№ з/п, завдання
|
Заходи
|
Термін
виконання
|
Відповідальні виконавці
|
Показники
виконання
|
Індикатори
|
Основна мета плану: Послідовне
реформування діючої системи забезпечення прав дітей в регіоні та формування
системи, яка забезпечить проживання, догляд і виховання дитини в сім’ї або в
умовах максимально наближених до сімейних
|
І. Координація
та взаємодія в процесі реформування системи інституційного догляду та
виховання дітей
|
Специфічні
цілі:
-
створення
ефективних механізмів координації і взаємодії всіх суб’єктів реформування
системи інституційного догляду та виховання дітей;
-
інтегрування
основних принципів, цілей і завдань Національної стратегії в Регіональну програму
та відомчі плани, плани райдержадміністрацій, міськвиконкомів, ОТГ;
-
впровадження
механізму прийняття рішень в найкращих інтересах дитини, залучення дітей до
прийняття рішень, які стосуються їхнього життя.
|
1.1
Забезпечити
організаційну
спроможність
щодо
здійснення
реформування
системи
інституційного
догляду
і
виховання
дітей у
регіоні
|
1.1.3 Проведення
засідань міжвідомчої робочої групи з питань реформування системи
інституційного догляду та виховання дітей
|
щороку
|
Служба у
справах дітей обласної державної адміністрації,
члени
міжвідомчої робочої групи
|
Проведено
засідання міжвідомчої робочої групи з реформування системи інституційного
догляду та виховання дітей від 29.12.2017, 20.06.2018, 15.11.2018,
26.10.2019, 02.07.2020, 01.04.2021, 05.05.2022
|
Проведено 7 засідань.
|
1.3 Методичне
забезпечення проведення реформування закладів інституційного догляду і
виховання дітей
|
1.3.2
Залучення неурядових організацій в наданні підтримки місцевим державним
адміністраціям та органам місцевого самоврядування
|
2018-2026 роки
|
Департамент
соціального захисту населення обласної державної адміністрації,
Служба у
справах дітей обласної державної адміністрації,
Обласний центр
соціальних служб,
Департамент охорони
здоров’я обласної
державної адміністрації
|
Структурними
підрозділами обласної державної адміністрації налагоджена співпраця з
організаціями недержавного сектору, які залучаються до проведення семінарів,
тренінгів різного соціального спрямування та реалізації проєктів на території
області.
Так, за
підтримки дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Харківській області стартувала
інформаційно-просвітницька кампанія з популяризації сімейних форм виховання.
В рамках співпраці обласної військової адміністрації з дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ)
створено спеціалізовану гарячу лінію на базі Харківського обласного центру
соціальних служб (за телефоном: 0 800 300 823, 15-52). Громадяни можуть
отримати фахову консультацію з альтернативних форм виховання. Білборди з
рекламною кампанією та телефоном «гарячої лінії» розповсюджені на території
Харківської області.
За сприяння
Фундації Олени Зеленської побудовано 2 сучасних житлових будинки для
функціонування 2 ДБСТ переміщених з Куп’янського району.
За сприяння БО
БФ Волонтери Дорослі дітям в Харківській області придбано 1 житловий будинок
для ДБСТ ВПО з Донецької області. Також ще 3 ДБСТ з Харківської області
придбано будинки у власність у Дніпропетровській, Полтавській, Київській
областях.
За сприяння ЮНІСЕФ
надана виплата одноразової грошової допомоги ПС, ДБСТ, СПВ, сім’ям опікунів,
піклувальників з метою підтримки у зимовий період.
В рамках
Проєкту ЮНІСЕФ «Родина для кожної дитини. Розвиток сімейного патронату» ПС,
ДБСТ, сім'ї опікунів, піклувальників, усиновлювачів, патронатних вихователів,
багатодітні родини, сім'ї, в яких виховується дитина з інвалідністю, неповні
сім'ї, а саме: мати-одиначка, батько-одинак, сім'ї СЖО пройшли групові психологічні
консультації та отримали адресну допомогу у вигляді техніки, комплектів
постільної білизни, засобів гігієни, наборів для навчання, тощо.
В рамках проєкту в Strengthening
alternative care in support of the Better Care reform in Kharkivska oblast /
Посилення альтернативного догляду через підтримку реформи Better Care, який
реалізує БО «Благодійний фонд «Волонтери: Дорослі-Дітям»:
у 13 ТГ Харківської області надається
Підтримка
підготовки кандидатів у сімейні форми виховання в рамках співпраці з Харківським
обласним Центром соціальних служб.
Підтримка
кандидатів у створенні належних умов для проживання дітей, які будуть до них
влаштовані.
Підтримка
новостворених сімей в процесі адаптації влаштованої дитини.
Підтримка
функціонуючих сімей в процесі пристосування до реалій воєнного стану,
постійних загроз обстрілів та відключень електромереж. Батьківська група в
Телеграм є простором для взаємопідтримки та забезпечує зворотній зв’язок для
розуміння якості на ефективності нашої підтримки
Підтримка
влаштованих дітей в процесі формування складових, необхідних для успішного
навчального процесу (заняття з логопедом, репетиторами).
Міжнародний благодійний фонд «Новий Подих Україна»:
підтримка СФВ, надання житлового будинку у користування ДБСТ.
|
У 2024 році
організаціями недержавного сектору для представників
територіальних громад (структурні підрозділи з питань соціального захисту
населення, служби у справах дітей, надавачі соціальних послуг – центри
соціальних служб, центри надання соціальних послуг, територіальні центри
соціального обслуговування (надання соціальних послуг) проведено низку заходів,
у тому числі:для представників служб у справах дітей – 16 вебінарів;
заходи для
батьків-вихователів, прийомних батьків відвідали 361 учасник;
Юридичну
допомогу отримали 46 родин, в яких виховується 105 дітей;
Благодійну
допомогу отримали 142 родини;
Послуги
репетиторів логопедів отримують 58 дітей;
Консультації
психолога отримали 36 дітей
Коло
однодумців відвідало 148 осіб.
