ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 15 жовтня 2020 року № 1377-VІІ
(XXVI сесія VІІ скликання)
П О Л О Ж Е Н Н Я
про особливості та порядок передачі в оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Положення про особливості та порядок передачі в оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (далі – Положення) розроблено відповідно до Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (далі - Закон), Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 червня 2020 року № 483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна» (далі - Порядок), інших законодавчих актів України та рішень обласної ради.
1.2. Це Положення застосовується при передачі в оренду й укладанні договорів оренди єдиних майнових комплексів комунальних підприємств, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, їх структурних підрозділів, нерухомого майна комунальних підприємств (закладів, установ, організацій), що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, а також встановлює порядок і умови надання дозволів комунальним підприємствам, установам та організаціям на укладання договорів оренди нерухомого майна (будівлі, споруди, приміщення), іншого окремого індивідуально визначеного майна.
1.3. Галузеві особливості оренди майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (у сферах теплопостачання, водопостачання, водовідведення, об’єктів паливно-енергетичного комплексу та інш.) визначаються виключно законами.
1.4. Об’єктами оренди відповідно до цього Положення є:
- єдині майнові комплекси підприємств, їхніх відокремлених структурних підрозділів (далі - єдині майнові комплекси);
- нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення, а також їхні окремі частини);
- інше окреме індивідуально визначене майно.
Майно, що не підлягає приватизації, може бути передано в оренду без права викупу орендарем та передачі в суборенду.
1.5. Суб’єктами орендних відносин відповідно до цього Положення є:
- обласна рада (постійні комісії обласної ради);
- органи охорони культурної спадщини.
1.6. Орендодавцями майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області є:
ü обласна рада щодо єдиних майнових комплексів, нерухомого майна і споруд;
ü балансоутримувачі щодо:
o нерухомого майна для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів (на строк, що не перевищує п’яти календарних днів протягом шести місяців), а також щодо майна, яке передається суб’єктам виборчого процесу для проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії;
o нерухомого майна для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів (на строк, що не перевищує 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є комунальне підприємство, установа, організація, що здійснює діяльність з організації конгресів і торговельних виставок);
o іншого окремого індивідуально визначеного майна та транспортних засобів;
o нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 квадратних метрів на одного балансоутримувача (після розгляду питання постійною комісією обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області (далі – профільна комісія)).
1.7. Орендарями майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області можуть бути фізичні та юридичні особи, у тому числі фізичні та юридичні особи іноземних держав, міжнародні організації та особи без громадянства (крім зазначених у частині четвертій статті 4 Закону).
1.8. Управління з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради (далі - Управління) є структурним підрозділом виконавчого апарату обласної ради, на який покладено повноваження щодо здійснення організаційних заходів з управління майном, що є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.
1.9. Етапність передачі в оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області передбачає:
- прийняття рішення щодо наміру передати майно в оренду;
- внесення інформації про потенційний об’єкт оренди до електронної торгової системи ( далі – ЕТС);
- прийняття обласною радою рішення щодо включення потенційного об’єкта оренди до одного із Переліків:
Перелік першого типу - Перелік об’єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні;
Переліку другого типу - Перелік об’єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону;
- опублікування інформації про потенційний об’єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до одного з Переліків, в ЕТС;
- розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду;
- проведення аукціону на право оренди майна або передача об’єкта в оренду без проведення аукціону, укладання та публікація в ЕТС договору оренди.
1.10. Об’єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області передаються в оренду за результатами проведення аукціону виключно в ЕТС, у тому числі аукціону, предметом якого є право на подовження договору оренди об’єкта, у випадках, передбачених Законом, Порядком та цим Положенням.
1.11. Передача в оренду майна без проведення аукціону особам, які мають право на отримання в оренду майна без проведення аукціону, здійснюється виключно в ЕТС.
1.12. Право на отримання в оренду комунального майна без проведення аукціону мають, в тому числі, підприємства, установи, організації та заклади, крім визначених у статті 15 Закону, включені до Переліку таких, що надають соціально важливі послуги населенню, який затверджується обласною радою.
1.13. Аукціон проводиться відповідно до договору, що укладається між обласною радою та оператором електронного майданчика.
1.14. Будь-яка дія, вчинена в електронній торговій системі з особистого кабінету потенційного орендаря, учасника аукціону, балансоутримувача, уповноваженого представника обласної ради, вважається такою, що вчинена відповідною особою.
