ЗАТВЕРДЖЕНО

рішення обласної ради

від 29 жовтня 2009 року  (1413-5-рр)

(XLVII сесія V скликання)

 

 

 

Комплексна Програма

охорони навколишнього природного середовища Харківської області

на 2009-2013 роки та на перспективу до 2020 року

 

 

 


ЗМІСТ

 

 

Визначення екологічних проблем, на розв’язання яких спрямована Програма.....................          3

Мета Програми..............................................................................................................................        12

Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання екологічних проблем, обсягів та джерел фінансування;

строки та етапи виконання Програми.........................................................................................         12

Перелік завдань, заходів Програми та очікувані показники............................................                 12

Координація та контроль за ходом виконання Програми.........................................................        13

Напрями діяльності та заходи Програми...................................................................................         14

Ресурсне забезпечення Програми (додаток)……………………………………………….            28

 

ВИЗНАЧЕННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ, НА РОЗВ’ЯЗАННЯ ЯКИХ СПРЯМОВАНА ПРОГРАМА

 

Харківська область посідає одне з провідних місць в економічному потенціалі України. Тут розташовано понад 1200 промислових підприємств, будівельних, транспортних організацій і значна кількість підприємств аграрного комплексу. Висока концентрація промислового, сільськогосподарського виробництва, транспортної інфраструктури в поєднанні із значною щільністю населення створили достатньо велике навантаження на біосферу, що призвело до забруднення повітряного та водного басейнів, накопичення шкідливих відходів тощо.

Проблемними питаннями в галузі охорони, використання та відтворення водних ресурсів в Харківській області є незадовільний стан очисних споруд, порушення вимог водного законодавства щодо обмеження господарської діяльності у прибережних захисних смугах водойм, відсутність винесення їх в натуру, невирішення питання щодо очистки дощових вод на територіях населених пунктів області та м. Харкова, що призводить до замулення річок, водойм області та міста.

Станом на 01.01.2009 р., загальна кількість очисних споруд в регіоні - 166, в тому числі перед скидом до поверхневих водних об'єктів – 94. У зв’язку з цим особливу увагу необхідно приділити  їх технічному стану та дотриманню на них технологічних регламентів очистки і знезараження стічних вод.

Найбільшими забруднювачами є відомчі і комунальні очисні споруди біологічної та механічної очистки. Цими водокористувачами скидається у водойми забруднених стічних вод відповідно 25 і 73 % від загального обсягу скиду забруднених стічних вод.

Загальна потужність очисних споруд перед скидом до поверхневих водних об'єктів: 491,8 млн.м3. Кількість та розподіл за видами очистки, шт/млн.м3:

- біологічна -     80/463,5;

- фізико-хімічна - 3/9,7;

- механічна - 11/18,6.

З них ефективно працюють: 18 очисних споруд біологічної очистки, потужністю 429,4 млн.м3, або 87,39% від загальної потужності; 4 очисні споруди механічної очистки, потужністю 5,8 млн.м3, або 1,2% від загальної потужності.

Причинами незадовільної роботи очисних споруд є фізична зношеність їх обладнання, відсутність коштів на проведення реконструкції та капітального ремонту, значне зменшення об’єму надходження стічних вод на очистку, що призводить до порушення технологічного регламенту очистки та знезараження стічних вод, незадовільне обслуговування очисних споруд або обслуговування некваліфікованими спеціалістами.

Більшість очисних споруд, що експлуатуються, вже вичерпали свій матеріальний ресурс, а саме: 70% від загальної їх кількості не забезпечують нормативну очистку стічних вод. Ступінь зношеності водопровідно-каналізаційних мереж і очисних споруд комунальних підприємств області складає від 50 до 80%.

Вагомою екологічною проблемою області є порушення гідрологічного та гідрохімічного режиму малих річок. В області налічується 165 малих річок загальною довжиною 3582 км. Їх водність у січні-лютому 2008 року становила 45-95% норми, у період літньо-осінньої межені водність у межах 40-80% норми, за винятком р. Уди у районі гідрологічного посту Пересічне (18% норми) та р. Оскіл (106% норми).

Одним з найвагоміших чинників антропогенного впливу на річки є надходження до них неочищеного поверхневого стоку з території міст, що призводить до замулювання русел, забруднення вод, порушення гідрологічного режиму та технічного стану річок.

Таким чином, для вирішення перелічених проблем необхідною є реалізація низки заходів.

До найважливіших екологічних проблем відноситься забруднення атмосферного повітря викидами забруднюючих речовин від промислових підприємств та автотранспорту.

