Затверджено
рішення обласної ради
від 16 червня 2011 року № 174-VI
(VI сесія VI скликання)
ПРОГРАМА
РОЗВИТКУ ТРАНСКОРДОННОГО CПІВРОБІТНИЦТВА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
НА 2011 – 2016 РОКИ
м. Харків
2011 рік
Загальна частина
Сучасні процеси інтеграції і глобалізації посилюють контактні функції прикордонних територій, консолідують економічний, соціальний та культурний простір що, в свою чергу, формує якісно новий формат взаємовідносин на регіональному та місцевому рівнях.
Європейський Союз після вступу нових членів у 2004, 2007 роках будує довгострокові стосунки з Україною, що сприятиме здійсненню в Україні реформ та сталому регіональному розвитку («Східне партнерство», «Європейський інструмент сусідства та партнерства», ініціатива із «Зоною поглибленої вільної торгівлі»). Для збільшення обсягів торговельної та інвестиційної діяльності, прискорення економічного зростання у контексті нової політики ЄС активно заохочуватиметься подальше регіональне та транскордонне співробітництво. Нові ініціативи, спрямовані на стимулювання регіонального співробітництва в трикутнику Україна – Росія – ЄС, розглядаються як важливий крок до формування «Європи без кордонів, що роз’єднують», створення зони спільного процвітання та цінностей, а українсько-російський кордон розглядається як «кордон довіри».
Економіко-географічне положення Харківській області в українсько-російському прикордонні вигідно відрізняється наявністю транскордонних магістральних вісей транспортних комунікацій, близькістю розташування обласних центрів – Харкова і Бєлгорода, історичними та культурними традиціями добросусідства. Харківська область має державний кордон загальною довжиною 315,8 км, межуючи з Бєлгородською областю Російської Федерації. Шість районів області загальною площею 7,47 тис. кв. км (23,78% площі області) є прикордонними. На цій території проживає 378 тис. мешканців області, що складає 13,05% від загальної їх кількості. Слід відзначити, що з формальної точки зору 1,5-мільйонний Харків є населеним пунктом в межах прикордонного Харківського району. Економічна моноцентричність Харківської агломерації та розширення кризових ареалів у прикордонних районах є основним джерелом розбалансованості регіональної господарської системи.
Транскордонне співробітництво можна розглядати як використання переваг сусідства для вирішення проблем повсякденного життя й перспективного соціально-економічного розвитку кожного з регіонів сусідніх держав.
Транскордонне співробітництво визначається як спільні дії, спрямовані на встановлення і поглиблення економічних, соціальних, науково-технічних, екологічних, культурних та інших відносин між територіальними громадами, їх представницькими органами, місцевими органами виконавчої влади України та територіальними громадами, відповідними органами влади інших держав у межах компетенції, визначеної їх національним законодавством відповідно до Закону України «Про транскордонне співробітництво».
Європейська практика свідчить, що транскордонне співробітництво створює додану вартість у соціально-економічному просторі прикордонних територій.
Основні переваги транскордонного співробітництва виявляються у:
· розширенні сфери економічної діяльності та збільшенні обсягів податкових надходжень за рахунок розвитку посередницьких функцій між сусідніми територіями;
· стабілізації соціальної ситуації шляхом неперешкоджання міграції трудових ресурсів, що в остаточному підсумку позначається на зниженні рівня соціальної напруги;
· задоволенні потреб населення в соціальних послугах без значних додаткових витрат: дефіцит та недосконалість соціальної інфраструктури й кадрів може бути компенсовано за рахунок використання установ сусідніх територій. Одночасно притягнутий платоспроможний попит сприяє розвиткові власної соціальної сфери;
· об’єднанні організаційних зусиль і спільному фінансуванні проектів, у реалізації яких зацікавлені обидві сусідні сторони, наданні їм більш високого (міждержавного) статусу й пріоритетності;
· поліпшенні інвестиційної привабливості та іміджу прикордонних територій;
· можливостях використання фінансових та інформаційних ресурсів міжнародних організацій для реалізації взаємовигідних транскордонних проектів;
· ефективній взаємодії з центральними органами влади щодо вирішення проблем прикордонних територій;
· реальних можливостях обміну найкращим досвідом місцевого (муніципального) та регіонального розвитку.
