Додаток
до рішення обласної ради
від «___» ______2024 року № ____
(_____сесія_____ скликання)
Порядок
проведення обласного конкурсу
«Кращий заклад інклюзивної освіти»
І. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм та умови проведення обласного конкурсу «Кращий заклад інклюзивної освіти» (далі – Конкурс)
2. Метою Конкурсу є підтримка діяльності сучасних закладів освіти з інклюзивним навчанням, виявлення кращих підходів до забезпечення функціонування та розвитку закладів освіти з інклюзивним навчанням Харківської області.
3. Завдання Конкурсу:
виявлення кращих практик інклюзивного навчання у Харківському регіоні;
орієнтація на інноваційний шлях розвитку закладів освіти з інклюзивним навчанням;
створення безбар’єрності та доступності в закладах освіти з інклюзивним навчанням;
налагодження шляхів обміну досвідом між закладами освіти з інклюзивним навчанням;
підвищення соціального статусу працівників закладів освіти з інклюзивним навчанням;
упровадження нових підходів до надання освітніх послуг в умовах воєнного стану та дистанційної форми роботи.
4. Конкурс проводиться щороку протягом строку дії обласної Програми розвитку освіти «Освіта незламної Харківщини» на 2024 – 2028 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 20 лютого 2024 року № 787-VIII.
Конкурс проводиться у два етапи:
І (перший) етап – на рівні територіальних громад у травні – липні поточного року;
ІІ (другий) етап – на рівні області у серпні – листопаді поточного року.
ІІ. Умови участі та порядок проведення Конкурсу
1. Учасниками Конкурсу є заклади дошкільної, загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням Харківської області.
2. У І етапі Конкурсу беруть участь заклади дошкільної, загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області.
У ІІ етапі Конкурсу беруть участь заклади освіти, які посіли І місце у відповідній номінації І етапу Конкурсу.
3. І етап Конкурсу організовують та проводять місцеві органи управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад.
ІІ етап Конкурсу організовують та проводять Департамент науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
4. Конкурс проводиться за номінаціями:
заклад дошкільної освіти з інклюзивним навчанням;
заклад загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням.
5. І етап Конкурсу оголошується наказами місцевих органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад, якими визначаються умови його проведення.
ІІ етап Конкурсу оголошується наказом Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, яким визначаються умови його проведення.
6. Для участі у І та ІІ етапах Конкурсу його учасники подають до організаційних комітетів відповідного етапу такі документи:
мотиваційний лист (у довільній формі)
матеріали, які розкривають здобутки закладу освіти в організації та супроводі інклюзивного навчання, виходячи з критеріїв оцінювання, визначених пунктом 1 розділу 4 цього Порядку.
Учасники ІІ етапу додатково подають копію рішення журі І етапу про визначення їх переможцями І етапу Конкурсу.
ІІІ. Прядок утворення та роботи організаційного комітету та журі
1. З метою організації підготовки та проведення І та ІІ етапів Конкурсу створюються організаційні комітети.
Організаційні комітети І етапу Конкурсу формуються з числа працівників місцевих органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад.
Організаційний комітет ІІ етапу Конкурсу формується з числа представників організаторів Конкурсу.
2. Склади організаційних комітетів відповідних етапів затверджуються наказами органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад (І етап), Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації (ІІ етап).
3. Організаційний комітет:
здійснює організаційне забезпечення проведення відповідного етапу Конкурсу;
приймає документи на участь у Конкурсі, зазначені у пункті 6 розділу IІ цього Порядку, та передає їх журі;
забезпечує підготовку до урочистої церемонії нагородження переможців Конкурсу;
забезпечує висвітлення інформації про переможців відповідного етапу Конкурсу на вебсайтах органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад, Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації.
4. Для здійснення оцінювання учасників Конкурсу на відповідному етапі, підбиття підсумків і прийняття рішення про визначення та нагородження переможців створюється журі.
До складу журі І етапу Конкурсу можуть входити представники науково-методичних і наукових установ, центрів професійного розвитку педагогічних працівників, інклюзивно-ресурсних центрів, представників органів місцевого самоврядування, громадських організацій (за згодою).
До складу журі ІІ етапу Конкурсу можуть входити депутати Харківської обласної ради, представники Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, інклюзивно-ресурсних центрів, науково-методичних і наукових установ, громадських організацій (за згодою).
5. Персональні склади журі відповідних етапів затверджуються наказами органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад (І етап), Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації (ІІ етап).
6. Робота журі проводиться у формі засідань. Засідання журі є правоможним, якщо у його роботі бере участь не менше половини його персонального складу.
7. Рішення журі приймаються простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів журі шляхом відкритого голосування та оформлюється протоколом.
Члени журі можуть брати участь у засіданні дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій, зокрема через відеоконференцзв'язок, за умови забезпечення їх належної аутентифікації.
8. Журі здійснює свою діяльність на принципах законності, незалежності, неупередженості, доброчесності, толерантності, професіоналізму, колегіальності, об'єктивності та обґрунтованості прийнятих ним рішень.