За даними Головного управління статистики у Харківській області, за 2008 р. обсяги викидів від стаціонарних і пересувних джерел становили, відповідно, 56% та 44% від загальної кількості по області. Динаміка викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними та пересувними джерелами представлена в таблиці 1.

 

Динаміка викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними та пересувними джерелами

Таблиця 1

 

Роки

Викиди в атмосферне повітря, тис.т.

Щільність викидів у розрахунку на 1 кв.км, кг

Обсяги викидів у розрахунку на 1 особу, кг

Всього

у тому числі

стаціонар-ними джерелами

пересув-ними джерелами

2000

268,567

143,667

124,900

4572,62

48,613

2005

301,628

158,728

142,900

5051,9866

55,9162

2006

324,155

182,383

141,772

5804,8747

64,6618

2007

296,679

160,065

136,614

5094,5479

57,0842

2008

310,411

173,116

137,295

5509,9178

62,0672

 

 

У цілому по області спостерігається деяке збільшення загальних обсягів викидів, що обумовлено зростанням викидів від стаціонарних джерел (таблиця 2).

 

Динаміка викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення у регіоні по окремим населеним пунктам, тис.т

Таблиця 2

Роки

2000

2005

2006

2007

2008

Харківська область

143,665

159,408

182,383

160,063

173,255

Назва районів та міст

 

 

 

 

 

м.Харків

20,601

6,961

6,682

6,160

5,981

м.Ізюм

0,574

0,219

0,231

0,212

0,209

м.Куп’янськ

2,4

2,131

2,387

2,715

2,788

м.Лозова

0,773

0,516

0,779

0,661

0,764

м.Люботин

0,162

0,146

0,139

0,192

0,149

м.Первомайський

1,091

2,488

1,784

1,469

1,190

м.Чугуїв

0,179

0,771

0,593

0,557

0,423

Балаклійський р-н

13,074

15,968

18,212

21,755

18,155

Барвінківський р-н

0,076

0,031

0,033

0,03

0,061

Близнюківський р-н

0,076

0,017

0,011

0,011

0,011

Богодухівський р-н

0,319

0,245

0,269

0,595

0,33

Борівський р-н

0,862

1,888

1,665

1,1

1,131

Валківський р-н

0,52

2,063

2,086

2,085

0,64

Великобурлуцький р-н

0,42

0,511

0,469

0,428

0,45

Вовчанський р-н

0,965

0,669

0,571

0,572

0,667

Дворічанський р-н

0,063

0,041

0,037

0,036

0,15

Дергачівський р-н

1,796

2,727

2,852

2,558

2,27

Зачепилівський р-н

0,055

0,059

0,017

0,019

0,017

Зміївський р-н

95,414

104,716

123,939

99,199

115,857

Золочівський р-н

0,23

0,334

0,336

0,3

0,289

Ізюмський р-н

0,023

0,76

0,246

0,255

0,179

Кегичівський р-н

0,34

1,283

2,002

2,287

1,604

Коломацький р-н

0,148

0,209

0,239

0,23

0,184

Красноградський р-н

0,416

1,82

1,954

1,565

1,530

Краснокутський р-н

0,434

2,459

2,233

1,754

1,001

Лозівський р-н

0,09

0,11

0,102

0,103

0,112

Нововодолазький р-н

0,056

0,312

0,816

0,568

0,342

Первомайський р-н

0,016

0,029

0,029

0,029

0,001

Печенізький р-н

0,022

0,263

0,226

0,239

0,221

Сахновщинський р-н

0,065

0,025

0,025

0,015

0,011

Харківський р-н

0,621

2,235

2,089

2,067

1,868

Чугуївський р-н

1,623

7,03

8,962

9,99

14,432

Шевченківський р-н

0,161

0,372

0,368

0,307

0,238

 

Найбільші обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зафіксовано в Зміївському районі (67% від загальної кількості викидів по області).

На території Харківської області викиди забруднюючих речовин в атмосферу здійснюють 5659 підприємств (21780 стаціонарних джерел). До стаціонарних джерел забруднення слід віднести викиди потужних промислових підприємств, особливо паливно-енергетичного комплексу, машинобудівного, коксохімічного та хімічного виробництв. Динаміка валових викидів основних забруднювачів атмосферного повітря Харківської області за 5 років представлена в таблицях 3,4.

 

Динаміка валових викидів основних забруднювачів атмосферного повітря Харківської області (2002-2006 рр., 2007-2008 рр.)

