З А Т В Е Р Д Ж Е Н О

рішенням обласної ради

від 31 січня 2006 року (12-4-рр)

(ХХХVІ  сесія IV скликання)

 

 

 

 

 

 

 

О Б Л А С Н А    П Р О Г Р А М А

"Молодь Харківщини"

на 2006 – 2008 роки

 

 

 

СТАН ПРОБЛЕМ МОЛОДІ ХАРКІВЩИНИ

 

Процес гармонійного розвитку молоді, соціалізація, адаптація та інтеграція молодої особи в суспільному житті в дусі виховання в неї найвищих громадських почуттів, високої правової, естетичної, моральної культури, як відомо, значною мірою визначає майбутній розвиток держави, суспільства, нації. Сьогодні молодь – найбільш чутлива та уразлива частина суспільства. На Харківщині молодь складає майже 40 % всього населення області. Вона потребує постійного захисту та допомоги з боку держави. Підтримка молоді міститься не у вирішенні проблем за неї, а в наданні їй можливості долати їх власними силами у межах соціально придатних моделей.

Слід виділити деякі особливості щодо перспектив розвитку та вирішення проблем молоді Харківської області:

-         велика кількість учбових закладів і, відповідно, значна чисельність учнів шкіл, профтехучилищ, студентської молоді;

-         розвиненість промислової сфери та відтік молодих спеціалістів з виробництва;

-         інтенсивність культурного, громадського життя, а також процесів самоорганізації у молодіжному середовищі;

-         розвиненість інформаційних мереж;

-         діюча структура управління державною молодіжною політикою: управління, відділи та комітети у справах сім’ї та молоді, центри соціальних служб для молоді, молодіжні центри, підліткові клуби за місцем проживання тощо;

-         прийняття низки розпоряджень голови облдержадміністрації щодо соціального становлення та розвитку молоді;

-         органічне поєднання у молоді області демократичним цінностям у багатогранному політичному житті, терпимості та соціальної стабільності.

На вищезазначені особливості області впливають реформи фундаментальних засад суспільства та нові соціально-економічні реалії. Це викликає водночас тісно повязані один з одним негативні та позитивні тенденції у розвитку підростаючого покоління.

З одного боку, відбувається погіршення ряду об’єктивних параметрів, що  характеризують умови життя молоді. Це обмежує її можливості вже на старті входження до дорослого життя, яке все більше включає елементи конкурентної боротьби за соціальний статус. Тенденції підтверджуються такими процесами:

-         загострення демографічної ситуації;

-         зниження фізичної та психічної дієздатності молоді;

-         криміналізація молодіжного середовища;

-         раціоналістично-споживацьке ставлення до життєвих цінностей;

-         культ сили та агресивне вирішення проблем;

-         підміна рівня розвитку особистості рівнем благополуччя та матеріального достатку.

Зниження соціального статусу молоді та її стартових можливостей потребує включення заходів молодіжної політики у першочергові заходи соціальної підтримки населення в цілому. При цьому слід зазначити, що захист інтересів молоді полягає не тільки у сфері традиційних форм соціального захисту у вигляді різноманітних грошових допомог, компенсацій та пільгового забезпечення товарами першої необхідності, а й у  послугах, які компенсують брак життєвого досвіду (молодіжні біржі праці, центри правової допомоги, інформаційно-консультаційні пункти, центри соціальних служб для молоді, телефони довіри та консультації психологів, служби молодої сім’ї).

З другого боку, можна вести мову про якісне покращання дійових та вольових характеристик молоді, таких як самостійність, відповідальність за особисту долю, реальна оцінка своїх можливостей, мобільність, адаптованість до життєвих змін, громадська активність.

Ця стабілізуюча тенденція повинна перейти у конструктивні форми проявів активності молоді. Для цього необхідно: по-перше, закласти в основу інноваційної активності нові цінності творення та громадського служіння; по-друге, створити умови та систему спеціальних форм підтримки соціально-значущих ініціатив молоді.

Дефіцит ресурсних можливостей потребує розстановки пріоритетів та виділення основних напрямків, на яких необхідно сконцентрувати зусилля та кошти для отримання позитивного соціального та економічного ефекту.

Поширення таких негативних явищ, як злочинність, наркоманія, алкоголізм,  проституція, розповсюдження ВІЛ-інфекції, бездоглядність дітей тощо, на жаль, необхідно розглядати як закономірний процес. За законами системного розвитку суспільства відомо, що збільшення рівня безробіття на 1% призводить до збільшення злочинності на 5% і кількості самогубств – на 4%.

