ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення обласної ради

від ______________ року № ______

(_______ сесія ____ скликання)

 

 

 

ПОРЯДОК

використання коштів обласного бюджету з метою надання підтримки учасникам антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил для будівництва чи придбання житла в Харківській області

 

1. Загальні положення

 

1.1. Цей Порядок розроблено відповідно до Бюджетного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та з метою реалізації обласної Програми надання підтримки учасникам антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил для будівництва чи придбання житла в Харківській області на 2022 – 2025 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 25 листопада 2021 року № 278-VІІІ.

Цей Порядок визначає механізм використання коштів обласного бюджету з метою надання підтримки учасникам антитерористичної операції та/або операції Об’єднаних сил для будівництва чи придбання житла.

1.2. Головним розпорядником коштів обласного бюджету (далі – Бюджетні кошти) та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Департамент містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації (далі – Розпорядник бюджетних коштів).

1.3. Одержувачем бюджетних коштів є Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (далі – Одержувач  бюджетних коштів).

1.4. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

уповноважений банк – банк України, який відповідно до укладеного з Одержувачем бюджетних коштів договору, в установленому законодавством порядку, здійснює операції з обслуговування коштів Учасника програми, у тому числі і Бюджетних коштів для надання підтримки на будівництво чи придбання житла;

підтримка – кошти обласного бюджету, які надаються громадянам України на виконання обласної Програми надання підтримки учасникам антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил для будівництва чи придбання житла в Харківській області на 2022 – 2025 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 25 листопада 2021 року № 278-VIІI (далі – Програма), на умовах цього Порядку;

договір про обслуговування коштів – договір, що укладається відповідно до законодавства між Одержувачем бюджетних коштів та Учасником програми, згідно з яким здійснюється фінансування будівництва чи придбання житла на умовах, що визначаються цим Порядком;

забудовник – особа, яка у встановленому законодавством порядку отримала право на використання земельної ділянки для спорудження об’єктів житлового будівництва або згідно з укладеними договорами має право розпоряджатися житловою площею у будинках, які будуються;

об'єкт будівництва – багатоквартирний житловий будинок, що знаходиться в стадії будівництва, індивідуальний житловий будинок, садовий будинок, будівництво яких передбачено відповідною містобудівною документацією місцевого рівня;

об’єкт придбання – нереалізоване замовниками (управителями) в об’єктах, прийнятих в експлуатацію після 2020 року, житло на території Харківської області (квартири в багатоквартирних житлових будинках, індивідуальні житлові будинки);

об'єкт фінансування – квартира в об'єктах будівництва або придбання, одноквартирний об‘єкт будівництва чи придбання;

кандидат – громадянин, учасник антитерористичної операції та/або операції Об’єднаних сил, який бажає отримати підтримку для будівництва чи придбання житла за рахунок обласного бюджету та відповідає вимогам цього Порядку;

учасник програми – громадянин, із яким укладено договір про обслуговування коштів на будівництво чи придбання житла;

члени сім'ї – дружина (чоловік), їх неповнолітні діти (до 18 років), неодружені повнолітні діти;

внутрішньо переміщені особи – громадяни, відомості про яких відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внесені до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, якщо такі громадяни не мають у власності іншої житлової нерухомості ніж та, що розташована на території, визначеній тимчасово окупованою територією відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», та на території населених пунктів, зазначених у переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085.

1.5. Бюджетні кошти використовуються для надання підтримки у розмірі 40 відсотків від розрахункової вартості:

індивідуального житлового будинку, садового будинку, будівництво яких передбачено відповідною містобудівною документацією місцевого рівня, або квартири в багатоквартирному житловому будинку, що знаходяться в стадії будівництва на території Харківської області;

нереалізованого замовниками (управителями) в об’єктах, прийнятих в експлуатацію після 2020 року, житла на території Харківської області (квартири в багатоквартирних житлових будинках, індивідуальні житлові будинки).