Таблиця 3

 

№п/п

Підприємство - забруднювач

Відомча приналежність

Валовий викид (тис. т.)

2002

2003

2004

2005

2006

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Зміївська ТЕС ВАТ ДЕК “Центренерго”

Міністерство палива та енергетики України

100,471

99,201

84,018

103,528

122,828

2

ВАТ “Балцем”

Акціонерні товариства відкритого типу

5,573

5,500

6,791

8,807

10,381

3

Газопромислове управління “Шебелинкагаз-видобування”

Акціонерні товариства відкритого типу

4,685

5,038

5,143

4,477

6,152


4

УМГ «Харків-трансгаз» Харківське ЛВУМГ

Державний комітет нафтової, газової та нафтопереробної промисловості

6,642

4,408

4,791

4,382

1,255

5

ДП ТЕЦ-2 “Есхар”

Міністерство палива та енергетики України

6,949

5,054

9,379

2,229

4,229

6

УМГ «Харківтранс-газ» Куп’янське ЛВУМГ

Державний комітет нафтової, газової та нафтопереробної промисловості

1,495

1,939

1,584

1,523

1,572

 

 

 

 

 

 


1

2

3

4

5

6

7

8

7

ГПУ «Харківгаз-видобування»

Державний комітет нафтової, газової та нафтопереробної промисловості

3,015

3,869

3,339

1,158

1,145

Решта підприємств області

22,77

23,291

32,985

32,626

24,264

Всього викидів по області від стаціонарних джерел

151,6

148,3

148,03

158,73

171,826

 

Таблиця 4

 

п/п

Підприємство - забруднювач

Відомча приналежність

 

Валовий викид (тис.т.)

Причина зменшення/ збільшення

2007 р.

2008 р.

Зменшення/-

збільшення/+

1

2

3

4

5

6

7

1.

Зміївська ТЕС ВАТ ДЕК «Центренерго»

Міністерство палива та енергетики України

98,065

114,856

+16,791

Збільшення вироблення електроенергії

2.

ВАТ «Балцем»

Акціонерні товариства відкритого типу

11,833

11,547

-0,286

Зменшення обсягів виробництва, реалізація природоохорон-них заходів

3.

Газопромислове управління “Шебелинкагаз-видобування”

Акціонерні товариства відкритого типу

4,657

3,446

-1,211

Зменшення обсягів виробництва

4.

УМГ «Харківтранс-газ» Харківське ЛВУМГ

Державний комітет нафтової, газової та нафтопереробної промисловості

3,990

3,682

-0,308

Зменшення обсягів прокачування

5.

ДП ТЕЦ-2 «Есхар»

Міністерство палива та енергетики України

7,864

12,609

+4,745

Збільшення обсягів виробництва


 

1

2

3

4

5

6

7

6.

УМГ «Харківтрансгаз» Куп’янське ЛВУМГ

Державний комітет нафтової, газової та нафтопереробної промисловості

1,970

2,244

+0,274

Збільшення обсягів прокачування

7.

ГПУ «Харківгазвидобування»

Державний комітет нафтової, газової та нафтопереробної промисловості

3,308

1,101

-2,207

Зменшення обсягів видобування

 

Сумарний вклад зазначених підприємств у забруднення атмосферного повітря стаціонарними джерелами викидів області складає 86%.

Серед стаціонарних джерел області за обсягом викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря лідирує Зміївська ТЕС.

Протягом 2008 р. за рахунок збільшення вироблення електроенергії обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря Зміївського ТЕС ВАТ ДЕК „Центренерго” збільшилися майже 17 тис.тонн.

При зольності вугілля, що спалюється, 31% та його калорійності 18,8 МДж/кг концентрація забруднюючих речовин у газах, що відходять, до газоочисних установок, на блоці в 300 МВт становить за:

- пилом   макс. 21000 мг/м3;

- NOх        макс. 659 мг/м3;

- SOx        макс. 2598 мг/м3.

Як пристрої для очищення від летючої золи димових газів, що відходять, використовуються трипольні електрофільтри типу УГ-2, що мають низький ККД у межах 92-93%. Вміст летючої золи в димових газах після очищення складає 1200-1300 мг/м3, що значно перевищує існуючі норми.

Крім летючої золи, димові гази містять SOx і NOx, очищення від яких не передбачалося.

Низька ефективність очищення обумовлена недосконалістю конструкції електрофільтрів та їх перевантаженням димовими газами через великі присоси повітря по газовому тракту.

