ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення обласної ради
від 23 грудня 2010 року № 28-VI (28-6-р)
(ІІІ сесія VІ скликання)
1. |
Загальні положення
|
3 |
2. |
Стан і проблеми інформатизації області
|
4 |
3. |
Головна мета, пріоритетні напрями інформатизації області та завдання Програми
|
14 |
4. |
Принципи формування та реалізації Програми
|
21 |
5. |
Організаційне забезпечення виконання Програми
|
22 |
6. |
Визначення джерел фінансування Програми
|
23 |
7. |
Очікувані результати від реалізації Програми
|
23 |
8. |
Завдання Програми інформатизації Харківської області на 2011-2013 роки
|
27 |
9. |
Завдання Програми інформатизації Харківської області на 2011 бюджетний рік
|
44 |
|
Паспорт регіональної програми та проекту інформатизації |
44 |
Програма інформатизації Харківської області ”Електронна Харківщина” на 2011-2013 роки (далі-Програма) розроблена відповідно до
Концепції Національної програми інформатизації, схваленої Законом України „Про Концепцію Національної програми інформатизації” (75/98-ВР), Закону України „Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки” (537-16), Указу Президента України від 20 жовтня 2005 року № 1497/2005 „Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій” (1497/2005), постанови Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2000 року № 644 „Про затвердження Порядку формування та виконання регіональної програми і проекту інформатизації” (644-2000-п), розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2007 року № 653-р «Про затвердження плану заходів з виконання завдань, передбачених Законом України „Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки”» (537-16) (653-2007-р) та Концепції Програми інформатизації Харківської області.
Програма розглядається як складова частина Національної програми інформатизації, яка об’єднує комплекс взаємопов’язаних організаційних, правових, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, спрямованих на забезпечення умов для задоволення інформаційних потреб громадян та суспільства на основі створення, розвитку і використання інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій, з метою забезпечення регіону необхідною і достатньою інформацією з усіх напрямків життєдіяльності.
Основна увага в Програмі приділяється створенню та впровадженню інтегрованих проектів, які дозволять сформувати єдину сучасну інформаційну інфраструктуру регіону та впровадити елементи електронної інформаційної системи «Електронний Уряд».
Харківська область є одним з провідних регіонів України, що займає
31,415 тис. кв. км - 5,2% від території України. Чисельність наявного населення, станом на 01.01.2010 року, складає 2769,1 тис. осіб - 6,0 % від населення України, - економічний розвиток якого значною мірою визначає загальну ситуацію в державі.
За загальним природно-ресурсним потенціалом Харківська область посідає 5-е місце в Україні. Регіон підтримує економічні відносини з основними світовими ринками, наближений до багатьох ринків країн Європи та СНД. Унікальне геополітичне становище області - перехрестя економічних, підприємницьких, торговельних та інших шляхів - створює сприятливі умови для розвитку і подальшого поглиблення всебічного міждержавного співробітництва, перетворення області в діловий центр України.
Таблиця 1
Адміністративно-територіальні одиниці Харківської області
Адміністративно- територіальні одиниці |
Кількість, одиниць |
Міст обласного значення |
7 |
Міст районного значення |
10 |
Міст з районним поділом (м. Харків) |
1 |
Кількість: районів області |
27 |
районних рад |
27 |
селищ міського типу |
61 |
сільських населених пунктів |
1681 |
селищних рад |
60 |
сільських рад |
381 |
В умовах світової кризи виникає гостра необхідність значного підвищення рівня інформатизації суспільства та інформаційно-аналітичного забезпечення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області. Використання новітніх інформаційних технологій, сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки, наявність телекомунікаційної мережі, баз і банків даних, забезпечення єдиного науково обґрунтованого підходу до вирішення завдань інформатизації та формування системи підготовки висококваліфікованих фахівців спроможні забезпечити неухильне зростання показників соціально-економічного розвитку практично в усіх галузях народногосподарського комплексу області, планомірне зростання її економічного потенціалу.
Програма визначає стратегію та першочергові завдання інформатизації органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування області, метою яких є подальше створення умов для ефективної діяльності державних службовців, забезпечення інформаційно-аналітичної підтримки процесів прийняття управлінських рішень, забезпечення прозорості діяльності органів влади та їх ефективної взаємодії, розвитку інформаційних послуг для громадян, фізичних та юридичних осіб, впровадження сучасних та перспективних інформаційних технологій в усі сфери життєдіяльності регіону.
Реалізація заходів з інформатизації Харківської області здійснюється з 2003 року відповідно до рішення Харківської обласної ради від 10 грудня 2002 року “Про затвердження Програми інформатизації Харківської області”. (6-6/4-ПР)
Основні ключові напрями виконання завдань Програми:
- приведення у відповідність з діючим законодавством нормативно-правового забезпечення Програми інформатизації;
- інформатизація пріоритетних напрямків соціально-економічного розвитку регіону;
- формування та розвиток інформаційно-телекомунікаційного середовища області;
- формування системи регіональних електронних інформаційних ресурсів;
- побудова системи електронного документообігу між органами виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- створення корпоративної мережі органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області та локальних обчислювальних мереж, використання корпоративної пошти, забезпечення функціонування існуючих систем;
- легалізація програмного забезпечення;
- оснащення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області сучасними засобами обчислювальної техніки;
- впровадження системи конфіденційного зв’язку на території області;
- створення регіональної системи інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- розвиток регіональної складової електронної інформаційної системи „Електронний Уряд”.
