, встановлення пам’ятних знаків тощо на території та об’єктах, що належать територіальним громадам.
Право надавати земельні ділянки у власність чи оренду має відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування. У даній ситуації - Харківська міська рада. При виданні наказу управлінням культури і туризму порушено Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (280/97-ВР) і ст. 124 Земельного кодексу України (2768-3). Не погоджено відповідним чином і зведення дзвіниці та стели.
Законом України «Про охорону культурної спадщини» (1805-14) визначено правові ознаки об’єктів культурної спадщини, їх типи та види. Вказаний камінь не відповідає вимогам Закону і не містить нормативних ознак об’єкта культурної спадщини.
Зважаючи на це, Харківська обласна рада неодноразово надсилала відповідні депутатські запити, останній - депутата П.Тищенка, прокурору області. Заступник прокурора відповів, що прокуратура в цих діях не вбачає порушень законів і не вважає за необхідне застосовувати засоби відповідного реагування.
У грудні 2006 року групою осіб вищезазначений камінь було закопано в землю. По факту було порушено кримінальну справу № 61061478, в якій Поздняков С.В. обвинувачується в скоєнні злочину, передбаченого ч.2 ст. 296 КК України. З огляду на вищевикладене, на наш погляд, справу порушено безпідставно, а Позднякова обвинувачено бездоказово. У листопаді цього року розслідування справи завершено, і слідчий, не інакше як виконуючи замовлення, не попередивши обвинувачуваного, проігнорувавши норми ст. 218 КПК України, передав справу в міську прокуратуру. Про факт передачі матеріалів у прокуратуру обвинувачуваний дізнався випадково. Міський прокурор, незважаючи на скарги, отримані на особистому прийомі від Позднякова, не дав йому можливості ознайомитися з 10 томами справи, заявити клопотання, як це передбачено ст. 218 КПК України, і передав справу до Київського районного суду, який призначив слухання на 10 грудня цього року. Поздняковим було направлено скарги до обласного прокурора, але обласна прокуратура не зупинила протиправні дії відносно нього.
Харківська обласна рада вважає, що факти порушення владними структурами, правоохоронними органами і прокуратурою норм Конституції і законів України, а відтак – і прав громадян, носять загрозливий характер і невжиття необхідних заходів може призвести до непередбачуваних наслідків. Посадовці обласної держадміністрації і прокуратури області зневажають не тільки законодавство України, але й резолюції Генеральної асамблеї ООН, що засуджують відкриття пам’ятників і меморіалів, проведення публічних демонстрацій в цілях прославлення нацистського минулого, нацистського руху і неонацизму. Нехтують і гірким історичним досвідом України й людства, десятками мільйонів жертв фашизму, пам’яттю про патріотів, що віддали життя в боротьбі з фашистами та їхніми посібниками…
Просимо Вас забезпечити проведення перевірки щодо наявності фактів порушення законодавства і вжити відповідних заходів.
Схвалено
рішенням обласної ради
від 03 грудня 2008 року № 1029-V (1029-5-рр)
(XXXVI сесія Vскликання)