Таким чином, наявне технологічне обладнання для очищення відхідних димових газів від твердих речовин Зміївської ТЕС не відповідає екологічним вимогам у зв`язку з високою концентрацією забруднюючих речовин у відхідних газах після очистки. Для вирішення цієї проблеми було виконано реконструкцію та модернізацію блоку №8. Загальна вартість цих робіт склала 200 млн. грн., реконструкції потребують й інші блоки станції (№1-7,9,10).

Серед причин погіршення екологічного стану земель в області за останні роки можна виокремити активізацію процесів підтоплення території ґрунтовими водами та зсуви ґрунтів. Підтоплення спостерігається в багатьох сільських населених пунктах Харківського, Великобурлуцького, Балаклійського, Барвінківського, Богодухівського, Близнюківського, Валківського, Вовчанського, Дергачівського, Дворічанського, Зачепилівського, Зміївського, Ізюмського, Лозівського, Красноградського, Кегичівського, Куп'янського та інших районів. Із загальної кількості - 1741 сільський населений пункт - у багатоводні роки по області підтоплюється 121 село і 29 селищ міського типу. На теперішній час загальна площа підтоплених земель області складає 126,84 км2. Підтоплення має тимчасовий характер. Крім того, підтоплюються такі міста Харківської області, як Балаклія, Богодухів, Вовчанськ, Ізюм, Куп'янськ, Мерефа. У місті Харкові в підтопленому стані знаходяться масиви Основи, Журавлівки, Центрального ринку, заводів "Будкераміка" та "Комсомолець", дамби по проспекту Леніна через Саржин Яр, схили річкової долини вздовж вулиці Клочківської, Журавлівські схили та інші.

В області постійне підтоплення відмічено у 23 сільських населених пунктах. Головним чинником підтоплення населених пунктів є природно високі рівні ґрунтових вод через розташування на заплавах та низьких терасах річок. Це населені пункти Балаклійського, Великобурлуцького, Харківського і Чугуївського районів.

Найбільш інтенсивним є підтоплення сільських населених пунктів Балаклійського, Печенізького, Чугуївського і Шевченківського районів, де питома вага підтоплених сільських населених пунктів перевищує 20% загальної кількості сільських населених пунктів районів.

Друга частина населених пунктів підтоплюється в результаті знаходження в зоні дії техногенного чинника, яким є підпір ґрунтових вод Червонооскільським водосховищем, Орільським водосховищем та каналом Дніпро-Донбас.

У межах міської і промислової забудови формування ділянок підтоплення відбувається в результаті дії таких техногенних факторів:

-                    виток води з комунікацій;

-                    порушення стоку ґрунтових і поверхневих вод (наприклад, підпір ґрунтових вод штучними водоймищами);

-                    конденсація вологи поблизу фундаментів і під асфальтовим покриттям;

-                    накопичення атмосферних опадів у будівельних котлованах і виїмках;

-                    намив територій;

-                    зниження водозабору із верхньокрейдяного водоносного горизонту;

-                    засипання природних дрен (балок, ярів та вимивин).

Найчастіше засипання ярів призводить не тільки до підтоплення, але й до розвитку ерозійних і зсувних процесів. Так, підтоплення як фактор активізації зсувних процесів має місце в містах Чугуїв, Куп'янськ, Красноград, Валки, Первомайськ та багатьох сільських населених пунктах області.

Підтопленню території сприяє наявність в області значної кількості орних земель, що обумовлює замулення річок, знищення лісів у басейнах, засипання балок. Крім того, природно високі рівні ґрунтових вод мають тенденцію до підвищення через розораність схилів і заплавних ділянок, що активізує замулення річок. Активне замулювання характерне для річок Уди, Лопань, Берека, Оріль та їхніх приток.

Низькі фільтраційні властивості ґрунтів, особливо у південних районах області, близьке залягання водотривких горизонтів призводять до підтоплення. Одним з основних факторів підтоплення є будівництво ставків і водоймищ, яке проводиться без достатнього інженерно-геологічного обґрунтування. Підтоплення призвело до погіршення стану забудованих територій та санітарних умов проживання людей, збільшення захворюваності, забруднення води і ґрунтів, заболочення значних ділянок землі.

В останні роки у зв'язку зі складним економічним станом збільшуються витоки з інженерних мереж, які несуть воду; на їх ремонт та перекладку кошти не виділяються або виділяються недостатньо. Тому виникла необхідність у визначенні об'єктів і районів, де процеси підтоплення створюють загрозу зсувів ґрунтів, виходу з ладу інженерних комунікацій. У першу чергу це ділянки у м. Чугуїв, с. Кочеток Чугуївського району, у містах Первомайський, Куп'янськ, Валки.