В рамках
проєкту Родина для кожної дитини. Розвиток сімейного патронату 138 сім'ям з
територіальних громад, які беруть участь у проєкті, в яких виховуються 639
дітей (33 дитини з інвалідністю, 69 дітей ВПО) було надано благодійну
допомогу у вигляді техніки, меблів, комплектів постільної білизни, засобів
гігієни, наборів для навчання тощо на суму 1231781,44 гривень.
пройшли
навчання два фасілітатори груп взаємодопомоги з Краснокутської громади
(змішана група) та Первомайської громади (2 групи: 1) сім’ї, де виховуються
діти підліткового віку; 2) сімейні форми виховання).
організовано
та проведено 3 заходи з інформування та пошуку кандидатів у патронатні
вихователі (офлайн).
спільно з
Харківською філією Харківського обласного центру зайнятості, ССД ХОВА
проведено 3 он-лайн заходи з інформування для громадян, які перебувають на
обліку центру та виявили бажання ознайомитись із інформацією про послугу
патронату над дитиною (64 особи).
у листопаді
2024 року проведено тренінг для начальників ССД територіальних громад
Харківської області на тему «ССД як ключовий суб’єкт впровадження та розвитку
патронату для забезпечення найкращих інтересів кожної дитини»;
проведено
роботу щодо допомоги та підтримці при евакуації 77 сімей СФВ.
|
Специфічні
цілі:
створення
системи якісних і ефективних послуг на рівні громад, що відповідають
найвибагливішим потребам дітей і сімей з дітьми, з метою попередження
розлучення дітей з біологічною родиною;
забезпечення
дітей-вихованців закладів інституційного догляду послугами, необхідними для
реінтеграції в суспільство, утримання та виховання дітей в сімейному
середовищі;
забезпечення у
регіоні надання якісних соціальних послуг для попередження потрапляння дітей
у заклади інституційного догляду.
|
Розвиток
освітніх послуг
|
2.1. Сприяння
забезпеченню всебічного розвитку, навчанню та вихованню дітей за місцем
проживання
|
2.1.1
Прогнозування та забезпечення розвитку дошкільної освіти та мережі закладів
дошкільної освіти всіх типів та форм власності відповідно до освітніх запитів
населення.
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації (збір та узагальнення
інформації)
|
З метою
забезпечення розвитку та виховання дітей у закладах дошкільної освіти
відповідно до запитів населення мережа закладів освіти, що надає послуги у
сфері дошкільної освіти, включає 676 закладів дошкільної освіти усіх типів і
форм власності, в тому числі 172 дошкільних підрозділи у складі закладів
загальної середньої освіти.
|
|
2.1.2
Забезпечення функціонування закладів дошкільної освіти у населених пунктах з
метою задоволення потреб громадян на здобуття дошкільної освіти.
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації (збір та узагальнення
інформації)
|
Станом на
01.01.2025 в області нараховується 676 заклади дошкільної освіти усіх типів і
форм власності. У 2024/2025 навчальному році 350 закладів дошкільної освіти
забезпечують освітній процес у різних формах, а саме: 319 закладів здійснюють
освітній процес
у
дистанційній формі, 4 заклади у змішаній формі; 27 закладів м. Харкова в
очній формі (для дітей старшого дошкільного віку з короткотривалим
перебуванням організовано навчання в приміщеннях (спорудах) КП «Харківський
метрополітен». Всього охоплено різними формами організації освітнього процесу
понад 16 тис. дітей дошкільного віку.
|
|
2.1.3
Забезпечення дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами
дошкільною освітою шляхом створення інклюзивних та спеціальних груп.
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування;
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації (збір та узагальнення
інформації)
|
В області
станом на 01.01.2025 із загальної кількості закладів дошкільної освіти
нараховується 9 закладів компенсуючого типу та 93 заклади комбінованого типу
із спеціальними та санаторними групами, до яких зараховано 2369 дітей
дошкільного віку.
Крім того, у
закладах дошкільної освіти налічується 143 інклюзивні групи для 266 дітей з
особливими освітніми потребами
|
Організовано роботу 127 інклюзивних
групах для 207 дітей.
|
2.1.4
Створення та забезпечення функціонування груп продовженого дня у закладах
загальної середньої освіти (ЗЗСО).
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації (збір та узагальнення
інформації)
|
У 2024/2025
навчальному році в 21 закладі загальної середньої освіти територіальних
громад організовано роботу 33 груп продовженого дня, в яких здійснюють
освітній процес в дистанційній формі для 982 учнів.
|
Функціонує 33 групи продовженого дня
для 982 учнів
|
2.1.5
Забезпечення харчуванням дітей закладів дошкільної та загальної середньої
освіти відповідно до чинного законодавства.
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації (збір та узагальнення
інформації)
|
Рішенням Ради оборони
Харківської області (протокол від 28.08.2024 № 24) рекомендовано
засновникам закладів освіти (уповноваженим ними органам) усіх типів та форм
власності забезпечити організацію освітнього процесу у 2024/2025 навчальному
році в закладах освіти на відповідній території залежно від безпекової
ситуації. Ураховуючи негативну безпекову ситуацію в області, в
закладах освіти територіальних громад освітній процес здійснюється у
дистанційній формі, потреба у харчуванні дітей відсутня.
Освітній процес у змішаному
форматі організовано:
Кегичівська
ТГ.
