З А Т В Е Р Д Ж Е Н О

рішенням обласної ради

від 29 листопада 2005 року (р32-2-4)

( XXXІІ  сесія  IV скликання)

 

                                                                                 

 

 

 

                                               О б л а с н а    п р о г р а м а

               індивідуального житлового будівництва на селі "Власний дім"

                                                           на 2006-2011 роки

 

 

 

                                                                       З м і с т

 

 

1.     Передумови, що сприяли розробці обласної програми індивідуального житлового будівництва на селі  "Власний дім" на 2006 – 2011 роки                       

                                                                              

2.     Розвиток будівництва та стан забезпечення сільського населення області житлом       

                                                        

3.     Аналіз виконання обласної програми індивідуального житлового будівництва на селі "Власний дім" за період 1998-2004 років і завдання на 2005 рік                                                                                                   

4.     Основна мета програми та строки  її реалізації

                       

5.     Фінансове забезпечення програми "Власний дім"               

           

6.     Прогнозні  обсяги  індивідуального житлового будівництва по  програмі "Власний дім" до 2011 року   

                       

7.     Порядок надання присадибних земельних ділянок,  проектування і будівництва індивідуальних житлових  будинків та господарських будівель в області                                         

 

 

3 стор.

 

 

 

 

5 стор.

 

 

 

 

6 стор.

 

 

 

 

7 стор.

 

 

8 стор.

 

 

9 стор.

 

 

 

9 стор.

 

 

 

 

1. Передумови, що сприяли розробці обласної програми    

індивідуального житлового будівництва

на селі "Власний дім" на 2006-2011 роки

 

У сільському господарстві області в процесі впровадження аграрної реформи, починаючи з 2001 року, забезпечено зростання виробництва валової продукції (у порівняльних цінах 2000 року) до 3,7 млрд грн., за виключенням вкрай неврожайного 2003 року. На підсобні господарства населення припадає 56% від загального обсягу виробництва і лише 44 % - на сільськогосподарські підприємства, включаючи фермерські господарства.

Випереджаючими темпами нарощується виробництво продукції рослинництва. У 2004 році значно збільшено, порівняно з 2000-                  2003 роками, виробництво зерна, цукрових буряків, овочевих культур, дещо скоротилось виробництво соняшнику.

У тваринництві, починаючи з 2003 року, спостерігається стійка тенденція до скорочення поголів’я  сільськогосподарських тварин, крім птиці, як у сільськогосподарських підприємствах, так і у господарствах населення, що пов’язано  з рядом об’єктивних  факторів ( низький рівень закупівельних цін на продукцію тваринництва, обмежена державна підтримка галузі, широке використання продуктивної худоби в якості застави під кредити комерційних банків тощо).

         Заходи, що вживались для виправлення ситуації, дозволили дещо підвищити продуктивність сільськогосподарських тварин. Середній надій молока на одну корову у сільськогосподарських підприємствах за 2004 рік зріс на 11 %, порівняно з 2003, і на  42 % - порівняно                                з 2000 роками. За 8 місяців поточного року також забезпечено зростання продуктивності дійної череди на 20 % проти відповідного періоду минулого року. В області збільшується також продуктивність курей-несучок, великої рогатої худоби i свиней на вирощуванні i відгодівлі. Однак досягнутого приросту продуктивності не достатньо для компенсації недобору продукції тваринництва в результаті скорочення чисельності поголів'я худоби. За 2004 piк в області зменшилось виробництво молока на 10 %, а м'яса (реалізація) у живій вазі – на 8 %.

Скорочення обсягів виробництва продукції тваринництва негативно позначається на споживанні продуктів харчування в розрахунку на душу населення, яке є значно нижчим від раціональних норм.

Фінансово-економічний стан сільськогосподарських підприємств все ще залишається складним. Минулий piк з прибутками завершили 68 % господарств проти 58 % у 2003 році. Piвень рентабельності сільськогосподарського виробництва досяг у 2004 році 8,7 % проти 3,4% збитковості у 2003 році. При такому невисокому рівні рентабельності кредиторська заборгованість залишається значною – 566,3 млн грн., з неї прострочена – 157,8 млн грн. Перевищення кредиторської заборгованості над дебіторською, яка дорівнює 409,5 млн грн., становить 38 %.