Стратегія сталого розвитку Харківської області до 2020 року створює в сфері транскордонного співробітництва (операційна ціль 2.4.) передумови для переходу від окремих заходів та проектів до цілісної, інтегрованої до європейських та українсько-російських міждержавних програм системи підтримки транскордонного співробітництва з використанням програмно-проектного принципу і поетапного фінансування пріоритетних напрямів розвитку прикордонних територій на основі моделі державно-приватного партнерства. Поступово зростаюча ділова активність у прикордонних районах буде сприяти політиці децентралізації, налагодженню нових технологічних ланцюжків, підвищенню конкурентоспроможності регіональної економіки та збалансованому, поліцентричному розвитку Харківщини.
Транскордонне співробітництво в Харківській області здійснюється відповідно до Конституції України, законів України «Про транскордонне співробітництво», «Про регулювання містобудівної діяльності», на підставі Концепції міжрегіонального та прикордонного співробітництва держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав від 15.09.04р., на виконання Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Російської Федерації про міжрегіональне та прикордонне співробітництво між Україною та Російською Федерацією від 27.10.10р., Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Російської Федерації про порядок перетинання українсько-російського державного кордону жителями прикордонних районів України та Російської Федерації від 21.04.06р., Програми міжрегіонального та прикордонного співробітництва України та Російської Федерації на 2011 – 2016 роки, постанови Кабінету Міністрів України від 01.12.10р. «Про затвердження Державної програми розвитку транскордонного співробітництва на 2011 – 2015 роки», Угоди про створення єврорегіону «Слобожанщина» від 07.11.03р., Стратегії сталого розвитку Харківській області до 2020 року, затвердженої рішенням обласної ради від 23.12.10р. № 27-VI, та інших нормативно-правових актів.
Мета Програми
Основною метою Програми є створення сучасної та стійкої системи взаємовигідних економічних, науково-технічних і культурних зв’язків Харківської області з регіонами суміжних держав на основі європейських інструментів інтеграції та механізмів державно-приватного партнерства.
Шляхи розв’язання проблеми
Найважливішими проблемами області, на розв’язання яких спрямована Програма, є:
- підвищення рівня життя населення та розвиток сучасної соціальної сфери у районах та містах області;
- вдосконалення прикордонної та логістичної інфраструктури з метою оптимізації режиму перетинання державного кордону мешканцями області, швидкого переміщення транспортних засобів і вантажів;
- поглиблення співпраці на міжрегіональному рівні за підтримки Ради керівників прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та України, Ділової ради торговельно-промислових палат білорусько-російсько-українського прикордоння, європейських інституцій транскордонного співробітництва;
- всебічна підтримка інноваційно-інвестиційної діяльності єврорегіону «Слобожанщина»;
- збереження історичної та культурної спадщини Слобожанщини;
- формування єдиного транскордонного інформаційного простору.
Програма має реалізовуватися шляхом виконання органами державної влади, органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання завдань та заходів зазначеної Програми.
Міжвідомчі робочі групи з питань
розвитку транскордонного співробітництва прикордонних районів надають
відповідний пакет документів пріоритетних проектів до Комісії з конкурсного
відбору транскордонних проектів при обласній державній адміністрації для оцінки
та включення їх до Державної програми розвитку транскордонного співробітництва
на
2011 – 2015 роки, а також до обласної
ради - для отримання співфінансування з обласного бюджету в рамках виконання
цієї Програми. Окремі проекти можуть надаватися до виконавчого комітету Ради
керівників прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та
України для включення їх у міжрегіональні проекти та програми (екологічні,
логістичні, освітні тощо).
Головне управління зовнішньоекономічних зв’язків та міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації разом із виконавчим комітетом Ради керівників прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та України готує і погоджує з Міждепутатською робочою групою зі співробітництва між Харківською обласною радою та Бєлгородською обласною Думою щорічні плани заходів та перелік транскордонних проектів щодо виконання Програми та вносить їх для розгляду обласною радою на сесії та затвердження.