1.15. Відповідальні представники обласної ради, що здійснюють в ЕТС операції, пов’язані із забезпеченням процедури передачі майна територіальних громад сіл, селищ, міст області в оренду, та їхні повноваження (за потребою) визначаються розпорядженням голови обласної ради.
ІІ. ПОРЯДОК ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ПРО НАМІР ПЕРЕДАТИ МАЙНО В ОРЕНДУ
2.1. Щороку, строком до 01 грудня поточного року, з метою формування переліків потенційних об’єктів оренди, балансоутримувачі майна – комунальні підприємства (заклади, установи, організації) надають до Харківської обласної ради інформацію про потенційні об’єкти оренди, що можуть бути передані в оренду.
2.2. Інформація, отримана від балансоутримувачів, має містити відомості, зазначені у п.26 Порядку.
2.3. У разі надходження до обласної ради заяви від потенційного орендаря щодо передачі майна в оренду, обласна рада протягом трьох робочих днів відповідно до ч.2 ст. 6 Закону передає зазначену заяву балансоутримувачу для прийняття відповідного рішення.
2.4. Зазначені переліки потенційних об’єктів оренди, разом із матеріалами, на підставі яких вони були сформовані, доповідною запискою Управління спрямовуються на ім’я голови обласної ради та за його дорученням розглядаються профільною комісією.
2.5. Погоджені профільною комісією Переліки потенційних об’єктів оренди оприлюднюються на офіційному сайті обласної ради та сайті балансоутримувачів у випадках, зазначених у останньому абзаці п. 1.6. цього Положення.
При отриманні від балансоутримувачів майна (підприємств, установ, організацій) додаткової інформації, вказані переліки змінюються відповідно до встановленої процедури.
III. ПОРЯДОК РОЗГЛЯДУ ЗАЯВ ПРО ПЕРЕДАЧУ ОБ’ЄКТА В ОРЕНДУ ТА ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ПРО ВКЛЮЧЕННЯ ПОТЕНЦІЙНОГО ОБ’ЄКТА ОРЕНДИ ДО ОДНОГО ІЗ ПЕРЕЛІКІВ
3.1. Ініціаторами оренди майна можуть бути потенційний орендар, балансоутримувач, Харківська обласна рада (постійні комісії).
У заяві потенційний орендар може зазначити такі відомості:
- відому йому інформацію про потенційний об’єкт оренди, яка дозволяє його ідентифікувати;
- бажаний розмір площі об’єкта в разі, коли заява подається лише щодо частини об’єкта;
- цільове призначення, за яким об’єкт оренди планується використовувати (згідно з Переліком категорій за цільовим призначенням об’єктів оренди);
- бажаний строк оренди, а коли об’єкт планується використовувати погодинно - бажаний графік використання об’єкта;
- тип Переліку, до якого пропонується включити об’єкт оренди;
- обґрунтування доцільності включення майна до Переліку другого типу, якщо заява подається щодо включення майна до такого Переліку;
- контактні дані заявника (поштова адреса, номер телефону, адреса електронної пошти), а для юридичних осіб додатково - ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України.
3.3. Потенційний орендар, який має намір взяти в оренду єдиний майновий комплекс, до своєї заяви долучає річну фінансову звітність на останню звітну дату.
3.4. Обласна рада протягом трьох робочих днів з дати отримання відповідної заяви виконавцем документа передає її балансоутримувачу такого майна. Якщо об’єктом оренди є єдиний майновий комплекс, заява передається протягом 30 календарних днів.
3.5. За результатами розгляду заяви балансоутримувач майна протягом десяти робочих днів з дати отримання згоди профільної комісії приймає одне з таких рішень:
- рішення про намір передати майно в оренду та його запропоновану мету використання;
- рішення про відмову у включенні об’єкта до відповідного Переліку (при наявності однієї із підстав, зазначених у ст.7 Закону).
3.6. У разі надходження заяви про оренду майна до балансоутримувача об’єкта, він приймає одне із рішень відповідно до п.3.5. цього Положення та надсилає до обласної ради на розгляд копію заяви та додані до неї документи, технічну характеристику об’єкта оренди, свої пропозиції.
3.7. Потенційний орендар, зацікавлений в отриманні майна в оренду, може звернутися до обласної ради та/або балансоутримувача із заявою про включення такого майна до Переліку відповідного типу через електронну торгову систему.
