ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 20 лютого 2024 року № 794-VIII
(XXI сесія VIII скликання)
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
на 2024–2026 роки
м. Харків
2024
ЗМІСТ
I. ЗАСАДИ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ.
II. УПРАВЛІННЯ КОРУПЦІЙНИМИ РИЗИКАМИ У ДІЯЛЬНОСТІ ОБЛАСНОЇ РАДИ.
III. НАВЧАННЯ, ЗАХОДИ З ПОШИРЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ЩОДО ПРОГРАМ АНТИКОРУПЦІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ.
IV. МОНІТОРИНГ, ОЦІНКА ВИКОНАННЯ ТА ПЕРЕГЛЯД АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ.
V. ІНШІ ЗАХОДИ, СПРЯМОВАНІ НА ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЙНИМ ТА ПОВ’ЯЗАНИМ ІЗ КОРУПЦІЄЮ ПРАВОПОРУШЕННЯМ.
І. ЗАСАДИ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
1. Антикорупційна програма Харківської обласної ради на 2024–2026 роки (далі – Антикорупційна програма) розроблена Харківською обласною радою, усвідомлюючи відповідальність за утвердження цінностей верховенства права та доброчесності, прагнучи забезпечувати свій сталий розвиток, дбаючи про власну ділову репутацію, а також в інтересах керівництва, посадових осіб виконавчого апарату та депутатів обласної ради, які у правовідносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами керуються принципом нульової толерантності до корупції у будь-яких її формах та проявах і вживають (вживатимуть) всіх заходів щодо запобігання, виявлення та протидії корупції, передбачених у законодавстві та цій Програмі.
Харківська обласна рада заявляє про свою принципову позицію та засуджує корупцію як незаконний та неетичний спосіб ведення діяльності.
Програму розроблено на 2024–2026 роки і вона є логічним продовженням реалізації заходів, передбачених Антикорупційною програмою Харківської обласної ради на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 23 вересня 2021 року № 221-VIII.
За результатами виконання Антикорупційної програми Харківської обласної ради на 2021-2023 роки удосконалено систему запобігання корупції в обласній раді, прийнято розпорядчі акти, спрямовані на впровадження механізмів прозорості, доброчесності та мінімізації (усунення) корупційних ризиків.
Заходи, передбачені Антикорупційною програмою Харківської обласної ради на 2021-2023 роки, були зосереджені на забезпеченні формування серед посадових осіб виконавчого апарату та депутатів обласної ради нетерпимості до корупції, утвердження культури доброчесності та поваги до верховенства права.
2. З метою вдосконалення формування антикорупційної правосвідомості посадових осіб виконавчого апарату та депутатів обласної ради, поліпшення дії механізмів прозорості та доброчесності, підвищення рівня ефективності системи запобігання та виявлення корупції у всіх сферах діяльності обласної ради, реалізації завдань і заходів, визначених нормативно-правовими актами з питань запобігання корупції, розроблено Антикорупційну програму Харківської обласної ради на 2024-2026 роки.
Антикорупційну програму розроблено відповідно до статті 19 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), Методології управління корупційними ризиками, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.12.2021 № 830/21, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.02.2022 за № 219/37555 (зі змінами) (далі – Методологія), та інших нормативно-правових актів антикорупційного спрямування.
Антикорупційна програма визначає виявлені та оцінені корупційні ризики, заходи впливу на них та комплекс процедур, які спрямовані на підвищення рівня антикорупційних знань посадових осіб виконавчого апарату та депутатів обласної ради, а також виявлення, протидію та запобігання корупції у всіх сферах діяльності обласної ради.
Строк дії Антикорупційної програми Харківської обласної ради на 2024-2026 роки – з моменту затвердження до 31 грудня 2026 року.
3. Загальна відомча антикорупційна політика обласної ради спрямована на вжиття превентивних антикорупційних механізмів для недопущення вчинення керівництвом, посадовими особами виконавчого апарату, депутатами обласної ради корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, ґрунтується на принципах верховенства права, законності, прозорості, доступності, системності, об’єктивності, пріоритетності запобіжних заходів, невідворотності відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, забезпечення дотримання та виконання механізмів захисту викривачів, залучення громадськості до формування та реалізації загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції, виявлення основних причин порушення антикорупційного законодавства.
