ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

до проєкту рішення  Харківської обласної ради

 

«Про затвердження Програми оздоровлення та відпочинку дітей Харківської області на 2024 – 2028 роки  та Порядку використання коштів обласного бюджету для забезпечення реалізації заходів Програми оздоровлення та відпочинку дітей Харківської області на 2024 – 2028 роки»

 

І. Обґрунтування необхідності прийняття проєкту рішення, цілей, завдань і основних його положень.

 

Конвенцією ООН про права дитини, ратифікованою Верховною Радою України, проголошено, що діти мають не тільки особливі потреби, а й громадянські, політичні, соціальні, культурні та економічні права. Одним із найважливіших стратегічних завдань нашої держави в забезпеченні соціального захисту дитинства є реалізація їх права на оздоровлення та відпочинок.

На сучасному етапі розвитку одним із вагомих напрямів забезпечення реалізації державної політики є поліпшення стану здоров’я дітей, відновлення їх життєвих сил, створення відповідних умов для продовження навчального та виховного процесів, розвитку їх творчих здібностей. Адже питання оздоровлення та відпочинку дітей є показником рівня життя населення та розвитку держави в цілому, а для країни мають важливе соціальне та економічне значення, особливо в умовах дії воєнного стану, психо-емоційного вигоряння дорослих і дітей, посилення стресового тиску в житті громадян. Вирішення проблем збереження, зміцнення і поліпшення здоров’я нації в умовах сьогодення неможливе без оптимального використання потужних курортно-рекреаційних ресурсів. До їх арсеналу, окрім природних факторів, а також розміщених у курортних і екологічно чистих місцевостях дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, належать, насамперед, персонал, фахівці, які здійснюють різноманітні профілактичні, відновлювальні, навчально-виховні заходи, організовують і забезпечують цю діяльність.

За оперативними даними територіальних громад, у 2024 році всього на території Харківської області мешкають 160,3 тисяч дітей віком 7-17 років, з яких 104,5 тисяч потребують особливої соціальної уваги та підтримки та мають право на оздоровлення за рахунок бюджетних коштів (станом на 01.01.2022 за статистичними даними кількість дітей 7-17 років складала 282,4 тисячі дітей, з яких за даними громад 152 тисячі дітей відносилися до пільгових категорій).

Таким чином, спостерігається збільшення дольової частки дітей пільгових категорій у загальній кількості дітей 7-17 років в області (з 54% у 2021 році до 65% у 2024 році), що відбулося не тільки за рахунок зменшення загальної кількості дітей через міграцію населення, але і через збільшення кількості дітей, що підпадають під визначені законодавством категорії, наприклад: діти, один із батьків яких загинув (пропав безвісти) або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних у районах здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, проведення бойових дій чи збройних конфліктів; діти осіб, визнаних учасниками бойових дій; діти, зареєстровані як внутрішньо переміщені особи.

При цьому, моніторинг вартості путівок до дитячих оздоровчих закладів засвідчив зростання середньої вартості оздоровлення дитини в умовах стаціонарного оздоровчого закладу в середньому на 20% щорічно у                         20152019 роках, сягнувши двократного збільшення вартості путівок у                   2024 році (в середньому 1350,00 грн. за 1 ліжко/добу), зумовленого не відкриттям таких закладів безпосередньо на території Харківської області та зменшенням кількості працюючих в умовах воєнного стану в цілому по Україні  (з 404 закладів у 2019 році до 61 у 2024 році). 

Така ситуація значно знижує можливості батьків на повноцінне оздоровлення та відпочинок дітей, посилює і так негативний вплив стресових факторів на здоров’я дітей, підштовхуючи родини до виїзду з території Харківської області.

З метою дотримання прав дітей на оздоровлення та відпочинок розроблено проєкт Програми оздоровлення та відпочинку дітей Харківської області на                2024 – 2028 роки. Для уникнення дублювання заходів з оздоровлення та відпочинку дітей потребує опрацювання питання необхідності внесення змін до Соціальної Програми розвитку фізичної культури і спорту, молодіжних ініціатив, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 06 грудня              2018 року № 819-VII (зі змінами)  та  Програми формування здорового способу життя у Харківській області на 2019 – 2026 роки та Програми підтримки та розвитку сімейних форм виховання в Харківській області на 2023 – 2027 роки, затвердженої  рішенням Харківської обласної ради від 05 жовтня 2023 року            № 674 VIII.

 

ІІ. Обґрунтування очікуваних соціально-економічних, правових та інших результатів, у разі реалізації рішення.

У результаті виконання Програми очікується збільшення кількості дітей пільгової категорії, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, талановитих та обдарованих, дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю, які потребують особливих умов для оздоровлення, у супроводі одного з батьків (осіб, які їх замініють), дітей, взятих на облік службами у справах дітей, як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах; дітей, зареєстрованих, як внутрішньо переміщені особи, охоплених послугами оздоровлення та відпочинку.

 

ІІІ. Посилання на нормативно-правові акти, відповідно до яких було розроблено даний проєкт рішення.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про правовий режим воєнного стану»,  Указ Президента України від
24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (зі змінами),
Закон України «Про оздоровлення та відпочинок дітей», постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2009 року № 426 «Про затвердження Порядку проведення державної атестації дитячих закладів оздоровлення та відпочинку і присвоєння їм відповідних категорій» (зі змінами), постанова Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року № 580 «Деякі питання ведення Державного реєстру майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей» (зі змінами), розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 року № 524-р «Про схвалення Концепції Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року», Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій», постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр».

IV. Фінансово-економічне обґрунтування.

Джерелами фінансування заходів реалізації Програми є кошти обласного бюджету, бюджетів сільських,  селишних, міських рад територіальних громад, а також інші джерела, не заборонені законодавством.

Обсяг видатків, необхідних для реалізації Програми, визначається щороку під час складання проєктів обласного бюджету Харківської області та  бюджетів сільських, селишних, міських рад територіальних громад на відповідний рік з урахуванням їх реальних можливостей.

          Заходи Програми у 2024 році можливо реалізувати шляхом перерозподілу  коштів з обласного бюджету Харківської області в сумі 6958,0 тис. грн. між бюджетними програмами, спрямованими на соціальний захист населення.

 

 

В.о. директора Департаменту соціального

захисту населення Харківської обласної

державної (військової ) адміністрації                                      Тетяна ПЕЧУРА