 

Складний фінансовий стан сільськогосподарських підприємств не дозволяє їм спрямовувати значні кошти на оновлення i розвиток матеріально-технічної бази та вирішення питань соціального розвитку села. Вартість основних фондів, введених в дію у сільському господарстві в 2004 році, не перевищила 0,6 % від загального обсягу введених в дію основних фондів по області. Освоєні інвестиції в основний капітал (капітальні інвестиції) у сільському господарстві за 2004 рік становили  164,2 млн грн., або 3,2 % обсягу інвестицій по області. Порівняно з             2003 роком інвестиції в основний капітал зменшились на 3,3 %, у тому числі в рослинництві зросли на 1,4 %, а у тваринництві зменшились на               18,7 %. Щоб досягти рівня 1990 року по освоєнню інвестицій при темпах зростання, що склалися, потрібно десятиріччя.

Характерною особливістю розвитку сільського господарства в період реформування стало скорочення чисельності працівників, зайнятих в гaлyзi. У 2004 році середня облікова чисельність штатних працівників у сільськогосподарських    підприємствах,    які складали річну звітність, становила лише 57,3 тис. ocіб  проти 73,6 - у 2003, 89,2 - у 2002 i 119,2 тис. чоловік - у 2000 році. У значній мipi це пов'язано із змінами в питаннях використання землі, розширенням землеволодінь господарств населення за рахунок площ, що використовувались сільськогосподарськими підприємствами, укрупненням фермерських господарств. Лише четверту частину працівників, зайнятих у сільському господарстві, складають люди молодшого покоління (віком 15–35 років). Станом на 31 грудня 2004 року їx чисельність дорівнювала 13,5 тис. чоловік.

На початок 2005 року за населенням було закріплено  669,1 тис. га сільськогосподарських угідь,  або на 19,1 % більше, ніж на початок 2004 року.

Доходи від продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва є  вагомим джерелом формування сукупного доходу мешканців села. Разом з тим, все більшого значення в частині формування їх сукупного доходу набуває зapoбiтна плата. Номінальна середньомісячна заробітна плата, нарахована одному штатному працівнику сільгосппідприємств області за 2004 рік, становила 363 грн., або дві третини від середньообласного показника (568 грн.),  i була на 24 грн. менша за встановлений прожитковий мінімум для працездатної особи (387 грн.).

Щодо демографічної ситуації у сільській місцевості, то вона продовжує ускладнюватись. За статистичними даними,  на 1 серпня                2005 року в області налічувалось 591,3 тис. чоловік наявного сільського населення, що становить 20,9 % від всього населення області. Це на 31,3 тис. чоловік менше, ніж було у 2001 році. Із наявної кількості сільського населення чисельність економічно активного (віком 15-70 років) складає              330 тис. чоловік.

Для сільської місцевості є характерним: нижчий рівень народжуваності – 7,3 % проти 7,8 % у міських поселеннях, а також вищий коефіцієнт смертності – 22,4 % проти 15,8 %, відповідно.

 

Необхідно також врахувати i той факт, що в останні роки в області i державі в цілому загострюється ситуація на продовольчому ринку, особливо щодо забезпечення продуктами харчування тваринного походження. Для вирішення цієї проблеми необхідний  прискорений розвиток сільського господарства, особливо тваринництва, на основі кардинального оновлення матеріально-технічної бази i впровадження сучасних технологій, чого не можна досягти без стовідсоткової забезпеченості підприємств АПК кваліфікованими кадрами працівників працездатного віку.

Вирішення цих питань зумовлює нагальну необхідність значного

            розширення обсягів фінансування за програмою підтримки індивідуального

житлового будівництва на селі, що сприятиме:

-         - поліпшенню демографічної    ситуації у сільській місцевості;

-         зменшенню плинності кадрів працівників, зайнятих у сільському господарстві, особливо молоді;

-         забезпеченості сільськогосподарських підприємств високо-кваліфікованими кадрами працівників провідних професій, особливо механізаторами, а також фахівцями з вищою освітою різних спеціальностей;

-         створенню умов для стабілізації розвитку сільськогосподарських підприємств та села в цілому.

 

 

 

2. Розвиток будівництва та стан забезпечення сільського

населення області житлом

 

На початок 2005 року в області на квартирному обліку перебувало 76950 сімей та одинаків. За 2004 рік одержали житло лише 835 сімей, або 1 % від загальної кількості. Тобто обсяги житла для соціально незахищених громадян недостатні і не дозволяють вирішити проблему забезпечення їх житлом.

Середня забезпеченість населення області житлом на 01.01.2005 становила 21,5 кв. м загальної житлової площі на одну особу                                    (на 01.01.2001 -20,5 кв. м; на 01.01.2002 - 20,6 кв. м; на 01.01.2003 –  20,9 кв .м; на 01.01.2004 - 21,5 кв. м).

 

Довідково: у більшості розвинутих країн мінімальний рівень забезпеченості житлом складає 40-50 кв. метрів на одного мешканця, по Україні в середньому цей показник складає 19- 21 кв. м.