Однак є й інша причина цього явища — руйнування системи виховання молодого покоління, тоді як нова система, що має прийти на зміну, перебуває у стані нестабільності, змінюваності. Це пояснюється, з одного боку, тим, що частина соціальних інститутів не бажає включитися у “віддалені” для них проблеми, з іншого — деякі структури не визначили свого місця у цій системі, крім того, необхідно враховувати певну пасивність громадськості, яка не бачить можливостей або ще не мас досвіду взаємодії в нових умовах.

Молодь залишається однією з продуктивних сил суспільства, від якої залежить його подальший розвиток. У свою чергу, реалізація соціальних функцій молоді обумовлюється її життєвими показниками, головним з яких є стан здоров'я.

На стан здоров’я молоді, як і всіх громадян, впливають такі фактори: умови і спосіб життя – 50-55 %; стан навколишнього середовища – 20-25 %; спадково-генетичні фактори – 15-20 %; рівень діяльності закладів охорони здоров’я – 1-15%.

Велику шкоду здоровю наносять соціально негативні форми поведінки, статева розбещеність. Внаслідок цього стрімко зростає кількість хвороб, що передаються статевим шляхом, в тому числі СНІД.

Занепокоєння викликає алкоголізм та наркоманія серед молоді. За статистичними даними, підлітки та молодь віком від 15 до 25 років здійснюють кожний сьомий злочин, десяте хуліганство, сьомі-дев'яті крадіжки особистого майна і державної власності від загальної кількості правопорушень. На них припадає приблизно п'ята частина усіх крадіжок, розбійних нападів і зґвалтувань. Вживання наркотичних засобів породжує цілу низку правових проблем.

Посилення напруженості у працевлаштуванні молоді, зростання відкритого та прихованого безробіття, різке розшарування в рівнях оплати праці між державними і недержавними секторами економіки сприяють соціально-професійній переорієнтації молоді на працю у недержавному секторі, на отримання доходів у «тіньовій» сфері. Чисельність незайнятої молоді, її питома вага серед загальної кількості безробітних матиме тенденцію до поступового зростання. На ринку праці, насамперед, слід очікувати зменшення попиту на випускників навчальних закладів. Повільно вирішуються питання щодо підтримки молодіжного підприємництва.

Загострення економічної кризи відбивається на якісному рівні дозвілля молоді, його духовно-культурному змісті, спрямованості. Зниження престижу освіти і культури в молодіжному середовищі призводить до падіння рівня духовності, породжує моральну та інтелектуальну деградацію. В цих умовах потрібно забезпечити необхідний мінімум культурних благ і послуг молодим людям, всебічно сприяти раціональному використанню вільного часу. Однією із суттєвих проблем у роботі з творчою, обдарованою молоддю є її відомча розмежованість, що призводить до розпорошення зусиль, викликає непотрібне дублювання.

Загострення соціально-економічних проблем, відсутність дійових механізмів державної підтримки молоді в період її соціального становлення і розвитку негативно позначилися на матеріальному становищі молоді, погіршили здоров'я, фізичний та духовний розвиток молодих громадян.

Прийняття цієї комплексної цільової програми на новий рік обумовлено дволітнім досвідом реалізації подібної програми у 1999-               2000 роках. Необхідним є осмислення та систематизація цього досвіду для надання новій програмі більш цілісного та комплексного характеру.

Усе це доводить необхідність розробки та реалізації нових заходів і програм для здійснення молодіжної політики на всіх рівнях від обласного до районного. Від того, наскільки повно й ефективно вирішуються проблеми і реалізуються потенційні можливості молоді, залежать темпи оптимізації соціальних та економічних умов життя як нинішнього, так і майбутніх поколінь.


ПРАВОВА ПІДСТАВА ДЛЯ РОЗРОБКИ ПРОГРАМИ

 

         Правовою підставою для розробки обласної програми “Молодь Харківщини” на 2006 - 2008 роки (далі Програма)  є Закон України „Про Загальнодержавну програму підтримки молоді на 2004-2008 роки” та Закони України:

-         “Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні”;

-         “Про молодіжні та дитячі громадські організації”;

-           Сімейний кодекс України;

-         “Про запобігання захворюванню на ВІЛ-СНІД та соціальний захист населення”;

-         “Про державну допомогу сімям з дітьми”;

-         укази Президента України:

-         від 6 жовтня 1999р. № 1284/99 “Про першочергові заходи щодо реалізації державної молодіжної політики та підтримки молодіжних громадських організацій”;

-         від 24 квітня 2000р. № 612/2000 “Про додаткові заходи щодо державної підтримки обдарованої молоді”;

-         від 18 січня 1996р. № 63/96 “Про Національну програму “Діти України”;

-    розпорядження Президента України від 6 жовтня 1999р. №244/99-рп “Про сприяння розвитку молодіжного житлового  будівництва”;

-    постанов Кабінету Міністрів України:

-    від 18.06.99р. № 1095 “Про стан реалізації молодіжної політики”;

-         від 13.09.95 № 736 “Про Національну програму планування сімї”;

-         документи ООН щодо прав дитини:

-         Декларація прав дитини;

-         Конвенція про права дитини.