Освітній процес у змішаному форматі здійснюється у 3-х закладах:
-
КЗ
«Кегичівський ліцей» Кегичівської селищної ради
-
КЗ
«Слобожанський ліцей» Кегичівської селищної ради
КЗ «Бесарабівська гімназія»
Кегичівської селищної ради
Харчуванням охоплено 363 учня.
Сахновщинська
ТГ.
Освітній процес у змішаному форматі здійснюється у 2-х закладах:
-
Комунальний
заклад «Сахновщинський ліцей №1» Сахновщинської селищної ради Берестинського
району
-
Комунальний
заклад «Сахновщинський ліцей №2» Сахновщинської селищної ради Берестинського
району
Організовано гаряче харчування 262
учнів початкової школи (сніданок).
Освітній процес у змішаному
форматі здійснюється у 2-х закладах:
-
Миколаївський
ліцей Старовірівської сільської ради Берестинського району;
-
Слобожанський
ліцей Старовірівської сільської ради Берестинського району.
Охоплено гарячим харчуванням 48 учнів.
Берестинська
ТГ.
Освітній процес у змішаному форматі здійснюється у 5-ти закладах:
Берестинський
ліцей № 2 Берестинської міської ради;
Берестинський
ліцей № 4 Берестинської міської ради
Берестинський
ліцей № 5 Берестинської міської ради
Миколо-Комишуватська
гімназія Берестинської міської ради
Піщанська
гімназія Красноградської міської ради Харківської області. Охоплено гарячим
харчуванням 440 учнів (кількість учнів збільшилася з 226).
Близнюківська
ТГ.
Освітній процес у змішаному форматі здійснюється в 1-му закладі: Комунальний
заклад «Близнюківський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району.
Охоплено
гарячим харчуванням 175 учнів.
У
закладах освіти м. Харкова безоплатним
харчуванням забезпечуються 4247 учнів 1-4 класів, які навчаються за змішаною
формою на 6 станціях КП «Харківський метрополітен», у ПРУ на базі
комунального закладу «Харківський ліцей №173 Харківської міської ради»,
комунального закладу «Харківська гімназія № 88 Харківської міської ради»,
комунального закладу «Харківський ліцей №153 Харківської міської ради».
|
|
|
2.1.6
Забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування
технічними засобами для навчання за поданням начальників районних військових
адміністрацій
|
2022-2026
роки
|
Служба у
справах дітей обласної державної (військової) адміністрації, начальники
районних військових адміністрацій
|
Забезпечено 400 дітей-сиріт,
дітей, позбавлених батьківського піклування засобами для навчання на суму
2964,0 тис. грн
|
Забезпечено
400 дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування засобами для
навчання на суму 2964,0 тис. грн.
|
2.2
Забезпечення розвитку системи надання послуг сучасного освітнього середовища,
шляхом запровадження інклюзивної освіти
|
2.2.3
Створення ресурсних кімнат та медіатек у закладах загальної середньої освіти,
в яких утворено інклюзивні та спеціальні класи
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації, (збір та узагальнення
інформації)
|
Для
забезпечення якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами у закладах
загальної середньої освіти налічується 35 ресурсних кімнат, у закладах
дошкільної освіти - 56 ресурсна кімната.
|
Створено 35
ресурсних кімнат у закладах загальної середньої освіти і 56 – у закладах
дошкільної освіти
|
|
2.2.7
Підвищення кваліфікації всіх категорій педагогічних працівників, які працюють
з дітьми з особливими освітніми потребами різних нозологій та психологів
|
2018-2026
роки
|
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації,
Комунальний
вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти»
|
Педагогічні
працівники закладів освіти Харківської області проходять навчання на курсах
підвищення кваліфікації, у тому числі, працівники, які працюють з неповним
тижневим навантаженням. Курси підвищення кваліфікації педагогічних
працівників організовуються відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів
України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації
педагогічних і науково-педагогічних працівників».
За
ініціативи Харківської військової адміністрації за сприяння Дитячого фонду
ООН (ЮНІСЕФ) спільно з Харківським національним педагогічним університетом
імені Г.С. Сковороди організовано та проведено підвищення кваліфікації
вчителів, за якими проведено курси для 314 педагогічних працівників ЗДО та
ЗЗСО за спеціалізаціями: олігофренопедагогіка – 41 особа;
логопедія
– 67 осіб; спеціальна психологія – 76 осіб; реабілітологія – 54 особи;
інклюзивна освіта – 76 осіб.
У КЗ
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія» у 2024/2025 н.р. закінчили
навчання та отримали дипломи 31 магістр спеціальної освіти.
|
|
|
2.2.8
Забезпечити підготовку: асистентів учителя; асистентів вихователя; учителів,
які працюють в системі інклюзивного навчання
|
2018-2026
роки
|
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації,
Комунальний
вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти»
|
З
метою підготовки педагогічних працівників до роботи щодо впровадження
Концепції «Нова українська школа» протягом 2024 року було організовано
підвищення кваліфікації асистентів учителів у класах з інклюзивним навчанням.
