ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту рішення Харківської обласної ради
«Про затвердження Програми розвитку соціальних послуг та психологічної допомоги в Харківській області на 2023 – 2027 роки»
І. Обґрунтування необхідності прийняття проєкту рішення, цілей, завдань і основних його положень.
Одним з головних завдань в сфері соціального захисту є забезпечення громадян своєчасною, доступною, якісною підтримкою шляхом розвитку системи надання соціальних послуг та здійснення соціальної роботи, наближеної до кращих європейських практик.
Повномасштабне вторгнення російської федерації на Україну, запровадження воєнного стану, стало величезним викликом для системи.
Сутність соціальних послуг полягає в тому, що вони надаються людям, які опинились у біді і не можуть самостійно з цим впоратись.
Шкода, у тому числі психологічна, матеріальна, фізична, що завдана війною, бойовими діями, тимчасовою окупацією є одним із чинників, який негативно впливає на життя людини, сім’ї, зокрема сім’ї з дітьми, тому сьогодні більшість наших громадян потребують допомоги соціальних працівників, фахівців соціальної роботи, психологів. Надзвичайно загострилась проблема захисту ментального здоров’я.
В області створена мережа суб’єктів, які надають соціальні послуги відповідно до Державних стандартів, з урахуванням особливостей і потреб різних категорій населення (особи похилого віку; особи з інвалідністю всіх вікових категорій; сім’ї/особи, які перебувають у складних життєвих обставинах; багатодітні, малозабезпечені сім’ї; внутрішньо переміщені особи тощо).
У 53 територіальних громадах утворені комунальні надавачі соціальних послуг (територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), центри надання соціальних послуг, центри соціальних служб та інше). У 3 територіальних громадах (Старосалтівська, Малоданилівська, Петропавлівська) відсутні надавачі соціальних послуг. Разом з тим, Старосалтівська, Малоданилівська громади уклали договори з надавачами соціальних послуг інших громад з метою забезпечення соціальними послугами мешканців громад.
У 27 громадах надаються 8 та більше послуг, у 21 громаді - від 5 до 7, у 8 - менше 5. Поряд з тим, Законом України «Про соціальні послуги» передбачено надання 18 базових соціальних послуг. Ураховуючи реалії сьогодення територіальні громади мають обмежені фінансові ресурси, що не дозволяє їм самостійно, без додатковї фінансової підтримки забезпечити розвиток системи надання соціальних послуг та психологічної допомоги. Одним із шляхів вирішення проблеми є залучення коштів міжнародних донорів та надання підтримки з обласного бюджету.
З метою забезпечення в Харківській області консолідованої роботи по запровадженню ефективної системи надання соціальних послуг та послуг у сфері психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, психологічної допомоги у різних секторах (освіта, соціальна сфера, охорона здоров'я, культура, спорт тощо) Харківською обласною військовою адміністрацією розроблено проєкт Програми розвитку соціально-психологічної допомоги в Харківській області на 2023 – 2027 роки (далі – Програма).
II. Обґрунтування очікуваних соціально-економічних, правових та інших результатів, у разі реалізації рішення.
У результаті виконання Програми очікується створення цілісної та ефективної системи надання соціальних послуг та психологічної допомоги населенню області, підвищення рівня психічного здоров’я громадян та покращення якості їх життя, зокрема планується досягти забезпечення доступності усіх видів соціальної та психологічної допомоги.
III. Посилання на нормативно-правові акти, відповідно до яких було розроблено даний проект рішення.
Закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про правовий режим воєнного стану», Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (зі змінами), Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій», Концепція розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1018-р, розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 року № 517-р «Про схвалення Концепції створення та розвитку системи раннього втручання».
IV. Фінансово-економічне обґрунтування.
Реалізація заходів Програми здійснюватиметься за рахунок коштів обласного бюджету, бюджетів територіальних громад, коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, коштів міжнародних донорів, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
Обсяг видатків, необхідних для реалізації Програми, визначається щороку під час складання проєктів обласного бюджету та бюджетів територіальних громад на відповідний рік з урахуванням їх реальних можливостей.
В.о. директора Департаменту соціального
захисту населення Харківської обласної
державної (військової) адміністрації Тетяна ПЕЧУРА