1.6. Учасник програми вносить на свій поточний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, кошти в обсязі не менше 60 відсотків від вартості індивідуального житлового будинку, садового будинку, відповідно до розробленої містобудівної документації місцевого рівня, або квартири в багатоквартирному житловому будинку, що знаходяться в стадії будівництва на території Харківської області чи нереалізованого замовниками (управителями) в об’єктах, прийнятих в експлуатацію після 2020 року, житла на території Харківської області (квартири в багатоквартирних житлових будинках, індивідуальні житлові будинки).

1.7. Перелік об'єктів будівництва чи придбання, на які можуть спрямовуватися кошти підтримки, затверджується Розпорядником бюджетних коштів відповідно до цього Порядку.

1.8. Надання підтримки здійснюється у межах коштів обласного бюджету, наявних у розпорядженні Одержувача бюджетних коштів.

1.9. Використання коштів Учасника програми, у тому числі коштів підтримки, здійснюється виключно в безготівковій формі на підставі укладених договорів.

1.10. Підтримка надається учасникам антитерористичної операції або операції Об’єднаних сил, місце проживання яких зареєстроване на території Харківської області, у тому числі учасникам антитерористичної операції або операції Об’єднаних сил, які знаходяться на обліку в Харківській області як внутрішньо переміщені особи.

1.11. Право на підтримку за рахунок коштів обласного бюджету отримують учасники антитерористичної операції та/або операції Об’єднаних сил, а саме:

особи, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;

особи, які брали участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їхнього здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

1.12. Підтримка надається Учасникам програми за умови, що:

особи, мають посвідчення учасника бойових дій;

середньомісячний грошовий дохід кандидатів (заробітна плата, пенсія, соціальна та матеріальна допомога, стипендія та інші соціальні виплати, дохід від підприємницької, наукової, викладацької, творчої діяльності та іншої незалежної професійної діяльності, усі види винагород, грошове забезпечення військовослужбовців, дивіденди, проценти, роялті, дохід від відчуження цінних паперів та корпоративних прав) разом із членами їх сімей із розрахунку на одну особу не перевищує трикратного розміру середньомісячної заробітної плати у Харківській області, розрахованого згідно з даними Держстату.

1.13. Підтримка позачергово надається Кандидатам, які перебувають на квартирному обліку; які під час виконання службових обов’язків у зоні антитерористичної операції або зоні операції Об’єднаних сил отримали поранення чи каліцтва та визнані, як особи з інвалідністю; мають трьох і більше дітей; мають статус внутрішньо переміщених осіб; проживають у гуртожитках.

Підтримка, серед Кандидатів, які мають право на позачергове її отримання, надається у тій послідовності, яка вказана у першому розділі цього пункту.

1.14. Список Кандидатів та черговість їхньої участі в Програмі визначає Комісія, яка створена спільним розпорядженням голови Харківської обласної державної адміністрації та голови Харківської обласної ради.

Формування попереднього списку Кандидатів та черговість їхньої участі в Програмі здійснює ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ «СПІЛКА ВЕТЕРАНІВ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ» (далі – ГО СВАТО).

Список кандидатів формується з урахуванням черговості звернення Кандидата з відповідною заявою до ГО СВАТО та переваг, установлених цим Порядком.

1.15. Для реєстрації на отримання підтримки Кандидат надає до ГО СВАТО заяву-анкету про намір отримати підтримку на будівництво чи придбання житла, згідно з додатком 1, що додається, в якій містяться необхідна ідентифікаційна інформація про Кандидата та членів його сім’ї, інформація про доходи, відомості про права на переваги, зокрема, згода на обробку персональних даних.

Заява-анкета може надаватися особисто, поштою або за допомогою електронних засобів зв’язку.

У разі змін у складі сім’ї, адреси, місця роботи тощо Кандидат вносить зміни до персональних даних, при цьому дата первинної реєстрації зберігається незмінною.