Порядок реєстрації потенційного орендаря в електронній торговій системі для подання ним заяви про включення майна до Переліку відповідного типу визначається згідно з правилами функціонування електронного майданчика, через який такий орендар подає заяву.
Заява про включення майна до Переліку відповідного типу подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі та завантаження електронних копій документів, зазначених у пунктах 3.2 та 3.3 цього Положення.
Розгляд таких заяв відбувається у порядку, зазначеному у п.3.4 -3.6 цього Положення.
3.8. Після надходження заяви про оренду та рішення балансоутримувача про намір передати майно в оренду Управління готує матеріали для розгляду цього питання обласною радою.
Управління забезпечує підготовку відповідних запитів та узагальнення отриманої інформації, надання пропозицій щодо включення потенційного об’єкта оренди до відповідного переліку, формує такі переліки та розробляє проєкти рішень обласної ради щодо наміру передати майно в оренду, за потреби вживає організаційних заходів щодо проведення державної реєстрації об’єкта оренди та укладання/переукладання охоронного договору, якщо об’єктом оренди є пам’ятка культурної спадщини.
3.9. Питання про передачу в оренду майна узгоджується з постійною комісією обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області та відповідними профільними галузевими комісіями обласної ради, а у випадках, передбачених чинним законодавством, - з органом культурної спадщини та Антимонопольним комітетом України.
3.10. На підставі пропозицій балансоутримувача або з власної ініціативи власника майна можуть бути розроблені та встановлені додаткові умови оренди майна, крім таких, що містять обмеження конкуренції та дискримінацію учасників.
3.11. У разі надходження до обласної ради заяви про передачу в оренду єдиного майнового комплексу, його структурного підрозділу, питання доцільності передачі такого об’єкта в оренду може попередньо узгоджуватися із галузевим управлінням Харківської обласної державної адміністрації, до сфери управління якого відноситься діяльність балансоутримувача майна.
Додатковими умовами оренди майна єдиного майнового комплексу можуть бути:
- виготовлення продукції в обсягах, необхідних для задоволення потреб регіону;
- збереження та/або створення нових робочих місць;
- вжиття заходів для захисту навколишнього природного середовища з метою дотримання екологічних норм експлуатації об’єкта;
- створення безпечних умов праці;
- дотримання умов належного утримання об’єктів закладів освіти, охорони здоров’я, соціально-культурного призначення.
- збереження основних видів діяльності підприємства;
- дотримання вимог щодо експлуатації об’єкта;
- внесення протягом десяти робочих днів з дати укладання договору оренди плати не менше як за шість місяців або за інший період, за який вноситься відповідна плата;
- технічне переоснащення, модернізація виробництва (сума інвестицій) та енергомодернізація об’єкта;
- забезпечення соціальних гарантій працівникам згідно з вимогами трудового законодавства;
- оплата послуг юридичних та фізичних осіб (у разі їх залучення), пов’язаних із проведенням обов’язкового екологічного аудиту у випадках, передбачених законодавством;
- вимоги та додаткові обмеження природоохоронного законодавства щодо користування об’єктом.
Особливості передачі в оренду єдиних майнових комплексів регулюється пп. 34-43 Порядку.
3.13. Якщо об’єктом оренди є пам’ятка культурної спадщини, щойно виявлений об’єкт культурної спадщини чи її (його) частина (далі - пам’ятка), за ініціативою обласної ради/балансоутримувача або за наявності заяви потенційного орендаря про включення майна до Переліку відповідного типу, заява та додані до неї документи надсилаються для розгляду відповідному органу охорони культурної спадщини.
До заяви додається укладений власником пам’ятки або балансоутримувачем з органом охорони культурної спадщини примірник охоронного договору на об’єкт або лист власника пам’ятки, або балансоутримувача до органу охорони культурної спадщини із проханням надати проєкт договору, якщо охоронний договір не укладено.
3.14. За результатами розгляду питання про передачу в оренду пам’ятки культурної спадщини та за наявності відповідних пропозицій органу охорони культурної спадщини обласна рада може прийняти рішення про передачу в оренду із додатковими умовами щодо забезпечення орендарем вимог законодавства про охорону культурної спадщини та умов і обмежень охоронного договору, укладеного власником або балансоутримувачем з відповідним органом охорони культурної спадщини, відшкодування витрат балансоутримувача на укладання/переукладання охоронного договору, виготовлення технічної документації на об’єкт оренди та/або проведення його державної реєстрації.
