ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням обласної ради

від 28 лютого 2008 року № 604-V (604-5-рр)

(ХХІV сесія V скликання)

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

забезпечення агропромислового комплексу області

сільськогосподарською технікою виробництва підприємств

м. Харкова та області на 2008-2015 роки

 

І. Вступ

 

Наявний машинно-тракторний парк переважної більшості сільгосппідприємств області, станом на початок 2008 року, морально і фізично застарів. Значна частина господарств недостатньо забезпечена новими комбінованими високопродуктивними агрегатами, сівалками точного висіву, машинами для ефективного захисту рослин. Для забезпечення повної технологічної потреби сільгосптоваровиробникам області необхідно від 20 до 30% тракторів, зернозбиральних комбайнів та інших сільгоспмашин.

Причиною такого явища став диспаритет цін на сільськогосподарську продукцію та технічні засоби (трактори, комбайни, інші сільгоспмашини), який тривалий період не дав можливості в достатній мірі здійснити оновлення машинно-тракторного парку сільгосппідприємств області.

Досвід 2007 року свідчить, що і в умовах значного підвищення закупівельних цін на сільгосппродукцію, в зв’язку із двократним подорожчанням пального та зростанням цін на техніку, сільгосппідприємства, за рахунок власних коштів, спромоглися придбати лише 5-10% техніки від потреби на оновлення свого машинно-тракторного парку.

Досвід використання нових тракторів та ґрунтообробних машин у провідних сільгосптоваровиробників області в сільськогосподарському виробництві свідчить про можливість скорочення на 10-12% витрат паливо-мастильних матеріалів та на 3-4% - на ремонт і купівлю запчастин.

Доцільність прийняття та реалізації даної Програми полягає в підтримці виробників сільськогосподарської техніки м. Харкова і області та забезпечення нею сільгосптоваровиробників області в 2008 році та на період до 2015 року шляхом виділення коштів обласного бюджету для здешевлення вартості техніки, яку аграрії будуть купувати у виробників на загальних умовах.

Актуальність розробки Програми полягає в наступному:

- сільське господарство відіграє важливу роль в економіці області і України в цілому;

- без технічного переоснащення неможливий перехід аграрного комплексу області на енергозберігаючі технології землеробства та спричинить зниження його експортного потенціалу в умовах вступу  України до СОТ;

- технічне забезпечення сільськогосподарських підприємств суттєво впливає  на врожайність та соціально-економічний розвиток господарств;

- тракторне та сільськогосподарське машинобудування - одна з провідних галузей промисловості Харківської області та складова частина індустріально-аграрного енерговиробничого циклу регіону.

Дія Програми щодо 30% компенсації вартості складної сільськогосподарської техніки є найбільш привабливою для сільгосптоваровиробників, реально сприяє оновленню їх машинно-тракторного парку та покращує ситуацію із забезпеченням їх технікою, а також стимулює розвиток сільгоспмашинобудування.

Всього за 2007 рік сільськогосподарськими підприємствами області придбано техніки на суму 481,4 млн грн., що в 1,9 раза більше ніж попереднього року. При цьому в повному обсязі використані кошти на часткову компенсацію вартості складної сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва, що були виділені як з державного бюджету в сумі 7,6 млн грн., так і з обласного бюджету - в сумі 1,0 млн грн.

Завдяки реалізації аналогічної обласної  Програми, затвердженої у 2007 році, придбано 6 тракторів виробництва ВАТ "ХТЗ", 20 ґрунтообробних агрегатів виробництва ЗАТ "ЛКМЗ" та 39 культиваторів виробництва ВАТ "Ізюмське РТП".

При розробці даної Програми проведено роботу щодо вивчення пропозицій та стану господарської діяльності і можливостей базових заводів області стосовно виробництва техніки для забезпечення нею потреб сільськогосподарських підприємств області, а саме:

- ВАТ "ХТЗ";

- ЗАТ "ЛКМЗ";

- ВАТ "Ізюмське РТП";

- ДП "110 Харківський авторемонтний завод" (далі - ДП "110 ХАРЗ");

- ТОВ "Торговельний дім "ДОНСНАБ" (далі - ТОВ "ТД "ДОНСНАБ");

- ТОВ "Лозівський комбайновий завод" (далі - ТОВ "ЛКЗ");

- ТОВ фірма "Альта ЛТД".

За основу було взято розроблення та освоєння серійного виробництва нових видів техніки, у тому числі систем машин, які забезпечують комплексну механізацію базових агротехнологій з вирощування зернових, зернобобових, технічних та інших культур і мають вищі рівні продуктивності.

 

 

ІІ. Загальні положення

 

Аналіз забезпеченості сільськогосподарських підприємств області тракторами та іншою сільськогосподарською технікою (додаток 1) свідчить, що ці підприємства не мають нормативної забезпеченості, яка складає 72% від технологічної потреби тракторів , зернозбиральних комбайнів – 65%, ґрунтообробних знарядь – близько 80%. Кількість машин для догляду за посівами не перевищує 78% до потреби.