Членство в ГО СВАТО не є умовою для реєстрації Кандидата та не створює переваг.

1.16. Визначений Комісією список Кандидатів Програми та черговість їхньої участі в ній оприлюднюється на сайтах ГО СВАТО та Одержувача бюджетних коштів.

1.17. ГО СВАТО надає завірені копії заяв–анкет Кандидатів, включених до списку, Одержувачу бюджетних коштів.

1.18. Право на підтримку може бути використано Учасником програми лише один раз і лише за одним договором.

1.19. Право на одержання житла вважається використаним з моменту отримання об‘єкта фінансування у власність.

1.20. Громадянам, які раніше брали участь у державних, обласних та місцевих програмах будівництва (придбання) житла, підтримка за умовами Програми не надається.

 

2. Порядок надання підтримки

 

2.1. Для отримання підтримки громадянин подає заяву Одержувачу бюджетних коштів, до якої додаються:

копія паспорта (власного та дорослих членів сім'ї);

копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків усіх членів сім'ї, включаючи неповнолітніх та малолітніх (не подається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку в паспорті);

у разі відсутності у документах, що посвідчують особу та підтверджують громадянство, відомостей про зареєстроване місце проживання – довідку про реєстрацію місця проживання, видану органом реєстрації відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (крім осіб, місце проживання яких зареєстроване на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей);

документ, яким підтверджується безпосередня участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та захисті незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України (оригінал або завірена нотаріально копія) (тільки для Кандидатів, які є учасниками антитерористичної операції);

документ, яким підтверджується безпосередня участь особи  у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їхнього здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів (тільки для Кандидатів, які брали участь в операції Об’єднаних сил);

посвідчення учасника бойових дій;

довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (видається особі з інвалідністю) (за наявності);

довідка про перебування на квартирному обліку (за наявності);

документ, яким підтверджується проживання в гуртожитку (за наявності);

довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» (тільки для внутрішньо переміщених осіб);

довідка про доходи (за останні 6 місяців);

свідоцтво про шлюб;

свідоцтво про народження дітей;

довідка про об‘єкт фінансування від Забудовника;

лист від Замовника (Управителя) про намір подальшого укладання з Кандидатом договору про придбання житла, в якому визначається вартість та площа житла, що буде придбано.

Копії ідентифікаційних документів завіряються у встановленому порядку.

Кандидат, що є замовником будівництва індивідуального/садового житлового будинку, надає також копії документів, що посвідчують право на земельну ділянку, відповідну проєктно-кошторисну документацію та копію будівельного паспорта.

2.2. На підставі наданих документів Одержувач бюджетних коштів здійснює розрахунок розміру підтримки, виходячи із таких умов:

1) нормативна площа житла для розрахунку підтримки становить 21 кв. метр загальної площі житла на кожного члена сім‘ї та додатково 10,5 кв. метрів на сім'ю (далі – Нормативна площа);

2) нормативна  вартість 1 кв. метра загальної площі житла для розрахунку обсягу підтримки не повинна перевищувати опосередкованої вартості спорудження 1 кв. метра житла, що склалась у регіоні, відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України на момент укладення договору про обслуговування коштів (далі – Нормативна вартість);

3) вартість загальної площі житла, що перевищує Нормативну площу, сплачується громадянином за вартістю, визначеною у договорі купівлі-продажу майнових прав або у договорі про придбання житла за власний рахунок;

4) у разі коли визначена Забудовником (Замовником, Управителем) вартість 1 кв. метра загальної  площі  житла  перевищує Нормативну вартість 1 кв. метра житла, громадянин, який виявив бажання придбати таке житло, сплачує різницю вартості за власний рахунок;

5) у разі коли площа та/або вартість 1 кв. метра об’єкта фінансування менша ніж нормативна, для розрахунку розміру підтримки використовуються фактичні параметри об’єкта фінансування.