3.15 Особливості передачі в оренду пам’яток культурної спадщини регулюються пп. 44-47 Порядку.
3.16. Про прийняте обласною радою рішення або відмову у включенні потенційного об’єкта до одного із Переліків балансоутримувач та заявник інформуються у встановлені законодавство строки.
3.17. Потенційний орендар, зацікавлений в одержанні в оренду індивідуально визначеного майна, транспортного засобу або нерухомого майна з метою організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів, звертається із відповідною заявою до балансоутримувача такого майна.
3.18. Особливості передачі в довгострокову пільгову оренду занедбаних пам’яток культурної спадщини регулюються пп. 183-185 Порядку.
IV. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ АУКЦІОНУ НА ПРАВО УКЛАДАННЯ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ МАЙНА
4.1. Після прийняття обласною радою/балансоутримувачем відповідного рішення протягом 10 календарних днів на офіційному сайті обласної ради та в ЕТС розміщується інформація про об’єкти оренди, включені до відповідних Переліків.
Аукціони з передачі майна в оренду проводяться не раніше ніж через 20 днів, але не пізніше ніж через 35 днів після публікації в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду.
4.2. Порядок функціонування ЕТС, порядок та строки передачі майна в оренду, подання заяв на участь в аукціоні, проведення аукціонів, розмір, порядок та строки сплати, повернення гарантійних, реєстраційних внесків, плати за участь в аукціоні (винагороди оператора), порядок та строки підписання, опублікування протоколу та договору оренди за результатами аукціону визначаються у Порядку передачі майна в оренду.
4.3. Після закінчення електронного аукціону та формування протоколу про результати електронного аукціону Управління протягом трьох робочих днів здійснює перевірку заяви учасника переможця електронного аукціону на відповідність вимогам ст. 4 Закону та ч.9 ст.13 Закону, за результатами якої готується доповідна на ім’я голови обласної ради про результати проведених аукціонів та пропозиції щодо затвердження протоколу про результати електронного аукціону або про відмову у його затвердженні. На підставі висновків, викладених у доповідній записці, голова обласної ради, за погодженням із профільною комісією, видає розпорядження про затвердження протоколу електронного аукціону та укладання договору оренди або про проведення повторного аукціону об’єкта оренди, у разі відмови у затвердженні протоколу аукціону.
4.4. Обласна рада не затверджує протокол аукціону, не укладає договір оренди за результатами аукціону з потенційним орендарем у випадках, визначених Законодавством.
Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову у затвердженні протоколу аукціону та подальшому укладанні договору оренди формальні (несуттєві) помилки в оформленні заяви або в документах та інформації, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст заяви, документів та інформації, зокрема технічні помилки та описки.
Рішення про відмову у затвердженні протоколу аукціону або про відмову від укладання договору оренди має містити вичерпний перелік підстав для його прийняття і приймається після закінчення електронного аукціону на підставі перевірки орендодавцем заяви на участь переможця аукціону і доданих до неї документів та інформації.
4.5. У випадках передачі в оренду нерухомого майна, зазначеного в останньому абзаці п. 1.6 Положення, рішення щодо затвердження протоколу аукціону та укладання договору оренди за результатами аукціону з потенційним орендарем приймаються орендодавцем після погодження профільною комісією.
4.6. Переможець аукціону може оскаржити прийняте власником майна рішення до суду протягом одного місяця з дати отримання його копії, але не пізніше трьох місяців з дати опублікування цього рішення в ЕТС.
4.7. Після закінчення аукціону сплачений потенційними орендарями гарантійний внесок повертається потенційним орендарям, які не стали переможцями аукціону, протягом 10 робочих днів з дня затвердження розпорядженням голови обласної ради протоколу аукціону, крім випадків, визначених у Порядку передачі майна в оренду.
V. ВИЗНАЧЕННЯ ВАРТОСТІ ОБ’ЄКТА ОРЕНДИ
5.1. Вартістю об’єкта оренди для цілей визначення стартової орендної плати є його балансова вартість станом на останнє число місяця, який передує даті визначення стартової орендної плати.
5.2. Вартість об’єкта оренди встановлюється на рівні його ринкової (оціночної) вартості, за умови наявності однієї з таких підстав:
- об’єктом оренди є єдиний майновий комплекс державного або комунального підприємства;
- об’єкт оренди пропонується для передачі в оренду без проведення аукціону (крім бюджетних установ);
- об’єкт оренди використовується на підставі договору оренди, укладеного без проведення аукціону або конкурсу, і орендар бажає подовжити договір оренди на новий строк (крім бюджетних установ).