За результатами аналізу стану виконання Антикорупційної програми Харківської обласної ради на 2021-2023 роки, міжнародних стандартів, антикорупційного законодавства України, зокрема Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки, затвердженої Законом України від 20.06.2022 № 2322-ІХ, сформовано основні принципи антикорупційної політики Харківської обласної ради:
1) законності та поваги до верховенства права, а саме: відповідності антикорупційних заходів Конституції України, законодавству України у сфері запобігання корупції та іншим нормативно-правовим актам;
2) прозорості, відкритості та публічності діяльності обласної ради як основи для мінімізації корупційних ризиків у її діяльності;
3) доступності, а саме: забезпечення участі громадськості у формуванні антикорупційних стандартів та викритті корупції;
4) цифрової трансформації процесів у діяльності обласної ради, впровадження рішень, які дозволять ефективно виявляти і протидіяти корупційним ризикам;
5) об’єктивності та неупередженості, а саме: врахування суспільних інтересів щодо удосконалення створеної внутрішньої організаційної системи запобігання та виявлення корупції для досягнення мети Антикорупційної програми;
6) формування суспільної нетерпимості до корупції та утвердження культури доброчесності;
7) забезпечення невідворотності юридичної відповідальності, зокрема, шляхом своєчасного реагування на порушення вимог Закону та Антикорупційної програми.
4. Згідно з положеннями частини третьої статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обласна рада та її посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України.
Відповідно до Антикорупційної програми голова, перший заступник голови обласної ради, заступники голови обласної ради, депутати, а також посадові особи виконавчого апарату обласної ради у своїй діяльності та у відносинах з діловими партнерами і контрагентами декларують повну відмову і нетерпимість до проявів корупції у будь-якому вигляді та безумовне зобов’язання щодо дотримання принципів антикорупційної політики обласної ради, вживають усіх заходів щодо виявлення, протидії та запобігання корупції, будують культуру доброчесності.
Зобов’язання щодо дотримання принципів антикорупційної політики є спільні зусилля керівництва, посадових осіб виконавчого апарату, депутатів обласної ради.
5. З метою забезпечення доброчесності керівництва, посадових осіб виконавчого апарату та депутатів обласної ради, забезпечення дотримання Закону та цієї Антикорупційної програми, здійснення методичної, роз’яснювальної та консультативної роботи антикорупційного спрямування у виконавчому апараті обласної ради функціонує відділ з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради; начальник відділу з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради під час здійснення повноважень є уповноваженою особою обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції (далі – уповноважена особа обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції).
Правовий статус, напрямки діяльності уповноваженої особи обласної ради з питань запобігання та виявлення корупці
Правовий статус уповноваженої особи визначається Законом України «Про запобігання корупції» та Положенням про відділ з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради затвердженого розпорядженням голови обласної ради від 23 червня 2023 року № 151-ос «Про затвердження положення про відділ з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради» (зі змінами).
Уповноважена особа призначається головою обласної ради на окрему посаду згідно з законодавством про працю. Вимоги до особи, яку може бути призначено уповноважену особу, встановлюються Законом України «Про запобігання корупції».
У разі відсутності уповноваженої особи у звʼязку з тимчасовою непрацездатністю, перебуванням у відпустці та з інших причин, його обовʼязки виконує інша особа (за її згодою), визначена головою обласної ради.
Уповноважена особа може бути звільнена з посади у встановленому законодавством порядку.