Першочерговими об'єктами щодо захисту від підтоплення є такі населені пункти: Кегичівка, Сахновщина, Орілька і Хижняківка Лозівського району, Лиман Зміївського району, Циркуни, Черкаські Тишки, Борщова, Жовтневе та Липці Харківського району.

Основною проблемою місцевого значення є поширення екзогенних геологічних процесів таких, як зсувні явища.

Загальна площа зсувних ділянок області складає 40,3 км2, що становить 0,13% ураженості регіону. Кількість проявів зсувних процесів у 2008 році склала 1615 од. Уражені ділянки в містах Харкові займають площу 65 га, в тому числі з екстремальними умовами – 4 га; Куп’янську – 70 і 15 га, відповідно; Краснограді – 48 і 15 га, Чугуєві – 27 і 12 га; Первомайську – 8 і 5 га; селищі міського типу Кочеток Чугуївського району – 14 і 8 га.

До найважливіших екологічних проблем області відноситься забруднення підземних водоносних горизонтів.

Сучасний екологічний стан підземних вод можна охарактеризувати як напружений. В м. Харкові та районних центрах техногенний вплив та проникнення забруднення розповсюджується на глибину залягання таких основних експлуатаційних водоносних горизонтів, як гірсько-обухівський (харківсько-верхньокиївський), бучаксько-канівський і верхньокрейдяний.

Ґрунтові води першого від поверхні водоносного горизонту значно забруднені. Зафіксовано підвищені показники за загальним вмістом солей, жорсткістю, за вмістом сульфатів, нітратів та зазначено незадовільний бактеріологічний стан.

Недіючі свердловини є потенційними джерелами забруднення підземних вод. Однак на теперішній час роботи з тампонажу свердловин виконуються повільно у зв’язку зі складним фінансовим становищем підприємств, на балансі яких знаходяться дані свердловини, а також з причини розпаювання земель та неможливості встановити власника свердловини. Враховуючи вищевикладене, необхідно провести інвентаризацію покинутих артезіанських свердловин, які потребують ліквідаційного тампонажу.

Згідно з Указом Президента України від 23 травня 2005 року №838 „Про заходи щодо дальшого розвитку природно-заповідної справи в Україні” (838/2005) розвиток природно-заповідної справи на основі системного врахування природоохоронних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства, а також міжнародних зобов’язань держави визнано одним з найважливіших пріоритетів довгострокової державної політики України. Припинення втрат біо- та ландшафтного різноманіття, формування екомережі, розвиток заповідної справи є однією з основних цілей національної екологічної політики, концепція якої схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 р. № 880-р. (880-2007-р)

Сучасний стан біорізноманіття області викликає занепокоєння і потребує детального аналізу його фітоценотичного та біотопічного розподілу, насамперед тих систематичних груп, представники яких занесені до списків рідкісних видів, оскільки оцінки фауністичного й флористичного багатства істотно залежать від наявності рідкісних видів.

В умовах глобального антропогенного впливу на природний рослинний покрив найважливішим природоохоронним завданням є збереження видового різноманіття рослинних угруповань та, перш за все, забезпечення охорони рідких видів рослин.

Враховуючи вищевикладене, для реалізації комплексної Програми охорони навколишнього природного середовища в Харківській області на 2009-2013 роки та на перспективу до 2020 року (далі – Програма) розроблено низку заходів за напрямом „Збереження природно-заповідного фонду”.

Істотними проблемними питаннями, що негативно впливають на екологічний стан Харківщини, є непридатні до використання пестициди та агрохімікати.

Згідно з матеріалами комплексної інвентаризації заборонених і непридатних до використання пестицидів та агрохімікатів, станом на 31.12.2008 на території Харківської області зберігається непридатних до використання пестицидів і агрохімікатів у кількості 1114,0 тонн, які зосереджені у 85 місцях зберігання, з яких: 3 – в доброму стані, 45 – у задовільному (лише 8 з них паспортизовані) і 37 знаходяться у незадовільному стані.

Умови зберігання більшості пестицидів не відповідають діючим екологічним та санітарним нормам.

Більшість накопичених препаратів було свого часу заборонено використовувати у зв'язку з їх високою токсичністю та негативним впливом на здоров'я населення і довкілля. Тому кожен склад для зберігання непридатних або заборонених до використання пестицидів є об'єктом потенційної небезпеки.

