ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням обласної ради

від 27 січня 2005  року (р23-6-4)

(ХХІІІ сесія IV скликання)

 

 

 

П  Р  О  Г  Р  А  М  А

РОЗВИТКУ ПРИКОРДОННОГО СПІВРОБІТНИЦТВА

У ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ ДО 2011 РОКУ

 

Актуальність

За останні роки значно зросла роль прикордонних регіонів у міжнародних відносинах. Європейська рамкова конвенція про транскордонне співробітництво між територіальними громадами або органами влади (Мадрид, 1980) стимулювала розвиток транскордонних відносин на рівні місцевих органів управління в Європі. Вона створила правову основу використання транскордонного співробітництва в інтересах суміжних територій сусідніх країн. Підтримка транскордонного співробітництва є інструментом соціально-економічного розвитку регіонів і пом'якшення територіальних диспропорцій, а також сприяє вирішенню актуальних екологічних, науково-технічних і транспортно-комунікаційних проблем, обумовлених наявністю державного кордону. Специфіка прикордонного співробітництва в системі транскордонного співробітництва полягає у тому, що прикордонні території, у більшості випадків, віддалені від національного ринку, але наближені до ринків сусідніх країн.

Харківська область являє собою приклад однополюсної моделі просторового розвитку. В обласному центрі зосереджено основний промисловий, технологічний і науковий потенціал регіону.

Висока ділова активність у прикордонних районах буде сприяти політиці децентралізації та підвищенню конкурентоспроможності Харківщини. Піднесення промислового потенціалу в прикордонній зоні та удосконалення транспортної інфраструктури поліпшить зайнятість населення, що проживає на прикордонних територіях.

Визначення

Прикордонним співробітництвом вважаються погоджені дії між територіальними громадами, їхніми представницькими органами, місцевими органами виконавчої влади, іншими учасниками прикордонного співробітництва, спрямовані на створення умов для стійкого економічного та соціального розвитку прикордонних територій і зміцнення взаємовигідних зв'язків між ними.

Учасники прикордонного співробітництва - юридичні та фізичні особи, громадські організації, які беруть участь у прикордонному співробітництві.

 

Правова основа

Прикордонне співробітництво в Харківській області здійснюється відповідно до Конституції України, Закону України «Про транскордонне співробітництво» від 24 червня 2004 року № 1861-IV, міжнародних договорів України, Програми міжрегіонального та прикордонного співробітництва між Україною та Російською Федерацією на 2001-2007 роки, постанови Кабінету Міністрів України "587-2002-п')">Деякі питання розвитку транскордонного співробітництва та єврорегіонів" від 29 квітня 2002 року № 587, Статуту Ради керівників прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та України, Стратегії соціально-економічного розвитку Харківської області на період до 2011 року, Угоди про створення єврорегіону «Слобожанщина» від 7 листопада 2003 року.

 

Мета

Основною метою програми прикордонного співробітництва є розвиток взаємовигідних економічних, науково-технічних і культурних зв'язків між Харківською областю та сусідніми областями Російської Федерації.

Терміни

Програма реалізується у два етапи:

·        перший етап  2005-2007 роки;

·        другий етап  2008-2011 роки.

 

Основні напрями

Програма націлена на реалізацію таких напрямів прикордонного співробітництва:

1.       Сприяння діяльності Ради керівників прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та України.

2.       Забезпечення функціонування на постійній основі виконавчого комітету Ради, що забезпечує ефективне виконання рішень зборів Ради.

3.       Своєчасна і якісна реалізація заходів, передбачених Програмою міжрегіонального та прикордонного співробітництва між Україною та Російською Федерацією на 2001-2007 роки.

4.       Підтримка та координація діяльності учасників прикордонного співробітництва в єврорегіоні «Слобожанщина».

5.       Сприяння у розробці і реалізації інвестиційних та інноваційних проектів, спрямованих на розвиток єврорегіону «Слобожанщина».

 

Довгостроковими завданнями Програми є:

- формування системи регіональної підтримки пріоритетних проектів, що сприяють підвищенню еколого-економічного потенціалу прикордонних територій;

- сприяння розробці та підтримка інноваційних проектів, спрямованих на розвиток учасників прикордонного співробітництва;

- збереження та ефективне використання трудового та інтелектуального потенціалу прикордонних районів;

- підвищення рівня ефективності та взаємовигідного використання існуючої та перспективної інфраструктури регіону;

- розширення та удосконалення спільного інформаційного простору;

- створення сприятливих умов для діяльності фізичних та юридичних осіб у сфері прикордонного співробітництва;

- збереження культурної та природної спадщини Слобожанщини;

- участь у міжнародних і загальнодержавних програмах та проектах прикордонного співробітництва.

 

Фінансове забезпечення виконання Програми

Фінансування проектів Програми планується здійснювати за рахунок:

- державних коштів у рамках Загальнодержавної програми підтримки транскордонного співробітництва України;

- коштів, що виділяються з обласного бюджету на підтримку заходів щодо прикордонного співробітництва, за окремими запитами;

- позабюджетних коштів і міжнародної фінансової підтримки.

 

Порядок виконання заходів Програми

Управління зовнішніх зносин та зовнішньоекономічної діяльності облдержадміністрації разом з Виконавчим комітетом Ради керівників прикордонних областей готує і погоджує щорічні плани заходів щодо виконання Програми та виносить їх на сесією Харківської обласної ради для затвердження.

 

Очікувані результати

В результаті виконання першого етапу Програми передбачається створення необхідних умов й інструментів для структурних зрушень, які сприятимуть включенню прикордонних районів в активну міжобласну кооперацію та зовнішньоекономічну діяльність, розвитку в прикордонній зоні експортно орієнтованих виробництв.

При виконанні другого етапу передбачається повністю здійснити перехід на збалансовану децентралізацію ділової активності усередині прикордонного економічного простору Харківського регіону, підготувати умови для впровадження поліцентричної моделі стійкого розвитку та вирівнювання соціально-економічних диспропорцій Харківського регіону. Планується розроблення методології для впровадження перспективних форм прикордонного співробітництва між Україною та Російською Федерацією.