Разом з тим курси підвищення кваліфікації та навчання на першому
(бакалаврському) та другому (магістерському) рівні вищої освіти за
освітньо-професійною програмою «Корекційний психопедагог» забезпечують КЗ
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія» ХОР та Харківський національний
педагогічний університет імені Г.С.Сковороди.
|
|
|
2.2.9 Увести
до навчальних програм курсів підвищення кваліфікації всіх категорій
педагогічних працівників закладів загальної середньої та дошкільної освіти
тему «Особливості роботи з дітьми в умовах інклюзивного навчання»
|
2018-2026
роки
|
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації,
Комунальний
вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти»
|
Введено
до навчальних програм підвищення кваліфікації Комунального вищого навчального
закладу «Харківська академія неперервної освіти» для всіх категорій педагогічних
працівників закладів загальної середньої та дошкільної освіти тему
«Організація інклюзивної освіти в умовах нової української школи (НУШ)».
|
|
|
2.2.11
Забезпечення безперешкодного доступу до закладів загальної середньої,
дошкільної та позашкільної освіти для осіб з обмеженими можливостями
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації (збір та узагальнення
інформації)
|
За
результатами оперативного моніторингу можна зазначити, що частковим вимогам
безбар’єрності на вході до будівель відповідають 485 закладів загальної
середньої освіти (далі – ЗЗСО) із числа уцілілих та пошкоджених. З них: 149
ЗЗСО – обладнані зовнішніми пандусами, 336 ЗЗСО – мають вільний доступ до
будівлі, тобто не потребують додаткових пристосувань на вході для підйому
осіб з інвалідністю. Поряд з цим, у 103 ЗЗСО встановлено інформаційні знаки
для осіб з інвалідністю про наявність та розташування альтернативних входів
(виходів), у 463 ЗЗСО – кнопки виклику чергового. Тактильними дошками
обладнано 224 ЗЗСО, поручнями уздовж обох боків сходів на вході до будівель
– 137 ЗЗСО.
Безбар’єрне
середовище для дітей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення
також створено у приміщеннях закладах загальної середньої освіти області, а
саме: підіймальними платформами, установленими у приміщеннях, облаштовано 7
ЗЗСО, ліфтами – 5 ЗЗСО, універсальними кабінками в туалетах для користування
дітьми з інвалідністю – 51 ЗЗСО, звуковими сигналізаторами – 2 ЗЗСО,
сигнальними лампочками (маячками) – 2 ЗЗСО. У 89 школах сходи по краю першої
та останньої сходинки облаштовано контрастними обмежувальними смугами.
Контрастні рельєфні лінії в пішохідних зонах або рельєфне покриття в зонах
підвищеної небезпеки нанесено у 8 школах.
У 2024 році за кошти місцевого бюджету збудовано
зовнішній пандус у Комунальному закладі «Златопільський ліцей № 6
Златопільської міської ради Харківської області» та облаштовано сантехнічний
вузол універсальною кабіною для осіб з інвалідністю у Комунальному закладі
«Златопільський ліцей № 7
Златопільської міської ради Харківської
області».
Щодо забезпечення доступності
будівель,
приміщень закладів дошкільної освіти (далі – ЗДО) для дітей з інвалідністю та
дітей, які належать до маломобільних груп населення (далі – МГН), за
результатами проведеного аналізу у лютому 2025 року повідомляємо наступне.
Зовнішніми
пандусами, що відповідають державним будівельним нормам, обладнано 82 ЗДО із
числа уцілілих та пошкоджених будівель, вільний доступ до будівлі мають 111
ЗДО, підіймальна платформа на вході до будівлі встановлена в одному ЗДО,
контрастне маркування кольором першої/останньої сходинки на вході до будівлі
нанесено у 69 ЗДО. У 11 ЗДО на вході до будівлі (паралельно сходам) перед та після сходового маршу розташована
попереджувальна тактильна смуга.
Поряд
з цим, у 97 ЗДО на вході до будівлі встановлено інформаційні знаки для осіб з
інвалідністю про наявність та розташування альтернативних входів (виходів), у
411 ЗДО – кнопки виклику чергового. Тактильними дошками обладнано 174 ЗДО,
поручнями уздовж обох боків сходів на вході до будівель – 112 ЗДО.
Крім того, для дітей з інвалідністю та дітей категорії
МГН у приміщенні одного закладу дошкільної освіти встановлено ліфт,
приміщення санвузлів 19 ЗДО оснащено універсальними кабінками для
користування такими дітьми. У приміщеннях 45 ЗДО для дітей з порушенням
опорно-рухового апарату сходинки сходового маршу обладнано двобічними
поручнями. У 7 закладах дошкільної освіти для дітей з порушенням
зору, у тому числі із зниженим зором, нанесено контрастні рельєфні лінії в
пішохідних зонах/рельєфне покриття в зонах підвищеної небезпеки, а у 40 ЗДО -
сходи по краю першої та останньої сходинки облаштовано контрастними
обмежувальнами смугами.
|
|
|
2.2.12
Забезпечення рівного доступу до якісної освіти, створення належних умов для
безпечного, регулярного і безоплатного перевезення учнів та педагогічних
працівників закладів загальної середньої освіти.
|
2018-2026
роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Департамент
науки і освіти обласної державної адміністрації (збір та узагальнення
інформації)
|
Станом на
19.03.2025 для закладів загальної середньої освіти територіальних громад
області необхідно придбати 148 шкільних автобусів. У 2024 році дві
територіальні громади області отримали 24 нових шкільних автобуси.
|
|
Розвиток
медичних послуг
|
2.4 Надання первинної медичної
допомоги
|
2.4.1
Створення ефективної системи надання первинної медичної допомоги відповідно
до встановлених нормативів
|
2018-2026 роки
|
Департамент охорони
здоров'я
обласної
державної адміністрації,
районні
державні адміністрації, органи місцевого самоврядування
|
|
|
2.4.2
Забезпечення патронажного сестринського спостереження за новонародженими і
дітьми раннього віку із сімей зі складними життєвими обставинами спільно з
соціальними працівниками
|
2018-2026 роки
|
Департамент охорони
здоров'я обласної
державної адміністрації,
районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування
|
Організовано
патронажне сестринське спостереження за новонародженими і дітьми раннього
віку (у тому числі за дітьми із сімей, які опинились у складних життєвих
обставинах), яке проводиться спільно з соціальними працівниками.
|
|
2.5 Забезпечення профілактичної
діяльності з метою попередження ризиків
народження дітей з порушеннями
здоров’я
|
2.5.4
Забезпечення функціонування ефективної системи вторинної медичної допомоги.