Основні напрямки діяльності уповноваженої особи:
1) моніторинг та контроль за виконанням посадовими особами виконавчого апарату та депутатами обласної ради актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інших вимог, обмежень та заборон, передбачених Законом;
2) контроль своєчасності подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що подаються керівництвом, посадовими особами виконавчого апарату та депутатами обласної ради;
3) перевірка інформації, що міститься у зверненнях фізичних або юридичних осіб, інших джерелах, у тому числі отриманої через спеціальну телефонну лінію, засоби електронного зв’язку, щодо причетності керівництва, посадових осіб виконавчого апарату та депутатів обласної ради до вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних із корупцією;
4) проведення службового розслідування стосовно посадових осіб виконавчого апарату обласної ради;
5) візування довідки, складеної за результатами спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на посади у виконавчому апараті обласної ради;
6) вжиття заходів щодо захисту посадових осіб виконавчого апарату обласної ради, які повідомляють про корупцію;
7) розроблення проєктів актів з питань запобігання та виявлення корупції;
8) взаємодія з уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) інших державних органів та спеціально уповноваженими суб’єктами у сфері протидії корупції та з представниками недержавних суб’єктів, які ведуть діяльність у сфері протидії корупції;
9) організація роботи з оцінки корупційних ризиків у діяльності обласної ради, підготовка заходів щодо їхнього усунення, внесення пропозицій щодо таких заходів;
10) підготовка Антикорупційної програми, змін до неї, подання її на погодження та здійснення моніторингу її виконання;
11) підготовка звітів за результатами періодичного моніторингу та оцінки виконання Антикорупційної програми, надання пропозицій щодо внесення змін до неї;
12) візування договорів, проєктів розпорядчих актів з основної діяльності, кадрових питань (особового складу) залежно від їхніх видів, рішень обласної ради;
13) надання консультативної та методичної допомоги посадовим особам виконавчого апарату та депутатам обласної ради з питань додержання законодавства щодо запобігання корупції;
14) організація роботи внутрішніх каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень вимог Закону;
15) моніторинг Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, з метою забезпечення дотримання вимог частини першої статті 59 та частини другої статті 651 Закону;
16) здійснення інших повноважень, визначених у чинному законодавстві.
Усвідомлюючи свою відповідальність у реалізації антикорупційної політики, голова обласної ради бере на себе зобов’язання:
1) спрямовувати роботу посадових осіб виконавчого апарату, депутатів обласної ради для досягнення місії обласної ради та вміння нести відповідальність за наслідки своїх дій;
2) особистим прикладом доброчесної поведінки формувати у посадових осіб виконавчого апарату, депутатів обласної ради нульову толерантність до корупції;
3) демонструвати лідерську позицію, підтримувати напрям запобігання і протидії корупції у діяльності обласної ради, сприяти поширенню інформації щодо важливості функціонування цього напряму в усіх сферах діяльності обласної ради;
4) видавати розпорядчі акти з питань запобігання та протидії корупції;
5) забезпечувати незалежність уповноваженої особи;
6) створювати уповноваженій особі належні матеріальні та організаційні умови праці (окремий кабінет робоче місце, оснащене офісними меблями, комп’ютерне обладнання та організаційну техніку, доступ до мережі Інтернет, канцелярське приладдя, засоби зв’язку, обліковий запис електронної поштової скриньки), а також достатні ресурси для виконання покладених на неї завдань;
7) сприяти виконанню уповноваженою особою завдань, передбачених Законом України «Про запобігання корупції» та цією Програмою;
8) на прохання уповноваженої особи забезпечувати можливість надання інформації та документів, необхідних для виконання покладених на неї обов’язків, сприяє проведенню перевірок та внутрішніх розслідувань, забезпечує залучення працівників/ресурсів для виконання уповноваженою особою своїх обов’язків;
9) реагувати на письмові та усні звернення, пропозиції та рекомендації уповноваженої особи.
10) здійснювати загальне керівництво та контроль за процесом запобігання корупції в обласній раді;
11) сприяти постійному удосконаленню процесів запобігання і протидії корупції в обласній раді;
12) своєчасно реагувати на можливі факти порушень цієї Антикорупційної програми, корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону.
Перший заступник голови обласної ради, заступники голови, керуючий справами та керівники структурних підрозділів виконавчого апарату обласної ради:
1) спрямовують роботу окремих структурних підрозділів обласної ради для досягнення місії обласної ради та несуть відповідальність за наслідки своїх дій;
2) особистим прикладом доброчесної поведінки формують у посадових осіб виконавчого апарату обласної ради нульову толерантність до корупції;
3) дотримуються особисто та забезпечують дотримання підпорядкованими посадовими особами виконавчого апарату положень цієї Антикорупційної програми;
4) забезпечують ефективну комунікацію підпорядкованого підрозділу по вертикалі та по горизонталі зі структурними підрозділами обласної ради;
5) ідентифікують корупційні ризики, які виникають у діяльності структурного підрозділу, про що інформують уповноважену особу обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції та робочу групу з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Харківської обласної ради, враховують їх при прийнятті рішень;
6) періодично, не менше одного разу на рік, підвищують кваліфікацію з питань запобігання корупції.