 

Введення загальної площі житла в області за 2001-2005  роки

тис.кв.м

Показник

2001

2002

2003

2004

Очікується у 2005 р.

Введено загальної площі житлових будинків за рахунок усіх джерел фінансування

324,1

332,4

348,3

368,6

370,0

% до попереднього року

130

103

105

106

100

в тому числі:

 

 

 

 

 

індивідуального

163,8

186,4

234,9

166,4

126,3

% до попереднього року

106

114

126

71

76

із них:

 

 

 

 

 

в сільській місцевості

53,2

52,7

72,4

92,7

100

% до попереднього року

106

99

137

128

108

 

У 2004  область по  введенню  житла в експлуатацію посіла 5 місце по Україні після Львівської, Одеської,  Київської областей та м. Києва.

 Стабільним джерелом введення житла на сьогоднішній день залишається індивідуальне будівництво.

Житлова проблема – одна з найважливіших соціально-економічних проблем. ЇЇ вирішення є найважливішою складовою проведення соціально - економічних реформ на селі, фактором підвищення рівня життя сільського населення.

            Сільський житловий фонд здебільшого старий, перебуває у незадовільному технічному стані і має низький рівень інженерного оснащення.

 

 

3. Аналіз  виконання обласної програми індивідуального житлового будівництва на селі „Власний дім” за період 1998-2004 років

і завдання на 2005 рік

 

За період  роботи Фонду на виконання програми „Власний дім” виділено 9 млн 49 тис. грн., в тому числі:

- з Державного бюджету                        -   3 млн 305 тис. грн.,

- з обласного бюджету                           -   5 млн 383 тис. грн.,

-  з районних бюджетів                          -              361 тис. грн.

 

На 2005 рік заплановано виділити  2 млн 272 тис. грн., в тому числі:

- з Державного бюджету                        -   1 млн 450 тис. грн.,

- з обласного бюджету                          -             500 тис. грн.,

-  з районних бюджетів                          -             327 тис. грн.

 

 

 

 

 

За цей період Фондом:

- укладено 663 кредитні  договори  на загальну суму                                     12 млн 472 тис. грн.,

- надано кредитів на будівництво,          купівлю і газифікацію житла                   в сумі 8 млн 79 тис. грн.

        

Це дозволило мешканцям села:

- ввести в експлуатацію 233 будинки  загальною площею 22518 кв. м,

- придбати 118 будинків,

- газифікувати 335 сільських садиб.

        

У зв’язку  з тим, що  обласна програма  «Власний дім» розроблена і затверджена на період до 2005 року,  враховуючи її подальшу актуальність та протокольне рішення наради у голови облради від 5 травня 2005 року "Про заходи щодо розвитку діяльності комунального підприємства "Харківський фонд підтримки індивідуального житлового будівництва на селі", виникла необхідність розробити і затвердити обласну програму індивідуального житлового будівництва на селі «Власний дім» на 2006-2011 роки.

Виняткова актуальність і доцільність розробки такої Програми визначаються такими факторами, як:

- низька забезпеченість сільських жителів області упорядкованим  сучасним житлом;

- відсутність традиційних централізованих джерел фінансування капітального будівництва;

- збільшення вартості житлового будівництва та неспроможність придбати його для всіх категорій населення, особливо для молоді;

- недостатній розвиток фермерського та особистого підсобного  господарства.

Вирішення проблем індивідуального житлового будівництва на селі матимуть соціальну спрямованість.

 

 

4. Основна мета програми та строки її реалізації

 

Обласна програма індивідуального житлового будівництва на селі "Власний дім" на 2006-2011 роки доопрацьована відповідно до Указу Президента України від 27 березня 1998 року № 222/98 "Про заходи щодо підтримки індивідуального житлового будівництва на селі", враховуючи досвід реалізації відповідної  програми за період 1998-2005 років.

Програма  базується на спільних пропозиціях фахівців відповідних управлінь облдержадміністрації, райдержадміністрацій та Фонду.

Цільова програма – це довгостроковий, організаційно-економічний документ, що визначає один із шляхів розв’язання  важливої загальносуспільної  проблеми області - забезпечення житлом, орієнтований на створення відповідних житлових умов, особливо в сільській місцевості.

 

Основною метою програми є збільшення обсягів індивідуального житлового будівництва, забезпечення доступності придбання його для всіх громадян області, які потребують поліпшення житлових умов, із залученням різних джерел фінансування.

