ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради до Верховної Ради України щодо неприпустимості підвищення акцизів на пальне

 

04 червня 2024 року Верховна Рада схвалила за основу Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку            № 11256-2 стосовно підвищення ставок акцизного податку на пальне до мінімального рівня, встановленого в Євросоюзі, згідно з яким акциз на бензин має зрости в кілька етапів у 1,7 раза (з 213 до 359 євро за 1000 літрів), а на дизпаливо – в 2,5 раза (зі 139 до 330 євро).

Зазначене роз’яснюється як нібито необхідність наближення національного законодавства до стандартів Європейського Союзу у зв’язку із набуттям Україною статусу країни – кандидата на приєднання до Європейського Союзу та, водночас, обґрунтовано надходженням в перспективі (в другому півріччі 2024 року) щомісяця до державного бюджету додатково 1,3 млрд грн від акцизного податку на паливо.

Проте, насправді, ця ініціатива на даний час недоречна ані з огляду на євроінтеграцію України, ані з огляду на потребу в наповненні Державного бюджету України.

Варто зауважити, що в ЄС такі вимоги існують тільки для держав – членів ЄС, і навіть вони мають право імплементувати ці норми упродовж
10 років.

Натомість, заплановане Урядом підвищення акцизів на пальне вже найближчим часом здатне як призвести до значної шкоди для ослабленої війною економіки України, так і мати негативний вплив на рівень життя громадян.

Особливістю ціноутворення майже всіх товарів в Україні є наявність частки транспортних послуг, внаслідок чого зростання акцизного податку на пальне вплине на кожний етап виробництва й торгівлі й матиме ланцюговий ефект: ціни зростуть практично на всі товари.

Насамперед, значно постраждають такі галузі, як сільське господарство, транспорт та торгівля, адже чверть усього валового національного продукту, за даними 2023 року, припадає саме на них (60% українського експорту – це сільськогосподарська продукція).

Разом із тим, у державному бюджеті наявні додаткові можливості скорочення непріоритетних витрат, зокрема можна знайти недискримінаційні джерела доходів та підвищити контроль у бюджетній сфері для забезпечення фінансування оборонних потреб. Належне оподаткування грального бізнесу та тютюнової галузі, посилення фінансово-бюджетної дисципліни (усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою на загальну суму майже 60 мільярдів гривень) нарешті мають стати дієвими інструментами залучення до бюджету десятків мільярдів гривень.

З огляду на зазначене, закликаємо Верховну Раду України:

-        відмовитися від подальшого розгляду та прийняття Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку  №11256-2;

-        ухвалити закони щодо наповнення державного бюджету України надходженнями від грального бізнесу, тютюнової галузі тощо. 

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від _______ 2024 року ____-VIII

(___  сесія VIII скликання)