ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
26 грудня 2023 року № 158
Про затвердження Порядку організації роботи з розгляду повідомлень про корупцію або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», що надходять до Харківської обласної ради від викривачів |
|
Керуючись частиною сьомою статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», розділом VІІІ Закону України «Про запобігання корупції», роз’ясненням Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.07.2020 №7 «Щодо особливостей перевірки повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України “Про запобігання корупції”», з метою визначення послідовності дій посадових осіб виконавчого апарату Харківської обласної ради при отриманні, попередньому розгляді, реєстрації повідомлень про корупцію від викривачів:
1. Затвердити Порядок організації роботи з розгляду повідомлень про корупцію або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», що надходять до Харківської обласної ради від викривачів (додається).
2. Управлінню з організаційних питань діяльності ради виконавчого апарату обласної ради (відділу документообігу та контролю) забезпечити ознайомлення працівників виконавчого апарату обласної ради з цим розпорядженням.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою.
Голова обласної ради Тетяна ЄГОРОВА-ЛУЦЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження голови
обласної ради
26 грудня 2023 року № 158
ПОРЯДОК
організації роботи з розгляду повідомлень про корупцію або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», що надходять до Харківської обласної ради від викривачів
1. Загальні положення
1.1. Порядок організації роботи з розгляду повідомлень про корупцію або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», що надходять до Харківської обласної ради від викривачів (далі – Порядок), визначає послідовність дій працівників Харківської обласної ради (далі – обласна рада) під час отримання, реєстрації, розгляду повідомлень про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), що надходять через спеціальну телефонну лінію, спеціальну електронну скриньку обласної ради, іншими способами, які не суперечать антикорупційному законодавству, та визначає послідовність дій посадових осіб виконавчого апарату обласної ради при отриманні, реєстрації, розгляді повідомлень про порушення вимог Закону посадовими особами виконавчого апарату обласної ради.
1.2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають такі значення:
- анонімне повідомлення – повідомлення про корупцію без зазначення авторства;
- ідентифікація повідомлення – встановлення відповідності інформації, викладеної у повідомленні, ознакам корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону;
- повідомлення про корупцію – повідомлення про порушення вимог, заборон чи обмежень, встановлених Законом, що містить інформацію про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, інше порушення Закону особами, зазначеними у підпункті 1.1. цього Порядку;
- попередній розгляд повідомлення про корупцію – аналіз інформації, яка міститься у повідомленні, з метою з’ясування відповідності отриманого повідомлення вимогам Закону;
- прийняття повідомлення про корупцію – отримання обласною радою повідомлення через створені захищені анонімні канали зв’язку (канали онлайн зв’язку, анонімні гарячі лінії, електронні поштові скриньки та інше);
- перевірка повідомлення про корупцію – перевірка фактичних даних, викладених у повідомленні про корупцію, яка проводиться у спосіб та строки, визначені Законом;
- уповноважена особа – особа, до посадових обов'язків якої входить розгляд повідомлень про вчинення корупційних правопорушень.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про запобігання корупції», «Про інформацію», «Про звернення громадян» та «Про адміністративні процедури».
1.3. Повідомлення про корупцію має містити:
- прізвище, ім’я, по батькові особи, яка ймовірно вчинила правопорушення, її посаду, місце роботи, місце та час вчинення порушення Закону;
- текст повідомлення, що містить фактичні дані про вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення Закону, які можуть бути перевірені;
- прізвище, ім’я, по батькові, адресу та підпис особи, яка надіслала повідомлення (автор повідомлення), або без зазначення авторства (анонімне).
1.4. Інформація, наведена у повідомленні про корупцію, має містити факти про порушення встановлених Законом вимог, заборон чи обмежень особами, зазначеними у підпункті 1.1. цього Порядку.
1.5. Повідомлення про корупцію може бути здійснене працівником виконавчого апарату обласної ради без зазначення авторства (анонімно).
Анонімне повідомлення про корупцію підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
1.6. Повідомлення про корупцію може бути подано викривачами у електронній, письмовій чи усній формах. У зв'язку зі здійсненим повідомленням про порушення вимог Закону викривач може повідомляти про переслідування його або його близьких осіб.