Процес інформатизації в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування області характеризується наступними чинниками:
- усі органи виконавчої влади та місцевого самоврядування області оснащені комп’ютерною технікою;
- 27 райдержадміністрацій та районних рад, 7 виконавчих органів рад міст обласного значення мають доступ до мережі Інтернет;
- електронний обмін інформацією здійснюється із використанням електронної пошти в усіх райдержадміністраціях, районних радах, виконавчих органах рад міст обласного значення, управліннях та структурних підрозділах облдержадміністрації;
- висвітлення інформаційної діяльності облдержадміністрації здійснюється за допомогою веб-сайту http://kharkivoda.gov.ua, а обласної ради - за допомогою веб-сайту http://oblrada.kharkov.ua;
- усі структурні підрозділи облдержадміністрації та обласна рада підключені до корпоративної комп’ютерної мережі Будинку рад;
- понад 85% працівників облдержадміністрації та її структурних підрозділів працюють із використанням інформаційних технологій;
- облдержадміністрація, обласна рада, райдержадміністрації, районні ради, виконавчі органи рад міст обласного значення оснащені типовими програмно-технічними комплексами для забезпечення діловодства та контролю виконання директивних документів, кадрового діловодства, обліку звернень громадян та наявності нормативно-правової бази (інформаційно-пошукова система „Законодавство”);
- більшість сільських та селищних рад області оснащені комп’ютерною технікою;
- здійснюються заходи щодо впровадження технічного захисту інформації, інформаційних ресурсів та антивірусного захисту;
- продовжується створення та супроводження корпоративної і локальних обчислювальних мереж органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області, здійснюється забезпечення функціонування існуючих систем.
За період з 2003 по 2010 рік в області:
- приведено у відповідність із законодавством України нормативно-правового забезпечення Програми інформатизації;
- створено корпоративну мережу збору, накопичення та передачі даних - локальна мережа облдержадміністрації (Будинок рад, вул. Сумська, 64);
- побудовано та введено в дію комунікаційний вузол облдержадміністрації, який забезпечує цілодобовий режим обміну інформацією з усіма райдержадміністраціями, управліннями та підрозділами облдержадміністрації, виконавчими органами рад міст обласного значення, підприємствами і установами, що забезпечують інформаційну життєдіяльність регіону, а також його стале та цілодобове функціонування;
- з метою підвищення виконавської дисципліни в облдержадміністрації впроваджено автоматизовану систему електронного документообігу "Діло" (розробник - “Компанія НетКом Текнолоджи”, м. Київ);
- на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 року №3 “Про порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади” та постанови Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року № 1302 “Про заходи щодо подальшого забезпечення відкритості у діяльності органів виконавчої влади” створено офіційний веб-сайт облдержадміністрації www.kharkivoda.gov.ua, на якому реалізовано два види електронного надання інформаційних послуг: інформування (надається безпосередньо інформація про державні та адміністративні послуги) та одностороння взаємодія (забезпечена можливість користувачеві отримати електронну форму документа);
- впроваджено корпоративну електронну пошту FossMail;
- створено абонентський пункт системи захищеної електронної пошти в будівлі облдержадміністрації, робочі кабінети визначено за категоріями;
- продовжено роботи щодо створення територіальної підсистеми урядової інформаційно-аналітичної системи з питань надзвичайних ситуацій;
- на виконання Указу Президента України від 24 вересня 2001 року № 891 "Про деякі заходи щодо захисту державних інформаційних ресурсів у мережах передачі даних" удосконалено систему захисту інформаційної системи облдержадміністрації. Проведено комплекс робіт по перекомутації комунікаційного вузла облдержадміністрації до операторів Харківських філій Інтернет-провайдерів СП “Інфоком” та ЗАТ “Українські Сателітарні Системи”, що включені до Переліку підприємств (операторів), які надають послуги доступу до глобальних мереж передачі даних органам виконавчої влади, які одержують, обробляють, поширюють і зберігають інформацію, що є об'єктом державної власності та охороняється згідно із законодавством та мають захищені канали доступу;
- розроблено системний проект Регіональної телекомунікаційної мережі інформаційно-аналітичних систем (РТМ ІАС) Харківської області (розробник - ВАТ “Обчислювальна техніка та інформатика", м. Харків). У рамках проекту розроблена програма обстеження діючої регіональної телекомунікаційної мережі Харківської області. Визначено коло підприємств і організацій, задіяних у створенні державних телекомунікаційних ресурсів, у які повинна інтегруватися регіональна телекомунікаційна мережа інформаційно-аналітичних систем Харківської області. Визначено невідкладні проблеми по створенню мережі в частині спеціального телекомунікаційного ресурсу – спеціальної інформаційно-телекомунікаційної мережі;
- проведено заходи щодо легалізації програмного забезпечення в облдержадміністрації;
- забезпечено передачу 1287 ліцензійних примірників анти-вірусного програмного забезпечення UNA управлінням облдержадміністрації та райдержадміністраціям;
- з метою підвищення правового рівня працівників облдержадміністрації та райдержадміністрацій впроваджена та підтримується інформаційно-пошукова система ”Законодавство”;
- створено систему резервного електроживлення центрального комунікаційного вузла облдержадміністрації;
- прокладено оптоволоконну мережу зв’язку між комунікаційним вузлом облдержадміністрації та ЗАТ “Українські Сателітарні Системи” та ПрАТ "Датагруп";
- проведено роботи з технічного захисту інформації в апараті облдержадміністрації: переатестовано виділені приміщення з видачею повних пакетів документів і атестаційних паспортів, розроблено комплекси КСЗІ в автоматизованій системі класу “1”, отримано атестати відповідності комплексної системи захисту інформації в автоматизованих системах та введено в експлуатацію КСЗІ в АС "1" "Захист-1","Захист-2";
- розпочато роботи щодо впровадження системи конфіденційного зв’язку на території області;
- забезпечено подальший розвиток та створення нових локальних обчислювальних мереж управлінь, райдержадміністрацій та районних рад;
- забезпечено технічну підтримку функціонування єдиного Державного реєстру виборців і єдиної електронної інформаційної системи "Вибори" в області;
- створено та підтримується Реєстр інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем органів виконавчої влади, а також підприємств, установ і організацій, що належать до сфери їх управління;
- підтримується політика безпеки баз даних, регулярно виконується резервне копіювання інформації, ведеться електронний архів розпоряджень голови облдержадміністрації, введена в дію і підтримується автоматизована система для обліку та контролю документів типу "Зворотний зв'язок";
- впроваджено автоматизовану систему ”Планування роботи облдержадміністрації на квартал, рік" та автоматизовану систему "Телефонний довідник облдержадміністрації";
- побудовано регіональний комутаційний центр та АРМ мережі СІТМ НСКЗ, впроваджено систему захищеної електронної пошти АРМ пошти «Бриз» із використанням електронного цифрового підпису.
