ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

до проєкту рішення Харківської обласної ради «Про Звернення Харківської  обласної  ради до Президента України та Верховної ради України щодо підтримки Збройних Сил України та недопущення вилучення коштів місцевих громад»

 

20 вересня Верховна Рада України у першому читанні ухвалила проект Закону України «Про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України» №10037 від 12.09.2023, поданий Кабінетом Міністрів України.

Законопроєкт №10037 передбачає вилучення з місцевих бюджетів ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу за період з 1 жовтня 2023 року по 31 грудня 2024 року. 

Для бюджетів територіальних громад це втрата 20 млрд гривень у 2023 році і більше 65 млрд гривень у 2024 році. 

У багатьох громадах зазначений ресурс перевищує 70% доходів загального фонду без трансфертів. За рахунок яких коштів такі бюджети фінансуватимуть програми та заходи до кінця року, залишається загадкою. У 124 територіальних громадах зазначений ресурс перевищує 50% (половину) доходів загального фонду.

Середнє надходження військового ПДФО на одну громаду за 7 місяців 2023 року складає 31,5 млн грн, при тому, що 447 громад його не отримали взагалі. Серед громад, які отримують такий ресурс, середнє надходження на одну громаду за 7 місяців 2023 року складає 45,7 млн грн.

Варто зауважити, що жодних компенсаційних ресурсів для місцевого самоврядування законопроект не передбачає ні до кінця 2023 року, ні на 2024 рік.

Зазначені кошти вже закладені в місцеві бюджети, які затверджені на 2023 рік. Пропонується посеред бюджетного періоду вилучити джерело надходжень загального фонду місцевих бюджетів, за рахунок якого передбачені відповідні бюджетні програми та заходи на 2023 рік, зокрема, на оплату праці із нарахуваннями працівників бюджетних установ, комунальні послуги, харчування тощо. При цьому, в порушення статті 142 Конституції не запропоновано жодного компенсаційного ресурсу.

Водночас, неможливо не відзначити, що законопроект подано всупереч частини 3 ст. 27 Бюджетного кодексу, відповідно до якої Закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету), приймаються не пізніше 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку планового бюджетного періоду.

Окрім цього, законопроектом пропонується визначити цільове спрямування для вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, що фактично порушує принцип «самостійності» місцевих бюджетів, визначений ст. 7 БКУ та ст. 61 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» (органам влади Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування надано право самостійно визначати напрями використання бюджетних коштів).

 Бюджетна децентралізація, проведена у 2014-15 роках, стала однією з найбільш успішних українських реформ. Місцеві громади отримали не лише повноваження, але й можливості для створення гідних умов для життя українців. Центральна ж влада зберегла важелі контролю і забезпечення законності.

Такий баланс дозволив громадам не лише поліпшити умови життя громадян, але й витримати серйозні виклики в часи пандемії та повномасштабного російського вторгнення – коли дії центральної влади були неефективними чи запізнілими.

Децентралізація по праву вважається основою української стійкості.

Одним з основних елементів децентралізації є спрямування понад 3/4 надходжень від ПДФО до місцевих бюджетів (насамперед громад, а також областей).

Держава делегувала місцевим громадам велику кількість видатків, які безпосередньо пов’язані з життям місцевих громадян, і ці видатки мають бути покриті доходами – зокрема, від ПДФО. ПДФО має залишитися в місцевих громадах.

Розширення повноважень і фінансування місцевого самоврядування – це також важливий дороговказ євроінтеграції України. Зокрема, 17 червня 2022 р. Єврокомісія у своєму висновку щодо заявки України на членство в ЄС як позитив відзначила фінансове підкріплення реформи децентралізації.

13 вересня 2023 року  Всеукраїнська Асоціація ОТГ провела позачергове засідання Правління щодо даного законопроекту, за результатами якого не підтримала законодавчу ініціативу Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу, зокрема доповнення даного розділу пунктами 228 та 60, що запропоновані законопроектом, закликала всі владні державні інституції до конструктивного діалогу та прагматичних рішень в контексті вирішення ключових бюджетних питань, зокрема військового ПДФО, та звернулася до  Президента УкраїниГолови Верховної Ради УкраїниПрем’єр-міністра України.

Також Асоціація міст України виступає проти вилучення у територіальних громад ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу та звернулась з відповідними зверненнями до Президента України, Верховного Головнокомандувача Збройних сил України Володимира Зеленського, до Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука, до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля.

Виходячи з цього, вимагаємо відмовитись від планів позбавлення місцевих громад законних надходжень.

Натомість, закликаємо Верховну Раду України під час доопрацювання проекту Закону України «Про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України» (№10037) внести до нього положення, передбачені у проекті Закону України «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо збільшення фінансової підтримки обороноздатності держави»

(№10037-2).

 

Закликаємо передбачити, щоб:

 

-        70% коштів з ПДФО військових спрямовувались місцевими громадами на потреби військових, за поданням військових частин;

-        30% коштів з ПДФО військових – спрямовувались місцевими громадами на облаштування захисних споруд;

-        100% коштів Дорожнього фонду, який слід передати до основного фонду Держбюджету – спрямувати на бюджетне кредитування військової промисловості.

 

 

 

 

 

 

 

Депутат Харківської обласної ради                               Олександр СКОРИК