Олександр ЗАЛІВАН, полковник у відставці,
учасник бойових дій у трьох війнах
ПРОПОЗИЦІЇ
щодо перспектив розвитку комунальної установи «Обласний центр підготовки населення до національного спротиву» Харківської обласної ради
Багатовікова історія українського народу має досвід збройної боротьби проти різних загарбників, проте сучасна агресія росії ставить метою знищення всього українського – мови, культури, держави, людей.
Ворог лютий і підступний. Доля України вирішується тут і сьогодні. В окопі, на передньому краї, українські солдати залишаються «сам на сам» проти переважаючих сил ворога. Для боротьби із цим ворогом немає підказок, готових рецептів і виправлених статутів. Способи боротьби шукаємо разом всі, від солдата до главкома.
Воля, зброя, і майстерність – от підґрунтя нашої незламності і це підґрунтя кожен день потребує постійного суспільного впливу і підтримки. Бо ворога, з такою військовою силою та озброєнням Україна ще не бачила, і світ також.
Сили оборони України потребують постійної суспільної підтримки і тому пошук нових форм і способів здійснення такої допомоги є важливим суспільним завданням і найважливішою складовою боротьби народу України.
Закон України «Про основи національного спротиву» (надалі – Закон) вимагає широкого залучення громадян України до цілеспрямованих дій щодо захисту країни. Згідно Закону, складовими національного спротиву є територіальна оборона, рух опору та підготовка громадян України до національного спротиву.
Основним напрямом статутної діяльності комунальної установи буде реалізація заходів Підготовки громадян України до національного спротиву.
Підготовка громадян України до національного спротиву - сукупність заходів, які здійснюються державними органами та органами місцевого самоврядування з метою формування патріотичної свідомості та стійкої мотивації, набуття ними знань та практичних вмінь, необхідних для захисту України (ст.1 п.10 Закону).
Створення КОМУНАЛЬНОЇ УСТАНОВИ «ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ПІДГОТОВКИ НАСЕЛЕННЯ ДО НАЦІОНАЛЬНОГО СПРОТИВУ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ буде практичним кроком по реалізації цієї вимоги шляхом фахового поєднання вже отриманого успішного досвіду бойових дій ветеранами Збройних Сил України з практичною підготовкою населення місцевих громад до заходів національного спротиву (ця форма діяльності вже впроваджена у життя в Закарпатті та Чернігові).
Правовими підставами для розроблення напряму діяльності КОМУНАЛЬНОЇ УСТАНОВИ «ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ПІДГОТОВКИ НАСЕЛЕННЯ ДО НАЦІОНАЛЬНОГО СПРОТИВУ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ є постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1443 «Про затвердження Порядку організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву», Інструкція з організації та проведення базової підготовки громадян України до національного спротиву, затверджена наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 13.01.2023 № 13 «Про організацію та проведення базової підготовки громадян України до національного спротиву».
Підготовку громадян України планується здійснювати одночасно у 7 районах Харківської області (по три інструктори у кожному районі, загалом 21 інструктор).
Базування управління комунальною установою планується у місті Харкові на рівні 7 осіб – директор, заступник, юрист, бухгалтер, кадровик, методист, фахівець з інформаційного спротиву.
Основні розрахунки щодо спроможностей установи
Цикл навчання – три місяці. Загальна кількість навчальних днів – 12, навчальних часів – 96 годин.
Заняття можливо здійснювати методом одного, двох навчальних та трьох навчальних днів на тиждень.
Тематичний розрахунок по предметам навчання:
№ теми |
Предмети навчання |
Всього, год |
|
1 |
Психологічна підготовка |
4 |
|
2 |
Національно-патріотична підготовка |
2 |
|
3 |
Тактична підготовка |
16 |
|
4 |
Тактична медицина |
8 |
|
5 |
Вогнева підготовка |
16 |
|
6 |
Виживання |
4 |
|
7 |
Інженерна підготовка |
8 |
|
8 |
Підготовка зі зв’язку |
4 |
|
9 |
Військова топографія |
8 |
|
10 |
Основи лідерства |
1 |
|
11 |
Підготовка з РХБЗ |
2 |
|
12 |
Безпека бою |
8 |
|
13 |
Заходи безпеки при поводженні з ОВТ (озброєнням і військовою технікою) |
1 |
|
14 |
Міжнародне гуманітарне право і основи законодавства України про військову службу |
2 |
|
15 |
Статути Збройних Сил України (у т.ч. Бойові Статути Сухопутних військ) |
4 |
|
16. |
Комплексне контрольне тактико-спеціальне заняття |
8 |
|
|
ВСЬОГО : |
96 |
|
Очікувані результати діяльності по кількості осіб, які навчаються
№ варіанту завантаження на тиждень, навчальних днів |
Кількість груп по 30 осіб |
Кількість інструкторів, осіб |
Загалом річна кількість осіб, які навчаються |
1 навчальний день |
21 |
21 |
2520 |
2 навчальний день |
42 |
21 |
5040 |
3 навчальні дні |
63 |
21 |
7560 |
Пропозиції:
1. Найбільша чисельність підготовки населення (за рік – 7560 осіб) досягається при плановому 3-х денному завантаженні інструкторів заняттями. Але це є критичним і максимальним показником у даному варіанті штатного розпису, і лише за умови вирішення організаційних питань щодо присутності на заняттях у робочі дні.
2. Для якісної стрілецької підготовки планується отримати лазерний стрілецький тир у мобільному варіанті (перевезення на автомобілі). Протягом циклу, 12 тижнів, матиме завдання проїхати на кожний район і відпрацювати навчальні вправи з основного стрілецького озброєння: пістолета, автомата, кулемета, гранатомета та протитанкових засобів (JAVELIN, NLAW тощо).
3. Забезпечення інструкторів у територіальних громадах області єдиними методичними матеріалами в електронному форматі, матеріальними засобами (ноутбуки, проектори, макети зброї, картами, компасами, медичними аптечками, бронежилетами, касками і т.п.).
4. Після завершення етапу одиночної підготовки, наступним етапом можливо проведення групової підготовки загонів шляхом проведення місцевих або міжрегіональних навчань або змагань між групами територіальних громад за єдиними умовами (програмами змагань) тощо. Змістом таких змагань може бути тактичне орієнтування з елементами виконання вправ зі стрілецької зброї, радіотренуванням, змаганнями на спостережність тощо.
5. Можливе створення волонтерських груп з виготовлення елементів матеріально-технічного забезпечення навчання та потреб військових частин і підрозділів у майні та спорядженні.