На даний час підрозділи з питань інформаційно-комп‘ютерного забезпечення існують тільки в обласній раді, апараті облдержадміністрації, 4-х управліннях облдержадміністрації, 3-х райдержадміністраціях та 2-х виконавчих органах рад міст обласного значення. В інших установах питаннями інформатизації займаються непрофільні підрозділи або підприємства на договірних засадах.
Відсоток працівників, що пройшли підготовку (перепідготовку) в сфері інформаційних технологій у 2010 році, в апараті облдержадміністрації склав 1,81%, у структурних підрозділах облдержадміністрації - 0,15%, а в райдержадміністраціях - 0,10%.
Розподіл комп'ютерної техніки по категоріях, забезпеченість обчислювальною та периферійною технікою облдержадміністрації, райдержадміністрацій і виконавчих органів рад міст обласного значення наведено в таблицях 2 - 4.
Таблиця 2
Розподіл комп'ютерної техніки по категоріях 2005-2010 рр.
Роки |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Загальна кількість комп'ютерів, одиниць |
2088 |
2202 |
2558 |
3134 |
3221 |
3277 |
Кількість автоматизованих робочих місць, одиниць |
959 |
1066 |
1245 |
1719 |
1857 |
1928 |
Загальна кількість серверів, одиниць |
62 |
68 |
79 |
91 |
101 |
103 |
Таблиця 3
Забезпеченість обчислювальною технікою станом на 01.05.10
Наймену вання пристрою |
Обласна державна адміністрація (сумарно), одиниць |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи рад міст обласного значення (сумарно), одиниць |
||||||
Застаріла |
Сучасна |
Поповнення (та, яку було поставлено на баланс після 01.01.2010р.) |
Та, що не використо-вується (підлягає списанню) |
Застаріла |
Сучасна |
Поповнення (та, яку було поставлено на баланс після 01.01.2010р.) |
Та, що не викори-стовується (підлягає списанню) |
|
Стаціонарні комп'ютери |
372 |
325 |
23 |
91 |
1205 |
778 |
43 |
212 |
Ноутбуки |
3 |
18 |
7 |
2 |
11 |
20 |
1 |
1 |
Сервери |
16 |
15 |
0 |
1 |
30 |
36 |
0 |
2 |
Разом |
391 |
358 |
30 |
94 |
1246 |
834 |
44 |
215 |
Таблиця 4
Забезпеченість периферійними пристроями станом на 01.05.10
Найменування пристрою |
Обласна державна адміністрація (сумарно), одиниць |
Районні державні адміністрації, виконавчі органи рад міст обласного значення (сумарно), одиниць |
Багатофункціональні пристрої |
88 |
373 |
Сканери |
40 |
154 |
Принтери |
427 |
846 |
Підключення до мережі Інтернет мають усі органи виконавчої влади області, але власні веб-сайти є в наявності тільки в облдержадміністрації, 5-и управліннях та структурних підрозділах облдержадміністрації, 11-и райдержадміністраціях та 6-и виконавчих органах міст обласного значення. Відсоток представлення в мережі Інтернет підпорядкованих органів влади в апараті облдержадміністрації складає 100%, в структурних підрозділах облдержадміністрації - 20%, а в райдержадміністраціях - 30%.
Таблиця 5
Доступ до локальної обчислювальної мережі
та мережі Інтернет на 01.05.10
Доступ |
Обласна державна адміністрація (сумарно), одиниць |
Районні державні адміністрації, міські ради (сумарно), одиниць |
Під'єднано до ЛОМ |
578 |
1323 |
Мають доступ до мережі Інтернет |
470 |
901 |
Електронний обмін інформацією здійснюється з використанням електронної пошти в усіх райдержадміністраціях, районних радах, виконавчих органах рад міст обласного значення, управліннях та структурних підрозділах облдержадміністрації. Відсоток робочих місць, підключених до мережі Інтернет, в апараті облдержадміністрації складає 99%, в структурних підрозділах облдержадміністрації - 55%, а в райдержадміністраціях - 44%.
Пропускна спроможність існуючих каналів зв’язку:
- в апараті облдержадміністрації підключено два канали волоконно-оптичної мережі до 10 Мбіт/с;
- у структурних підрозділах облдержадміністрації - від 128 Кбіт/с до 2 Мбіт/с;
- середня пропускна спроможність каналів у райдержадміністраціях - 1 Мбіт/с (ВАТ ”Укртелеком”);
- пропускна спроможність каналів у виконавчих органах рад міст обласного значення - від 1 до 2 Мбіт/с.
Наявність корпоративної мережі та відсоток підключення до неї в апараті облдержадміністрації складає 99%, а в структурних підрозділах облдержадміністрації - 92%.
Системи електронного документообігу (далі - СЕДО) є в наявності в апараті облдержадміністрації, 9-и управліннях та структурних підрозділах облдержадміністрації, 8-и райдержадміністраціях та 3-х виконавчих органах рад міст обласного значення. Відсоток працівників, що використовують СЕДО в облдержадміністрації, складає 5%, в райдержадміністраціях - 1,3%, у виконавчих органах рад міст обласного значення - 1,5%. Електронний цифровий підпис (далі - ЕЦП) є в наявності в апараті облдержадміністрації - 1 ключ, Головному фінансовому управлінні облдержадміністрації - 6 ключів, у Балаклійській райдержадміністрації - 6 ключів та Зміївській райдержадміністрації - 3 ключі.