2.3. Відповідно до пункту 1.6 цього Порядку Учасник програми відкриває в уповноваженому банку особистий поточний рахунок, на який (на умовах укладеного з Одержувачем бюджетних коштів договору про обслуговування коштів) вносить кошти в обсязі не менше 60 відсотків від вартості об’єкта фінансування.

Одержувач бюджетних коштів на умовах укладеного з Учасником програми договору про обслуговування коштів зараховує на поточний рахунок Учасника програми кошти підтримки.

2.4. Після накопичення на особистому поточному рахунку Учасника програми повної вартості об’єкта фінансування Забудовник (Замовник, Управитель) укладає з Учасником програми договір купівлі-продажу майнових прав на житло, що будується або договір купівлі-продажу житла.

У разі коли Учасник програми є замовником будівництва індивідуального/садового житлового будинку, укладається договір підряду (генерального підряду) із Забудовником.

2.5. Відповідно до умов укладених договорів за розпорядженням Одержувача бюджетних коштів з особистого рахунку Учасника програми на рахунок Забудовника (Замовника, Управителя) перераховуються кошти на будівництво чи придбання об’єкта фінансування.

У разі коли з Учасником програми підписано Договір про обслуговування коштів, згідно з яким здійснюється фінансування будівництва житла в багатоквартирному житловому будинку, до завершення будівництва на рахунок Забудовника перераховується не більше 97% від вартості об’єкта фінансування. Остаточний розрахунок здійснюється на підставі технічного паспорта на об’єкт будівництва, у разі зменшення загальної площі об’єкта фінансування Учасник програми повертає відповідну частину коштів підтримки до обласного бюджету.

2.6. Фінансування будівництва індивідуального/садового житлового будинку здійснюється частинами, поетапно (чотири етапи), згідно з графіком будівництва:

перший етап – земельні роботи, спорудження фундаменту та цокольної частини будинку (з перекриттям), гідроізоляційні роботи;

другий етап – спорудження поверхів будівлі, придбання та встановлення віконних і дверних блоків, спорудження даху, покрівлі;

третій етап – внутрішні опоряджувальні роботи, облаштування внутрішніх систем інженерного забезпечення;

четвертий етап – зовнішні опоряджувальні роботи, підключення до зовнішніх інженерних мереж.

Графік будівництва з визначеними термінами виконання етапів є складовою договору підряду (генерального підряду) та договору про обслуговування коштів. За згодою сторін графік будівництва може бути змінений.

Перерахування чергової суми коштів здійснюється після подання актів виконаних робіт із завершення попереднього етапу будівництва, складених Учасником програми і Забудовником, та погодження уповноваженим представником Одержувача бюджетних коштів.

Забудовник може одержати кошти авансом у безготівковій формі на придбання будівельних матеріалів, конструкцій, обладнання в розмірі до 30 відсотків від суми вартості об’єкта фінансування, якщо це обумовлюється договором про обслуговування коштів.

2.7. Договори про обслуговування коштів укладаються з кандидатами в межах наявних у розпорядженні Одержувача бюджетних коштів після фактичного перерахування коштів на відповідний рахунок.

2.8. Фінансування витрат, пов’язаних із оформленням права власності на житло, здійснюється за рахунок Учасника програми.

 

3. Повноваження Розпорядника бюджетних коштів

 

Розпорядник бюджетних коштів:

 

3.1. Затверджує склад Комісії, яка розглядає та погоджує перелік об'єктів житлового будівництва, на будівництво чи придбання яких можуть спрямовуватися Бюджетні кошти.

До участі у відборі житлових об'єктів допускаються Забудовники (Замовники, Управителі), які подали Розпоряднику бюджетних коштів відповідну заяву, до якої додаються:

для об’єктів, які знаходяться в стадії будівництва – гарантійний лист і графік виконання будівельно-монтажних робіт, згідно з додатками 2, 3, 4, що додаються;

для нереалізованого замовниками (управителями) в об’єктах, прийнятих в експлуатацію після 2020 року, житла – декларація про готовність об’єкта до експлуатації або сертифікат.