 

 

МЕТА ПРОГРАМИ

 

Програма  розроблена з метою реалізації в Харківській області державної молодіжної політики, а саме - створення сприятливих соціальних, економічних, політичних, фінансових та організаційних передумов для життєвого самовизначення й самореалізації молоді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

 

- створення умов для успішної реалізації соціальної молодіжної політики в області;

-         створення умов для доступності якісної освіти, сприяння творчому та інтелектуальному розвитку молоді;

-         створення умов для повноцінної соціалізації та самореалізації особистості молодої людини;

-         формування у молоді соціально-позитивних форм поведінки та навичок, що ґрунтуються на здоровому способі життя;

-         надання молоді соціально-психологічної, юридичної, педагогічної підтримки та допомоги;

-         сприяння створенню соціально-позитивного інформаційного простору, необхідного для розвитку особистості в умовах сучасного суспільства;

-         впровадження новітніх технологій соціальної роботи з молоддю;

-         підвищення соціальної активності молоді, спрямованої на активізацію її участі у соціально-економічному, політичному та культурному житті області;

-          забезпечення зайнятості та розвиток підприємницької діяльності молоді;

-         забезпечення реалізації конституційних прав молодих громадян у сфері освіти, праці та зайнятості;

-         підтримка талановитої та обдарованої молоді, сприяння гармонійному духовному та фізичному розвитку молоді;

-         всебічна підтримка існуючих та створення нових молодіжних громадських об’єднань, підтримка їх діяльності та програм, що вони реалізують;

-         налагодження співпраці та обміну досвідом з державними та молодіжними громадськими організаціями інших регіонів України, ближнього та дальнього зарубіжжя;

-         формування правової культури та профілактика негативних явищ у молодіжному середовищі;

-         соціальна адаптація та інтеграція в суспільство молоді з особливими потребами (зокрема молодих людей з функціональними обмеженнями, сиріт тощо).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ ЗДІЙСНЕННЯ  МОЛОДІЖНОЇ ПОЛІТИКИ

В ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

 

Реалізація молодіжної політики в області буде здійснюватися на певних принципах:

-         програмно-цільовому, який обумовлює шляхи реалізації того або іншого      напрямку Програми;

-         цілісності, який передбачає реалізацію напрямків державної молодіжної      політики як на обласному, так і на міських та районних рівнях;

-         комплексності, що передбачає подолання відомчої роз’єднаності стосовно       вирішення проблем молоді;

-    активної участі самої молоді у вирішенні своїх проблем;

-         відкритості, який передбачає участь громадськості у розробці

     та реалізації Програми;

-         пріоритетів, що передбачає концентрацію уваги, ресурсів та зусиль на    найбільш соціально значущих та важливих питаннях молоді;

-         адресності, насамперед для тих груп молоді, які потребують особливої    уваги:

-         молодь, яка вступає у самостійне життя, стартові можливості якої    обмежені в  силу відсутності життєвого досвіду, знань та навичок;

-         молодь, діяльність якої складає основу соціально-економічного розвитку області,   але, через структурні деформації економіки країни, не спроможна    реалізувати свій професійний та культурний потенціал;

      -   молодь із формами девіантної поведінки;

-         спадкоємність та закріплення позитивного досвіду.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

 

-                    зниження темпів розвитку кризових явищ в молодіжному середовищі;

-                    формування у молоді цінностей здорового способу життя;

-                    надання можливостей молоді, яка опинилася в кризовій ситуації, отримати необхідну інформаційну та соціально-педагогічну допомогу;

-                    створення системи своєчасного реагування на соціальні зміни у молодіжному середовищі;

-                    сприяння процесу позитивної соціалізації дітей та молоді з пільгових категорій (діти - інваліди, сироти, діти з проблемних, багатодітних та малозабезпечених сімей тощо);

-                    підвищення соціальної, політичної, творчої активності молоді;

-                    створення якісно нової системи інформаційного забезпечення молоді щодо вирішення її проблем;

-                    підвищення ефективності реалізації соціальних програм, профілактичних та освітніх заходів щодо молоді;

-                    позитивні зрушення у вирішенні проблем зайнятості та організації змістовного дозвілля молоді.

Заходи щодо виконання обласної програми

"Молодь Харківщини" на 2006-2008 роки

 

І. Сприяння молоді щодо вступу  в трудове життя,

у працевлаштуванні, підприємництві та її професійному розвитку

 

Для вирішення проблеми зайнятості молоді, зниження рівня безробіття і розвитку підприємницької активності Програмою передбачається:

 

1. Сприяти збільшенню обсягів і розширенню видів громадських робіт з метою створення тимчасових робочих місць для незайнятої, учнівської та студентської молоді за рахунок коштів підприємств.