Також, в електронному вигляді ведуться інші інформаційні ресурси, які створено відповідно до нормативно-правових актів та розпорядчих документів (ЄІАС "Діти", центральний фондовий каталог архівного фонду України "FCDB", система обліку і обробки особових карток державних службовців, атестованих та резерву ”Картка”, “Парус-бухгалтерія”).
У практику роботи лікувальних закладів області поступово впроваджуються елементи телемедицини, ведеться розробка систем надання медичних послуг із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій.
За цільовою державною програмою розвитку гуманітарної сфери проведено облаштування комп’ютерними класами сільських шкіл області, також здійснюється підключення сільських шкіл до мережі Інтернет.
Одним із пріоритетів соціально-економічного розвитку області є інформатизація соціальної сфери. Могутнім важелем підвищення добробуту населення є надання цілого комплексу послуг, у тому числі й інформаційних, але до сьогодні не вирішені питання про надання соціальної допомоги за єдиною заявою із використанням інформаційної мережі Інтернет, не забезпечено спрощення процедур отримання соціальної допомоги за рахунок ефективної взаємодії органів влади. Стан інформатизації соціальної сфери потребує подальшого розвитку та удосконалення.
Незважаючи на те, що сільське господарство області є однією з пріоритетних галузей економіки регіону, рівень його інформатизації сьогодні залишається низьким. Біржі області (товарна і аграрна), які надають послуги з укладання угод купівлі-продажу сільськогосподарської продукції та продовольства для державних та регіональних потреб, а також сприяють укладанню та реєстрації зовнішньоекономічних контрактів, не забезпечують в повній мірі проведення електронних торгів, що, насамперед, сприяло б просуванню сільськогосподарських товарів місцевих виробників на ринки. Не використовуються в сільському господарстві новітні інформаційні технології дистанційного аналізу стану земель та рослин за допомогою штучних супутників.
Усі суб’єкти транспортного комплексу області постійно удосконалюють систему надання електронних послуг населенню. В області організовані та діють електронні системи довідкової інформації по різних напрямах транспортної діяльності, впроваджуються елементи системи замовлень пасажирських квитків із використанням мережі Інтернет.
Водночас існують проблеми як державного, так і регіонального рівня, зокрема:
- відсутність типового проекту з надання юридичним та фізичним особам адміністративних послуг на основі електронної інформаційної системи "Електронний регіон";
- відсутність технічного регламенту впровадження та функціонування систем електронного документообігу та електронного цифрового підпису;
- відсутність єдиного державного стандарту електронного документообігу та електронного цифрового підпису, що призводить до використання різнорідних систем електронного документообігу;
- низький рівень інформатизації окремих галузей народногосподарського комплексу області;
- низька ефективність використання фінансових, матеріальних, кадрових ресурсів, спрямованих на виконання Національної програми інформатизації;
- недостатнє впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в соціальну сферу та незадовільний рівень надання послуг населенню з використанням сучасних комп’ютерних технологій;
- між державним, регіональним та місцевим рівнями існує певна невпорядкованість інформаційних відносин, що простежуються у стосунках органів державної влади при організації інформаційної взаємодії. Практично відсутня така взаємодія і між органами місцевого самоврядування області;
- відсутність відділів (секторів) інформаційно-комп’ютерного забезпечення як в райдержадміністраціях, так і в органах місцевого самоврядування області, призводить до труднощів у задоволенні потреб місцевих органів виконавчої влади в інформаційних ресурсах і темпах розвитку інформатизації в районах як через недоліки в самій структурній будові, так і через існуючі проблеми з кількістю та фаховим рівнем штатних працівників, особливо тих, на яких покладені додаткові обов’язки щодо робочої підтримки технічного стану комплексу програмно-технічних засобів;
- слабкий рівень комп’ютерної грамотності населення і недостатній - у державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування;
- низькі темпи впровадження нових методів навчання із застосуванням сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій;
- більшість технічного обладнання застаріла і потребує модернізації або поновлення;
- відсутня сучасна єдина інформаційно-телекомунікаційна система та єдиний інформаційний ресурс області;
- недостатній рівень пропускної спроможності наявних каналів зв'язку;
- недостатньо впроваджуються інформаційно-аналітичні системи;
- відсутність належного фінансування Програми інформатизації, недостатнє фінансування на придбання, впровадження та супроводження програмно-технічних засобів викликає значні труднощі в плануванні робіт, оскільки всі значущі завдання потребують розробки технічних завдань і робочих проектів та обов’язкового проведення тендерів, що, в свою чергу, ускладнює розробку та виконання проектів Програми інформатизації.
Основні проблеми електронного розвитку адміністративно-територіальних одиниць:
- нерівномірність забезпечення можливості доступу населення до комп’ютерних і телекомунікаційних засобів, поглиблення „інформаційної нерівності” між окремими регіонами, галузями економіки та різними верствами населення в міській та сільській місцевостях;
- істотний дисбаланс у розвитку інфраструктури і ступені інтеграції інформаційних комп'ютерних технологій (далі-ІКТ) у основні ділові процеси;
- нерозвиненість інформаційних послуг і ресурсів для громадян і організацій;
- низький рівень інформаційної грамотності та готовності населення до використання ІКТ;
- високий рівень соціально-економічного розшарування населення і низький платоспроможний попит на ІКТ;
- мала частина економічно активного населення, яке пройшло спеціальну підготовку з використання ІКТ у трудовій діяльності;
- низький рівень участі держави і бізнесу в навчанні навичкам використання ІКТ;
- низька мотивація населення.
Істотно гальмує становлення електронних форм взаємодії між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування області, фізичними і юридичними особами неузгодженість галузевих та відсутність багатьох державних стандартів у інформаційній сфері.
Іншим чинником, який істотно стримує розвиток регіональних інформаційних систем, є те, що в країні, на жаль, відсутні типові технічні рішення стосовно створення автоматизованих систем обробки інформації для органів місцевого самоврядування області. Наслідком цього є не тільки відставання в розвитку інформаційних систем органів місцевого самоврядування області, але й колосальні витрати, викликані необхідністю індивідуальної розробки таких систем.