3.2. Затверджує перелік об’єктів житлового будівництва, на будівництво чи придбання яких можуть спрямовуватися Бюджетні кошти, сформований Комісією, зазначеною в пункті 3.1 цього Порядку.

Рішення Комісії фіксуються у  протоколі.

3.3. Відкриває в установленому порядку спеціальний реєстраційний рахунок у Головному управлінні Державної казначейської служби України у Харківській області для здійснення видатків за рахунок бюджетних коштів.

3.4. Забезпечує інформування учасників антитерористичної операції та операції  Об’єднаних сил про мету та можливості Програми.

3.5. Здійснює, у межах своєї компетенції, контроль за добудовою об’єктів незавершеного житлового будівництва в рамках реалізації Програми.

3.6. Укладає  договір із Одержувачем бюджетних коштів про делегування йому повноважень щодо надання підтримки за Програмою.

3.7. Здійснює складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їхнім цільовим та ефективним витрачанням в установленому законодавством порядку.

 

4. Повноваження Одержувача бюджетних коштів

 

Одержувач бюджетних коштів:

4.1. Забезпечує інформування учасників антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил про мету та можливості Програми.

4.2. Отримує від Комісії, яка створена спільним розпорядженням голови Харківської обласної державної адміністрації та голови Харківської обласної ради, список Кандидатів та черговість їхньої участі в Програмі.

4.3. Укладає договори:

із Розпорядником бюджетних коштів – про делегування повноважень щодо надання підтримки за Програмою;

із уповноваженими банками – про співпрацю щодо відкриття та обслуговування поточних рахунків Учасників програми, у яких обов'язково передбачається умова стосовно безспірного списання Одержувачем бюджетних коштів з поточного рахунка Учасника програми коштів для будівництва чи придбання житла;

із Забудовником – про співробітництво у будівництві житла відповідно до пункту 3.2 цього Порядку, після проведення аналізу фінансово-економічного стану Забудовника та економічних показників об’єкта, у яких обов’язково передбачаються відповідальність Забудовника за порушення термінів будівництва, умова щодо забезпечення можливості здійснення Одержувачем бюджетних коштів нагляду та контролю за будівництвом та сума відшкодування витрат за виконання Одержувачем бюджетних коштів нагляду за будівництвом;

із Учасником програми – про обслуговування коштів для будівництва чи придбання житла, відповідно до якого Учасник програми доручає Одержувачу бюджетних коштів розпоряджатися коштами на поточному рахунку, які складаються з суми вартості об'єкта фінансування та суми винагороди (відшкодування). Сума винагороди (відшкодування) за обслуговування коштів, яка визначається у кожному із договорів про обслуговування коштів для будівництва чи придбання житла з Учасником програми складає не більш як 1,2 відсотка від вартості договору, а саме: відшкодування Одержувачу бюджетних коштів – 0,7 відсотка та цільовий внесок в ГО СВАТО – 0,5 відсотка.

4.4. Забезпечує у встановленому порядку проведення аналізу фінансово-економічного стану Забудовника та економічних показників об’єкта.

4.5. Здійснює обслуговування бюджетних коштів та коштів Учасників програми відповідно до укладених договорів.

4.6. Складає та надає фінансову і бюджетну звітності про використання бюджетних коштів, а також контролює їхнє цільове та ефективне витрачання в установленому законодавством порядку.

4.7. Здійснює, у межах своєї компетенції, контроль за добудовою об’єктів незавершеного житлового будівництва в рамках реалізації Програми.

4.8. Подає щомісяця Розпоряднику бюджетних коштів звіт про використання Бюджетних коштів у розрізі об’єктів.

 

 

Керуючий справами

виконавчого апарату обласної ради                                 Оксана МАЛИШЕВА