 

Обласний центр зайнятості

 

2006-2008 роки.

 

2. Надавати перевагу профпідготовці молоді за декількома суміжними спеціальностями. Вжити заходів щодо максимального охоплення професійно-технічним навчанням дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

3. З метою відновлення профорієнтаційної роботи розвивати зв’язки шкіл з підприємствами, проводити серед учнів середніх, старших класів шкіл профорієнтаційні заходи із залученням фахівців підприємств.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації; управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, обласний центр зайнятості

 

2006-2008 роки.

 

4. Продовжити створення сприятливих умов для функціонування у кожному вищому навчальному закладі громадських центрів зайнятості, надавати їм всебічну організаційно-методичну допомогу.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

5. Продовжити роботу по створенню таборів праці та відпочинку для учнівської молоді.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації

 

Влітку щороку.

 

6. Сприяти сезонному працевлаштуванню молоді, організовувати роботу молодіжних трудових загонів, брати участь у Всеукраїнській акції „Молодіжні трудові загони”.

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, обласний центр зайнятості

 

Влітку щороку.

 

7. Проводити системну роботу щодо працевлаштування вихованців закладів для дітей-сиріт в Харківській області.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім¢ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, обласний центр зайнятості

 

2006-2008 роки.

 

8. 3абезпечити системну роботу з профорієнтації молоді, в тому числі шляхом проведення “Днів зайнятості”, “Ярмарків вакансій”, “Днів інформації”, “Днів абітурієнта” та інших профорієнтаційних заходів, які сприятимуть пошуку роботи безробітною та учнівською молоддю.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, обласний центр зайнятості

 

2006-2008 роки.

 

9. Розширити співпрацю з громадськими організаціями з метою проведення спільних заходів щодо зменшення безробіття серед молоді, надаючи їм підтримку в реалізації соціальних програм.

                                              

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді

 

2006-2008 роки.

 

10. Сприяти створенню мережі молодіжних центрів праці, молодіжних бізнес-центрів, громадських бірж праці, консультативних пунктів тощо.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, обласний центр зайнятості

 

2006-2008 роки.

 

11. Сприяти розвитку підприємницької активності молоді шляхом проведення обласних турів Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів, обласних турів Всеукраїнського конкурсу “Молодий підприємець”, проведення семінарів-тренінгів для молодих підприємців, підприємців початківців.

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

2006-2008 роки.

 

12. Продовжити практику проведення конкурсів професійної майстерності учнів профтехучилищ.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

ІV квартал щороку.

 

13. Підтримка розвитку інфраструктури сприяння зайнятості молоді, а саме: мережі молодіжних центрів праці, молодіжних бізнес-центрів, громадських бірж праці, консультативних пунктів тощо, створення спеціалізованих організацій та установ, що здійснюватимуть таку діяльність.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, обласний центр зайнятості

 

2006-2008 роки.

 

ІІ.  Залучення молоді до роботи в органах виконавчої влади

 та органах місцевого самоврядування

 

1. Визначати потребу органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в направленні осіб віком до 35 років на навчання до Національної академії державного управління при Президентові України та інших вищих навчальних закладів, що здійснюють підготовку магістрів за спеціальностями освітньої галузі “Державне управління”.

 

Апарат облдержадміністрації спільно з Харківським регіональним інститутом державного управління Національної академії державного управління при Президентові України

 

Щорічно у квітні.

 

2. Проводити в установленому порядку систематичний та цілеспрямований добір молодих державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, представників молодіжних громадських організацій, молоді віком до 35 років, які закінчили вищий навчальний заклад та отримали диплом з відзнакою, для навчання в Харківському регіональному інституті державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, магістратурі Харківського національного економічного університету з подальшим працевлаштуванням в органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

 

Апарат облдержадміністрації, управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації спільно з Харківським регіональним інститутом державного управління Національної академії державного управління при Президентові України та магістратурою Харківського національного економічного університету

 

Постійно.

 

3. Продовжити роботу щодо проведення обласного конкурсу “Обираю професію державного службовця” серед молоді з повною вищою освітою чи такої, що закінчує вищі навчальні заклади, для виявлення осіб, які мають здібності для роботи на посадах державних службовців чи посадових осіб місцевого самоврядування, а також сприяти зарахуванню переможців конкурсу на денну форму навчання до Харківського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, магістратури Харківського національного економічного університету.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, апарат облдержадміністрації, структурні підрозділи облдержадміністрації спільно з Харківським регіональним інститутом державного управління Національної академії державного управління при Президентові України та магістратурою Харківського національного економічного університету

 

Щорічно.