Під регіональною інформатизацією розуміється процес ефективної і узгодженої інформаційної взаємодії органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування області з реалізації прав і свобод громадян, забезпечення соціально-економічного розвитку і ефективності державного управління та місцевого самоврядування в регіоні на основі використання сучасних інформаційних технологій.
Головною метою Програми на 2011–2013 роки є розбудова інформаційного суспільства та регіональної складової електронної інформаційної системи „Електронний Уряд”, удосконалення системи забезпечення місцевих органів влади повною й достовірною інформацією для підтримки процесів прийняття управлінських рішень, забезпечення інформаційних потреб громадян, суспільства та держави, сприяння соціально-економічному розвитку регіону шляхом впровадження сучасних та перспективних інформаційних технологій в усі сфери життєдіяльності регіону, створення умов для модернізації інформаційної інфраструктури.
Пріоритетними напрямами інформатизації області є:
- підвищення ефективності реалізації правової діяльності органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області, вдосконалення механізмів державного регулювання на основі створення та розвитку:
· систем інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області;
· ситуативних центрів і систем прогнозування можливих наслідків управлінських рішень;
· єдиної системи збору, обробки, реєстрації та розповсюдження нормативно-правових актів, аналізу відповідності існуючої нормативно-правової бази правовій практиці, системи забезпечення законодавчої діяльності, яка підтримує розміщення електронних версій документів;
· пунктів загального доступу до інформаційних ресурсів;
· центрів телефонного обслуговування, що забезпечують можливість безкоштовного звернення громадян і організацій у відповідні органи виконавчої влади і місцевого самоврядування області, отримання ними відкритої інформації;
· систем обліку і контролю результатів розгляду звернень громадян;
- формування та впровадження правових, організаційних, науково-технічних, економічних, фінансових, технологічних, методичних умов розвитку інформаційного суспільства з урахуванням світових тенденцій;
- забезпечення вільного доступу населення до телекомунікаційних послуг, зокрема до мережі Інтернет, ІКТ та інформаційних ресурсів;
- збільшення різноманітності та кількості послуг, що надаються за допомогою ІКТ юридичним та фізичним особам;
- всебічний розвиток загальнодоступної інформаційної інфраструктури та інформаційно-телекомунікаційних систем;
- створення загальнодоступних електронних інформаційних ресурсів на основі врахування національних, світоглядних, політичних, економічних, культурних та інших аспектів розвитку України;
- надання кожній людині можливості для здобуття знань, умінь і навичок з використанням ІКТ під час навчання, виховання та професійної підготовки;
- створення умов для забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності всіх верств населення, створення системи мотивацій щодо впровадження і використання ІКТ для формування широкого попиту на такі технології в усіх сферах життя суспільства;
- забезпечення участі громадськості в побудові інформаційного суспільства, забезпечення конституційних прав людини, суспільства та держави в інформаційній сфері;
- подальша розбудова інформаційного суспільства в Харківській області.
Основними завданнями інформатизації області в 2011–2013 роках є:
- нормативно-правове, організаційне та методичне забезпечення Програми;
- подальший розвиток інформаційно-телекомунікаційного середовища регіону;
- забезпечення розвитку регіональних інформаційних систем, інформаційно-аналітичних систем органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області, формування системи регіональних електронних інформаційних ресурсів;
- розвиток регіональної складової електронної інформаційної системи „Електронний Уряд”;
- продовження створення корпоративної та локальних обчислювальних мереж облдержадміністрації та обласної ради, райдержадміністрацій та районних рад, забезпечення функціонування існуючих систем;
- забезпечення необхідного рівня кваліфікації державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування щодо застосування інформаційно-комунікаційних технологій.
Виходячи з головних завдань у 2011–2013 роках передбачається:
- проведення заходів щодо забезпечення підвищення ефективності використання коштів обласного та місцевих бюджетів на заходи з впровадження інформаційних технологій, обґрунтоване корегування завдань Програми інформатизації та визначення пріоритетів на наступні роки;
- розроблення методичних рекомендацій та надання методологічної допомоги в розробці програм інформатизації районів, міст обласного значення з урахуванням завдань регіональної Програми інформатизації Харківської області;
- розроблення регламенту організації функціонування системи документообігу та електронного цифрового підпису в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області, із урахуванням вимог та основних положень Державного регламенту;
- розроблення регламенту функціонування інформаційно-телекомунікаційної мережі та системи інформаційно-аналітичного забезпечення керівництва області;
- розроблення порядку інформаційної взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- проведення щорічної інвентаризації інформаційних та програмно-технічних ресурсів усіх структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій, районних рад, виконавчих органів рад міст обласного значення;
- розроблення вимог щодо типової конфігурації робочих станцій і програмного забезпечення, з урахуванням обсягів і особливостей завдань та робіт, які виконуються на конкретному робочому місці. Визначення вимог ступеня захисту інформації, тривалості часу роботи обладнання „на відмову”, вимог технічної та пожежної безпеки, санітарних норм;
- проведення регіональних семінарів, засідань „круглого столу”, відеоконференцій за участю керівників органів влади, учених та представників бізнесу з питань впровадження новітніх інформаційних технологій у діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області, питань розвитку інформаційного суспільства;
- створення сучасної мультисервісної інформаційно-телекомунікаційної системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- побудова регіонального центру обміну документами і єдиної системи електронного документообігу із використанням ЕЦП в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- впровадження регіонального акредитованого центру сертифікації ключів національної системи електронного цифрового підпису;
- побудова регіонального захищеного вузла обміну інформацією;
- створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи та системи прийняття управлінських рішень Харківської обласної державної адміністрації;
- розбудова волоконно-оптичної кабельної системи облдержадміністрацїі та обласної ради, модернізація існуючої структурованої кабельної системи та комунікаційного вузла;