5.3. Ринкова (оціночна) вартість об’єкта, який перебуває в оренді на підставі договору, який орендар бажає подовжити на новий строк без проведення аукціону, у випадках, передбачених Законом, визначається на замовлення орендаря, без доручення балансоутримувача.
У разі проведення капітального ремонту, який дає право на зарахування витрат орендаря в рахунок орендної плати або для реалізації права на компенсацію вартості невід’ємних поліпшень, вартість невід’ємних поліпшень визначається на підставі звіту незалежного оцінювача про ринкову вартість поліпшень. Така оцінка також здійснюється на замовлення орендаря без доручення балансоутримувача і повинна бути проведена не раніше ніж за шість місяців та не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку договору оренди.
5.4. В усіх інших випадках, окрім зазначених у п.5.3. цього Положення, ринкова (оціночна) вартість об’єкта оренди для цілей оренди визначається на замовлення балансоутримувача. Незалежна оцінка майна проводиться на підставі договору на проведення оцінки майна, який укладається замовником із суб’єктом оціночної діяльності – суб’єктом господарювання, відібраними на конкурсних засадах у порядку, встановленому законодавством.
Орендар, визначений за результатами аукціону, або орендар, якому було передано в оренду об’єкт без аукціону, зобов’язаний відшкодувати балансоутримувачу вартість проведення оцінки об’єкта оренди.
5.5. Ринкова (оціночна) вартість об’єкта оренди визначається відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої Кабінетом Міністрів України. Незалежна оцінка та рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється відповідно до Закону України “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”.
5.6. Висновки суб’єкта оціночної діяльності про вартість майна, у т.ч. зазначеного в останньому абзаці п. 1.6 Положення, погоджуються із профільною комісією обласної ради та затверджуються головою обласної ради.
VI. УМОВИ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА
6.1. Договір оренди укладається відповідно до Закону, Порядку та цього Положення.
6.2. До укладання договору оренди за результатами аукціону або в день його підписання переможець електронного аукціону зобов’язаний сплатити на рахунок, зазначений орендодавцем, авансовий внесок у розмірах та порядку, передбачених у проєкті договору оренди майна, опублікованому в оголошенні про передачу майна в оренду, а в разі проведення електронного аукціону щодо подовження договору оренди - також вартість невід’ємних поліпшень (за наявності) у сумі, зазначеній в оголошенні про подовження договору оренди.
Орендодавець зараховує авансовий внесок у рахунок майбутніх платежів орендаря з орендної плати та перераховує його відповідно до пропорцій, визначених чинною Методикою оренди.
6.3. Істотними умовами договору оренди комунального майна є:
- об’єкт оренди (склад і вартість, з урахуванням її індексації);
- строк, на який укладається договір оренди;
- орендна плата, з урахуванням її індексації;
- порядок використання амортизаційних відрахувань;
- відновлення орендованого майна та умови його повернення;
- виконання зобов’язань;
- страхування орендарем взятого ним в оренду майна;
- обов’язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна;
- забезпечення виконання зобов’язань – неустойка (штраф, пеня), порука, завдаток тощо;
- порядок здійснення орендодавцем контролю за станом об’єкта оренди;
- додаткові умови оренди майна, за наявності.
6.4. У договорі оренди обов’язково зазначається, що невиконання умов, додаткових умов оренди майна є підставою для дострокового припинення договору оренди. Крім того, у договорі зазначаються обов’язки орендаря щодо збереження, схоронності майна, недопущення його псування та руйнування, щодо використання об’єкта оренди за цільовим призначенням (за потреби), щодо компенсації орендарем витрат, пов’язаних із проведенням переоцінки (оцінки) об’єкта оренди, якщо проведення переоцінки (оцінки) об’єкта вимагається згідно з Законом, щодо укладання договору страхування стосовно об’єкта оренди, а також щодо використання об’єкта відповідно до напряму виробничої діяльності підприємства, якщо об’єктом оренди є єдиний майновий комплекс. Якщо об’єктом оренди є єдиний майновий комплекс, у договорі оренди обов’язково зазначаються обов’язки орендаря щодо погашення боргів із заробітної плати та перед бюджетом, простроченої кредиторської заборгованості підприємства (за наявності).