Розвиток установ, що надають високоспеціалізовану медичну допомогу для
дитячого населення
|
2019-2025 роки
|
Департамент охорони
здоров'я обласної
державної адміністрації
|
Заклади
охорони здоров’я системи вторинної медичної допомоги переведені в комунальні
некомерційні підприємства, які надають медичну допомогу дитячому населенню. У
закладах охорони здоровʼя третинного рівня надається
високоспеціалізована та висококваліфікована медична допомога.
|
|
2.5.6 Формування міждисциплінарних
команд раннього втручання
|
2020-2026 роки
|
Департамент охорони
здоров'я обласної
державної адміністрації,
Департамент
соціального захисту населення обласної державної адміністрації,
районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування (за згодою)
|
У 2024
році створено 10 команд. Всього функціонують 15 команд раннього втручання, з
них у Балаклійській, Богодухівській, Валківській, Ізюмській, Златопільській,
Зміївській, Кегичівській, Лозівській, Люботинській, Пісочинській,
Слобожанській, Харківській - 2 команди, Чугуівській, Шевченківській громадах.
|
У 2024
охоплено послугою раннього втручання
247 сімей, в
яких виховується 252 дитини
|
2.5.7
Формування
мультидисциплінарних команд для надання медико-соціальної реабілітації та
паліативної допомоги дітям
|
2019-2026 роки
|
Департамент охорони
здоров'я обласної державної адміністрації, Департамент соціального захисту
населення обласної державної адміністрації, Департамент освіти
і науки обласної державної
|
В рамках
впровадження пілотного проєкту надання паліативної підтримки сім’ям, у яких
виховуються важкохворі діти, у Дергачівському районі функціонує робоча група,
до складу якої входять працівники районного центру соціальних служб для
сім’ї, дітей та молоді (далі – ЦСССДМ), служб у справах дітей (далі – ССД),
закладів охорони здоров’я, управління освіти, культури та туризму, управління
соціального захисту населення
Харківський
ОЦСС та місцеві надавачі соціальних послуг є партнерами БФ «Інститут раннього
втручання» для дітей з порушеннями розвитку та дітей-інвалідів в реалізації
проєкту «Розбудова послуги раннього втручання в Харківській області».
|
|
Розвиток
соціальних послуг
|
2.6 Забезпечити функціонування системи
соціальних послуг для сімей з дітьми
|
2.6.2 Організувати та провести
навчання для фахівців із соціальної роботи
|
Систематично
|
Обласний центр соціальних служб для
сім’ї, дітей та молоді,
Районні
державні адміністрації,
органи місцевого самоврядування
|
Харківським
ОЦСС постійно проводяться семінари, тренінги, фокус групи для фахівців із
соціальної роботи щодо забезпечення надання соціальних послуг різним
категоріям сімей, дітей та молоді
|
За 2024 рік
проведено 1 навчання для фахівців соціальної роботи для 48 осіб
|
2.6.4 Забезпечити створення сімей
патронатних вихователів у кожній громаді
|
До 01 серпня 2021 року
|
Районні державні адміністрації,
органи місцевого самоврядування
Департамент соціального захисту
населення обласної державної адміністрації,
Служба у справах дітей обласної
державної адміністрації,
Обласний центр соціальних служб для
сім’ї, дітей та молоді
(методична допомога, узагальнення, координація)
|
В Харківській
області запроваджено послугу патронату над дитиною у 25 громадах. Станом на
31.12.2024 49 сім’ях патронатних вихователів послугу патронату над дитиною
отримувало 124 дитини. Кількість
СПВ має позитивну динаміку до збільшення. У порівнянні з 2023 роком показник
СПВ збільшився.
Протягом 2024
року проведено підбір та навчання 24 кандидатів у патронатні вихователі та їх
помічників.
У 2024 році
утворено 11 СПВ (Зміївська – 1, Олексіївська – 1, Оскільська – 2, Малинівська
– 1, Старовірівська – 1, Височанська – 1, Пісочинська ОТГ-1, Берестинська
ОТГ-3), в яких послугу отримують 15 дітей У січні 2025 року заплановано
утворення ще однієї родини у Сахновщинській громаді.
Разом з тим 3
СПВ припинили функціонування, у зв’язку зі зміною місця проживання
(Малинівська, Солоницівська, Харківська ТГ), і якщо у Малинівській
залишається 5 сімей, в Солоницівській -1 родина, то у Харківській громаді
відсутні сім’ї патронатних вихователів.
З січня по
грудень 2024 року до СФВ влаштовано 187 дітей. У порівнянні з аналогічним
періодом 2023 року чисельність влаштованих дітей збільшилась на 22% (у 2023
році – 153 дитини). Всього послугу патронату у 2024 році отримала 281 дитина.
У порівнянні з аналогічним періодом 2023 року чисельність дітей, які отримали
послугу патронату збільшилась на 32% (у 2023 році – 213 дітей).
У 2024 році з
сімей патронатних вихователів патронатних вихователів вибуло 133 дитини, що
на 64% більше ніж у 2023 році (81 дитина). Найбільша кількість дітей вибула у
зв’язку із реінтеграцією до біологічних родин 75 дітей або 56,3%, 56 дітей
або 42,1% влаштовано до СФВ (2 – усиновлено, 19 влаштовано під опіку,
піклування, 35 – в ПС, ДБСТ), 2 дитини (17 років) після визначення статусу
обрали повне державне утримання у професійно-технічному закладі, або 1,5%.