- створення та ведення геоінформаційної системи області, електронних карт області, обласної інфраструктури просторових даних, кадастру об'єктів нерухомості області, земельного кадастру області, кадастру корисних копалин області, лісового та водного кадастрів області, реєстру промислових і сільськогосподарських підприємств області;
- сприяння використанню програмного забезпечення з відкритим кодом;
- створення системи баз даних та репозитарію архівних документів у електронній формі;
- побудова швидкісних каналів зв'язку для швидкої передачі даних і доступу до мережі Інтернет в області;
- створення та розвиток веб-сайтів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- створення Інтернет-приймалень та встановлення інфоматів у органах виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- з метою забезпечення надійного обміну конфіденційною інформацією і її захисту з використанням криптографічних та технічних методів і засобів впровадження нових сервісів спеціальної інформаційно-телекомунікаційної мережі області як сегменту Національної системи конфіденційного зв’язку;
- забезпечення високої пропускної спроможності каналів зв’язку з райдержадміністраціями та районними радами із використанням гарантованих захищених каналів передачі даних;
- підвищення кваліфікації державних службовців на основі створення і розвитку інформаційної системи підтримки безперервної професійної освіти державних службовців, системи управління знаннями;
- впровадження технологій швидкісної передачі даних з використанням радіодоступу та розбудови волоконно-оптичної кабельної системи по всій території області;
- поширення технології бездротової мережі Wi-Fi за місцями розташування органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- створення комплексних систем захисту інформації, що належать державі;
- удосконалення та підтримка функціонування системи антивірусного захисту інформації в регіональній корпоративній мережі органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- створення регіональної системи інформаційних ресурсів;
- створення банку аналітичних матеріалів провідних інформаційних агенцій для забезпечення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області необхідними аналітичними матеріалами щодо тенденцій розвитку головних галузей економіки при опрацюванні напрямів розвитку області та її адміністративно-територіальних одиниць;
- створення сховища статистичних показників соціально-економічного розвитку області на основі поточної та ретроспективної інформації;
- створення підсистеми моніторингу регіональних програм соціально-економічного розвитку регіону;
- розроблення та впровадження типових проектів інформатизації для райдержадміністрації, районної ради та сільської/селищної ради. Оснащення райдержадміністрацій, районних рад, сільських та селищних рад сучасним комп’ютерним обладнанням та програмним забезпеченням;
- розбудова інформаційно-довідкової системи для забезпечення доступу громадян до інформації про діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області;
- впровадження новітніх інформаційних технологій з метою подолання „електронної нерівності” між містами та сільськими районами області, впровадження технології використання електронного цифрового підпису в процедурах подання звітності;
- з метою забезпечення реалізації положень Закону України „Про електронні документи та електронний документообіг” впровадження системи електронного документообігу в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області;
- забезпечення роботи спільних офіційних веб-сайтів районних рад та райдержадміністрацій;
- розвиток системи колективного доступу до мережі Інтернет;
- забезпечення безперебійного та безаварійного функціонування сучасної системи регіональних інформаційних ресурсів, телекомунікаційного центру області, корпоративної пошти області, захищеного телекомунікаційного центру області, корпоративної мережі області, локальних мереж структурних підрозділів облдержадміністрації, планова модернізація існуючих технологічних систем.
До пріоритетних напрямів інформатизації області в різних сферах діяльності варто віднести:
Застосування ІКТ при організації заходів щодо проведення в області ЄВРО – 2012:
- розбудова сучасної інформаційно-телекомунікаційної мережі області;
- створення розгалуженої інформаційно-довідкової системи у місцевих органах державної влади.
Впровадження ІКТ у сферу освіти:
- впровадження використання комп’ютерних мультимедійних технологій при викладанні шкільних предметів та дисциплін;
- впровадження систем дистанційного навчання та забезпечення на їх основі ефективного впровадження і використання ІКТ на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання;
- забезпечення на відповідному рівні навчальних закладів та наукових установ сучасними економічними та ефективними засобами ІКТ і необхідними інформаційними ресурсами;
- забезпечення підключення шкіл області до мережі Інтернет;
- забезпечення розвитку регіональної складової національної науково-освітньої інформаційної мережі та інформаційних ресурсів за головними галузями знань, її приєднання, зокрема, до європейських науковоосвітніх мереж.
Впровадження ІКТ у сферу охорони здоров’я:
- підвищення організаційного і технологічного рівня розвитку ІКТ у системі охорони здоров’я, забезпечення готовності медичних працівників до роботи з ними;
- розширення можливостей надання сучасних медичних послуг, яке має відбуватися за умови нормативно-правового та методологічного визначення послуг телемедицини;
- забезпечення доступу до світових медичних знань та актуальних на місцевому рівні інформаційних ресурсів з метою підвищення ефективного виконання регіональних програм з охорони здоров’я, зокрема щодо репродуктивного здоров’я, інфекційних захворювань (СНІД, туберкульоз тощо).
Впровадження ІКТ у сферу охорони навколишнього природного середовища:
- моніторинг стану навколишнього середовища, природних ресурсів і здоров’я населення з обліком розвитку і реконструкції промисловості;
- розширення доступу громадськості до екологічної інформації, своєчасного інформування про результати регіонального екологічного аудиту та екологічного моніторингу, прийняття рішень щодо екологічних проблем і врахування інтересів громадськості при їх вирішенні.
Впровадження ІКТ у сферу культури:
- запровадження ІКТ у бібліотеках, архівах, музеях та інших закладах культури, що сприятиме забезпеченню повного і постійного доступу населення до надбань культури, писемності, традицій та звичаїв усіх корінних народів і національних меншин України;
- переведення в електронну форму національних надбань у сфері культури та мистецтва.
Впровадження ІКТ у сільському господарстві і промисловості:
- забезпечення інформаційної підтримки діяльності агро-бізнес-класів та малого і середнього бізнесу на селі;
- створення та впровадження системи дистанційного зондування землі з питань землекористування в інтересах сільського господарства;
- підключення агро-бізнес-класів до мережі інформаційно-маркетингових центрів.
