1.      Загальні положення

 

Програма соціального захисту населення області розроблена відповідно до рішення Харківської обласної ради від 20 серпня 1999 року “Про регіональну комплексну програму соціально-економічного розвитку Харківської області до 2010 року”. (р6-5-3)

Вона спрямована на підтримку найбільш незахищених верств населення, а саме, працездатних і непрацездатних громадян області, які за  віком, за станом здоров'я чи у зв'язку із ситуацією на ринку праці перебувають у скрутному становищі.

Програма охоплює всі вікові категорії населення. Особлива увага приділяється пенсіонерам, ветеранам, інвалідам і іншим, які самотужки не можуть вирішити питання щодо забезпечення належного доходу в сім'ях.

У вирішенні проблем соціального захисту населення пріоритетним є реалізація заходів щодо підтримки малозабезпечених громадян, людей похилого віку, ветеранів, інвалідів шляхом надання різного виду допомог,  залучення недержавних організацій та установ до роботи по наданню соціальних послуг, а також здійснення контрольних функцій діяльності місцевих органів влади в частині соціального захисту населення. Для цього залучаються підприємства громадських організацій ветеранів та інвалідів. На статутну діяльність громадських організацій передбачається фінансова підтримка. Крім того, у співпраці з цими організаціями передбачено проведення ряду заходів щодо відзначення знаменних дат, зустрічей за круглим столом та інших заходів. У такий спосіб визначаються напрями та обсяги робіт щодо соціального захисту населення в області.

Потребує удосконалення система надання соціальних послуг, розвиток стаціонарних установ.

Важливою формою надання соціальної допомоги людям похилого віку і непрацездатним громадянам є організація соціально-побутового та медичного обслуговування їх в будинках-інтернатах і територіальних центрах.

На цей час в системі функціонують 18 будинків-інтернатів, де мешкають 3315 підопічних та 42 територіальних центра, де обслуговується понад 50 тис. інвалідів, одиноких непрацездатних громадян і громадян похилого віку.

Продовжується співпраця з районними товариствами Червоного Хреста та з Центрами зайнятості. Близько 8 тис. волонтерів надали понад 70 видів різноманітних послуг 13 тис. одиноких непрацездатних громадян.

У поточному році в органах праці та соціального захисту населення різні види державних соціальних допомог одержували майже 241 тис. осіб або сімей. Сума витрат на соціальні виплати склала більше 405 млн грн.

Створено реєстр ветеранів війни та праці, ветеранів військової служби та органів внутрішніх справ, реабілітованих громадян, які стали інвалідами внаслідок репресій або є пенсіонерами, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою.

Завершується робота щодо внесення до ЄДАРП осіб, які мають право на пільги, пенсіонерів за віком.

В області проживає 191 тис. ветеранів війни та сімей загиблих (померлих) військовослужбовців, у тому числі: інвалідів війни – 19,2 тис., учасників бойових дій – 15,8 тис., учасників війни – 132,6 тис., сімей загиблих (померлих) військовослужбовців–23,2 тис. Ветеранів праці-майже 450 тис. чол., інвалідів- понад 135,0 тис., понад 303 тис. „дітей війни”.

 

2.      Мета і завдання програми

 

Метою програми є:

підтримка найбільш незахищених верств населення;

забезпечення на належному рівні додаткових заходів щодо соціального захисту та підтримки інвалідів, ветеранів війни та праці, „дітей війни”, бездомних громадян;

забезпечення фінансової підтримки громадських організацій інвалідів та ветеранів;

зниження рівня бідності в області, підвищення рівня охоплення найбільш нужденних верств населення соціальними виплатами і послугами, посилення адресності допомоги.

 

Для забезпечення досягнення мети необхідно виконати наступні завдання:

сприяти подальшому розвитку системи надання адресної соціальної допомоги найбільш нужденним верствам населення, спрощенню механізму її призначення;

посилити контроль за цільовим використанням бюджетних коштів, передбачених для надання населенню житлових субсидій та інших видів соціальних допомог;

забезпечити рівні можливості для осіб з особливими потребами щодо соціальної адаптації та інтеграції в суспільство;

підвищити рівень соціального обслуговування інвалідів, пенсіонерів, одиноких непрацездатних громадян, удосконалити систему надання соціальних послуг;

забезпечити всебічну підтримку громадських організацій інвалідів та ветеранів;

привернути увагу суспільства до важливості відзначення святкових та пам’ятних дат  в Україні, вшанування громадян, причетних до цих подій;

розширити інформаційний простір.

 

3.      Фінансове забезпечення

 

Фінансування Програми здійснюється в межах асигнувань, які передбачаються в обласному бюджеті на 2008 рік на галузь соціальний захист та соціальне забезпечення, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.

 

 

Розподіл коштів на проведення заходів щодо відзначення визначних дат та на підтримку діяльності громадських організацій ветеранів та інвалідів здійснюється за погодженням з постійною комісією обласної ради з питань соціальної політики та захисту населення.

 

4.      Очікувані результати

 

Реалізація даної Програми дозволить:

знизити рівень бідності в області, підвищити рівень охоплення найбільш нужденних верств населення соціальними виплатами і послугами;

підвищити життєву позицію громадян, звільнених з місць позбавлення волі;

покращити якість обслуговування громадян, які звертаються за призначенням усіх видів соціальних допомог, зменшити час на обробку документів на призначення допомог та субсидій;

вирішити проблеми фінансового та соціального забезпечення пільгових категорій населення;

покращити умови проживання та соціально-побутового обслуговування громадян, що проживають у будинках-інтернатах та перебувають на обслуговуванні у територіальних центрах соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян;

створити систему своєчасного реагування щодо надання необхідної допомоги потребуючим громадянам для зниження соціальної напруги у суспільстві.

 

5.      Організація і контроль за виконанням програми

 

Організація виконання програми покладається на обласну державну адміністрацію.

Координація дій щодо виконання заходів покладається на головне управління праці та соціального захисту населення обласної державної адміністрації.

Контроль за виконанням програми здійснюється обласною радою.