9. Члени журі при голосуванні або обговоренні учасників Конкурсу не можуть мати реального чи потенційного конфлікту інтересів відповідно до Закону України «Про запобігання корупції».
ІV. Порядок визначення переможців
1. Оцінювання учасників Конкурсу здійснюється шляхом додавання набраної кількості балів за такими критеріями:
1) кадрове забезпечення закладу фахівцями відповідно до контингенту дітей з особливими освітніми потребами; наявність фахової або відповідної освіти;
2) розвиток інклюзивної компетентності педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами у закладі освіти з інклюзивним навчанням, підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами, атестація, робота за індивідуальною самоосвітньою темою, участь у роботі творчих груп, у підготовці методичних заходів, ділових ігор, тренінгів, семінарів, засідань у форматі «круглий стіл», конференцій, майстер-класів;
3) матеріально-технічна база та змістове наповнення інклюзивного освітнього середовища закладу (медіатеки, ресурсні кімнати), облаштування кабінетів (учителя – дефектолога, практичного психолога та інших) тощо;
4) організація та підтримка інклюзивного освітнього середовища в закладі освіти (інновації), використання навчально-методичної бази: відповідність освітнього процесу широкому спектру індивідуальних можливостей учнів (вихованців), доступність та гнучкість адаптованих та модифікованих освітніх програм, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та індивідуальних особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання; доступ до інформаційно-комунікативних технологій;
5) забезпечення дітей з особливими освітніми потребами засобами корекції в закладі освіти (приклади використання), застосування принципів універсального дизайну, архітектурної доступності, забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що пересуваються на візках, та дітей з порушеннями зору, наявність необхідного розміру місця, простору: доступні навчальні місця для учнів, у тому числі з прилеглим простором для асистентів учителів, фізична безпека при пересуванні в закладі освіти, вільна навігація (орієнтування) у закладі освіти та прилеглою територією під час отримання освітніх послуг;
6) управління закладом освіти з інклюзивним навчанням, діяльність та порядок організації команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання, співпраця педагогів та фахівців закладу освіти (психолога, дефектолога, реабілітолога, асистента вчителя/вихователя, інших фахівців) з інклюзивно-ресурсним центром з питань надання корекційно-розвиткових послуг та методичного забезпечення відповідно до потреб учнів (вихованців) з особливими освітніми потребами. Психолого-педагогічне супроводження дітей з особливими освітніми потребами (практичним психологом, соціальним педагогом), надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги);
7) сформованість інклюзивних цінностей в закладі освіти. Залучення дітей з особливими освітніми потребами до позакласної та позашкільної роботи з урахуванням їх інтересів, нахилів, здібностей, побажань, віку, індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності та стану здоров'я. Взаємодія з батьками дітей з особливими освітніми потребами щодо створення інклюзивного освітнього середовища, надання інклюзивних освітніх послуг, створення позитивного клімату в закладі освіти. Спільні творчі ініціативи педагогів закладу освіти, батьків, дітей, громадськості. Виховання толерантності у формуванні в учнів (вихованців) стійкого прояву дружелюбності до однокласників та однолітків, ввічливості у відносинах з людьми, стриманості в прояві негативних почуттів, нетерпимого ставлення до насильства. Популяризація ідеї інклюзії у співпраці з громадськими організаціями та батьківськими об'єднаннями щодо гуманного ставлення та допомоги один одному;
8) оригінальність, естетичність та наповненість вебсайту закладу освіти (наповненість відповідно до вимог законодавства, естетичне оформлення, якість висвітлення базової інформації та новин тощо);
9) волонтерська діяльність закладу освіти (діяльність, спрямована на допомогу ЗСУ, постраждалим від бойових дій тощо).
Кожний критерій оцінюється від 0 до 5 балів. Максимально можлива кількість набраних учасником балів – 45.
2. Визначення переможців здійснюється шляхом складання рейтингового списку учасників у кожній номінації.
3. Переможці ІІ етапу Конкурсу у кожній номінації нагороджуються дипломами І, ІІ, ІІІ ступенів, грошовими винагородами. Нагородження проводиться у листопаді.
Виплата грошової винагороди проводиться Департаментом науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації.
4. Інформація про переможців Конкурсу оприлюднюється на вебсайтах Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, місцевих органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад.
V. Фінансове забезпечення Конкурсу
1. Фінансування витрат на проведення Конкурсу здійснюється за рахунок коштів, передбачених в обласному бюджеті на реалізацію обласної Програми розвитку освіти «Освіта незламної Харківщини» на 2024 – 2028 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 20 лютого 2024 року № 787-VIII, а також за рахунок коштів, не заборонених чинним законодавством.
2. Фінансові витрати на проведення І та ІІ етапів Конкурсу забезпечуються його організаторами.
Керуючий справами виконавчого
комітету обласної ради Оксана МАЛИШЕВА