Створення інформаційних систем для органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади області:
Створення інформаційних систем для органів виконавчої влади і місцевого самоврядування області та необхідність якнайшвидшого включення їх до єдиного інформаційного простору України має забезпечити взаємодію між органами місцевого самоврядування для оперативного обміну укрупненими соціально-економічними показниками міст і районів області та їх аналізу, а також формування і надання єдиної бази нормативно-розпорядчих документів, ведення ділового листування й обробки спільних запитів, пов’язаних із вирішенням низки складних науково-технічних і організаційних проблем, для чого будуть потрібні значні матеріальні й фінансові ресурси.
З метою скорочення цих витрат, а також забезпечення логічно послідовного і швидкого розвитку регіональних інформаційних систем і створення на їх основі єдиного інформаційного простору області доцільно об’єднати зусилля всіх органів місцевого самоврядування.
Проблема створення механізму формування та виконання програм і проектів інформатизації органів місцевого самоврядування – це проблема інформатизації 17 міст, 27 районних рад, 441 селищних та сільських рад, яка зумовлена, в основному, недостатньою визначеністю взаємовідносин органів державної влади з органами місцевого самоврядування області.
Основними принципами політики органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області щодо інформатизації регіону є :
1. Керівництво та координація процесів інформатизації.
Керівництво розробкою та впровадженням процесів інформатизації повинно виконуватися з єдиного центру, що забезпечує формування ефективних програм та проектів інформатизації області, координацію та контроль реалізації проектів, концентрацію фінансових ресурсів та їх ефективне використання.
2. Інтеграція і систематизація інформаційних ресурсів.
Інтеграція і систематизація інформаційних ресурсів області повинні забезпечити адекватність змісту і форми надання інформації для об’єкта управління, а також вимоги інтеграції різноманітних обласних кадастрів для спільного користування суб’єктами регіональної інформаційної системи.
3. Системна організація інформаційно-технологічного середовища.
Інформаційно-технологічне середовище повинне забезпечити усі стадії збору, зберігання, обробки, захисту і надання вчасно вірної і повної інформації, а також сумісність інформаційних, телекомунікаційних та програмно-технічних засобів.
Реалізація Програми повинна забезпечити:
- узгодженість регіональних пріоритетів інформатизації з основними напрямами соціально-економічного розвитку області і Національною програмою інформатизації;
- координацію, розроблення та реалізацію регіональної, міжгалузевих, відомчих програм інформатизації щодо цілей, етапів, ресурсів та об’єктів робіт;
- спадковість, поступовість і безперервність процесу при реалізації проектів (завдань) Програми на наступні роки;
- випереджувальний розвиток нормативно-правової бази регулювання відносин учасників створення, розповсюдження і використання інформаційних продуктів і послуг;
- створення організаційних і фінансових основ для реалізації завдань інформатизації;
- постійний облік виконання завдань і перерозподіл та концентрація ресурсів на користь найбільш результативних напрямів інформатизації;
- безперервний процес навчання державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування відповідно до вимог реалізації Програми.
З метою забезпечення формування та виконання Програми, розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 26 травня 2010 року № 267 ”Про розроблення Програми інформатизації Харківської області” утворено науково-технічну раду Програми інформатизації Харківської області при обласній державній адміністрації (далі – НТР), на яку покладено координацію робіт з інформатизації, обов’язки підготовки та відбору завдань для регіональної Програми інформатизації.
Нагляд за формуванням і виконанням Програми, організацію виконання окремих завдань (робіт) та оцінку їх якості здійснює керівник Програми - голова науково-технічної ради.
НТР розглядає та погоджує проекти технічних завдань (робіт) Програми, заслуховує виконавців окремих етапів виконаних робіт, контролює стан та терміни їх виконання. У разі необхідності НТР подає пропозиції щодо їх припинення або додаткового фінансування.
Організаційне забезпечення Програми здійснює відділ інформаційно-комп’ютерного забезпечення апарату Харківської обласної державної адміністрації, який залучає до виконання Програми найбільш досвідчені науково-дослідні та проектні організації як регіону, так і всієї України. Для ефективного виконання організаційних завдань з формування Програми інформатизації, моніторингу виконання проектів та інших заходів Програми планується утворення управління інформаційно-комп’ютерного забезпечення як структурного підрозділу облдержадміністрації, яке буде виконувати функції державного замовника та координувати роботи щодо виконання завдань Програми. З метою ефективного впровадження Програми та контролю за її виконанням в органах місцевого самоврядування області планується утворити відділ інформаційно-комп’ютерного забезпечення у складі виконавчого апарату Харківської обласної ради.
У подальшому, для реалізації Програми та виконання виробничих функцій, пов’язаних із впровадженням нових і експлуатацією наявних програмно-технічних засобів, планується формування регіонального центру інформатизації як комунального госпрозрахункового підприємства при обласній раді.
Контракти з виконання завдань (робіт) Програми інформатизації укладаються на період бюджетного року відповідно до законодавства.
Програма згідно з чинним законодавством може щороку корегуватися та затверджуватися в установленому порядку.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2000 року № 644 „Про затвердження Порядку формування та виконання регіональної програми і проекту інформатизації” щоквартально та щорічно, до 15 числа місяця, що настає за звітним, зведені звіти про хід виконання завдань (робіт) Програми за підписом керівника Програми інформатизації області надаються Генеральному державному замовнику Національної програми інформатизації.
Передбачаються такі джерела фінансування Програми:
- кошти державного бюджету;
- кошти місцевих бюджетів, передбачені окремим рядком для фінансування Програми;
- кошти, отримані відповідними виконавцями окремих завдань;
- інші джерела, не заборонені законодавством.
Фінансування кожного завдання (роботи) здійснюється окремо в межах контракту (договору) на його виконання.
У даний час інформатизація регіону має розглядатися як ефективний засіб соціально-економічного розвитку, створення нових форм підприємницької діяльності, демократизації громадського життя, удосконалення системи управління. Інформація, нові інформаційні технології, інформаційно-аналітичні системи різноманітного рівня та призначення виступають як найважливіші чинники, що визначають в сучасному світі рівень та якість життя всіх членів суспільства.
