З а т в е р
д ж е н о
рішенням обласної
ради
від 29 листопада 2005 року (р32-4-4)
(ХХXІІ сесія ІV скликання)
ОБЛАСНА ПРОГРАМА ПОДОЛАННЯ
ДИТЯЧОЇ БЕЗПРИТУЛЬНОСТІ І
БЕЗДОГЛЯДНОСТІ
НА 2006-2010 РОКИ
Загальна частина
У ХХІ столітті одним з найважливіших напрямів забезпечення сталого розвитку і дієвим чинником об’єднання зусиль суспільства є захист прав дітей. У підсумковому документі спеціальної сесії в інтересах дітей Генеральної Асамблеї ООН „Світ, сприятливий для дітей”, зокрема, зазначається, що світові лідери, глави держав беруть на себе зобов’язання „сприяти фізичному, психологічному, духовному, соціальному, емоційному, пізнавальному і культурному розвитку дітей як пріоритетному напрямку національних і глобальних дій”.
В Україні основні підходи до осмислення та реалізації прав дітей знайшли своє відображення у таких документах, як:
Ø Закон України „Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування” (13 січня 2005 року № 2342-IV); (2342-4)
Ø Указ Президента України „Про першочергові заходи щодо захисту прав дітей” (11 липня 2005 року № 1086/2005);
Ø Постанова Верховної Ради України “Про дитячу безпритульність в Україні та шляхи подолання цього явища” (6 вересня 2005 року, № 2796-IV).(2796-4)
Поява вказаних документів пов’язана з реалізацією державної політики щодо дітей, удосконаленням національного механізму контролю за дотриманням чинного законодавства у сфері охорони дитинства, становленням інституцій соціально – правового захисту дітей та багатьма іншими факторами.
Зміни у суспільстві на
краще або на гірше бік завжди позначалися на дітях. У Харківській області
мешкає близько 604 тисяч неповнолітніх. Значна кількість неповнолітніх
потрапляє у складні та екстремальні умови, утворюючи “групу ризику”. Зростає
кількість дітей, які позбавлені захисту і контролю з боку батьків. Вони
поповнюють загін бездоглядних дітей та дітей-жебраків.
Серед дітей і підлітків
збільшується кількість правопорушень, пов’язаних із крадіжками особистого та
державного майна, серед правопорушників помітно збільшилася питома вага дівчат,
молоді, яка не навчається і не працює. Значно знизився вік правопорушників.
Проблема дитячої
бездоглядності у багатьох випадках зумовлена низькою результативністю роботи
органів опіки та піклування. До того ж потребують удосконалення механізми
реалізації законодавства, що регулює відносини сім'ї, держави, суспільства,
батьків і дітей.
Такий стан справ свідчить про необхідність прийняття цієї Програми, мета якої полягає в розв'язанні проблем дитячої бездоглядності, створенні належних умов для соціально-психологічної реабілітації дітей, їх фізичного і розумового розвитку.
Основними завданнями Програми є:
- підвищення ефективності роботи із запобігання дитячій бездоглядності шляхом удосконалення нормативно-правової бази;
- поліпшення існуючих та пошук нових форм соціальної підтримки дітей, які перебувають у складних життєвих умовах;
- виявлення неблагополучних сімей і забезпечення захисту прав дітей, які виховуються в таких сім'ях;
- удосконалення мережі та підвищення ефективності діяльності закладів соціального захисту дітей (із поліпшенням побутових умов);
- розроблення науково-методичних заходів із запобігання дитячій бездоглядності;
- забезпечення підготовки та перепідготовки фахівців закладів соціального захисту дітей.
Виконання Програми надасть змогу:
- створити умови для забезпечення захисту прав дітей, їх соціально-психологічної реабілітації;
- забезпечити координацію дій місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, установ і організацій, діяльність яких спрямована на захист прав дітей;
- поліпшити якість роботи з профілактики правопорушень у дитячому середовищі;
- зменшити кількість бездоглядних дітей;
- удосконалити нормативно-правову базу соціального захисту дітей, привести її у відповідність із вимогами Конвенції ООН про права дитини;
- забезпечити комплексне вивчення і розв'язання проблем дітей і сімей, в яких вони виховуються;
- поліпшити діяльність органів опіки і піклування щодо виявлення дітей, які потребують соціального захисту;
- оптимізувати мережу закладів соціального захисту дітей, підвищити ефективність їх роботи, зміцнити матеріально-технічну базу;
- удосконалити державну статистичну звітність з питань дитячої бездоглядності.
Для виконання програми запобігання дитячої безпритульності і бездоглядності і передбачається здійснення заходів (додаток 1). (пр-32-4-4-д1)
Фінансове і ресурсне
забезпечення Програми.
Фінансування заходів Програми здійснюватиметься в межах асигнувань, передбачених у державному та обласному бюджеті на зазначені цілі, та за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених законодавством (додаток 2). (пр-32-4-4-д2)
Заступник голови
обласної
ради
М.Вишневська