 

4. Створити та систематично оновлювати банк даних стосовно молодих державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування і молоді, що бажають працювати на державній службі та в органах місцевого самоврядування, мають відповідні особисті, професійні та інтелектуальні якості.

Апарат облдержадміністрації, структурні підрозділи облдержадміністрації спільно з Харківським регіональним інститутом державного управління Національної академії державного управління при Президентові України

 

Щорічно.

 

5. Забезпечити проведення соціологічного дослідження з метою відстеження просування по службі молодих державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування та врахувати в подальшій роботі

 

Апарат облдержадміністрації спільно з Харківським регіональним інститутом державного управління Національної академії державного управління при Президентові України

 

Квітень-травень 2006 року.

 

6. Продовжити роботу з проведення олімпіади школярів Східного регіону “Обираємо державну службу”.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації спільно з Харківським регіональним інститутом державного управління Національної академії державного управління при Президентові України

 

Щорічно, лютий.

7. Сприяти стажуванню молоді в органах виконавчої влади.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, апарат облдержадміністрації

 

Постійно.

 

8. Сприяти проведенню регіональних семінарів для представників молодіжних громадських організацій та органів державної влади з питань залучення молоді до державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, апарат облдержадміністрації спільно з Харківським регіональним інститутом державного управління Національної академії державного управління при Президентові України

 

Щорічно.

 

ІІІ. Формування способу  життя, розвиток фізичної культури

та спортивних здібностей молоді

 

З метою підвищення ефективності профілактичної роботи з молоддю, пропаганди здорового способу життя передбачається:

1. Поширювати серед молоді просвітницьку роботу з питань шлюбних відносин, планування сім’ї, виховання здорової дитини, наслідків вживання алкоголю, токсичних і наркотичних речовин, тютюнопаління, налагоджувати неформальні канали поширення інформації серед дітей та молоді за методикою “Рівний-рівному”.

 

Управління облдержадміністрації: у справах сім'ї та молоді, охорони здоров’я, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

2006-2008 роки.

 

2. Проводити акції до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом, Всесвітнього дня боротьби з наркоманією: “Анти-СНІД”, “Антинаркотик”, “Тверезість”, “Життя без паління”, продовжити практику проведення щорічних студентських читань і тренінгів “Здоровий спосіб життя” на базі провідних вищих навчальних закладів.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, управління охорони здоров'я облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

3. Забезпечувати здійснення заходів щодо ефективної профілактики поширення інфекційних захворювань, насамперед туберкульозу та ВІЛ/СНІДу серед молоді, а також повної і ефективної імунізації дітей і підлітків, соціальної адаптації молоді ВІЛ-інфікованої, запобігання їх дискримінації.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрацій, управління охорони здоров’я облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

4. Сприяти діяльності та підвищенню ефективності роботи центру ресоціалізації наркозалежної молоді „Твоя перемога”.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрацій, служба у справах неповнолітніх облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

5. Сприяти організації груп психологічної реабілітації, взаємо- та самодопомоги за програмою “12 кроків” для молодих людей, хворих на наркоманію та алкоголізм, та членів їх родин, забезпечити необхідні умови для роботи цих груп і надання їм необхідної консультаційної допомоги.

 

Управління охорони здоров’я облдержадміністрації, управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

6. Сприяти залученню ВІЛ-інфікованих, їх рідних, волонтерів з числа студентів-медиків і педагогів до профілактичної роботи з групами ризику та надавати їм інформаційну підтримку за допомогою громадської приймальні для молоді, телефонів „Довіри”, гарячих ліній.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.


7. З метою популяризації основ безпеки життя сприяти поширенню гри-випробування “Котигорошко” для неповнолітніх, організовувати та проводити зльоти, збори, змагання, польові табори із рятувальної справи для закріплення навичок поводження в екстремальних ситуаціях.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, Головне управління з питань надзвичайних ситуацій облдержадміністрації

 

ІІ-ІІІ квартали 2006-2008 років.

 

8. Розробляти, видавати та розповсюджувати інформаційно-рекламну, методичну продукцію щодо формування здорового способу життя, профілактики негативних явищ у молодіжному середовищі.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

9. Організовувати проведення дослідження щодо проблем поширення серед молоді алкоголізму, паління, немедичного вживання наркотичних речовин, захворювань, що передаються статевим шляхом, причин схильності окремих категорій молоді до кримінальних проявів з метою визначення шляхів соціально-педагогічної профілактики негативних явищ.

 

Обласний центр соціальних служб для сімї, дітей та молоді

 

2006-2008 роки.

 

10. Сприяти популяризації любительського спорту, проведення районних, міських, обласних змагань з різних видів спорту серед непрофесійних молодіжних команд.

 

Управління у справах сімї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

11. Створення умов для реалізації програм дитячого та молодіжного туризму, відновлення мережі центрів юнацького та молодіжного туризму.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, управління культури і туризму облдержадміністрації, управління з питань фізичної культури та спорту

 

2006-2008 роки.