З
метою обговорення актуальних питань розвитку та функціонування сімей
патронатних вихователів, надання їм комплексної консультативної допомоги в
області було запроваджено нову форму роботи з патронатними вихователями –
«Клуб патронатних вихователів та їх помічників Харківської області».
|
У 2024 році
створено 11 сімей патронатного вихователя
Проведено 11
заходів з питань запровадження послуги патронату над дитиною, та 1 засідання
«Клубу патронатних вихователів» для патронатних вихователів.
|
2.7
Забезпечення
надання
соціальних послуг для жінок, дітей та сімей з дітьми
|
2.7.4
Забезпечення якісного та ефективного надання кризового і екстреного втручання
|
2018-2026 роки
|
Районні
державні адміністрації, органи місцевого самоврядування,
Обласний центр
соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
|
З метою
надання екстреної допомоги у випадках домашнього насильства, жорстокого
поводження з дітьми місцевими надавачами соціальних послуг надаються
соціальні послуги кризового та екстреного втручання відповідно до Державного
стандарту соціальної послуги кризового та екстреного втручання,
затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від
01.07.2016 № 716, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від
20.07.2016 за № 990/29120.
|
|
ІІІ. Розвиток
сімейних та інших форм альтернативного догляду для дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування
|
Специфічні
цілі:
створення
системи якісних і ефективних форм альтернативного догляду;
створення умов
для забезпечення прав дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського
піклування, на проживання і виховання в сім'ї або в умовах максимально
наближених до сімейного середовища.
|
3.2. Забезпечення влаштування
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у сімейні форми
виховання
|
3.2.2 Забезпечення систематичного
підбору та навчання кандидатів в усиновлювачі, прийомні батьки,
батьки-вихователі, патронатні вихователі
|
Протягом
2018-2020 роки
|
Служба у справах дітей обласної
державної адміністрації ,
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей
та молоді
|
Харківський
ОЦСС за поданнями місцевих ЦСС, служб у справах дітей, ТГ, проводить навчання
кандидатів в усиновлювачі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки та
батьки-вихователі.
Згідно з
графіком проведення курсів підвищення кваліфікації у зазначених курсах беруть
участь спеціалісти служби у справах дітей обласної державної адміністрації.
|
Протягом 2024 року
на базі Харківського ОЦСС проведено:
11 курсів
підготовки громадян України, які бажають усиновити дитину, пройшли 198 осіб,
включаючи 91 подружню пару та 9 курсів підготовки кандидатів в опікуни,
піклувальники, прийомні батьки та батьки-вихователі, патронатні вихователі
пройшли: 232 кандидати у прийомні батьки, батьки вихователі,
опікуни/піклувальники, з них 108 кандидатів у прийомні батьки та
батьки-вихователі (з них 45 подружні пари);
|
3.3 Соціальний
супровід
|
3.3.1
Забезпечення якісним, систематичним соціальним супроводом/супроводженням
сім’ї опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів
|
2018-2026 роки
|
Обласний центр
соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, служби у справах дітей районних
державних адміністрації, районні центри соціальних служб для сім'ї, дітей та
молоді
|
Місцеві надавачі
соціальних послуг та фахівці із соціальної роботи в територіальних громадах здійснюють
соціальний супровід сімей, в яких виховуються діти-сироти, діти, позбавлені
батьківського піклування
|
У 2024 році
соціальним супроводженням охоплені всі 233 прийомних сім’ї та 133 дитячих
будинків сімейного типу, соціальним супроводом, крім того сім’ї опікунів,
піклувальників протягом року після встановлення опіки, піклування над дітьми.
|
3.4
Запровадження патронату над дитиною у регіоні
|
3.4.1
Проведення підбору кандидатів у патронатні вихователі
|
2018-2026 роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування, обласний центр соціальних служб для сім’ї дітей та
молоді
|
Службами у
справах дітей, центрами соціальних служб, центрами надання соціальних послуг,
фахівцями соціальної роботи, у співпраці з центрами зайнятості ведеться
робота щодо добору кандидатів у патронатні вихователі.
|
Здійснено
добір 12 кандидатів у патронатні вихователі та їх помічники
|
|
3.4.2
Забезпечення навчання кандидатів у патронатні вихователі
|
2018-2026 роки
|
Обласний центр
соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Харківським
ОЦСС проводиться навчання кандидатів у патронатні вихователі відповідно до
поданих заявок.
У 2024 році
ними проведено чотири групи навчання кандидатів у сімейні форми виховання, в
яких навчались 8 кандидатів у патронатні вихователі та їх помічники. (січень
- 2 патронатні сім'ї, травень - 2 сім'ї, червень - 3 сім'ї, вересень - 1
сім'я).
|
У 2024 році
проведено навчання 8 кандидатів у патронатні вихователі.
|
|
3.4.4
Проведення роботи з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах,
діти яких влаштовані до патронатних сімей, з метою надання комплексної
підтримки сім’ї і допомоги в подоланні складних життєвих обставин та
повернення дитини у біологічну сім’ю
|
Протягом
перебування дитини у сім’ї патронатного вихователя, але не більше 6 місяців
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування
|
Місцевими ЦСС,
ЦНСП, ФСР здійснюється соціальний супровід сімей, які перебувають у складних
життєвих обставинах, діти яких влаштовані до патронатних сімей, з метою
надання комплексної підтримки сім’ї і допомоги в подоланні складних життєвих
обставинах, та повернення дитини в біологічну сім’ю.
|
У 2024 році 75
дітей із сімей патронатних вихователів повернуто до біологічних сімей
|
3.5 Розвиток
мережі дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей
|
3.5.1
Створення дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей у громаді
|
постійно
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування
|
Станом
на 31.12.2024 загальна кількість дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського
піклування у Харківській області становить 4100 дитини.