За 2001-2006 роки було закуплено 777 тракторів з потужністю понад 100 к.с. та 1148 тракторів потужністю до 100 к.с., що склало, відповідно, 23% та 13,2% до їх наявності на 01.01.08.

Проведений якісний та кількісний аналіз стану техніки, наявної в сільгосппідприємствах області, свідчить, що через об’єктивні та суб’єктивні причини на сьогодні фактична забезпеченість тракторами потужністю понад 100 к.с. складає 74% до їх технологічної потреби, а машинно-тракторний парк в АПК області, в цілому, на 68-71% складається з техніки, яка має знос понад 70%.

З кожним роком кількість техніки в господарствах області зменшується. Кількість зернозбиральних комбайнів у порівнянні з 1990 роком зменшилась з 5000 до 2665 одиниць, тракторів – з 25000 до 15863 одиниць.

На 60% зменшилась кількість ґрунтообробної та посівної техніки.

Темпи придбання нової техніки нижчі від темпів її зносу. У 2007 році було придбано лише 449 тракторів, 173 зернозбиральних комбайни та 551 одиниця ґрунтообробних знарядь, у той час як вибуло 873 тракторів, 177 зернозбиральних комбайнів, 1041 одиниця ґрунтообробних знарядь. Орієнтовні обсяги придбання господарствами області усіх форм власності сільськогосподарської техніки у 2008-2015 роках викладені у додатку 2. Прогнозні обсяги залучення коштів на придбання господарствами області сільгосптехніки у 2008-2015 роках викладені у додатку 3.

Фінансовий стан сільськогосподарських підприємств області, особливо після різкого підвищення цін на енергоносії в минулому році, не дозволяє без додаткових заходів державної та регіональної підтримки проводити розширене відтворення виробництва і забезпечувати власні потреби у сільськогосподарській техніці. Ситуація ускладнюється тим, що сільськогосподарська техніка вітчизняного виробництва, яка має меншу вартість, має нижчий технічний рівень, продуктивність, надійність, якість, а також недостатній асортимент.

Для забезпечення збуту сільськогосподарської техніки, що виробляється на підприємствах області, необхідно підвищити її технічний рівень, надійність і якість.

Вищенаведене є одним з істотних факторів для визначення завдань щодо виробництва техніки підприємствами тракторного і сільськогосподарського машинобудування в області та розроблення заходів для посилення державної та регіональної підтримки сільськогосподарських підприємств стосовно придбання техніки.

Основними ресурсами розвитку тракторного і сільськогосподарського машинобудівного комплексу в Харківській області є:

- науково-технічний потенціал;

- виробничий потенціал названих вище підприємств, що виробляють трактори та іншу сільськогосподарську техніку;

- фінансові та інвестиційні ресурси регіональних, українських і зарубіжних інвесторів;

- кадровий потенціал області та система його відтворення в освітніх закладах;

- управлінський потенціал, здатний налагодити ефективний менеджмент.

 

ІІІ. Мета і основні завдання Програми

 

Метою Програми є підвищення рівня виробництва сільськогосподарської продукції і забезпечення нею потреб населення.

Основним завданням Програми є:

- забезпеченість сільськогосподарських підприємств області тракторами та іншою сільськогосподарською технікою згідно з технологічною потребою;

- створення дієвого зв’язку між виробниками та споживачами техніки і на цій основі розроблення нових машин та механізмів, налагодження їх серійного випуску та вдосконалення моделей, що вже випускаються і користуються попитом;

- сприяння в проведенні наукових досліджень у галузі машинобудування для аграрного комплексу, залучення до цієї роботи наукового потенціалу області.

 


ІV. Фінансове забезпечення Програми

 

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного, обласного бюджету та інших джерел фінансування (власні кошти сільгосппідприємств, кредитні ресурси). Обсяги витрат коштів обласного бюджету на реалізацію Програми наведені у розділі ІХ даної Програми. Кошти обласного бюджету використовуються на 30% компенсацію вартості техніки, яку аграрії будуть купувати на загальних умовах у ВАТ "ХТЗ", ЗАТ "ЛКМЗ", ВАТ "Ізюмське РТП", ДП "110 ХАРЗ", ТОВ "ТД "ДОНСНАБ", ТОВ "ЛКЗ", ТОВ фірма "Альта ЛТД".

Головним розпорядником коштів обласного бюджету на реалізацію даної Програми є Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації.

 

V. Механізм реалізації Програми

 

Організаційне забезпечення виконання Програми здійснює Харківська обласна державна адміністрація.

До виконання Програми залучаються тільки підприємства м. Харкова та області, а саме: ВАТ "ХТЗ", ЗАТ "ЛКМЗ", ВАТ "Ізюмське РТП", ДП "110 ХАРЗ", ТОВ "ТД "ДОНСНАБ", ТОВ "ЛКЗ", ТОВ фірма "Альта ЛТД", - які виробляють сучасну та якісну конкурентоспроможну сільгосптехніку, що користується попитом у сільгосптоваровиробників області.