6.5. За згодою сторін у договорі може бути передбачено наступні умови:
- сплата всіх належних комунальних платежів;
- обов’язок орендаря своєчасно здійснювати поточний та, за згодою орендодавця, капітальний ремонт орендованого майна;
- сплата платежів за користування земельною ділянкою;
- інші умови, передбачені Примірним договором оренди нерухомого майна.
6.6. Проєкт договору оренди, що розміщується в оголошенні про передачу майна в оренду на аукціоні, має містити інформацію, зазначену у примірному договорі оренди, за винятком інформації про особу орендаря та орендну плату, окрім випадку визначення особливостей укладання договору оренди із додатковими умовами.
6.6.1. Зміст оголошення про передачу комунального майна в оренду на аукціоні, у тому числі інформація про додаткові умови оренди нерухомого майна, до моменту розміщення оголошення та проєкту договору оренди в ЕТС попередньо узгоджуються з профільною комісією у випадках, передбачених в останньому абзаці п. 1.6 Положення, що стосується:
- обмеження щодо використання майна для розміщення об’єктів, перелік яких визначено в додатку 3 кількістю не більш як п’ять груп із відповідного переліку;
- встановлення більш тривалого строку оренди, ніж визначено у пункті 53 Порядку;
- виконання певних видів ремонтних робіт (поточного та/або капітального ремонту), реконструкція або реставрація об’єкта оренди чи виконання інших інвестиційних зобов’язань у межах, передбачених законодавством;
- вимоги щодо наявності досвіду роботи у особи у відповідній сфері, якщо об’єктом оренди є майно закладів освіти, охорони здоров’я, соціально-культурного призначення (закладів культури, фізичної культури і спорту), та додаткові документи, які має подати потенційний орендар на підтвердження наявності такого досвіду;
- вимоги щодо особливостей використання об’єкта оренди, коли такий об’єкт є майном закладів освіти, охорони здоров’я, соціально-культурного призначення (закладів культури, фізичної культури і спорту).
6.7. Договір оренди підлягає нотаріальному посвідченню, якщо строк, на який укладається цей договір, перевищує п’ять років.
6.8. Укладання договорів оренди окремого індивідуально визначеного майна, транспортних засобів та нерухомого майна, зазначеного в п. 1.6 Положення, здійснюється комунальним підприємством (організацією, установою).
6.9. Орендодавцям майна площею до 200 кв. м на одне комунальне підприємство (організацію, установу) (у випадках, зазначених у пункті «г» частини 2 статті 4 Закону) необхідно протягом 10 робочих днів після погодження з профільною комісією укладання договору оренди (додаткової угоди) направляти до обласної ради копії укладених договорів оренди (додаткових угод), із відповідними актами, розрахунками орендної плати, протоколами та рішеннями (наказами) орендодавця, документами, що підтверджують повноваження сторін на підписання договору, а також копії укладених орендарями договорів страхування об’єкта оренди.
6.10. Особливості укладання договорів оренди єдиних майнових комплексів підприємств, їхніх відокремлених підрозділів комунальної власності визначаються Законом та Порядком.
6.11. Договір оренди оприлюднюється орендодавцем в електронній торговій системі через особистий кабінет. Акт приймання - передачі підписується та оприлюднюється одночасно з укладанням договору оренди об’єкта оренди.
VIІ. ПОДОВЖЕННЯ ДОГОВОРІВ ТА ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО НИХ
7.1. У випадках, передбачених Законом, Порядком та цим Положенням, подовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону.
7.2. Без проведення аукціону може бути подовжено договори, які:
укладені та подовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п’ять років або менше;
укладено без проведення аукціону з установами, організаціями, зазначеними у статті 15 Закону, крім випадків, зазначених у абзацах 11 та 12 частини 2 ст.15 Закону, а також укладено з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню (додаток 1 до рішення).
7.3. До договору оренди може бути внесено зміни з метою приведення строку договорів у відповідність із мінімальним строком оренди, зміни цільового призначення використання майна або збільшення орендованої площі, у випадках передбачених Законом України «Про оренду державного та комунального майна».
7.4. Договори оренди може бути подовжено на той самий строк, на який їх було укладено, на підставі заяви орендаря про подовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.
