ЗАТВЕРДЖЕНО

 

Рішення обласної ради

від 05 жовтня 2023 року № 673-VIII

(ХІХ сесія VIII скликання) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комплексна Програма підтримки внутрішньо переміщених осіб

в Харківській області

 

на 2023 – 2027 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Харків

2023 рік

 

З М І С Т:

 

1.     

Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма

3

 

 

 

2.     

Мета Програми

3

 

 

 

3.     

Основні завдання Програми

4

 

 

 

4.     

Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми

4

 

 

 

5.     

Ключові показники результативності Програми

6

 

 

 

6.     

Очікувані результати від реалізації Програми

7

 

 

 

7.     

Координація і контроль за ходом виконання Програми

7

 

 

 

8.     

Завдання та заходи Програми

8

 

 


1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма

 

Збройна агресія російської федерації проти України, що триває з лютого 2014 року, та тимчасова окупація частини території України призвели до утворення великої кількості внутрішньо переміщених осіб. Повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України  24 лютого 2022 року викликало постійне збільшення кількості внутрішньо переміщених осіб, масштаби якої складно спрогнозувати через  непередбачуваність воєнних дій та географію терористичних актів агресора.

Станом на 01.08.2023 р. в структурах соціального захисту населення області на обліку перебувають 510,9 тис. ВПО, у т.ч. 452,5 тис. осіб, які звернулися за отриманням довідки ВПО після 24.02.2022. За даними інформаційно-обчислювального центру Мінсоцполітики, в області зареєстровано 417,7 тис. сімей ВПО, з яких: 289 – багатодітні сім'ї, 130,3 тис. осіб – пенсіонери, 23,0 тис. – особи з інвалідністю, 93,0 тис. осіб – діти віком до 18 років, 20,7 тис. осіб – потребують працевлаштування.

Значна частина таких осіб досі не мають можливості повернутися до покинутого місця проживання через пошкодження чи руйнування житла, перебування його на окупованій території чи території ведення бойових дій. При цьому для значної кількості ВПО актуальними залишаються питання розміщення та забезпечення житлом, пошук постійного джерела доходів, відновлення порушених унаслідок внутрішнього переміщення прав та захист законних інтересів. Водночас пріоритетним напрямом захисту прав внутрішньо переміщених осіб на найближчий період має стати прийняття рішень, спрямованих на впровадження ефективних механізмів задоволення базових потреб ВПО та забезпечення доступу до послуг, посилення здатності громад сприяти адаптації ВПО та ефективно реагувати на нові виклики, раціональне використання ресурсів громад і бюджетів усіх рівнів, а також підтримка осіб, які мають намір повернутися до покинутого місця проживання.

Внутрішньо переміщені особи потребують суттєвої підтримки приймаючих громад, особливо на етапі адаптації після переміщення, а також при подальшій інтеграції.

 

2. Мета Програми

 

Метою Програми є зменшення впливу негативних наслідків внутрішнього переміщення, зумовленого збройною агресією проти України, шляхом запровадження комплексних та дієвих механізмів реагування на виклики, які виникають з моменту прийняття особою рішення про переміщення, в ході її соціальної адаптації та інтеграції в приймаючій громаді, а також у разі добровільного повернення особи до покинутого місця проживання та її реінтеграції.

 

 

 

3. Основні завдання Програми

 

Основними завданнями, необхідними для розв’язання зазначених проблем, є:

запровадження системи періодичної оцінки потреб внутрішньо переміщених осіб;

створення умов для задоволення базових потреб у проживанні внутрішньо переміщених осіб;

створення умов для отримання психологічної допомоги і реабілітації внутрішньо переміщених осіб, зокрема дітей;

залучення внутрішньо переміщених осіб до культурного життя територіальних громад та отримання культурних послуг;

забезпечення доступу внутрішньо переміщених осіб до освітніх послуг;

залучення внутрішньо переміщених осіб до занять руховою активністю та спортом як засобу психічного та фізичного здоров’я;

сприяння зайнятості та інтеграції внутрішньо переміщених осіб до місцевого ринку праці;

інформування населення щодо умов для безпечного переміщення осіб із населених пунктів, розташованих в районі проведення воєнних (бойових) дій, та задоволення їхніх гуманітарних потреб;

створення системи своєчасного надання достовірної та актуальної інформації про наявні послуги та місця для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб у доступних форматах;

проведення інформаційних заходів для сприяння зайнятості та інтеграції внутрішньо переміщених осіб;

забезпечення належного інформування та інших умов для прийняття обґрунтованого рішення щодо безпечного та добровільного повернення.

 

4. Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела
фінансування, строки та етапи виконання Програми

 

Виконання завдань, необхідних для розв’язання вищезазначених проблем, передбачається шляхом розроблення заходів дієвої підтримки внутрішньо переміщених осіб та приймаючих громад, а саме щодо:

 сприяння створенню механізму системної періодичної оцінки потреб внутрішньо переміщених осіб на рівні громад на всіх етапах внутрішнього переміщення;

розроблення місцевих алгоритмів дій щодо перенаправлення запитів внутрішньо переміщених осіб для надання повноцінної допомоги та сприяння у реалізації прав таких осіб;

забезпечення належних умов проживання для ВПО у місцях компактного поселення (гуртожитках тощо);

надання фінансової підтримки ВПО, які перебувають на обліку на отримання житла, для будівництва чи придбання житла (за окремим порядком, затвердженим рішенням обласної ради);

залучення фінансової або технічної допомоги для забезпечення тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб;

сприяння в розробленні та реалізації місцевих програм із надання психологічної допомоги ВПО, із залученням представників недержавних організацій; розвитку мережі регіональної психологічної служби та охоплення нею ВПО у місцях компактного проживання;