Із
загальної кількості дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування 2904
дітей влаштовано під опіку, піклування у сім’ї родичів або знайомих, 1097 дітей-сиріт,
дітей, позбавлених батьківського піклування виховуються у прийомних сім’ях
(далі – ПС), дитячих будинках сімейного типу (далі – ДБСТ).
Пріоритетним
напрямком державної політики з питань захисту прав дітей є забезпечення права
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на сімейне
виховання. Показник влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених
батьківського піклування до сімейних форм виховання (опіка, піклування,
прийомна сім’я, дитячий будинок сімейного типу) становить 97,6 %. У
порівнянні з 2023 роком (97,1%) відсоток влаштування дітей-сиріт, дітей,
позбавлених батьківського піклування збільшився на 0,5%
В регіоні
розвинута стала мережа прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу. В
Харківській області укладено договори із 133 дитячими будинками сімейного
типу та 233 прийомними сім’ями, в яких виховується 1254 дитини та особи з
числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (до
досягнення ними 23 років). Майже кожна третя дитина, яка має статус
дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, виховується
саме в дитячих будинках сімейного типу або прийомних сім’ях.
У 2024 році
утворено 15 ДБСТ (8 новостворених та 7 переведено з ПС) та 38 прийомні сім’ї,
до яких влаштовано 190 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського
піклування. Найбільша
кількість ДБСТ утворена у Богодухівському (4), Берестинському (2),
Харківському(2), Чугуївському (2) районах.
У 2024 році
припинено функціонування 10 ДБСТ (1 у зв’язку із переїздом в іншу область, 5
– розірвання договорів органами опіки та піклування з сім’ями, які
перебувають у рф і призначення опіки, піклування над дітьми, 4 – за станом
здоров’я та досягненням пенсійного віку) та 6 ДБСТ у зв’язку із віком та не
бажанням поповнюватись переведено у статус ПС) і 33 ПС (18 ПС з пенсійним
віком та станом здоров’я, 10 ПС у зв’язку з досягненням повноліття дітей; 3
ПС розірвані договори органами опіки та піклування, 2 ПС у зв’язку з виїздом
за кордон).
Протягом 2024
року прийнято рішення щодо вибуття 273 осіб та дітей, з них 174 з ДБСТ та 99
з ПС.
Основні
причини вибуття дітей та осіб з ПС, ДБСТ у 2024 році, як і у минулі роки, це
досягнення повноліття 129 осіб або 47,2%, закінчення навчальних закладів 42
особи або 15,3%. під опіку, піклування родичів, знайомих – 63 або 23%, У
зв’язку з відсутністю закладів та влаштуванням дітей раннього віку до СФВ
виріс показник усиновлення з ПС, ДБСТ, тому 25 дітей або 9% були
усиновленими, інше 5,5% (повернення батькам (3), повне державне (3),
одруження (2), тощо).
|
Протягом 2024
року утворено:
15 ДБСТ та 38
ПС. Загалом в ПС, ДБСТ влаштовано 190 дітей
|
3.5.2 Вивчення
можливості створення дитячих будинків сімейного типу на базі прийомних сімей
у громаді
|
постійно
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування
|
Службами у
справах дітей постійно проводиться аналіз можливості створення дитячих
будинків сімейного типу на базі існуючих прийомних сімей, які мають
відповідне бажання, виховний потенціал та житлово-побутові умови.
|
Протягом 2024
року утворено 7 ДБСТ на базі існуючих ПС.
|
3.5.3 Влаштування
дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування із закладів
інституційного догляду та виховання дітей до сімейних форм виховання
|
2018-2025 роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Служба у
справах дітей обласної державної адміністрації
|
Питання
влаштування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування із
закладів інституційного догляду та виховання дітей до сімейних форм виховання
перебуває на постійному контролі.
|
Із закладів
протягом року до сімейних форм виховання влаштовано 66 дітей
|
3.5.4
Проведення відповідної роботи з недопущення потрапляння дітей-сиріт, дітей,
позбавлених батьківського, які виховуються у сімейних формах виховання на
повне державне забезпечення
|
Постійно
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування,
Служба у
справах дітей обласної державної адміністрації,
Обласний центр
соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Місцевими ЦСС
постійно проводиться робота з метою раннього виявлення сімей, у яких є ризик
виникнення соціального сирітства, потрапляння у складні життєві обставини,
недопущення потрапляння статусних дітей із сімейних форм виховання на повне
державне забезпечення.
Протягом року
проведено відповідні заходи з
недопущення потрапляння дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського, які
виховуються у сімейних формах виховання на повне державне забезпечення,
робота з сім’ями та дітьми.
|
|
‘
|
3.7.1
Забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування
та осіб з їх числа, які перебувають на обліку поліпшення житлових умов
|
2018-2026 роки
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування
|
Протягом 2024
року в області забезпечено житлом 62 дитини-сироти, дітей, позбавлених
батьківського піклування та осіб з їх числа, з них:
30 за кошти
обласного бюджету;
7 з місцевих
бюджетів ТГ
25 за кошти
державної субвенції (соціальне житло придбане у 2017-2018 роках).
|
забезпечено
житлом 62 дитини-сироти, дітей, позбавлених батьківського піклування та осіб
з їх числа, з них.
|
3.7.2 Розвиток
житлового фонду соціального призначення для дітей-сиріт, дітей, позбавлених
батьківського піклування та осіб з їх числа
|
постійно
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування
|
Протягом 2024
року 30 осіб з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування
отримали соціальне житло у обласному соціальному гуртожитку.