7.5. Якщо орендар не подав заяву щодо подовження договору оренди у зазначений строк, то орендодавець не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди повідомляє орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено, у зв’язку з тим, що орендар не подав відповідну заяву у визначений Законом строк, та про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання - передачі (повернення з оренди) орендованого майна.
7.6. Якщо чинний орендар має заборгованість зі сплати орендної плати, він не може звертатися із заявою про подовження договору оренду до моменту погашення ним такої заборгованості.
7.7. Управління з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради, разом із результатами здійсненого відповідно до Порядку виконання контрольних функцій у сфері оренди майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області періодичного комплексного контролю діючих договорів оренди, забезпечує надання щоквартальної інформації щодо закінчення термінів договорів оренди для подальшого розгляду постійною комісією обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області питання стосовно подальшого перебування такого майна в оренді.
7.8. Рекомендації про подовження договору оренди комунального майна та про відмову у подовженні договору оренди комунального майна, за результатами розгляду заяв орендарів, актів періодичного контролю, наданих управлінням з питань комунальної власності, пропозицій балансоутримувачів об’єктів оренди формуються постійною комісією обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області, на підставі чого голова обласної ради видає розпорядження щодо переукладання договору оренди на аукціоні або без проведення аукціону чи про відмову у подовженні договору оренди.
7.9. Граничний строк прийняття рішення, що зазначено у ч.4. ст.18 Закону, становить 60 календарних днів з дати отримання заяви про подовження договору і документів від орендаря.
7.10. Рішення про відмову у подовженні договору оренди може бути прийнято з таких підстав:
- у випадках, передбачених статтею 7 Закону;
- якщо орендоване приміщення необхідне для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю;
- якщо орендар, який бажає подовжити договір оренди майна в порядку, встановленому частиною другою статті 18 цього Закону, не надав звіт про оцінку об’єкта оренди у визначений Законом строк;
- якщо орендар порушував умови договору оренди та не усунув порушення, виявлені балансоутримувачем або орендодавцем у строк, визначений у приписі балансоутримувача та/або орендодавця;
- якщо орендар допустив прострочення сплати орендної плати на строк більше трьох місяців;
- якщо орендар станом на дату складання довідки балансоутримувача або орендодавця, що передбачено частиною шостою статті 18 Закону, має заборгованість зі сплати орендної плати або не здійснив страхування об’єкта оренди, чи має заборгованість зі сплати страхових платежів.
VIІІ. ПЕРЕДАЧА МАЙНА В СУБОРЕНДУ ТА ПОРЯДОК РОЗПОДІЛУ ПЛАТИ ЗА СУБОРЕНДУ
8.1. Орендар має право за письмовою згодою орендодавця відповідно до норм цього Положення, законодавства, статуту або положення балансоутримувача передати в суборенду майно, що знаходиться в оренді, за виключенням майна, отриманого таким орендарем без проведення аукціону (конкурсу), та якщо інше не передбачено договорами оренди, укладеними до моменту набрання чинності Законом. Строк надання майна в суборенду не може перевищувати строк дії договору оренди.
8.2. Особливості укладання договорів суборенди визначаються Законом та Порядком.
8.3. До договору суборенди застосовуються законодавчі норми тотожні нормам до договору оренди.
8.4. Орендодавець протягом п’яти робочих днів з дати отримання договору суборенди перевіряє інформацію про суборендаря на відповідність вимогам Закону та оприлюднює договір суборенди в електронній торговій системі.
Надання орендарем майна в суборенду не звільняє його від виконання умов договору оренди.
8.5. Підприємствам, установам і організаціям, що отримали в оренду комунальне майно без проведення аукціону, заборонено укладати договори суборенди щодо цього майна, якщо інше не передбачено договором оренди, укладеним до набрання чинності Законом.
Передача єдиних майнових комплексів у суборенду забороняється.
8.6. Розмір плати за суборенду встановлюється за згодою сторін договору суборенди.
Плата за суборенду майна у частині, що не перевищує плати за договором оренди майна, яке передається в суборенду, сплачується орендарю, який передав у суборенду орендоване ним майно.
Різниця між платою за суборенду та платою за договором оренди спрямовується орендарем до обласного бюджету.
8.7. Контроль за перерахуванням різниці, що спрямовується орендарем до обласного бюджету, здійснюється орендодавцем.