2. Засади та принципи організації роботи
з повідомленнями про корупцію
2.1. Організація роботи з повідомленнями про корупцію у виконавчому апараті обласної ради здійснюється на таких засадах:
- знання та обізнаність: інформування про можливість подати повідомлення та повноваження щодо його розгляду;
- доступність: забезпечення безперешкодного доступу для подання повідомлення та зручного процесу для подачі таких повідомлень;
- довіра: інформування про державні гарантії захисту викривачів;
- відповідальність: забезпечення керівництвом обласної ради роботи з повідомленнями;
- ефективність: реагування на випадки порушення вимог Закону;
- прозорість: інформування викривачів про те, як розглядаються їхні повідомлення;
- аналіз та вивчення: систематичний перегляд і коригування організації роботи з повідомленнями.
2.2. Організація роботи у виконавчому апараті обласної ради з повідомленнями про корупцію здійснюється з дотриманням таких принципів:
- доброчесність: поведінка посадової особи має відповідати вимогам Закону та загальним правилам етичної поведінки;
- захист прав викривачів: розуміння посадовими особами виконавчого апарату обласної ради, які мають доступ до повідомлень про корупцію, ризиків для викривачів, пов'язаних із поданням повідомлення, а також подальшим установленням фактів порушення вимог Закону;
- конфіденційність: виконання посадовими особами вимог законодавства щодо нерозголошення інформації про викривачів у процесі збору, використання та збереження інформації;
- зворотний зв'язок: підтримання зв'язку із викривачем, навіть якщо повідомлення було здійснено анонімно;
- неупередженість: забезпечення розгляду повідомлень по суті та без жодних упереджених ставлень до викривачів;
- об’єктивність: надання одержаній при розгляді повідомлення про корупцію інформації повної та об'єктивної оцінки;
- рівність: забезпечення однакового ставлення до всіх викривачів, незалежно від віку, статі, національної приналежності, віросповідання тощо.
3. Порядок отримання та реєстрації повідомлень про корупцію, які надходять через спеціальну телефонну лінію
3.1. 3 метою прийому телефонних дзвінків від викривачів в обласній раді працює телефонна лінія для повідомлень про корупцію («телефон довіри») за номером: (057) 700-50-50.
Телефонна лінія працює у робочі дні з понеділка по четвер з 09:00 до 18:00 та у п’ятницю з 09:00 до 16:45 (з перервою з 13:00 до 14:00).
3.2. Повідомлення про корупцію, що надійшло на телефонну лінію, за запитаннями, передбаченими у Опитувальному листі (додаток 1), вноситься уповноваженою особою з питань запобігання та виявлення корупції – начальником або головним спеціалістом відділу з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради (далі – Уповноважена особа) до Форми повідомлення про корупцію (додаток 2), із зазначенням таких реквізитів:
- інформація про заявника (прізвище, ім’я, по батькові, контактний номер телефону, реквізити для листування (поштова адреса та/або адреса електронної пошти), при цьому небажання заявника надати інформацію про себе не є підставою для відмови в прийнятті повідомлення про корупцію;
- детальна інформація про факти порушень вимог Закону особами, визначеними у статті 3 Закону та підпункті 1.1. цього Порядку, що стали підставою для повідомлення;
- інформація про те, чи звертався заявник з аналогічним повідомленням до інших спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції.
3.3. У разі, якщо під час телефонної розмови неможливо встановити суть можливого правопорушення, Уповноважена особа пропонує заявнику звернутися до обласної ради письмово чи направити повідомлення про корупцію через електронну поштову скриньку Уповноваженої особи для повідомлень: stopcorruption@oblrada-kh.gov.ua , - або через спеціальну форму на офіційному вебсайті обласної ради.
3.4. Повідомлення про корупцію, отримані через телефонну лінію, у день отримання реєструються Уповноваженою особою у Журналі обліку повідомлень викривачів або Журналі розгляду анонімних повідомлень.
4. Порядок отримання та реєстрації повідомлень про корупцію, які надходять через засоби електронного та поштового зв’язку
4.1. Для направлення викривачами повідомлень про корупцію через офіційний вебсайт обласної ради на головній сторінці створено розділ «Запобігання корупції» із онлайн-формою для повідомлення про корупцію.
