ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради

до Міністерства освіти і науки України щодо необхідності

прискорення внесення змін до нормативно-правового акта

 

          Відповідно до підпункту 8 пункту 3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту» (далі за текстом – Закон) до 01 липня 2025 року засновники санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) зобов’язані після погодження проєкту відповідного рішення засновника центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки змінити тип таких закладів освіти на один з типів закладів загальної середньої освіти, що передбачено Законом, або припинити такі заклади освіти шляхом їхньої реорганізації чи ліквідації. Майно реорганізованих чи ліквідованих санаторних шкіл (шкіл-інтернатів) використовується виключно для забезпечення здобуття дітьми та/або молоддю освіти, надання їм послуг у сфері соціального захисту, культури, спорту та/або охорони здоров’я, у тому числі на засадах державно-приватного партнерства з дотриманням положень статті 61 Закону та статей 80 і 81 Закону України «Про освіту».

Водночас відповідно до Закону України № 4250-IX від 25.02.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання закладами освіти реабілітаційних послуг (реабілітаційної допомоги)» абзац другий частини другої статті 35 Закону викладено у такій редакції: «- спеціальна школа – заклад загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними, психічними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки;».

Тобто в категорію осіб з особливими освітніми потребами внесено осіб, які мають психічні порушення та розлади поведінки.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 221 затверджено Положення про спеціальну школу (далі за текстом – Положення).

У пункті 5 Положення визначено, що за рішенням засновника (уповноваженого ним органу) спеціальні школи залежно від особливостей контингенту осіб та напряму (профілю) їхньої діяльності можуть створюватися для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними та/або сенсорними порушеннями (далі - учні (вихованці)), які мають:

1) порушення слуху;

2) порушення зору;

3) порушення інтелектуального розвитку; 

4) порушення опорно-рухового апарату;

5) тяжкі порушення мовлення.

З метою виконання вимог підпункту 8 пункту 3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону наразі Харківською обласною радою вирішується питання щодо реорганізації КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА САНАТОРНА ШКОЛА № 11» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ для дітей з психоневрологічними захворюваннями, що потребують тривалого лікування, який забезпечує здобуття початкової, базової середньої освіти та відновлення і зміцнення здоров’я учнів (вихованців).

Зарахування дітей до цієї санаторної школи здійснюється за такими показаннями: неврози; невротичні форми реактивних станів; астенічні, церебрастенічні, неврозоподібні стани як наслідок раннього органічного враження центральної нервової системи, травм черепа, нейроінфекції і соматичних захворювань; неврозоподібні форми психічних захворювань у стадії компенсації.

Враховуючи той факт, що на сьогодні в Харківській області залишається потреба у наданні освітніх послуг дітям з такими нозологіями, вважаємо доцільним реорганізувати КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ХАРКІВСЬКА САНАТОРНА ШКОЛА № 11» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ у спеціальну школу для дітей, які мають психічні порушення та розлади поведінки.

Та маємо зазначити, що на сьогодні до Положення не внесено відповідні зміни щодо нозологій, зазначених в абзаці другому частини другої статті 35 Закону, а саме: «…особи з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними, психічними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки», – що унеможливлює проведення реорганізації КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА САНАТОРНА ШКОЛА № 11» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ.

З урахуванням викладеного, просимо розглянути можливість прискореного внесення змін до пункту 5 Положення про спеціальну школу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 221, в частині внесення нозології для дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними, психічними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки для визначення школи спеціальною.

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від _________ 2025 року № ______- VIII

(XXXII сесія VIII скликання)