Не менш гострою, ніж у попередні роки, залишається у Харківській області проблема утилізації твердих побутових відходів (далі – ТПВ). У 2008 році, за даними форми держстатзвітності №14-МТП, в області утворилось 0,533 млн.тонн ТПВ. За даними Головного управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації, в області 94 полігони та звалища ТПВ (у т.ч. паспортизованих – 61), загальною потужністю – 5038,3 тис.тонн, площею 303,462 га. Більша частина звалищ та полігонів ТПВ вичерпали свій потенціал. Їх завантаженість складає 76,9%, лише на 23 з них отримали державні акти на право користування землею, на 17 полігонів маються дозволи та ліміти на розміщення відходів у 2009 році.

Зазначені екологічні проблеми можна вирішити через реалізацію Програми, яка спрямована на їх розв’язання і поліпшення стану довкілля.

Програма розроблена відповідно до чинного природоохоронного законодавства України: - Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" (1264-12), Закону України "Про державні цільові програми" (1621-15), розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 р. №880-р „Про схвалення Концепції національної екологічної політики України на період до 2020 року” (880-2007-р), - та інших нормативно-правових документів.

 

мета програми

 

Основною метою Програми є створення умов для забезпечення екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища та поліпшення його стану, реалізація ефективної природоохоронної політики на обласному рівні.

 

 

 

ОБҐРУНТУВАННЯ ШЛЯХІВ І ЗАСОБІВ РОЗВ’ЯЗАННЯ

ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ, ОБСЯГІВ ТА ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ; СТРОКИ ТА ЕТАПИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

 

Розв’язання екологічних проблем в рамках Програми буде забезпечуватися шляхом об’єднання та координації зусиль органів місцевої влади і місцевого самоврядування, природоохоронних організацій, підприємств, наукових установ, засобів масової інформації, населення, громадських організацій на обласному та місцевому рівнях, мобілізації наявних ресурсів для реалізації спільно запланованих заходів, залучення зацікавлених сторін до вирішення пріоритетних проблем, підвищення рівня обізнаності населення та його залучення до реалізації природоохоронної політики.

Програма включає узгоджені з Положенням про обласний фонд охорони навколишнього природного середовища пропозиції господарюючих суб’єктів та науково-дослідних установ області.

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, 44037 тис. грн. Джерело фінансування - обласний бюджет (кошти обласного фонду охорони навколишнього природного середовища). Головним розпорядником коштів обласного бюджету на виконання цієї Програми у 2009 році є Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури обласної державної адміністрації. Головний розпорядник коштів на наступні роки має визначатися відповідним рішення обласної ради про обласний бюджет на рік.

Строк виконання Програми - 12 років:

I етап – найближчий період – 2009 - 2013 рр.;

II етап –перспектива – 2014 - 2020 рр.

 

Перелік завдань, заходів програми та очікувані показники

 

Програму планується реалізувати за такими основними напрямами:

- охорона і раціональне використання водних ресурсів (9 заходів);

- охорона атмосферного повітря (3 заходи);

- охорона і раціональне використання земель (2 заходи);

- охорона і раціональне використання мінеральних ресурсів (1 захід);

- збереження природно-заповідного фонду (7 заходів);

- раціональне використання і зберігання відходів виробництва і побутових  відходів (7 заходів);

- наука, інформація і освіта (4 заходи);

- програма моніторингу довкілля (3 заходи).

Показники витрат на виконання Програми наведені в додатку „Ресурсне забезпечення Програми”.

 

КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

 

Обласна державна адміністрація здійснює координацію та забезпечує виконання Програми.

Обласна рада здійснює контроль за ходом реалізації Програми та ефективним використанням коштів.

 

 

 


Напрями діяльності та заходи Програми

 

з/п

Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання)

Перелік заходів Програми

Строк вико-нання заходу

Відпові-дальні виконавці

Джерела фінан-сування

(облас-ний ФОНПС),

тис. грн.

Орієнтовні обсяги фінансування (вартість), тис. грн.,

у тому числі:

I етап:

II етап:

2009

2010

2011

2012

2013

2014-2020 рр.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Охорона і раціональне викорис-тання водних ресурсів

 

Розробка проектів впровадження фітотехнологій (Харківська область)

2012-2013

Обласна державна адміністра-ція спільно з Держ-управлінням ОНПС

400

0

0

0

100

300

0

2

Розробка проекту впровадження компактної фільтраційної установки доочистки (КФУД) (Харківська область)

2012-2013

-//-

430

0

0

0

300

130

0

3

 

Будівництво очисних споруд в
с. Кегичівка

2010-2012

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Кегичівсь-кою районною радою

