Затверджено
рішенням обласної ради
від 23 грудня 2005 року (р34-8-4)
(XXXIV сесія IV скликання)
Програма
розвитку інформаційного простору
Харківської області
на 2006 – 2010 роки
Вступ
Програма розвитку інформаційного простору області на 2006 – 2010 роки розроблена на основі Законів України „Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні”, „Про державну підтримку засобів масової інформації і соціальний захист журналістів”, „Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації”, „Про видавничу справу”, Указів Президента України „Про деякі питання підтримки книговидавничої справи” (№ 816 від 23.06.1998 р.), „Про додаткові заходи щодо безперешкодної діяльності засобів масової інформації, дальшого утвердження свободи слова в Україні” (№ 1323 від 09.12.2000 р.), „Про вдосконалення забезпечення реалізації державної мовної політики” (№ 233 від 05.04.2001 р.), „Про додаткові заходи щодо забезпечення відкритості у діяльності органів державної влади” (№ 683 від 01.08.2002 р.), „Про додаткові заходи щодо державної підтримки національного книговидання і книгорозповсюдження” (№ 1217 від 09.11.2002 р.), а також відповідних постанов Кабінету Міністрів України, рішень Державного комітету телебачення і радіомовлення України, розпоряджень голови Харківської обласної державної адміністрації.
Загальний аналіз розвитку інформаційного простору області
У Харківській області зареєстровано понад 20 телекомпаній. З них найбільшу вагу має Харківська обласна державна телерадіокомпанія зі своїми розгалуженими виробничими можливостями. Найпомітнішими серед недержавних телерадіокомпаній є „Simon”, „7 канал”, „Право А/ТВК” та інші. Їх аудиторія - це головним чином Харків, Харківський, Дергачівський райони. Важливе місце в інформаційній сфері області посідають місцеві ТРК міст Лозової, Ізюма, Змієва, Куп'янська і Первомайська.
На сьогодні в області зареєстровано 1207 періодичних друкованих видань, 84 із них - з початку поточного року. Виходить із різною періодичністю – 320. Середній загальний разовий наклад видань газет і журналів становить близько 2 млн примірників. Вагомий вплив на формування громадської думки в області мають газети „Слобідський край”, „Время”, ”Вечерний Харьков”, „Слобода”.
Найбільш cyттєвo впливають на соціально-економічну та політичну ситуацію в області районні та міськрайонні газети (27 видань), які є одним з головних джерел інформування половини населення області, що проживає за межами м.Харкова. Сумарний наклад міськрайонних і районних газет становить понад 80 тисяч примірників, що набагато більше від передплати на будь-яке обласне громадсько-політичне видання. Ці видання широко та об’єктивно висвітлюють діяльність Президента України, Уряду, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування на рівні області, районів. При цьому увага населення акцентується на позитивних зрушеннях в економіці та суспільно-політичному житті країни, області.
В області працює близько 40 провайдерів всесвітньої мережі Інтернет, що обслуговують понад 20 тисяч користувачів. Найбільш відомі провайдери: Укртелеком, ИТЛ, „Восток”, „Слобода”, „Макснет”, „Фастнет”, „Балунет”, „Онет”, „Вокар”. Проте майже 90 % користувачів працюють у мережі Укртелекому.
У Харкові сьогодні працює більш ніж 20 радіостанцій, але майже всі вони віщають на обласний центр та передмістя. До того ж, лише 3 радіостанції місцеві („Новая волна”, LFM, „Радіо Фора”), решта – сітьові. Практично на всю область веде передачі лише редакція Харківського обласного радіо. В області нараховується понад 500 тисяч основних радіоточок проводового мовлення. Щороку спостерігається тенденція до зменшення їх кількості.
На сьогодні в області зафіксовано понад 450 суб'єктів видавничої справи – видавців, виготівників поліграфічної продукції і книгорозповсюджувачів різних форм власності. 3 них 390 внесені до Державного реєстру видавців, виготівників та розповсюджувачів видавничої продукції в управлінні у справах інформації Харківської облдержадміністрації та Державним комітетом телебачення і радіомовлення України. Уся їхня діяльність спрямована на задоволення інформаційних, культурних, освітніх, професійних та інших потреб громадян. Поступово зростає випуск україномовних книжкових видань, більшу частину з яких становлять навчальна, наукова, педагогічна література. Найбільшими державними поліграфпідприємствами в області є книжкові фабрики „Глобус”, ім. М.В.Фрунзе, видавництво „Харків”. В райцентрах області діє 17 комунальних друкарень.
Особливе занепокоєння викликає матеріально-технічний стан підприємств інформаційної галузі. Всі вони оснащені вкрай застарілим обладнанням. Моральний та фізичний знос основного поліграфічного устаткування державних і комунальних друкарень складає 90 %. Не вирішеними сьогодні залишаються проблеми редакцій районних і міськрайонних газет, які через недофінансування з боку своїх засновників змушені скорочувати обсяги видань, а часом і зривати графік випуску газет, що вкрай негативно позначається на якості їх передплати.
Мета програми
Розширення інформаційного простору, як за рахунок збільшення можливостей доступу до каналів інформації, так і за рахунок підвищення якості інформації, що розповсюджується по цих каналах. Зосередження особливої уваги на розширенні інформаційного простору в сільській місцевості, де його розвиток перебуває практично в початковій стадії.
Розширення можливості громадян області в отриманні права на доступ до якісної, виваженої, об'єктивної інформації; створення умов для модернізації інформаційної інфраструктури; розширення кола споживачів інформаційного продукту; забезпечення безперебійного функціонування засобів масової інформації, що належать до сфери управління органів державної влади і місцевого самоврядування; реалізація заходів щодо соціального захисту журналістів; поліпшення діяльності видавничо-поліграфічної сфери.
Фінансове забезпечення
Фінансове забезпечення Програми здійснюється у межах коштів, передбачених на її виконання в обласному бюджеті, та за рахунок інших джерел.
За попередніми розрахунками, для виконання передбачених Програмою заходів необхідно:
у 2006 році – 7 200 тис. грн.,
у 2007 році – 3 960 тис. грн.,
у 2008 році – 2 180 тис. грн.,
у 2009 році – 1 200 тис. грн.,
у 2010 році – 660 тис. грн.
Контроль за реалізацією Програми
Головним виконавцем та координатором Програми є управління у справах інформації облдержадміністрації.
Управління у справах інформації облдержадміністрації:
- контролює хід реалізації Програми, аналізує надану виконавцями статистичну та аналітичну інформацію;
- забезпечує використання бюджетних коштів за призначенням, сприяє залученню інших джерел фінансування;
- вносить пропозиції щодо змін або подовження терміну виконання заходів, вирішує проблемні питання, що виникають у процесі реалізації Програми.