ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 27 червня 2024 року № 861-VIІІ
(XXІV сесія VIІІ скликання)
Програма оздоровлення та відпочинку дітей Харківської області
на 2024 – 2028 роки
м. Харків
2024 рік
З М І С Т:
1. |
Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма |
3 |
|
|
|
2. |
Мета Програми |
4 |
|
|
|
3. |
Основні завдання Програми |
4 |
|
|
|
4. |
Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми |
4 |
|
|
|
5. |
Ключові показники результативності Програми |
5 |
|
|
|
6. |
Очікувані результати від реалізації Програми |
6 |
|
|
|
7. |
Координація та контроль за ходом виконання Програми |
6 |
|
|
|
8. |
Напрями діяльності та заходи Програми оздоровлення та відпочинку дітей Харківської області на 2024 – 2028 роки |
7 |
1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма
Конвенцією ООН про права дитини, ратифікованою Верховною Радою України, проголошено, що діти мають не тільки особливі потреби, а й громадянські, політичні, соціальні, культурні та економічні права. Одним із найважливіших стратегічних завдань нашої держави в забезпеченні соціального захисту дитинства є реалізація їхнього права на оздоровлення та відпочинок.
На сучасному етапі розвитку одним із вагомих напрямів забезпечення реалізації державної політики є поліпшення стану здоров’я дітей, відновлення їхніх життєвих сил, створення відповідних умов для продовження навчального та виховного процесів, розвитку їхніх творчих здібностей. Адже питання оздоровлення та відпочинку дітей є показником рівня життя населення та розвитку держави в цілому, а для країни мають важливе соціальне та економічне значення, особливо в умовах дії воєнного стану, психо-емоційного вигоряння дорослих і дітей, посилення стресового тиску в житті громадян. Вирішення проблем збереження, зміцнення і поліпшення здоров’я нації в умовах сьогодення неможливе без оптимального використання потужних курортно-рекреаційних ресурсів. До їхнього арсеналу, окрім природних факторів, а також розміщених у курортних і екологічно чистих місцевостях дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, належать, насамперед, персонал, фахівці, які здійснюють різноманітні профілактичні, відновлювальні, навчально-виховні заходи, організовують і забезпечують цю діяльність.
За оперативними даними територіальних громад, у 2024 році всього на території Харківської області мешкає 160,3 тисячі дітей віком 7-17 років, з яких 104,5 тисячі потребують особливої соціальної уваги та підтримки та мають право на оздоровлення за рахунок бюджетних коштів (станом на 01.01.2022, за статистичними даними, кількість дітей 7-17 років складала 282,4 тисячі дітей, з яких, за даними громад, 152 тисячі дітей відносилися до пільгових категорій).
Таким чином, спостерігається збільшення дольової частки дітей пільгових категорій у загальній кількості дітей 7-17 років в області (з 54% у 2021 році до 65% у 2024 році), що відбулося не тільки за рахунок зменшення загальної кількості дітей через міграцію населення, але і через збільшення кількості дітей, що підпадають під визначені законодавством категорії, наприклад: діти, один із батьків яких загинув (пропав безвісти) або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних у районах здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, проведення бойових дій чи збройних конфліктів; діти осіб, визнаних учасниками бойових дій; діти, зареєстровані як внутрішньо переміщені особи.
При цьому, внаслідок моніторингу вартості путівок до дитячих оздоровчих закладів з’ясувався факт зростання середньої вартості оздоровлення дитини в умовах стаціонарного оздоровчого закладу в середньому на 20% щорічно з 2015 по 2019 роки, до двократного збільшення вартості путівок у 2024 році (в середньому 1350,00 грн за 1 ліжко/добу), що було зумовлено невідкриттям таких закладів безпосередньо на території Харківської області та зменшенням кількості працюючих в умовах воєнного стану в цілому по Україні (з 404 закладів у 2019 році до 61 у 2024 році).
Така ситуація значно знижує можливості батьків (осіб, які їх замінюють) на повноцінне оздоровлення та відпочинок дітей, посилює і так негативний вплив стресових факторів на здоров’я дітей, підштовхуючи родини до виїзду з території Харківської області.
2. Мета Програми
Метою Програми є створення умов для зміцнення фізичного та ментального здоров’я дітей шляхом належної організації оздоровлення та відпочинку дітей Харківської області, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, у тому числі дітей пільгових категорій, обдарованих та талановитих дітей, дітей з числа внутрішньо переміщених осіб тощо.
3. Основні завдання Програми
Основними завданнями Програми є:
оздоровлення та відпочинок дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, пільгової категорії, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю, які потребують особливих умов для оздоровлення, у супроводі одного з батьків (осіб, які їх замінюють), дітей, взятих на облік службами у справах дітей як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах; талановитих та обдарованих дітей; дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи; дітей військових, які у складі підрозділів Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Національної поліції України, Державної прикордонної служби України перебувають(ли) у зоні бойових дій (в тому числі служать(ли) за контрактом), а також дітей працівників підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
координація роботи з підготовки та проведення оздоровчої кампанії;
організація роботи дитячих закладів відпочинку;
організація роботи закладів оздоровлення системи освіти.