460

0

120

220

120

0

0

4

 

Реконструкція очисних споруд протитуберкульоз-ного санаторію "Занки" (Зміївський р-н)

2010-2011

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Зміївською районною радою

400

0

200

200

0

0

0

5

Реконструкція очисних споруд у зоні відпочинку "Якубіно"

(Зміївський р-н)

 

2010-2011

-//-

430

0

200

230

0

0

0

6

Поліпшення технічного стану гідроспоруд ставка: відновлення греблі, гідротехнічних споруд (Близнюківський
р-н)

2010

Обласна державна адміністра-ція спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Близнюків-ською районною радою

120

0

120

0

0

0

0

7

Будівництво системи шлюзів для вільного подолання річкою Лозоватка ділянки під автошляхом у сел. Куп’янськ-Вузловий (Куп’янський р-н)

2010-2011

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Куп’янською районною радою

 

150

0

100

50

0

0

0

8

Розчистка русел малих річок (Ізюмський р-н)

2010-2011

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Ізюмською районною радою

350

0

150

100

100

0

0

9

Розчищення прибережних смуг р.Оскіл та малих річок м. Куп’янська (Куп’янський р-н, м. Куп’янськ)

2012

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Куп’янською міською радою

60

0

0

60

0

0

0

Разом за напрямом

 

 

 

2800

0

890

860

620

430

0

1

 

 

 

 

Охорона атмосфер-ного повітря

Реконструкція установок очистки газів енергоблоку №9 Зміївської ТЕС ВАТ ДЕК "Центренерго". Проектування. Придбання обладнання. Монтаж та техналадка

2010-2013

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС

1530

0

382,5

382,5

382,5

382,5

0

2

Оптимізація топкових режимів енергоблоків Зміївської ТЕС ВАТ ДЕК "Центренерго" за рахунок впровадження сучасного загального та покотлового приладного контролю витрат природного газу. Проектування. Придбання обладнання.

2010-2013

-//-

910

0

227,5

227,5

227,5

227,5

0

3

 

Впровадження систем очищення повітря тракту паливоподачі Зміївської ТЕС ВАТ ДЕК "Центренерго". Проектування. Придбання обладнання.

2010-2013

-//-

310

0

77,5

77,5

77,5

77,5

0

Разом за напрямом

 

 

 

2750

0

687,5

687,5

687,5

687,5

0

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Охорона і раціональне викори-стання земель

Будівництво, розширення та реконструкція протизсувних споруд та відповідні наукові дослідження, проектні та проектно-конструкторські розроблення

2010-2020

-//-

1342

0

167

315

315

365

180

2

Проведення заходів із захисту від підтоплення і затоплення, спрямованих на запобігання розвитку небезпечних геологічних процесів, усунення або зниження до допустимого рівня їх негативного впливу (Харківська область)

2010-2020

-//-

2297

0

200

200

200

200

1497

Разом за напрямом

 

 

 

3639

0

367

515

515

565

1677

1

Охорона і раціональне використання мінераль-них ресурсів

Проведення інвентаризації покинутих артезіанських свердловин, які потребують ліквідаційного тампонажу

2010

-//-

98

0

98

0

0

0

0

Разом за напрямом

 

 

 

98

0

98

0

0

0

0

1

 

 

 

 

 

 

Збереження природно-заповідного фонду

Реконструкція парку - пам’ятки садово-паркового мистецтва загальнодержав-ного значення „Старомерчицький” (Валківський р-н)

2010-2013

-//-

330

0

82,5

82,5

82,5

82,5

0

2

Реконструкція парку - пам’ятки садово-паркового мистецтва „Наталіївський” (Краснокутський
р-н)

2010-2020

-//-

350

0

32

32

32

32

222

3

Розробка проекту реконструкції та утримання парку-пам’ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення „Литвинівка” (Валківський р-н)

2011

-//-

25

0

0

25

0

0

0

4

Реконструкція та утримання дендрологічного парку „Дружба” (Лозівський р-н,
м. Лозова)

2010-2020

-//-

260

0

25

25

25

25

160

5

Винесення меж в натуру існуючих об’єктів природно-заповідного фонду області та нанесення їх на відповідні планово-картографічні матеріали, встановлення інформаційно-охоронних знаків загальнодержавно-го зразку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.04  №1094 (1094-2004-п) (Харківська область)

2010-2013

-//-

1200

0

300

300

300

300

0

6

Утримання об’єктів природно-заповідного фонду (Харківська область)