12. Створення та забезпечення діяльності спортивно-оздоровчих центрів для дітей та молоді.

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, управління культури і туризму облдержадміністрації, управління з питань фізичної культури та спорту

 

2006-2008 роки.

 

13. Забезпечити організацію та проведення туристсько-спортивних заходів, спартакіад, зльотів, олімпіад і чемпіонатів, інших змагань з різних видів спорту та туризму.

Управління з питань фізичної культури та спорту облдержадміністрації

 

ІІ-ІІІ квартали 2006-2008 років.

 

14. Підтримка та популяризація спортивного молодіжного руху.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, управління з питань фізичної культури та спорту, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

ІV. Формування правової культури молоді, поваги до закону та профілактика протиправної поведінки в молодіжному середовищі

 

З метою формування правової культури молоді, поваги до закону та профілактики протиправної поведінки в молодіжному середовищі передбачається:

 

1. Залучати підлітків, схильних до правопорушень, та тих, які перебувають на обліку в службах у справах неповнолітніх, кримінальній міліції у справах неповнолітніх, до фізкультурно-спортивних, туристсько-краєзнавчих та інших об'єднань.

Служба у справах неповнолітніх облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації; управління з питань фізичної культури та спорту облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

2. Проводити роботу по виявленню бездоглядних підлітків, а також неповнолітніх, які займаються жебрацтвом та ведуть асоціальний спосіб життя, з метою соціалізації у суспільстві.

 

Служба у справах неповнолітніх облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації 

 

2006-2008 роки.

 

3. Сприяти створенню умов для забезпечення бездоглядним дітям доступу до інформації щодо надання соціально-педагогічної, психологічної та юридичної підтримки, створення підліткових та молодіжних груп, які сприяють формуванню соціально-нормативної поведінки у безпритульних та бездоглядних дітей.

Служба у справах неповнолітніх, управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

4. Сприяти створенню в притулках, виправно-трудових колоніях консультативних пунктів для надання соціальної допомоги молодим особам, які відносяться до груп ризику.

 

Служба у справах неповнолітніх облдержадміністрації,

управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

5. Сприяти реалізації спільних заходів щодо соціальної підтримки та захисту неповнолітніх і молоді, які відбувають покарання та звільняються з місць позбавлення волі, засудженим неповнолітнім та молоді, до яких застосована відстрочка виконання вироку

 

Обласний центр соціальних служб для сімї, дітей та молоді, управління Державного Департаменту з питань виконання покарань у Харківській області

 

2006-2008 роки.

 

6. Забезпечувати проведення спільних колегій управлінь облдержадміністрації з питань профілактики та попередження правопорушень серед молоді та підлітків.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації; служба у справах неповнолітніх облдержадміністрації

 

Щоквартально.

 

7. Розроблювати та впроваджувати програми, проекти для молоді (в тому числі учнівської та студентської) щодо їх громадянських прав та обов’язків.

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації; відділ з питань взаємодії з органами юстиції облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

8. Розроблювати інформаційно-методичні посібники для молоді з правових питань, проводити заходи щодо формування правової культури молоді, а саме: семінари, „круглі столи” тощо.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, відділ з питань взаємодії з органами юстиції облдержадміністрації, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

9. Посилити інформаційно-просвітницьку роботу у сфері правового виховання та інформування дітей і молоді за місцем проживання, навчання та роботи, створюючи правові центри, консультативні пункти тощо.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, відділ з питань взаємодії з органами юстиції облдержадміністрації, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

V. Підтримка діяльності молодіжних громадських об’єднань та ініціатив молоді

 

З метою розвитку молодіжного руху на Харківщині, підтримки творчого потенціалу та енергії молодих лідерів передбачається:

 

1. Сприяти роботі дитячих, молодіжних громадських організацій, розвитку органів студентського та учнівського самоврядування шляхом надання організаційно-методичної допомоги.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації; Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

2006-2008 роки.

 

2. Організовувати та проводити форуми молоді, зльоти, форуми молодіжних громадських об'єднань. Продовжити практику проведення круглих столів, конгресів молодіжних організацій, конференцій тощо.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

2006-2008 роки.

 

3. Забезпечити проведення конкурсів проектів соціальних програм, розроблених дитячими та молодіжними громадськими організаціями.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

І-ІІ квартали 2006-2008 років.

 

4. Сприяти діяльності волонтерських загонів, шкіл волонтерів, проводити навчання лідерів щодо  вмінь та навичок соціальної спрямованості.

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сімї, дітей та молоді

 

2006-2008 роки.

 

5. Сприяти висвітленню в засобах масової інформації роботи молодіжних громадських об'єднань.