4.2. Повідомлення про корупцію в електронному вигляді викривачі можуть надсилати на спеціальну електронну поштову скриньку Уповноваженої особи, зазначену в підпункті 3.3. Порядку, адреса якої зазначена на офіційному вебсайті обласної ради у розділі «Запобігання корупції».
4.3. Повідомлення про корупцію може бути надіслане викривачем за допомогою поштового зв’язку у конверті з позначкою «Про корупцію».
4.4. Повідомлення про корупцію, що надходять через онлайн-форму на офіційному вебсайті обласної ради, через електронну поштову скриньку для повідомлень, зазначену в підпункті 3.3. Порядку, роздруковуються і реєструються Уповноваженою особою у день надходження або на наступний робочий день, якщо таке повідомлення надійшло у вихідні, святкові, неробочі дні та позаробочий час.
4.5. Повідомлення про корупцію, що надходять за допомогою поштового зв’язку у конверті з позначкою «Про корупцію», у день отримання передаються відповідним працівником відділу документообігу та контролю управління з організаційних питань діяльності ради виконавчого апарату обласної ради у нерозпечатаному вигляді Уповноваженій особі для реєстрації.
4.6. У разі отримання відповідним працівником відділу документообігу та контролю управління з організаційних питань діяльності ради виконавчого апарату обласної ради повідомлення про корупцію за допомогою поштового зв’язку у конверті без позначки «Про корупцію», а також роздруковані ним повідомлення про корупцію, що надійшли на офіційну поштову адресу обласної ради, такі повідомлення у цьому відділі не реєструються, а передаються у день їхнього надходження Уповноваженій особі для реєстрації.
4.7. Повідомлення про корупцію реєструються у Журналі розгляду анонімних повідомлень, Журналі обліку повідомлень викривачів та на самому повідомленні.
Реєстрація та облік повідомлень здійснюються згідно з індексами:
ЗП – заява - повідомлення;
АП – анонімне повідомлення.
4.8. За кожним повідомленням про корупцію Уповноваженою особою формується окрема справа, до якої залучаються матеріали попереднього розгляду та службового розслідування повідомлення про корупцію. Обробка персональних даних викривачів здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних».
4.9. Справи з повідомленнями про корупцію зберігаються протягом трьох років з дня їхнього отримання, а ті, за якими проводилися службові розслідування, – протягом трьох років зі дня закінчення такого розслідування.
Після закінчення зазначеного строку повідомлення про корупцію та матеріали перевірки знищуються у встановленому законодавством порядку.
5. Порядок попереднього розгляду повідомлень про корупцію
5.1. Після реєстрації повідомлення про корупцію Уповноваженою особою здійснюється його попередній розгляд, який може тривати не більше ніж 10 робочих днів.
5.2. Метою попереднього розгляду повідомлення про корупцію є його ідентифікація за такими критеріями:
- відповідає вимогам Закону щодо повідомлень про корупцію/не відповідає зазначеним вимогам та роз’ясненням;
- анонімне/не анонімне;
- належить до компетенції обласної ради/належить до компетенції спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції.
5.3. У разі якщо під час попереднього розгляду повідомлення про корупцію встановлено, що воно не відповідає вимогам Закону, його подальший розгляд здійснюється у порядку, визначеному для розгляду звернень громадян, про що інформується особа, яка здійснила повідомлення.
5.4. Якщо повідомлення про корупцію відповідає вимогам Закону, але наведена у ньому інформація стосується депутатів обласної ради, першого заступника голови, заступників голови обласної ради, таке повідомлення після ознайомлення голови обласної ради чи особи, яка виконує його обов’язки, за його резолюцією в триденний строк надсилається для розгляду суб’єкту, уповноваженому здійснювати розгляд чи розслідування фактів, викладених у повідомленні, про що інформується особа, яка здійснила повідомлення.
5.5. Якщо інформація, викладена в отриманому обласною радою повідомленні про корупцію стосується дій або бездіяльності голови обласної ради або особи, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради, таке повідомлення без проведення попередньої перевірки у строк, що не перевищує трьох робочих днів, надсилається засобами поштового зв’язку (рекомендованим листом із повідомленням про вручення) до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК), що визначає порядок розгляду такої інформації надалі.