Посадові особи виконавчого апарату обласної ради на індивідуальному рівні:
1) спрямовують свою роботу для досягнення місії обласної ради та несуть відповідальність за наслідки своїх дій;
2) особистим прикладом доброчесної поведінки забезпечують нульову толерантність до корупції;
3) дотримуються цієї Антикорупційної програми під час виконання посадових обов’язків;
4) звертаються за консультаціями та допомогою до уповноваженої особи обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції;
5) повідомляють про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону;
6) проходять періодичне навчання з питань запобігання та протидії корупції.
Депутати Харківської обласної ради:
1) дотримуються правил доброчесної поведінки та власним прикладом демонструють нульову толерантність до корупції;
2) особисто дотримуються вимог статті 8 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», яка стосується етики депутатів, здійснюючи депутатські повноваження як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та повноваження посадової особи виконавчого апарату обласної ради;
3) утримуються від прийняття рішень в умовах потенційного чи реального конфлікту інтересів, не беруть участі в обговоренні та голосуванні за питання, щодо яких мають особистий приватний інтерес або приватний інтерес третіх осіб;
4) сприяють уповноваженій особі обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції у здійсненні функцій та завдань.
6. На виконання вимог чинного антикорупційного законодавства України та у межах своїх повноважень обласна рада на постійній основі здійснює такі заходи з реалізації загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції:
1) внутрішній контроль своєчасного подання декларацій керівництвом, посадовими особами виконавчого апарату, депутатами обласної ради, членами конкурсних комісій з проведення конкурсних відборів на вакантні посади виконавчого апарату обласної ради та керівників підприємств, установ, закладів спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Харківської області;
2) проведення серед посадових осіб виконавчого апарату та депутатів обласної ради організаційної та роз’яснювальної роботи з питань запобігання, виявлення та протидії корупції;
3) організація заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів, його виявлення та врегулювання;
4) підвищення знань антикорупційного законодавства посадовими особами виконавчого апарату, депутатами обласної ради (шляхом проведення внутрішніх навчань та інших освітніх заходів щодо змін у антикорупційному законодавстві);
5) здійснення контролю за дотриманням посадовими особами виконавчого апарату обласної ради обмежень щодо використання службових повноважень, одержання подарунків та неправомірної вигоди, сумісництва, суміщення з іншими видами діяльності, обмеження спільної роботи близьких осіб;
6) забезпечення додержання посадовими особами обласної ради під час виконання ними посадових обов’язків загальновизнаних етичних норм поведінки, ввічливості у стосунках з громадянами, керівниками, колегами і підлеглими;
7) проведення службових розслідувань та вжиття заходів для притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, повідомлення про такі випадки спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції;
8) створення прозорої системи з добору кадрів та забезпечення прозорості у діяльності обласної ради;
9) виявлення ризиків у діяльності обласної ради, які негативно впливають на виконання функцій місцевого самоврядування, та здійснення оцінки щодо наявності корупційної складової;
10) проведення попереднього аналізу проєктів нормативних та інших актів обласної ради, договорів щодо наявності корупційних ризиків та відповідності їх законодавству;
11) забезпечення захисту викривачів шляхом забезпечення прав викривача на конфіденційність та анонімність, отримання інформації, захисту трудових прав;
12) забезпечення доступу до публічної інформації і дотримання принципів відкритості, прозорості та неупередженості при публічному висвітленні на офіційному вебсайті обласної ради суспільно важливої інформації про діяльність обласної ради;
13) проведення спеціальної перевірки щодо осіб, які претендують на зайняття посад у виконавчому апараті Харківської обласної ради;
14) інші заходи щодо запобігання і протидії корупції, передбачені чинним законодавством.
7. Текст цієї Антикорупційної програми розміщено у постійному відкритому доступі на вебсайті обласної ради. Антикорупційна програма є обов’язковою для виконання керівництвом, посадовими особами виконавчого апарату та депутатами обласної ради.