створення та забезпечення роботи мобільних груп (бригад) для надання психологічної допомоги на рівні громад області;

координації надання медичних послуг внутрішньо переміщеним особам, у тому числі у місцях для тимчасового проживання, з залученням закладів охорони здоров’я усіх форм власності та громадських організацій;

організації та здійснення заходів з культурної інтеграції та адаптації внутрішньо переміщених осіб у приймаючих територіальних громадах, зокрема проведення майстер-класів за напрямом «декоративно-ужиткове мистецтво»;

створення умов для отримання освітніх послуг внутрішньо переміщеними особами, зокрема облаштування простору для навчання, забезпечення внутрішньо переміщених осіб комп’ютерним обладнанням, електронними пристроями;

залучення внутрішньо переміщених осіб до фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів із футболу, волейболу, настільного тенісу, бадмінтону, баскетболу, петанку, гандболу, воркауту, картингу, заходів з національно-патріотичного виховання;

залучення зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб до онлайн/офлайн групових та індивідуальних заходів з: орієнтації на набуття актуальних професій (спеціальностей); техніки пошуку роботи; відкриття власної справи; презентації професій – із залученням роботодавців, які пропонують працевлаштування;

залучення незайнятих працездатних ВПО до участі у суспільно корисних роботах в умовах воєнного стану («Армія відновлення») та громадських робіт;

організації роботи з видачі ваучерів внутрішньо переміщеним особам для навчання в закладах освіти;

стимулювання роботодавців до працевлаштування ВПО шляхом відшкодування витрат на оплату праці ВПО відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 08.09.2015 № 696, від 20.03.2023 №331 та Закону України «Про зайнятість населення»;

проведення курсу з основ підприємництва та самозайнятості для внутрішньо переміщених осіб;

проведенні інших організаційних та інформаційних заходів тощо.

 

Фінансове забезпечення реалізації Програми

 

Джерелами фінансування реалізації заходів Програми є кошти обласного бюджету в межах його фінансових можливостей, бюджетів територіальних громад, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі – ФЗДССУВБ), а також інших, не заборонених чинним законодавством, джерел.

Фінансове забезпечення реалізації Програми здійснюватиметься також із застосуванням фінансової та технічної допомоги, яку надають Україні міжнародні організації, а також іноземні країни. Технічна допомога може бути залучена у формі експертної допомоги, необхідних матеріальних ресурсів або коштів, виділених на цільові потреби.

Обсяг видатків, необхідних для реалізації Програми, визначається щороку під час складання проєктів обласного бюджету та бюджетів територіальних громад на відповідний рік, з урахуванням їхніх реальних можливостей.

Програму передбачено реалізувати за 5 років, у період з 2023 року по 2027 рік включно.

Етапність виконання Програми визначається обласною державною (військовою) адміністрацією, враховуючи фінансові можливості обласного бюджету та бюджетів територіальних громад.

 

5. Ключові показники результативності Програми

 

Ключовими показниками результативності є:

запровадження механізму збору даних та оцінки потреб внутрішньо переміщених осіб з метою їхнього подальшого задоволення, з урахуванням критеріїв уразливості;

забезпечення надання соціальних послуг внутрішньо переміщеним особам, з урахуванням їхніх індивідуальних потреб;

забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом;

здійснення поетапного розселення внутрішньо переміщених осіб з місць компактного поселення, з урахуванням критеріїв вразливості, гендерного аспекту та принципу єдності родин;

забезпечення надання психологічної допомоги внутрішньо переміщеним особам, зокрема дітям, і їхньої реабілітації;

проведення періодичного моніторингу та оцінки стану інтеграції внутрішньо переміщених осіб;

зменшення кількості безробітних серед внутрішньо переміщених осіб;

забезпечення в територіальних громадах рівного доступу внутрішньо переміщених осіб до можливостей творчого розвитку, якісного дозвілля, участі у спортивно-оздоровчих заходах тощо;

організація та проведення інформаційних кампаній щодо роз’яснення ключових питань, пов’язаних з евакуацією та подальшою підтримкою евакуйованих осіб у приймаючих територіальних громадах, та інших інформаційних заходів, що стосуються реалізації прав внутрішньо переміщених осіб, із використанням різних ресурсів у доступному форматі, у тому числі через офіційні вебпортали органів державної влади, територіальних громад щодо ситуації на території населених пунктів, з яких було здійснено внутрішнє переміщення.

 

6. Очікувані результати від реалізації Програми

 

Результатом реалізації Програми стане підвищення якості життя внутрішньо переміщених осіб шляхом посилення їхніх спроможностей та соціальної стійкості, стимулювання економічної активності, забезпечення реалізації їхніх прав та основоположних свобод, а також забезпечення добровільного, гідного та безпечного повернення на покинуте місце проживання, зокрема:

створення умов для безпечного переміщення осіб з небезпечних територій та задоволення їхніх гуманітарних потреб;

сприяння адаптації внутрішньо переміщених осіб на новому місці проживання;

інтеграція внутрішньо переміщених осіб через усунення перешкод та створення умов для розвитку їхнього потенціалу, посилення спроможності внутрішньо переміщених осіб у приймаючих територіальних громадах;

створення умов, за яких внутрішньо переміщені особи мали б можливість безпечно та гідно повернутись до покинутого місця проживання;

забезпечення реінтеграції внутрішньо переміщених осіб до суспільного  життя після повернення до покинутого місця проживання.

 

7. Координація та контроль за ходом виконання Програми

 

Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Харківську обласну державну (військову) адміністрацію.

Координація дій щодо виконання заходів Програми покладається на структурні підрозділи Харківської обласної державної (військової) адміністрації, які визначені виконавцями.

Контроль за виконанням Програми здійснює  Харківська обласна рада.