 

Програма "Власний дім" спрямована на:

- реалізацію державної політики України у галузі житлового будівництва;

- збільшення обсягів індивідуального житлового будівництва;

- залучення інвестицій у будівництво житла;

- забезпечення забудовникам сприятливих умов для спорудження житлових будинків з надвірними підсобними приміщеннями;

- створення умов для заохочення  працездатного населення залишатись в сільській місцевості, забезпечення зайнятості на селі.

 

                                              

5. Фінансове забезпечення програми "Власний дім"

 

Для реалізації програми "Власний дім" передбачається залучення різних джерел фінансування:

- коштів державного бюджету;

- коштів обласного бюджету;

- коштів, які надійдуть від повернення  кредитів, наданих за рахунок  коштів обласного бюджету;

- коштів районних   бюджетів;

- власних коштів індивідуальних забудовників;

- коштів підприємств та організацій;

-інших джерел фінансування, що не заборонені чинним законодавством.

 

Для виконання програми "Власний дім" на період до 2011 року необхідно забезпечити фінансування  в обсязі  43,16 млн грн.

Надання довгострокових кредитів індивідуальним забудовникам на будівництво та придбання у сільській місцевості завершених або незавершених будівництвом індивідуальних житлових будинків здійснюється Фондом, згідно з постановою   Кабінету  Міністрів України від  5 жовтня 1998 року № 1597 "Про затвердження Правил надання довгострокових кредитів індивідуальним забудовникам на селі", зі змінами і доповненнями, та  наказом Міністерства аграрної політики України, Міністерства фінансів України  від 25 квітня 2001 року № 113/198.

Обсяги фінансування Програми з обласного та місцевих бюджетів щорічно затверджуються при формуванні і затвердженні відповідних річних бюджетів.

 У зв’язку з тим, що кошти з державного бюджету виділяються прямо пропорційно коштам, виділеним місцевими бюджетами, доцільно передбачити щорічне збільшення обсягів фінансування з обласного та районних бюджетів.

 

                                                          6. Прогнозні обсяги індивідуального житлового

будівництва по програмі "Власний дім" до 2011 року

           

Враховуючи великий попит індивідуальних сільських забудовників на отримання кредитних коштів, здійснено прогнозні розрахунки обсягів видатків на будівництво, газифікацію, водопостачання і купівлю житла, з розподілом по районах області, які складають 43,16 млн. грн.

  При умові забезпечення фінансування у повному обсязі стане   можливим   поліпшити житлові умови 3335 сім'ям – мешканцям  села.

 Обсяги коштів, необхідних для кредитування індивідуальних сільських забудовників по програмі "Власний дім" на 2006-2011 роки, наведено в додатках 1, 2.

У додатках 3,4,5,6 відображені очікувані обсяги введення житла в експлуатацію, газифікації, купівлі та водопостачання будинків, у розрізі районів, за умови  забезпечення видатків в зазначених обсягах з бюджетів усіх рівнів на реалізацію Програми.

За належної державної підтримки реально можливе зростання середньорічного обсягу введення в експлуатацію індивідуального житла на селі, купівлі готового житла і газифікації сільських садиб. 

Кошти, передбачені для підтримки індивідуальних забудовників, спрямовуються, насамперед, на завершення раніше розпочатого будівництва, купівлю, газифікацію будинків у занепадаючих селах районів з  демографічною і поселенською кризою: Близнюківського, Валківського, Вовчанського, Краснокутського, Нововодолазького, Первомайського, Сахновщинського та інших.

 

7. Порядок надання присадибних земельних ділянок,

 проектування і будівництва індивідуальних житлових

будинків та господарських будівель в області

 

1. Громадяни, які бажають одержати присадибну земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель, за одержанням інформації (консультації) щодо наявності земельних ділянок, порядку їх оформлення мають звертатися у відповідну сільську, селищну, міську раду і подають заяву щодо виділення земельної ділянки, згідно з діючим законодавством.

2. Сільські,    селищні,   міські ради    разом    з    відповідними     райдержадміністраціями і виконавчими комітетами розглядають заяви громадян про виділення земельних ділянок, комплектують склад забудовників та відповідно до свого регламенту приймають рішення про надання земельних ділянок громадянам.

3. Розробку проектів забудови, індивідуальних будинків та господарських будівель виконують проектні організації, що мають відповідну ліцензію, за заявками замовників.

4. Дозвіл на початок будівництва об'єкта надається інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю після перевірки проектної документації.

5. Функції замовника та фінансування проектування і будівництва об'єктів загального користування на території забудови (об'єктів соцкультпобуту, шляхів, інженерних мереж та споруд, благоустрою) можуть здійснювати  місцеві органи влади, організації, установи тощо.

 

 

Заступник голови

обласної ради                                                                  М. Вишневська