8. Перелік розпорядчих документів, що регулюють питання запобігання та протидії корупції у Харківській обласній раді, розміщено у постійному відкритому доступі на вебсайті обласної ради.
ІІ. УПРАВЛІННЯ
КОРУПЦІЙНИМИ РИЗИКАМИ
У
ДІЯЛЬНОСТІ ОБЛАСНОЇ РАДИ
Оцінювання корупційних ризиків у діяльності обласної ради є одним із етапів підготовки Антикорупційної програми та спрямоване на виявлення найбільш вразливих до корупції функцій та процесів, які мають місце під час здійснення посадовими особами виконавчого апарату та депутатами обласної ради своїх повноважень, а також причин і умов, що можуть сприяти скоєнню ними корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення.
На виконання розділу ІІ Методології управління корупційними ризиками, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.02.2021 № 830/21, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.02.2022 за № 219/37555, відповідно до розпорядження голови обласної ради від 16 лютого 2023 року № 15 «Про проведення оцінювання корупційних ризиків» (зі змінами), оцінювання корупційних ризиків проведено у форматі самооцінювання.
До процесу оцінювання корупційних ризиків та розробки заходів впливу на них залучалися тільки внутрішні заінтересовані сторони – структурні підрозділи виконавчого апарату та представники депутатського корпусу обласної ради.
Розпорядженням голови Харківської обласної ради від 16 лютого 2023 року № 15 «Про проведення оцінювання корупційних ризиків» (зі змінами) утворено робочу групу з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Харківської обласної ради під керівництвом голови постійної комісії обласної ради з питань антикорупційної та регуляторної політики, законності, боротьби зі злочинністю, регламенту та місцевого самоврядування загальною кількістю 10 осіб, затверджено Положення про робочу групу та її персональний склад.
Оцінювання корупційних ризиків здійснено робочою групою відповідно до Плану оцінювання корупційних ризиків та підготовки антикорупційної програми, затвердженого головою робочої групи 05.07.2023 на засіданні робочої групи з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Харківської обласної ради.
У процесі оцінювання корупційних ризиків у діяльності обласної ради проаналізовано та досліджено:
результати оцінювання ризиків за попередній період, заходи впливу на них, розглянуто ефективність їхнього виконання;
результати аудитів, перевірок, проведених щодо обласної ради;
звернення та скарги на діяльність обласної ради, її окремих працівників, функції та процеси, з якими такі факти пов’язані, частоту надходження скарг;
матеріали дисциплінарних та службових розслідувань, рішень судів у справах про притягнення посадових осіб виконавчого апарату, депутатів обласної ради та керівників комунальних підприємств, установ, закладів, засновником, яких є Харківська обласна рада до адміністративної, кримінальної відповідальності за вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень;
відомості, які містяться у відкритих інформаційних системах, реєстрах і базах даних;
аналітичні матеріали за результатами аналізу корупційних ризиків, проведеного Національним агентством з питань запобігання корупції;
відомості із засобів масової інформації, соціальних мереж про можливі факти вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень посадовими особами виконавчого апарату, депутатами обласної ради та керівниками комунальних підприємств, установ, закладів, засновником, яких є Харківська обласна рада.
Під час оцінювання корупційних ризиків виявлено такі функції та процеси Харківської обласної ради, які є потенційно вразливими до корупції:
1) здійснення публічних закупівель товарів, робіт та послуг;
2) здійснення депутатами обласної ради представницьких повноважень;
3) здійснення повноважень відділом кадрової роботи та нагород управління з питань діяльності ради виконавчого апарату та роботи з персоналом виконавчого апарату обласної ради;
4) здійснення бюджетного процесу, фінансового моніторингу;
5) організація електронного документообігу (оприлюднення публічної інформації) у виконавчому апараті обласної ради;
6) здійснення повноважень по управлінню об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;
7) дотримання вимог Закону України «Про запобігання корупції» посадовими особами виконавчого апарату обласної ради.
Під час оцінювання корупційних ризиків використовувалися такі джерела інформації: закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про запобігання корупції», «Про публічні закупівлі», інші нормативно-правові акти, розпорядження голови обласної ради та рішення обласної ради, матеріали дисциплінарних та службових розслідувань, дані аудитів та перевірок, інформація від медіа, а також дані з відкритих державних реєстрів та інформаційних систем.