 

Управління у справах сім’ї та молоді, облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

6. Видавати інформаційні матеріали щодо діяльності молодіжних громадських та дитячих організацій Харківщини.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

7. Впроваджувати систему надання дитячим та молодіжним громадським організаціям у пільгове або безкоштовне користування приміщень, необхідних для здійснення статутної діяльності.

 

Управління у справах сімї та молоді облдержадміністрації

 

До 2008 року.

 

8. Сприяти розвитку молодіжного екологічного руху, проведенню екологічних акцій.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

9. Розвивати громадську активність молоді, забезпечувати постійну співпрацю органів влади та органів місцевого самоврядування з дитячими та молодіжними громадськими організаціями.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

2006-2008 роки.

 

10. Організовувати та проводити для лідерів дитячих та молодіжних організацій семінари, тренінги, круглі столи. Проводити конкурси „Молодіжний лідер року” та „Дитяча організація року”.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

Щоквартально.

 

11. Формувати інформаційний простір для реалізації молодіжної політики, створити інформаційну базу даних щодо дитячих та молодіжних організацій.

 

Управління у справах сімї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

До 2007 року.

 

12. Впроваджувати програми, спрямовані на розширення доступу молоді до мережі Інтернет, інших інформаційних баз та мереж.

 

Управління у справах сімї та молоді, обласний центр молоді, обласний центр соціальних служб для сімї, дітей та молоді

 

2006-2008 роки.

 

 

VІ. Сприяння вихованню патріотизму, розвитку духовності, моральності молоді, організації їх змістовного дозвілля, підтримки творчої та обдарованої молоді

 

З метою формування у свідомості молодих людей притаманних українському народові моральних цінностей, засвоєнню кращих зразків вітчизняної та світової культурної спадщини, вихованню патріотизму та любові до Батьківщини передбачається:

 

1. Для стимулювання навчальної і наукової діяльності та творчої активності молоді організовувати роботу по присудженню іменних стипендій обласної державної адміністрації, трьох премій ім. О. Масельського в галузі мистецтва, культури, літератури, спорту і переможцям престижних конкурсів, спортивних змагань.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління культури облдержадміністрації, управління з питань фізичної культури та спорту облдержадміністрації, управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації

 

Щорічно.

 

2. Організовувати напередодні святкування Дня Перемоги Вахту пам'яті, у рамках якої проводити акцію “Пам’ятаймо минуле заради майбутнього”, молодіжні мітинги-реквієми, покладання квітів до пам'ятників загиблим, зустрічі з учасниками війни.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

Щорічно.

 

3. Проводити урочисті проводи молоді до служби в Збройних Силах України, фестивалі військово-патріотичної пісні.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації

 

Щорічно.

 

4. Підтримувати талановитих дітей та підлітків, проводити обласні конкурси дитячо-юнацької творчості, прикладного мистецтва та декоративно-ужиткових ремесел, конкурси естрадної пісні, регіональні конкурси виконавців на народних інструментах, літературно-мистецьким і фольклорні фестивалі та конкурси сільської молоді.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, управління культури і туризму облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.


5. Залучати дітей із сільських районів області до відвідування установ культури, спорту, туризму, освіти тощо.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації; управління у справах сім’ї та молоді

облдержадміністрації, управління з питань фізичної культури та спорту, управління культури і туризму облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

6. Створювати центри молоді і здійснювати їх підтримку з метою проведення молодіжних культурно-мистецьких, культурно-просвітницьких програм, дозвіллєвих, туристично-краєзнавчих, спортивних заходів, спрямованих на розвиток інтелектуальних, творчих та спортивних здібностей молоді.

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління культури і туризму облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

7. Сприяти вихованню патріотизму у молоді, поширенню проведення пропаганди культурних цінностей українського народу, удосконаленню проведення заходів, присвячених визначним подіям, ювілейним датам вітчизняної історії.

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління культури і туризму облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

VIІ. Сприяння соціальному захисту молоді

 

З метою створення умов для соціального становлення та розвитку молоді Харківщини передбачається:

 

1. Сприяти розвитку молодіжного будівництва. Забезпечити  передбачення видатків для надання довгострокових пільгових кредитів молодим сімям та одиноким молодим громадянам при формуванні місцевих бюджетів.

 

Харківське управління Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву, Головне фінансове управління облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, Головне управління економіки облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

2. Сприяти створенню інфраструктури щодо надання молодим сімям послуг, повязаних з доглядом за дітьми, консультацій з питань шлюбу й сімї; центрів репродуктивного здоровя.

 

Управління у справах сімї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сімї, дітей та молоді

 

2006-2008 роки.

 

3. Продовжити практику направлення на відпочинок та оздоровлення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, що постраждали від аварії на ЧАЕС, та дітей з багатодітних і малозабезпечених сімей.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

Щорічно.