ІХ. ЗДІЙСНЕННЯ ПОЛІПШЕНЬ ТА РЕМОНТУ МАЙНА, ПЕРЕДАНОГО В ОРЕНДУ
9.1. Орендар майна має право за письмовою згодою балансоутримувача майна за рахунок власних коштів здійснювати поточний та/або капітальний ремонт орендованого майна. Балансоутримувач розглядає клопотання орендаря і протягом 10 робочих днів може прийняти одне з таких рішень, з урахуванням норм законодавства, статуту або положення балансоутримувача:
рішення про надання згоди на здійснення ремонту за рахунок орендаря;
рішення про відмову у наданні згоди на здійснення ремонту.
9.2. Якщо орендоване майно неможливо використовувати за призначенням через його незадовільний стан, орендар має право на зарахування витрат на здійснення такого ремонту в рахунок орендної плати один раз протягом строку оренди в порядку та межах, визначених Порядком передачі майна в оренду.
Рішення про зарахування витрат орендаря, здійснених на проведення капітального ремонту, приймає обласна рада за умови наявності письмової згоди балансоутримувача.
9.3. Орендодавець розглядає клопотання орендаря про зарахування витрат орендаря на виконання ремонтних робіт і протягом 10 робочих днів з дати звернення орендаря може прийняти одне з таких рішень:
надати згоду на здійснення ремонту, який дає право на зарахування витрат орендаря в рахунок орендної плати;
відмовити у наданні згоди на здійснення ремонту, який дає право на зарахування витрат орендаря в рахунок орендної плати, якщо майно перебуває у задовільному стані і не вимагає додаткових поліпшень для здійснення орендарем виду діяльності, передбаченого договором оренди.
9.4. Орендар може звернутися з клопотанням про отримання згоди на здійснення невід’ємних поліпшень, якщо за розрахунками орендаря, підтвердженими висновком будівельної експертизи, його прогнозовані витрати на ремонт об’єкта оренди, за виключенням його витрат на виконання ремонтних робіт, що були зараховані згідно з частиною другою цієї статті, становитимуть не менш як 25 відсотків ринкової вартості об’єкта оренди, визначеної суб’єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна станом на будь-яку дату поточного року.
Рішення про надання згоди на здійснення невід’ємних поліпшень майна приймає обласна рада.
9.5 Балансоутримувач орендованого майна приймає рішення про відмову у погодженні клопотання орендаря щодо здійснення невід’ємних поліпшень, якщо майно перебуває у задовільному стані і не вимагає додаткових поліпшень для здійснення орендарем виду діяльності, передбаченого договором оренди, або якщо поліпшення можуть бути виконані в межах поточного ремонту.
9.6. Підставами для прийняття рішення про відмову у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід’ємних поліпшень є:
- отримання орендарем майна в оренду без проведення аукціону або конкурсу;
- прийняття балансоутримувачем майна рішення, передбаченого у пп. 9.5.
9.7. Рішення, що приймаються за результатами розгляду клопотання орендаря про здійснення поліпшень, ремонту майна, переданого в оренду, оприлюднюються протягом п’яти робочих днів із дня прийняття такого рішення згідно з Порядком.
Х. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
10.1. Контроль за виконанням умов договорів оренди та за використанням орендованого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області здійснюється відповідно до Порядку виконання контрольних функцій у сфері оренди майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.
10.2. Контроль за виконанням умов договорів оренди (суборенди) покладається на сторони договору оренди (суборенди).
10.3. Контроль за використанням іншого окремого індивідуально визначеного майна, переданого в оренду, та рухомого майна покладається на балансоутримувачів.
10.4. Внесення змін до чинних договорів оренди комунального майна, а також до договорів суборенди майна здійснюється за згодою сторін, в порядку, визначеному чинним законодавством України, цим Положенням і укладеним договором оренди, та оформлюється додатковими угодами.
10.5. Зміни до договорів оренди вносяться від імені обласної ради головою обласної ради, в порядку, визначеному чинним законодавством України, цим Положенням і укладеним договором оренди, та оформлюються додатковими угодами.
10.6. Зміни до договорів оренди, за якими орендодавцем майна виступає комунальне підприємство (установа, організація), та до договорів суборенди майна, що не стосуються збільшення орендованої площі, вносяться сторонами в порядку, визначеному чинним законодавством України, цим Положенням і укладеним договором оренди, та оформлюються додатковими угодами.
10.7. Питання, що не врегульовані цим Положенням, регулюються чинним законодавством України з питань орендних відносин.
Заступник
голови обласної ради Володимир СКОРОБАГАЧ