5.6. У разі якщо наведена у повідомленні про корупцію інформація стосується Уповноваженої особи, порядок розгляду такого повідомлення визначається головою обласної ради або особою, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради.
5.7. Якщо повідомлення про корупцію відповідає вимогам Закону та перебуває у компетенції обласної ради, воно підлягає розгляду відповідно до цього Порядку.
5.8. У разі попереднього розгляду повідомлення про корупцію встановлено, що воно не належить до компетенції обласної ради, подальший розгляд такого повідомлення припиняється, про що інформується особа, яка здійснила повідомлення, із одночасним роз’ясненням щодо компетенції органу або юридичної особи, уповноважених на здійснення розгляду чи розслідування фактів, викладених у повідомленні.
6. Процедура та строки розгляду повідомлень про корупцію
6.1. За результатами здійснення попередньої перевірки повідомлення про корупцію, що підлягають розгляду обласною радою, Уповноважена особа не пізніше наступного робочого дня передає його голові обласної ради або особі, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради, для подальшого розгляду.
6.2. Голова обласної ради чи особа, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради, приймає рішення щодо перевірки інформації, зазначеної у повідомленні про корупцію, та призначає службове розслідування, шляхом накладення відповідної резолюції.
6.3. Контроль за дотриманням строків, визначених у підпунктах 5.1., 5.4, 5.5 цього Порядку, покладається на Уповноважену особу.
6.4. Проведення службового розслідування за фактами, викладеними у повідомленні про корупцію, його організація, проведення та оформлення здійснюється відповідно до Порядку проведення службового розслідування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950 (зі змінами).
6.5. Уповноваженій особі для проведення службового розслідування надається право одержувати письмові пояснення від працівників виконавчого апарату обласної ради, про діяльність яких йдеться у повідомленні, а також отримувати від них необхідну інформацію та документи.
6.6. Голова обласної ради або особа, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради, за результатами аналізу матеріалів проведеного службового розслідування приймає рішення щодо вжиття заходів із припинення виявленого порушення, усунення його наслідків та притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності. У випадках виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення Уповноважена особа за дорученням голови обласної ради або особи, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради, інформує спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції.
6.7. У разі непідтвердження викладеної у повідомленні про корупцію інформації про порушення вимог Закону особами, зазначеними у підпункті 1.1. цього Порядку, Уповноважена особа письмово інформує голову обласної ради або особу, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради, про результати проведеного службового розслідування.
Про результати розгляду повідомлення про корупцію також повідомляється викривачу (за анонімним повідомленням – у разі наявності адреси).
6.8. У разі надходження інформації від викривача про переслідування його або його близьких осіб у зв'язку зі здійсненим ним повідомленням про порушення вимог Закону Уповноваженою особою протягом п’яти робочих днів з дня отримання такої інформації готується повідомлення до уповноважених органів про:
- наявність загрози життю, житлу, здоров'ю та майну викривача або його близьких осіб – до правоохоронних органів;
- звільнення чи примушення до звільнення, притягнення до дисциплінарної відповідальності чи здійснення з боку керівника або роботодавця інших негативних заходів впливу/тиску (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова в призначенні на вищу посаду, скорочення заробітної плати тощо) або загрозу таких заходів впливу щодо викривача або членів його сім’ї – до Національного агентства з питань запобігання корупції.
Повідомлення зазначеним органам направляється за підписом голови обласної ради чи особи, яка виконує посадові обов’язки голови обласної ради.
7. Відповідальність посадових осіб, залучених до роботи із повідомленнями про корупцію
7.1. У своїй роботі посадові особи виконавчого апарату обласної ради керуються Конституцією України, законами та підзаконними актами України.
7.2. Посадовим особам виконавчого апарату обласної ради забороняється розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах відому їм інформацію, що міститься у повідомленнях про корупцію, а також будь-яку іншу інформацію, пов'язану з прийняттям та розглядом повідомлень, крім випадків, установлених законодавством України.
7.3. За порушення вимог законодавства щодо роботи з повідомленнями про корупцію та цього Порядку посадові особи виконавчого апарату обласної ради несуть дисциплінарну, адміністративну та кримінальну відповідальність.
Керуючий справами виконавчого апарату обласної ради Оксана МАЛИШЕВА