Порядок та Умови використання коштів обласного бюджету за даною Програмою, відповідно до рішення обласної ради, затверджуються обласною державною адміністрацією, якими передбачається зокрема:

- відшкодування часткової компенсації вартості придбаної техніки та часткової компенсації оплати першого внеску вартості техніки, яку сільгосптоваровиробники придбають протягом дії Програми на загальних засадах у заводів-виробників м. Харкова та області або у їх офіційних дилерів за цінами, зазначеними у Переліку, згідно з додатком 1, за затвердженими облдержадміністрацією Порядком та Умовами, починаючи з 1 січня відповідного року в межах дії Програми;

- щорічне подання облдержадміністрацією до обласної ради звітів про результати освоєння коштів та ефективність дії Програми.

 

VІІ. Очікувана ефективність від реалізації Програми

 

Виконання цієї Програми дозволить:

- збільшити, проти 2007 року, придбання сільгосппідприємствами області техніки виробництва промислових підприємств м. Харкова та області у 3,5 раза у 2008 році (з 57 одиниць до 200), та у 5,5 раза – у 2015 році;

- підвищити питому вагу техніки виробництва промислових підприємств області в загальному придбанні сільгосптехніки аграрним комплексом області з 2,3% в 2007 році до 8% у 2008 році та до 11 -14 % у 2011 – 2015 роках;

- за рахунок збільшення, у 2008 – 2015 роках, на 8 – 14% придбання сільгосптехніки виробництва промислових підприємств м. Харкова та області:

сприяти стабілізації роботи промислових підприємств - виробників сільськогосподарської техніки та розробці ними новітніх, конкурентоспроможних зразків техніки (тракторів підвищеної потужності класичної схеми, ґрунтообробних машин, посівних комплексів та іншої);

- за рахунок збільшення виробництва потенційно сприяти в створенні (збільшенні на 5 – 10%) нових робочих місць на підприємствах - виробниках техніки ;

- за рахунок розробки та освоєння випуску конкурентоспроможних зразків сільгосптехніки підвищити експортний потенціал області;

- за рахунок розвитку сільгоспмашинобудування забезпечити впровадження та розбудову регіонального (на 2-3 райони) сервісного обслуговування вироблюваної промисловими підприємства області техніки і розвиток їх регіональної інфраструктури із створенням нових робочих місць.

 

VІІІ. Контроль за реалізацією Програми

 

Координує виконання даної Програми та контролює ефективність реалізації її заходів Харківська обласна державна адміністрація.

Облдержадміністрація, до закінчення терміну дії Програми, щорічно до 1 лютого інформує обласну раду про її виконання, починаючи з 2009 року.

Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації як головний розпорядник коштів забезпечує організацію та виконання заходів Програми.


 

 

 

 

 

 

 

 

ПАСПОРТ

Програми забезпечення агропромислового комплексу області

сільськогосподарською технікою виробництва підприємств

м. Харкова та області на 2008-2015 роки

 

1. Ініціатор розроблення Програми: постійна комісія з питань аграрної політики, земельних відносин та природокористування Харківської обласної ради.

2. Дата, номер і назва документа про розроблення Програми: доручення постійної комісії з питань аграрної політики, земельних відносин та природокористування Харківської обласної ради (протокол №27 від 25.10.07).

3. Розробник Програми: Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації.

4. Співрозробники Програми: Головне управління промисловості, транспорту і зв’язку облдержадміністрації, районні державні адміністрації та Харківський національний технічний університет сільського господарства  ім. П.Василенка.

5. Відповідальний виконавець Програми: Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації.

6. Учасники Програми: підприємства - виробники сільгосптехніки м.Харкова та області (ВАТ "ХТЗ", ЗАТ "ЛКМЗ", ВАТ "Ізюмське РТП", ДП "110 Харківський авторемонтний завод", ТОВ "Торговельний дім "ДОНСНАБ", ТОВ "Лозівський комбайновий завод", ТОВ фірма "Альта ЛТД") та сільгосптоваровиробники, які придбають дану техніку.

7. Термін реалізації Програми: 2008 – 2015 роки.

7.1. Етапи виконання Програми : 2008 рік, 2009 рік, 2010 рік, 2011 – 2015 роки.

8. Обсяги фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми:

 

                                                                                                                              тис. грн.

Джерела фінансування

Обсяги фінансу-вання

У тому числі за роками

2008

2009

2010

2011-2015

Державний бюджет

77000,0

8000,0

9000,0

10000,0

50000,0

Інші джерела (кошти сільгосппідприємств)

4508085,0

490085,0

536000,0

582000,0

2900000,0

Обласний бюджет

64915,0

1915,0

5000,0

8000,0

50000,0

Всього

4650000,0

500000,0

550000,0

600000,0

3000000,0

 

Заступник голови

обласної ради                                                               С. Чернов