При проведенні оцінювання корупційних ризиків застосовувалися такі методи і способи:
аналіз нормативно-правових та розпорядчих документів, що регулюють діяльність обласної ради;
способи та методи, визначені у ДСТУ IEC/ISO 31010:2013 «Керування ризиком. Методи загального оцінювання ризику (IEC/ISO 31010:2009, IDT)», прийнятому наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 11 грудня 2013 року № 1469, зокрема:
проведення мозкового штурму, що полягає у відкритому зборі й обговоренні думок та ідей заінтересованих сторін – учасників мозкового штурму;
аналіз сценаріїв, що полягає у моделюванні правдоподібних сценаріїв вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень.
Отриману в процесі оцінювання корупційних ризиків інформацію, пропозиції від внутрішніх заінтересованих сторін враховано, узагальнено та внесено до реєстру ризиків (додаток до Антикорупційної програми).
Реєстр ризиків містить: функції (процеси) Харківської обласної ради, у яких ідентифіковано корупційні ризики, ідентифіковані корупційні ризики, їхні джерела, рівень корупційного ризику, заходи впливу на корупційний ризик, строки їхнього виконання, перелік відповідальних виконавців, а також необхідні для виконання ресурси та індикатори виконання заходів впливу на корупційний ризик (очікувані результати).
III. НАВЧАННЯ, ЗАХОДИ З ПОШИРЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ЩОДО ПРОГРАМ АНТИКОРУПЦІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ
З метою формування антикорупційної культури, забезпечення базових знань та підвищення обізнаності у сфері запобігання та протидії корупції, формування нетерпимості до корупції уповноваженою особою обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції відповідно до таблиці заходів, наведеної нижче, проводяться просвітницькі навчання (семінари, лекції, практикуми, тренінги).
Навчання включає інформацію про антикорупційне законодавство, внутрішні правила та положення, у тому числі детальну інформацію щодо каналів повідомлень про порушення з метою запобігання та протидії корупції, порядку подання декларацій та обмежень і заборон, встановлених Законом для посадових осіб виконавчого апарату і депутатів обласної ради.
Тематику та форму заходів із підвищення кваліфікації уповноважена особа обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції визначає з урахуванням:
1) пропозицій голови обласної ради, першого заступника голови обласної ради, заступників голови обласної ради, керуючого справами, керівників структурних підрозділів виконавчого апарату обласної ради;
2) результатів оцінки впровадження заходів Антикорупційної програми;
3) результатів оцінки корупційних ризиків у діяльності обласної ради;
4) результатів дисциплінарних та службових розслідувань.
Облік проведених заходів із підвищення кваліфікації у сфері запобігання та виявлення корупції, а також облік присутніх на заходах здійснює уповноважена особа обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції.
Посадові особи виконавчого апарату, депутати обласної ради зобов’язані знати і розуміти:
антикорупційну політику обласної ради, функції і процеси, потенційно вразливі до корупції, пов’язані з виконанням посадових обов’язків, процедури з протидії корупційним проявам в обласній раді;
ризики та їхні наслідки для посадових осіб виконавчого апарату і депутатів обласної ради, які можуть виникнути у результаті вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень;
способи уникнення корупції;
порядок функціонування спеціальних каналів для повідомлень про корупцію.
Програма навчання з питань запобігання корупції у Харківської обласній раді наведена у таблиці нижче цієї Антикорупційної програми.
Уповноважена особа обласної ради з питань запобігання та виявлення корупції здійснює в межах повноважень заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування шляхом:
1) забезпечення оприлюднення цієї Антикорупційної програми на офіційному вебсайті обласної ради;
2) забезпечення оприлюднення на офіційному вебсайті обласної ради, офіційних сторінках у соціальних мережах, внутрішніх інформаційних ресурсах інформації про заходи, спрямовані на запобігання корупції в обласній раді;
3) проведення консультативно-роз’яснювальної роботи серед посадових виконавчого апарату, депутатів обласної ради щодо порядку заповнення електронних декларацій та відповідальності за неподання, несвоєчасне подання чи внесення суб’єктами декларування завідомо неправдивих відомостей у декларації, недопущення фактів виникнення конфлікту інтересів; щодо відповідальності за інші корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, а також порушення інших вимог Закону.