 

4. Створювати та забезпечувати діяльність спеціалізованих соціальних служб: “Родинний дім”, “Мобільний консультативний пункт”, “Волонтерський центр”, спеціалізовані психологічні служби для надання соціально-консультативної допомоги молоді.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сімї, дітей та молоді

 

Постійно.

5. Здійснювати соціальний супровід сімей, що опинилися в кризових ситуаціях, дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, сиріт - випускників закладів профтехосвіти.

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сімї, дітей та молоді

 

Постійно.

 

6. Проводити фестивалі для дітей з вадами здоровя, фестивалі мистецтв для молодих інвалідів.

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, обласний центр молоді

 

Щорічно.

 

7. Вживати заходів щодо недопущення закриття підліткових клубів, позашкільних закладів.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління з питань фізичної культури та спорту облдержадміністрації, управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

8. Сприяти розв’язанню соціальних проблем студентських сімей, зокрема оздоровлення та працевлаштування.

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

9. Забезпечити розвиток мережі центрів планування сімї, центрів підтримки та захисту дитинства, центрів статевого здоровя молоді.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб сімї, дітей та молоді

 

2006-2008 роки.

 

10. Залучення громадських організацій, об’єднань, фондів, установ до проведення заходів щодо підготовки молоді до сімейного життя та соціальної підтримки молодих сімей.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб сімї, дітей та молоді

 

2006-2008 роки.

 

11. Здійснення заходів щодо підготовки учнів, молоді до сімейного життя з метою зміцнення сім¢ї як соціального інституту.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

Постійно.

 

VIII. Сприяння духовному розвитку, творчому та професійному

 становленню   сільської молоді

 

         З метою сприяння духовному розвитку, творчому та професійному становленню сільської молоді передбачається:

 

1. Залучати до вирішення житлових проблем сільської молоді державні установи, заклади, фонди; сприяти виділенню кредитів на будівництво (реконструкцію) та придбання житла.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

Постійно.

 

2. Забезпечувати сільську молодь педагогічно-психологічними, медичними послугами, удосконалювати систему оздоровлення сільських дітей та молоді з метою охоплення всіх, хто цього потребує.

 

Управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді, обласний центр соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, управління охорони здоров’я облдержадміністрації, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

Постійно.

3. Здійснювати заходи з профорієнтації сільської молоді щодо набуття професій, які пов’язані з виробництвом, переробкою та реалізацією сільськогосподарської продукції, а також агросервісу, сфери обслуговування населення.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації, Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації, обласний центр зайнятості

 

Постійно.

 

4. Забезпечити розробку й впровадження системи пільгового кредитування сільської молоді на придбання товарів тривалого користування.

 

Управління у справах сімї та молоді облдержадміністрації, Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації

 

2006-2008 роки.

 

5. Забезпечити стабільне функціонування професійно-технічних навчальних закладів сільськогосподарського профілю в сільській місцевості.

                                                                                             

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

Постійно.

 

6. Сприяти створенню механізму державної підтримки розвитку молодіжного фермерства та молодіжного підприємництва в сільській місцевості, впровадженню відповідних програм, освітніх проектів для сільської молоді щодо стимулювання підприємницької діяльності.

 

Управління у справах сім’ї та молоді, Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації, обласний центр зайнятості, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

 

Постійно.

 

7. Залучати сільську молодь до створення системи відпочинку громадян на базі особистих підсобних господарств „зелений (сільський) туризм”.

Управління у справах сімї та молоді облдержадміністрації, обласний центр молоді

 

2006-2008 роки.

ІХ. Контроль за виконанням програми

 

Головним виконавцем та координатором Програми є управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації.

Управління у справах сім’ї та молоді обласної державної адміністрації:

-         контролює хід реалізації Програми і розглядає матеріали звіту у визначений термін на засіданнях колегії, аналізує надану виконавцями статистичну та аналітичну інформацію;

-         забезпечує використання бюджетних коштів за призначенням, сприяє залученню інших джерел фінансування;

-         надає необхідну допомогу закладам культури і мистецтва;

-         вносить пропозиції щодо змін або подовження терміну виконання заходів, вирішує проблемні питання, що виникають у процесі реалізації Програми.

 

Х. Фінансування програми

 

Фінансування заходів Програми здійснюватиметься в межах асигнувань, передбачених у обласному бюджеті на зазначені цілі, та за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.

 

Прогнозні розрахунки витрат на реалізацію

обласної програми „Молодь Харківщини” на 2006-2008 р.р.

 

Термін виконання (роки)

Обласний бюджет, тис.грн.

2006

901,9

2007

1 000,0

2008

1 100,0

РАЗОМ

2 002,9

 

 

 

Заступник голови

обласної ради                                                   М. Вишневська