2010-2020

-//-

3000

0

250

250

250

250

2000

7

Відновлення, на підставі наукових розробок, видозмінених ландшафтів, порушених у результаті господарської діяльності, до природного стану
(-//-)

2010-2020

-//-

3600

0

300

300

300

300

2400

Разом за напрямом

 

 

 

8765

0

989,5

1014,5

989,5

989,5

4782

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Раціональне викори-стання і зберігання відходів вироб-ництва і побутових відходів

 

Будівництво полігону твердих побутових відходів (Валківский р-н,
м. Валки)

2010-2013

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправлінням ОНПС та Валківською міською радою

940

0

120

270

250

300

0

2

Будівництво полігону твердих побутових відходів

(Валківский р-н, смт Старий Мерчик)

 

 

2010-2011

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправлінням ОНПС та Валківською районною радою

781

0

531

250

0

0

0

3

Будівництво полігону твердих побутових відходів

(Валківский р-н, смт Ков’яги)

2012-2013

-//-

850

0

0

250

300

300

0

4

Будівництво нового полігону ТПВ (Ізюмський р-н,
м. Ізюм)

2010-2013

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Ізюмською міською радою

2500

0

625

625

625

625

0

5

Проведення робіт з реконструкції сховища агрохімікатів (Нововодолазький р-н, смт Нова Водолага)

2010-2012

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС та Нововодола-зькою районною радою

240

0

80

80

80

0

0

6

 

Знешкодження непридатних до використання пестицидів (Харківська область)

2010-2016

Обласна державна адміністрація спільно з Держуправ-лінням ОНПС

15464

0

1435

1683

1548

1459

9339

7

Завершення розробки дослідно-промислового зразка пересувної модульної установки для знешкодження непридатних хімічних засобів захисту рослин та стійких токсичних відходів

(Харківська область)

2010-2020

-//-

2000

0

200

200

200

200

1200

Разом за напрямом

 

 

 

22775

0

2991

3358

3003

2884

10539

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наука, інформація і освіта

Створення на базі Національного природного парку „Гомільшанські ліси” учбово-інформаційного центру для проведення еколого-просвітницької роботи і пропаганди природоохоронних знань серед населення Харківської області, проведення екскурсій, лекцій, занять зі школярами, студентами вузів Харківщини, фахівцями установ різних форм власності

2010-2020

-//-

1200

0

100

100

150

150

700

 

2

Видання розділу Національної доповіді України “Стан навколишнього природного середовища в Харківській області”

 

2010-2020

-//-

480

40

40

40

40

40

280

 

3

 

Розробка Програми

збереження рідкісних тварин області

2011

-//-

100

0

100

0

0

0

0

4

Розробка програми захисту ранньоквітучих дикорослих видів рослин області, що занесені до Червоної книги

2010-2011

-//-

200

0

100

100

0

0

0

 

1

Програма моніторінгу довкілля

Створення і забезпечення функціонування регіонального інформаційно-аналітичного центру моніторингу стану довкілля Харківської області

2010-2013

-//-

290

0

72

73

72

73

0

2

Розроблення програмно-технічних та організаційних заходів для забезпечення інформаційної інтеграції суб’єктів регіональної системи моніторингу довкілля та функціонування системи інформування про стан навколишнього природного середовища на основі даних системи моніторингу

2010-2013

-//-

840

0

210

210

210

210

0

 

3

Розроблення системи моніторингу довкілля Харківської області

2010

-//-

100

0

100

0

0

0

0

 

Разом за напрямом

 

 

 

3210

40

722

523

472

473

980

РАЗОМ

 

 

 

44037

40

6745

6958

6287

6029

17978

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                                                                     М. Тітов

 

 

            Додаток

до комплексної Програми

охорони навколишнього природного середовища

в Харківській області на 2009-2013 роки

та на перспективу до 2020 року,

затвердженої рішенням обласної ради

            від 29 жовтня 2009 р. № 1413-V (1413-5-рр)

           (XLVII сесія V скликання)

 

 

Ресурсне забезпечення Програми

                                                                                                                                тис. гривень

Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми

Етапи виконання Програми

Усього витрат на виконання Програми

І

ІІ

2009

2010

2011

2012

2013

2014-2020

Обсяг ресурсів усього,

у т.ч.

40,0

6745,0

6958,0

6287,0

6029,0

17978,0

44037,0

обласний бюджет

(обласний ФОНПС)

40,0

6745,0

6958,0

6287,0

6029,0

17978,0

44037,0

 

Перший заступник

голови обласної ради                                                                                                                               М. Тітов