Для надання роз’яснень та консультацій з питань виконання цієї Антикорупційної програми та положень антикорупційного законодавства можуть використовуватися й інші форми (пам’ятки, інфографіка тощо).
ПРОГРАМА НАВЧАННЯ, ЗАХОДИ З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ У ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ РАДІ
№ з/п |
Тема навчального заходу/заходу |
Графік проведення |
Форма проведення |
Цільова аудиторія |
Відповідальна особа |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Подання декларації: порядок заповнення, зміни в законодавстві |
І квартал 2024 року, І квартал 2025 року І квартал 2026 року
|
Лекція / презентація |
Посадові особи виконавчого апарату обласної ради, депутати обласної ради |
Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради |
2 |
Конфлікт інтересів та механізм його врегулювання |
ІІ квартал 2024 року, ІІ квартал 2025 року ІІ квартал 2026 року |
Лекція / презентація |
Посадові особи виконавчого апарату обласної ради, депутати обласної ради |
Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради |
3 |
Повідомлення про корупцію, правовий статус викривача |
ІІІ квартал 2024 року, ІІІ квартал 2025 року ІІІ квартал 2026 року |
Лекція / презентація |
Посадові особи виконавчого апарату обласної ради, депутати обласної ради |
Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради |
4 |
Дотримання заборон та обмежень посадовими особами виконавчого апарату обласної ради |
IV квартал 2024 року, IV квартал 2025 року IV квартал 2026 року |
Лекція / презентація |
Посадові особи виконавчого апарату обласної ради, депутати обласної ради |
Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради |
5 |
Додаткові навчання через портал НАДС |
Періодично, але не рідше ніж 1 раз на рік |
Онлайн навчання |
Посадові особи виконавчого апарату обласної ради, депутати обласної ради |
Уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради |
Інформація щодо дотримання вимог Закону України «Про запобігання корупції», змін в антикорупційному законодавстві оприлюднюватиметься на офіційному вебсайті Харківської обласної ради у розділі «Запобігання корупції».
IV. МОНІТОРИНГ, ОЦІНКА ВИКОНАННЯ ТА ПЕРЕГЛЯД АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ
Моніторинг виконання Антикорупційної програми здійснюється уповноваженою особою не рідше одного разу у півріччя.
Під час моніторингу аналізується фактичний стан виконання заходів, передбачених Антикорупційною програмою (реєстром ризиків).,
При здійсненні моніторингу враховуються індикатори виконання заходів, передбачені Антикорупційною програмою.
Уповноважена особа аналізує, узагальнює отриману інформацію, готує звіт про стан виконання Антикорупційної програми та надає його голові обласної ради або особі, яка виконує обов’язки голови, для прийняття рішень та оприлюднює на офіційному вебсайті обласної ради.
У разі виявлення недоліків у положеннях Антикорупційної програми, у звіті надаються пропозиції щодо їх усунення та, за необхідності, проводиться додаткове оцінювання корупційних ризиків та перегляд Антикорупційної програми.
Результати моніторингу виконання заходів впливу на корупційні ризики відображаються у реєстрі ризиків та оприлюднюються на офіційному вебсайті обласної ради.
Уповноважена особа здійснює оцінку виконання Антикорупційної програми з метою аналізу змін, досягнутих в управлінні корупційними ризиками, та формування пропозицій щодо подальшого удосконалення цього процесу.
Оцінка виконання Антикорупційної програми проводиться після спливу строку, на який вона приймалася, шляхом встановлення результативності та ефективності її виконання.
Для встановлення результативності виконання Антикорупційної програми визначаються:
- прогрес у досягненні індикаторів виконання кожного заходу, передбаченого Антикорупційною програмою, у відсотках;
- загальний прогрес виконання кожної категорії заходів, передбачених Антикорупційною програмою, як середній арифметичний відсоток виконання кожного заходу із відповідної категорії;
- загальний прогрес виконання Антикорупційної програми як середній арифметичний відсоток прогресу виконання кожної категорії заходів, передбачених Антикорупційною програмою.