25 соціальне
житло за кошти субвенції державного бюджету
|
55 осіб
|
3.7.3
Забезпечення вжиття заходів із збереження закріпленого житла за
дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування
|
постійно
|
Районні
державні адміністрації,
органи
місцевого самоврядування
|
Дане питання
перебуває на контролі місцевих державних адміністрацій, ТГ, міських рад.
|
З 4100
дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування за 2596 дітьми
збережено право користування житловим приміщенням на час їх відсутності.
|
IV.
Трансформація
установ інституційного догляду та виховання дітей
|
Специфічні
цілі:
припинення до
2026 року цілодобового перебування дітей в закладах інституційного догляду та
виховання дітей
|
5.1.Забезпечення підготовки Плану трансформації
закладу інституційного догляду
|
5.1.1. Перевірити наявність послуг у
відповідних громадах відповідно до потреб дітей і їх сімей
|
Відповідно до черговості трансформації
закладів інституційного догляду і виховання дітей
|
Служба у справах дітей обласної
державної адміністрації,
Обласний центр соціальних служб для
сім’ї, дітей та молоді
Недержавні організації (за згодою)
|
У
територіальних громадах функціонує мережа суб’єктів, якими надаються
соціальні послуги з урахуванням особливостей і потреб різних категорій
клієнтів, відповідно до Державних стандартів соціальних послуг та з
урахуванням визначених індивідуальних потреб (центри надання соціальних
послуг), територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних
послуг), інші надавачі в структурі виконавчих комітетів територіальних громад
(в тому числі фахівці із соціальної роботи), центри соціальних служб, центри
соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, де введені 165 посад фахівців
соціальної роботи.
Протягом 2024
року Харківським обласним центром соціальних служб проведено навчання для 38
фахівців соціальної роботи, які здійснюють супроводження прийомних сімей,
дитячих будинків сімейного типу. До навчання залучаються спеціалісти служби у
справах дітей Харківської обласної військової адміністрації.
|
|
VIII.
Моніторинг
та оцінка виконання Регіональної програми
|
Специфічні
цілі:
забезпечення
реалізації Регіонального плану у встановлені терміни та у відповідності з
встановленими показниками;
забезпечення
прозорості процесу реалізації Регіональної програми;
інформування
жителів регіону про результати виконання Регіональної програми;
забезпечення
моніторингу та оцінки стану дітей для гарантування їхнього добробуту в
процесі впровадження Регіональної програми.
|
8.1
Забезпечення реалізації Регіонального плану у встановлені терміни
|
8.1.2
Планування і проведення моніторингу та оцінки виконання Регіональної плану
структурними підрозділами обласної державної адміністрації
|
2018-2026 роки
|
Служба у
справах дітей обласної державної адміністрації, Департамент науки і освіти
обласної державної адміністрації, Департамент соціального захисту населення
обласної державної адміністрації, Департамент охорони
здоров'я обласної державної адміністрації, Обласний центр соціальних служб
для сім’ї, дітей та молоді
|
Інформація
виконання заходів Регіональної програми щокварталу розглядається на
профільних комісіях Харківської обласної ради та нарадах керівництва обласної
державної (військової) адміністрації.
За
результатами розгляду питання виконання Регіональної програми у 2023 році
прийнято рішення обласної ради від 27.06.2024 № 915-VІII
« Про хід
виконання у 2023 році регіональної Програми реформування системи
інституційного догляду і виховання дітей у Харківській області на 2018 – 2026
роки, затвердженої рішенням обласної ради від 30 серпня 2018 року № 774-VII
(зі змінами)».
|
Виконано
|
8.2
забезпечення прозорості процесу реалізації Регіонального плану
|
8.2.1
Проведення аналізу цільового / адресного використання фінансових ресурсів в
рамках виконання заходів Регіональної плану
|
щороку
(до 01.02.
наступного за звітним роком)
|
Департамент
фінансів облдержадміністрації
|
Інформація
виконання заходів Регіональної програми щокварталу розглядається на комісіях
Харківської обласної ради, щороку на сесії Харківської обласної ради., стан
виконання контролюється обласною державною (військовою) адміністрацією за
встановленою формою.
|
Виконано
|
|
8.2.4
Висвітлення результатів моніторингу на офіційному сайті обласної державної
адміністрації, на сайтах її структурних підрозділів, в інших засобах масової
інформації
|
2018-2026 роки
|
Обласна
державна адміністрація
|
Висвітлення на
офіційному веб сайті обласної державної (військової) адміністрації
Систематичні виступи
у ЗМІ
Розміщенні
інформації на стендах служби у справах дітей обласної державної (військової)
адміністрації
Участь
у прес-конференціях
|
Виконано
|
|
8.2.5
Організація і проведення обласної конференції щодо реалізації Регіональної
програми
|
2024 рік
2026 рік
|
Служба
у справах дітей обласної державної адміністрації, Департамент науки і освіти
обласної державної адміністрації, Департамент соціального захисту населення
обласної державної адміністрації, Департамент охорони
здоров'я обласної державної адміністрації, обласний центр соціальних служб
для сім’ї, дітей та молоді
|
27.01.2024 відбулася
стратегічна сесія щодо обговорення питань підготовки регіональних планів
реалізації Стратегії забезпечення права кожної дитни в Україні на зростання в
сімейному оточенні
31.01.2024
прийнято участь у засіданні Ради регіонів Координаційного центру з розвитку
сімейного
виховання та догляду дітей з питання
«Досвід Харківської області щодо впровадження практик, які направлені на
забезпечення системного переходу від інституційного догляду до виховання
дитини в сімейному оточенні або в умовах, наближених до сімейних, за
підтримки Дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ в Україні»
|
|
Виконуюча
обов’язки начальника
служби
у справах дітей Харківської
обласної
військової адміністрації Тетяна
ПОНОМАРЕНКО
|