4. Шляхи і засоби вирішення проблеми,
обсяги та джерела
фінансування, строки та етапи виконання Програми
Розв’язання проблеми здійснюватиметься, зокрема, шляхом:
залучення коштів місцевих бюджетів (за згодою) та інших джерел фінансування на виконання завдань з оздоровлення та відпочинку дітей категорій, визначених законодавством, у т.ч. шляхом відсоткової сплати вартості путівки;
направлення дітей на оздоровлення та відпочинок у дитячі оздоровчі заклади Харківської області (у період дії воєнного стану – до інших безпечних регіонів України), що містяться в Державному реєстрі майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей;
здійснення організаційних та інформаційних заходів із проведення оздоровчої кампанії.
Фінансове забезпечення реалізації Програми.
Джерелами фінансування заходів реалізації Програми є кошти обласного бюджету, бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад (за умови обов’язкового співфінансування), а також інші джерела, не заборонені законодавством.
Обсяг видатків, необхідних для реалізації Програми, визначається щороку під час складання проєктів обласного бюджету Харківської області та бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад на відповідний рік (за умови обов’язкового співфінансування), з урахуванням їхніх реальних можливостей.
Програму передбачено реалізувати за 5 років, у
період з 2024 року по
2028 рік включно.
Реалізація заходів Програми здійснюється, зокрема відповідно до Порядку використання коштів обласного бюджету для забезпечення реалізації заходів Програми оздоровлення та відпочинку дітей Харківської області на 2024 – 2028 роки, затвердженого рішенням Харківської обласної ради (далі – Порядок).
5. Ключові показники результативності Програми
Ключовими показниками результативності є:
збільшення кількості дітей пільгової категорії, що потребують особливої соціальної уваги та підтримки та мають бути охоплені оздоровленням та відпочинком, а саме:
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (крім тих, які виховуються у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях); дітей, один із батьків яких загинув (пропав безвісти) у районі проведення антитерористичних операцій, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, бойових дій чи збройних конфліктів або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних у районі проведення антитерористичних операцій, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, бойових дій чи збройних конфліктів, а також дітям загиблих (померлих) осіб, визначених у частині першій статті 101 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю, які потребують особливих умов для оздоровлення, у супроводі одного з батьків (осіб, які їх замінюють), дітей військових, які у складі підрозділів Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Національної поліції України, Державної прикордонної служби України перебувають(ли) у зоні бойових дій (в тому числі служать(ли) за контрактом), а також дітей працівників підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій, які забезпечуються безоплатними путівками (100%) за рахунок коштів субвенції з обласного бюджету бюджетам сільських, селищних, міських територіальних громад (далі – субвенція);
дітей з інвалідністю, здатних до самообслуговування, та дітей осіб, визнаних учасниками бойових дій, які забезпечуються путівками, придбаними за рахунок коштів субвенції на умовах співфінансування з обласного бюджету Харківської області – 60%, з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад – 40% (за згодою);
дітей, взятих на облік службами у справах дітей як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах, забезпечуються путівками, придбаними за рахунок коштів субвенції на умовах співфінансування з обласного бюджету Харківської області – 50%, з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад – 50% (за згодою);
охоплення оздоровленням та відпочинком талановитих та обдарованих дітей – переможців міжнародних, всеукраїнських, обласних, міських, районних олімпіад, конкурсів, фестивалів, змагань, спартакіад, відмінників навчання, які забезпечуються путівками, придбаними за рахунок коштів субвенції на умовах співфінансування з обласного бюджету Харківської області – 40%, з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад – 40% (за згодою) та за рахунок коштів інших джерел, не заборонених законодавством, або батьків (20%);
охоплення оздоровленням та відпочинком дітей, зареєстрованих як внутрішньо
переміщені особи, які забезпечуються путівками, придбаними за кошти місцевих
бюджетів (40% – обласного, 40% – територіальних громад)
(за згодою), інших джерел, не заборонених
законодавством, або їхніх батьків (20%).
6. Очікувані результати від реалізації Програми
У результаті виконання Програми очікується збільшення охоплених послугами оздоровлення та відпочинку дітей пільгової категорії, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, талановитих та обдарованих, дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю, які потребують особливих умов для оздоровлення, у супроводі одного з батьків (осіб, які їх замінюють), дітей, взятих на облік службами у справах дітей як таких, що перебувають у складних життєвих обставинах; дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Харківську обласну державну (військову) адміністрацію.
Координація дій щодо виконання заходів Програми покладається на Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної (військової) адміністрації.
Контроль за виконанням Програми здійснює Харківська обласна рада.