Процес інформатизації є наукомістким, трудомістким, фондоємним та тривалим, причому початкові етапи інноваційного циклу створення засобів інформатизації є витратними, і обсяги таких витрат є значними.
Ефективність інформаційних технологій, що впроваджуються, залежить як від їхнього вмілого застосування, впливу на підвищення продуктивності та якості праці управлінців, так і від зменшення витрат на інформатизацію, яке досягається оптимальною організацією проектування, створення та функціонування інформаційно-телекомунікаційних систем та інфраструктури інформатизації .
Найважливішими наслідками інформатизації, які визначають успіх у вирішенні завдань соціально-економічного розвитку, є побудова сучасної системи державного управління, розвиток телекомунікаційного середовища, створення потужних інформаційних ресурсів, розвиток пріоритетних напрямів економіки та соціальної сфери, надання рівного якісного доступу до інформації, освіти, послуг закладів охорони здоров’я, адміністративних послуг органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області, сприяння становленню інформаційного суспільства, в якому кожен громадянин міг би створювати і накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися і обмінюватися ними, щоб надати можливість кожній людині повною мірою реалізувати свій потенціал, сприяючи суспільному і особистому розвиткові та підвищуючи якість життя.
Інформатизація області забезпечить:
- широкомасштабне впровадження у діяльність органів влади, відомств, організацій сучасних засобів та методів збирання, накопичення, оброблення і використання інформації, необхідних для задоволення соціальних і інформаційних потреб населення та прийняття обґрунтованих рішень на всіх рівнях системи управління регіоном;
- створення єдиного інформаційного простору та умов для прискореного вирішення завдань освіти та підготовки фахівців, культурного та духовного розвитку населення регіону;
- скорочення термінів та підвищення якості навчання на всіх рівнях підготовки кадрів;
- повноту і доступність національних і світових інформаційних ресурсів для широкого кола користувачів.
Результатами практичного впровадження завдань Програми стане:
- перехід технологій управлінської діяльності на сучасний світовий рівень;
- подальший розвиток телекомунікаційного середовища регіону, до 2013 року всі райдержадміністрації, районні ради області будуть підключені за широкосмуговими та швидкісними каналами до корпоративної мережі області, що дасть можливість забезпечити їх у повному обсязі послугами електронної пошти і доступом до мережі Інтернет, підключення їх до системи регіональних інформаційних ресурсів та інше. Послідовно буде здійснюватися підключення всіх районних органів влади, сільських та селищних рад до сучасних каналів зв’язку;
- підвищення оперативності та ефективності прийняття управлін-ських рішень керівництвом обласної ради та облдержадміністрації, забезпечення доступу спеціалістів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до оперативних інформаційних та аналітичних баз даних спеціалізованої інформаційно-аналітичної системи;
- забезпечення виконання норм Закону України „Про електронні документи та електронний документообіг” (851-15) в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області. Впровадження системи електронного документообігу й електронного цифрового підпису в усіх структурних підрозділах облдержадміністрації, обласної ради, районних радах та райдержадміністраціях області;
- забезпечення виконання норм Закону України „Про електронний цифровий підпис” (852-15) в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області. Впровадження регіонального акредитованого центру сертифікації ключів національної системи електронного цифрового підпису;
- розгортання та забезпечення діяльності на території області Інтернет-приймалень в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області, що надасть жителям населених пунктів області можливість доступу до необхідної інформації та отримання послуг.
Серед найважливіших очікуваних результатів виконання завдань Програми на 2011-2013 роки слід відзначити:
- удосконалення організаційного, нормативно-правового забезпе-чення у сфері інформатизації;
- створення сучасної мультисервісної інформаційно-телекомунікаційної системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- створення регіональної складової електронної інформаційної системи „Електронний Уряд”, в тому числі єдиного регіонального інформаційного ресурсу „Електронна Харківщина” із наданням послуг юридичним та фізичним особам та інтеграцією інформаційних ресурсів органів виконавчої влади області до Єдиного веб–порталу органів державної влади та місцевого самоврядування області;
- розвиток системи електронного документообігу, побудова регіонального центру обміну документами та єдиної системи електронного документообігу з використанням електронного цифрового підпису в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування області;
- створення і впровадження інтегрованої інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень обласної державної адміністрації;
- створення системи технічного захисту інформації, а також антивірусний захист державних інформаційних ресурсів;
- удосконалення інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади;
- дотримання вимог законодавства у сфері інтелектуальної власності;
- підвищення кваліфікаційного рівня управлінського персоналу в сфері застосування інформаційно-комунікаційних технологій;
- забезпечення безперебійного функціонування інформаційно-телекомунікаційної системи та існуючих інформаційних систем області.
Інтегральний та економічний ефект, який регіон отримає від реалізації Програми, полягає в узгодженості та підвищенні якості, оперативності інформаційних процесів і управлінських послуг та забезпечить якісно новий рівень управління за рахунок:
- впровадження сучасних інформаційних технологій та зростання кваліфікаційного рівня управлінського персоналу;
- оптимізації інформаційних потоків та стандартів документів на регіональному рівні та між регіоном і центром;
- повної реалізації системи вертикальних і горизонтальних зв’язків;
- оперативного отримання найбільш повної і достовірної інформації, необхідної для обґрунтування та прийняття рішень;
- значного скорочення часу на пошук, обробку та підготовку документів;
- вдосконалення звітності та документообігу;
- застосування сучасних програмно-технічних засобів на кожному етапі обробки інформації;
- заощадження на кожному автоматизованому робочому місці коштів за рахунок використання типових програмно-технічних комплексів та мережевих версій програмних продуктів;
- скорочення видатків на папір, витратні матеріали, телефонні розмови, відрядження та ін.
Виконання завдань Програми дозволить забезпечити не тільки сталий соціально-економічний розвиток області, а й інтегрувати область у європейський та світовий інформаційний простір.