Основні завдання Програми
Основними завданнями Програми є:
- стимулювання розвитку ділової активності у прикордонних районах за рахунок збільшення об’ємів прикордонної торгівлі, насамперед продукцією з високою доданою вартістю;
- забезпечення сталого розвитку прикордонних територій шляхом підвищення зайнятості населення та рівня продуктивності праці;
- активізація зовнішньоекономічної діяльності прикордонних територій;
- сприяння розвитку експортоорієнтованого малого та середнього підприємництва;
- створення інструментарію для ефективних комунікацій з потенційними інвесторами;
- забезпечення розробки проекту містобудівного розвитку транскордонного регіону;
- формування транскордонної агломерації європейського типу вздовж вісі Харків–Бєлгород;
- забезпечення екологічної безпеки та запобігання виникненню надзвичайних ситуацій;
- розвиток транскордонного культурно-пізнавального, екологічного та сільського туризму;
- підтримка кластерних ініціатив;
- забезпечення участі єврорегіону «Слобожанщина» в Асоціації європейських прикордонних регіонів як постійного члена;
- збереження природної, історичної та культурної спадщини Слобожанщини;
- формування єдиного транскордонного інформаційно-комунікаційного простору.
Фінансове забезпечення Програми
Фінансування заходів та проектів на території Харківської області забезпечується за рахунок коштів обласного бюджету, передбачених на відповідний рік, а також інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України, в обсягах, що будуть визначатися окремими договорами. Для проектів, що включені до Державної програми розвитку транскордонного співробітництва на 2011 – 2015 роки, буде передбачено співфінансування з обласного та місцевих бюджетів в обсязі, необхідному для їх реалізації відповідно до вимог чинного законодавства України.
Обсяг фінансування Програми уточнюється під час складання проекту обласного бюджету на відповідний рік у межах видатків, передбачених головним розпорядником коштів, відповідальним за виконання окремих завдань Програми та в цілому за Програму.
На фінансування міжнародних транскордонних проектів планується також спрямувати позабюджетні кошти і кошти міжнародної фінансової підтримки згідно із чинним законодавством України.
Очікувані результати від реалізації Програми
У результаті виконання першого етапу Програми (2011 – 2013 роки) передбачається:
- зменшити територіальні диспропорції прикордонних районів області, наблизити їх економічний та соціальний рівень розвитку до середнього рівня Харківського регіону;
- створити вертикально та горизонтально інтегровану систему транскордонного співробітництва в Харківській області;
- створити інструментарій для ефективних комунікацій з потенційними інвесторами;
- розробити бренди прикордонних районів області;
- підготувати Стратегію сталого розвитку єврорегіону «Слобожанщина» як інтегровану стратегію територіального розвитку шести прикордонних районів Харківської та шести районів Бєлгородської областей;
- скоротити розрив у соціально-економічному розвитку та інфраструктурному забезпеченні прикордонних районів Харківської області з суміжними районами Бєлгородської області;
- збільшити обсяги зовнішньоекономічної діяльності прикордонних територій;
- створити інтегровану систему управління охороною навколишнього природного середовища транскордонних річкових басейнів Лопань, Харків, Уди для забезпечення екологічної безпеки та запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на прикордонних територіях;
- підготувати концепцію системної інноваційної платформи «GEOTECHNOPOLIS» вздовж вісі Харків – Бєлгород з метою формування транскордонної агломерації європейського типу та розпочати її проектне впровадження.
У результаті виконання другого етапу Програми (2014 – 2016 роки) передбачається:
- поширити практику використання механізмів державно-приватного партнерства під час реалізації інфраструктурних проектів єврорегіону «Слобожанщина»;
- створити логістичний комплекс у рамках прикордонної інтегрованої російсько-української логістичної системи;
- збільшити експорт високотехнологічної продукції в Російську Федерацію;
- створити і забезпечити функціонування системи транскордонного ділового, культурно-пізнавального, екологічного та сільського туризму.
Контроль за реалізацією Програми
Контроль за реалізацією Програми здійснюється обласною радою, а саме: постійними комісіями обласної ради з питань соціально-економічного розвитку регіону, інвестицій, міжнародного та міжрегіонального співробітництва та з питань бюджету.
Координує роботу щодо виконання Програми Головне управління зовнішньоекономічних зв’язків та міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації.