З В І Т
про хід виконання обласної Програми “Вчитель” на 2003-2012 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 24 вересня 2002 року
На виконання рішення обласної ради від 24 вересня 2002 року “Про затвердження обласної Програми “Вчитель” на 2003-2012 роки” Головним управлінням освіти і науки обласної державної адміністрації забезпечено її виконання.
За час впровадження Програми вдалося створити необхідні умови для реалізації заходів з модернізації системи освіти, забезпечення економічних і соціальних гарантій професійної самореалізації педагогічних працівників та утвердження їх високого соціального статусу в суспільстві.
На виконання Програми в області випробується науково-теоретична модель довгострокового прогнозування потреби у педагогічних кадрах для закладів освіти. Визначена перспективна потреба в педкадрах на період до 2012 року. Враховуючи інформацію обласної служби зайнятості на місцях оновлюється база даних кадрового резерву педагогічних працівників. З метою здійснення щорічного аналізу та корегування потреби закладів освіти у педкадрах розробляється комп’ютерна програма “Кадри”. Для створення інформаційного банку даних у мережі Інтернет щодо потреби навчальних закладів регіону у педагогічних працівниках у 2004 році було розроблено технічне завдання на створення програмного комплексу „Атестація педкадрів”, який вміщує в собі відповідну базу даних. Але у 2004 році окремо кошти на його реалізацію заходів не виділялися. Харківським обласним науково-методичним інститутом безперервної освіти надано пропозиції щодо розробки такої бази даних та підготовлено пропозиції до проекту бюджету на 2005 рік.
Запорукою реалізації обласної Програми “Вчитель” є створення і впровадження багаторівневої системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників, керівників закладів та місцевих органів управління освіти.
За звітний період на базі Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти Академії педагогічних наук України підвищили кваліфікацію 46 керівників закладів та установ освіти, на базі Харківського обласного науково-методичного інституту безперервної освіти – 440 керівників. Вживаються заходи щодо отримання керівниками районних (міських) відділів (управлінь) освіти другої вищої освіти за спеціальністю “Менеджмент освіти”.
Головним управлінням освіти і науки спільно з Харківським обласним науково-методичним інститутом безперервної освіти організовано та забезпечено систематичну роботу “Школи молодого начальника відділу (управління ) освіти”, “Школи молодого керівника навчального закладу”, “Школи новопризначеного керівника методичної служби”, “Педагогічний майстер клас”. Головна мета такої роботи –надання кваліфікованої науково-методичної, практичної допомоги молодим або щойно призначеним керівникам закладів та установ освіти області.
Відповідно до Програми в області розроблено концептуальні засади модернізації змісту підготовки педагогічних працівників, підвищення їх кваліфікаційного рівня. Вдалося сформувати 201 навчальну групу за 39 напрямами педагогічної діяльності та підвищити кваліфікацію 6500 педагогічних працівників. В області для педагогічних працівників організовано 37 спецкурсів за такими напрямами та спеціальностями: основи безпеки життєдіяльності; методика викладання основ економіки; основи кар’єрного консультування; конфлікти в освіті; основи футболу; користувачі ЕОМ; сприяння просвітницькій роботі „Рівний - рівному” серед молоді; актуальні проблеми навчання читанню молодших школярів. На базі вищих навчальних закладів відкрито курсові групи з питань інформатизації навчально-виховного процесу, а на базі обласного науково-методичного інституту безперервної освіти функціонує 34 навчальні групи, в яких здійснюється післядипломна підготовка вчителів інформатики для сільських шкіл, вчителів загальноосвітніх шкіл з питань інформатизації навчального процесу.
Харківським обласним науково-методичним інститутом безперервної освіти розроблено 40 нових навчальних програм для підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Якісно новим напрямом є вивчення педагогічними працівниками модулю “Інформаційно-комунікаційні технології в освіті”.
Особливістю післядипломної педагогічної освіти в Харківській області є широке застосування денної, заочної, індивідуальної форми навчання та очно-дистанційної форми навчання. Дистанційну форму навчання запроваджено з початку 2003 року. Вона активно реалізовується в області у рамках здійснення обласної Програми “Вчитель”.
Практична курсова перепідготовка вчителів здійснюється на районному та обласному рівні. Центром такої роботи є Харківський обласний науково-методичний інститут безперервної освіти, у складі якого на 7 кафедрах працюють 39 викладачів, з них 17 – кандидати наук. Одночасно курсова перепідготовка вчителів здійснюється на базі регіональних педагогічних центрів у містах Богодухів, Ізюм, Красноград, Лозова. Така структура здійснення курсової перепідготовки є єдиною в Україні і потребує подальшої фінансової підтримки з метою збереження функціонування регіональних педагогічних центрів.
Враховуючи вимоги Національної доктрини розвитку освіти, Указу Президента України від 9 жовтня 2001 року № 941 “Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку освіти в Україні”, постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 року № 1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12 річний термін навчання” в області організовано роботу щодо проведення короткотермінових курсів, семінарів, конференцій з питань законодавства про освіту, нового змісту середньої освіти, впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання. За звітний період проведено понад 100 методичних семінарів для вчителів-предметників, 46 методичних виїздів до районів, 105 різноманітних семінарів у межах днів аналізу та регуляції, що здійснює Харківський обласний науково-методичний інститут безперервної освіти.
В області з метою впровадження сучасних форм неперервної педагогічної практики, як важливого чинника формування професійної готовності майбутнього вчителя, створення необхідних умов для проходження переддипломної практики студентами педагогічних вищих навчальних закладів визначено 103 базових загальноосвітніх навчальних закладів за 8 напрямами.
