ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проєкту рішення Харківської обласної ради

«Про звернення депутатів Харківської обласної ради щодо неприпустимості підвищення акцизів на пальне»

 

1.          Опис проблем, для вирішення яких підготовлено проєкт рішення, обґрунтування відповідності та достатності передбачених у проєкті рішення механізмів і способів вирішення існуючих проблем.

22 березня уряд схвалив проект закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо наближення  законодавства України до законодавства ЄС в частині акцизного податку». Акциз на бензин має зрости в кілька етапів у 1,7 рази (з 213 до 359 євро за 1000 літрів), а на дизпаливо – в 2,5 рази (зі 139 до 330 євро).

Це пояснюється нібито необхідністю наближення національного законодавства до стандартів Європейському Союзі у зв’язку із набуттям статусу країни-кандидата на вступ. Водночас аргументується перспективою надходженням щомісяця до держаного бюджету додаткових 1,3 млрд грн від акцизного податку на паливо уже в другому півріччі 2024 року.

Проте насправді у цій ініціативі на даний час немає потреби ані з огляду на євроінтеграцію України, ані з огляду на потребу наповнення державного бюджету.

В ЄС такі вимоги існують тільки для держав-членів ЄС, і навіть вони мають право імплементувати ці норми впродовж 10 років.

Натомість пропоноване урядом підвищення акцизів на пальне уже найближчим часом здатне призвести до значної шкоди як для підірваної війною економіки України, так і рівня життя громадян.

 

2.          Мета і завдання прийняття рішення.

Метою і завданням даного проєкту рішення є недопущення пропоноване урядом підвищення акцизів на пальне через подання звернення до Верховної Ради України з вимогою відмовитися від підтримки урядової ініціативи щодо підвищення акцизів на паливо та ухвалити закони, необхідні для залучення коштів від грального бізнесу, тютюнової галузі тощо. 

 

3.              Загальна характеристика і основні положення проєкту рішення.

Проєктом рішення Харківська обласна рада закликає відмовитися від підтримки урядової ініціативи щодо підвищення акцизів на паливо та ухвалити закони, необхідні для залучення коштів від грального бізнесу, тютюнової галузі тощо.

 

4.              Правове обґрунтування необхідності прийняття рішення.

Регулювання правовідносин у даній сфері здійснюється Конституцією України, законами України «Про статус депутатів місцевих рад», «Про місцеве самоврядування в Україні».

 

 

 

5.     Фінансово-економічне обґрунтування.

Реалізація запропонованого проєкту рішення не передбачає виділення коштів із бюджету Харківської області.

 

6.     Інформація про те, чи містить проєкт рішення інформацію з обмеженим доступом у розумінні статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Проєкт рішення не містить інформацію з обмеженим доступом у розумінні статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

 

7.     Інформація про дотримання прав і соціальної захищеності осіб з інвалідністю.

Проєкт рішення Харківської обласної ради не стосується прав і соціальної захищеності осіб з інвалідністю та не впливає на життєдіяльність цієї категорії.

 

8.     Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття рішення.

Прийняття проєкту рішення сприятиме підтримці сільського господарства, транспорту та торгівлі. А на них сукупно припадає майже чверть усього валового національного продукту за даними 2023 року. На сільське господарство припадає понад 60% українського експорту. 

Водночас в державному бюджеті наявні додаткові можливості скорочення непріоритетних витрат, знаходження недискримінаційних джерел доходів, а також підвищення контролю у бюджетній сфері для забезпечення фінансування оборонних потреб.

Так, Рахункова Палата заявляє про порушення в майже 60 мільярдів гривень. Належне оподаткування грального бізнесу та тютюнової галузі також дозволить залучити до бюджету десятки мільярдів гривень.

 

9.     Прізвище або назву суб'єкта подання, прізвище, посаду, контактні дані доповідача проєкту рішення на пленарному засіданні та особи, відповідальної за супроводження проєкту рішення.

Суб’єктом подання проєкту рішення є депутат Харківської обласної ради Олександр Скорик.

Особою, відповідальною за супроводження проекту рішення та доповідачем проекту рішення на пленарному засіданні є депутат Харківської обласної ради Олександр Скорик.

 

 

 

Керівник фракції Політичної партії

«Європейська Солідарність»

Харківської обласної ради                                                         Олександр СКОРИК