Для встановлення ефективності виконання Антикорупційної програми визначається стан досягнення передбачених Антикорупційною програмою цілей на підставі таких індикаторів:
- відсоток корупційних ризиків, які усунуто за результатами вжиття заходів впливу на них;
- відсоток корупційних ризиків, рівень яких знижено за результатами вжиття заходів впливу на них;
- відсоток працівників, які пройшли навчання з питань запобігання та протидії корупції;
- відсоток опитаних зовнішніх та внутрішніх заінтересованих сторін, які вважають, що ефективність роботи із запобігання та протидії корупції у діяльності обласної ради підвищилась;
- відсоток опитаних зовнішніх та внутрішніх заінтересованих сторін, які вважають, що діяльність Харківської обласної ради стала більш прозорою.
У зв’язку з тим, що під час оцінювання корупційних ризиків випадків вчинення посадовими особами виконавчого апарату обласної ради корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, порушень антикорупційної програми порівняно із попереднім періодом не зафіксовано, такий індикатор як «зменшення кількості випадків учинення посадовими особами виконавчого апарату обласної ради корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, порушень антикорупційної програми порівняно із попереднім періодом» не застосовуватиметься.
За результатами оцінки виконання Антикорупційної програми голові обласної ради або особі, яка виконує обов’язки голови, подається звіт, який містить висновки щодо змін, досягнутих в управлінні корупційними ризиками, та пропозиції щодо подальшого удосконалення цієї діяльності.
Звіт за результатами оцінки виконання Антикорупційної програми оприлюднюється на офіційному вебсайті обласної ради.
Антикорупційна програма переглядається у таких випадках:
- зміни у внутрішньому середовищі обласної ради (організаційна структура, функції та процеси обласної ради), у разі необхідності;
- внесення у законодавство, в тому числі антикорупційне, змін, які впливають на діяльність обласної ради;
- виявлення за результатами моніторингу виконання Антикорупційної програми невідповідностей/недоліків у діяльності з управління корупційними ризиками;
- ідентифікація нових корупційних ризиків;
- відмова Національного агентства з питань запобігання корупції у погодженні Антикорупційної програми;
- врахування обласною радою пропозицій, внесених у Антикорупційну програму Національним агентством з питань запобігання корупції.
Перегляду Антикорупційної програми може передувати проведення додаткового оцінювання корупційних ризиків.
У разі наявності вказаних підстав, голова обласної ради або особа, яка виконує обов’язки голови, постійна комісія обласної ради з питань антикорупційної та регуляторної політики, законності, боротьби зі злочинністю, регламенту та місцевого самоврядування, уповноважена особа з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого апарату обласної ради ініціюють внесення змін в Антикорупційну програму, про що готується відповідний проєкт рішення обласної ради.
Зміни до Антикорупційної програми затверджуються Харківською обласною радою та набувають чинності з дати їх погодження Національним агентством з питань запобігання корупції, про що зазначається в рішенні обласної ради.
У період дії воєнного стану Антикорупційна програма та зміни до неї набувають чинності з моменту прийняття рішення обласною радою про їх затвердження та не підлягає погодженню з Національний агентством з питань запобігання корупції, відповідно до листа Департаменту запобігання та виявлення корупції Національного агентства з питань запобігання корупції від 24.11.2022 № 22-03/24055-22, на підставі чого обласна рада лише інформує Національне агентство з питань запобігання корупції про прийняття Програми.
V. ІНШІ ЗАХОДИ, СПРЯМОВАНІ НА ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЙНИМ ТА ПОВ’ЯЗАНИМ ІЗ КОРУПЦІЄЮ ПРАВОПОРУШЕННЯМ.
Робоча група з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Харківської обласної ради спільно з управлінням з питань комунальної власності виконавчого апарату Харківської обласної ради та управлінням правового забезпечення діяльності ради виконавчого апарату обласної ради у межах повноважень, забезпечує вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання та протидії корупції в діяльності підприємств, установ і закладів, що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області та перебувають у власності обласної ради; здійснює координацію діяльності підприємств, установ, закладів, що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області та перебувають у власності обласної ради, щодо розроблення у випадках, визначених статтею 62 Закону України «Про запобігання корупції», антикорупційних програм відповідних юридичних осіб.
Керуючий справами виконавчого апарату
обласної ради Оксана МАЛИШЕВА