Робота із розроблення і впровадження науково-обгрунтованої системи педагогічної профорієнтації розпочинається на початковому етапі у загальноосвітніх навчальних закладах. Цьому сприяє організація навчально-виховного процесу за профільним навчанням у старшій школі. У класах гуманітарного профілю запроваджено вивчення учнями спеціальних курсів психолого-педагогічної спрямованості, здійснюється вивчення теоретичних основ педагогічної науки, психології, методики навчання та виховання. Заслуговує на увагу така робота на базі міжшкільних навчально-виробничих комплексів (комбінатів) у Барвінківському районі, м. Ізюмі, Дзержинському та Фрунзенському районах м. Харкова, загальноосвітніх школах Орджонікідзевського району м. Харкова.
Важливим завданням Програми є реформування роботи системи бібліотек закладів освіти як важливого джерела науково-педагогічної інформації з метою посилення їх ролі у забезпеченні навчального процесу та проведення наукових досліджень з проблем розвитку педагогічної освіти. У Харківській області шкільні бібліотеки наявні у 871 загальноосвітньому навчальному закладі. Спостерігається позитивна тенденція щодо комп’ютеризації шкільних бібліотек, підключення їх до мережі Інтернет та залучення бібліотечних працівників до користування ним. Так, якщо у 2002 році таку можливість мали бібліотекарі 10 загальноосвітніх навчальних закладів, у 2003 році – 23, то у 2004 році вже 381 закладу системи загальної середньої освіти.
На виконання обласної Програми “Вчитель” за останні два роки в області активізувалася робота з вивчення, узагальнення та запровадження у навчально-виховний процес прогресивного педагогічного досвіду кваліфікованих вчителів. У закладах системи загальної середньої освіти Харківської області розповсюджено 188 найкращих педагогічних досвідів районного рівня, 2 досвіди обласного рівня, 2 досвіди Всеукраїнського рівня. Функціонує 7 експериментальних майданчиків (5 Всеукраїнського рівня, 2 - регіонального). Відповідно до програми Міністерства освіти і науки України щодо розробки та запровадження у навчально-виховний процес нових підручників і навчальних посібників за останні два роки у 72 загальноосвітніх навчальних закладах 6 сільських районів, 3 містах обласного значення та усіх районах м. Харкова проведено апробацію 19 нових підручників та 2 навчальних програм, що цілком відповідає пунктам обласної Програми “Вчитель” у частині поліпшення навчально-методичного забезпечення навчально-виховного процесу та професійної діяльності педагогічних працівників.
Обласною Програмою “Вчитель” передбачено проведення виставок-ярмарок новітніх педагогічних ідей і технологій, створення банку даних авторських навчальних програм та впорядкування роботи щодо їх використання у навчально-виховному процесі. Створено, зареєстровано у встановленому порядку та впроваджено у навчально-виховний процес 458 авторських програм. У 2004 році на обласній виставці педагогічної творчості представлено 1147 різноманітних методичних робіт, з них 637 нагороджено дипломами різного ступеня (55,5 % від загальної кількості).
З метою підняття престижу ролі вчителя в суспільстві, зміцнення зв’язків педагогів Російської Федерації та України, з нагоди 350-річчя заснування м. Харкова у травні 2004 року у Харківській області відбувся IX Міжнародний конкурс “Учитель року - 2004”, в якому взяли участь команди вчителів 4 областей України та 5 областей Росії.
При навчальних закладах створено просвітницькі центри для популяризації знань з родинної педагогіки, досвіду взаємозв’язку сім’ї та школи, громадянського виховання. Вперше на Харківщині проведено обласний огляд-конкурс “Дитячі об’єднання: досвід демократизації суспільства” (брали участь 37 дитячих об’єднань з 12 районів області). З метою популяризації знань з родинної педагогіки проведено обласний конкурс творчих проектів з організації виховної роботи в ЗНЗ. Здійснюється експериментально-дослідницька робота за темою “Система роботи педагогічних колективів дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ст. щодо збереження і зміцнення здоров’я дошкільників та учнів. За результатами проведеної роботи шість закладів системи загальної середньої освіти рекомендовані до вступу до європейської мережі шкіл сприяння здоров’ю. Розроблена обласна програма розвитку мережі шкіл сприянню здоров’ю “Здорове майбутнє Харківщини” на 2004-2010 роки. Проведено Всеукраїнський науково-практичний семінар “Формування здорового способу життя молоді”.
Відповідно до Програми “Вчитель” в області здійснюється активна робота щодо створення різноманітних педагогічних тематичних журналів, вісників, тощо. Так, лише за останні декілька років питання розвитку освітньої галузі області, ролі вчителя у формуванні громадян України знайшли своє відображення у газеті “Харків’яни”, на освітянській сторінці газети “Слобідський край”, посібнику “100 кращих навчальних закладів Харківщини”, фахових журналів “Джерело педагогічної майстерності”, Інформаційно-методичному віснику Головного управління освіти і науки. Здійснюється активна співпраця з видавництвами “Ранок”, “Гімназія”, “Скорпіон”, “Основа”.
На виконання обласної Програми “Вчитель” вживаються заходи щодо нагородження педагогічних працівників різними нагородами. За 2003 та 2004 роки знак “Відмінник освіти України” отримали 268 педпрацівників, нагороджено Почесною грамотою Міністерства освіти і науки України 719 педпрацівників, грамотою Головного управління освіти і науки – 1738 педпрацівників, подяки Головного управління освіти і науки отримали 174 педпрацівники.
Виходячи з досвіду роботи щодо реалізації обласної Програми “Вчитель” можна вважати, що вона в основному виконується: створені належні умови для
роботи з керівниками закладів і установ освіти, науково-педагогічними кадрами, готується нове покоління освітян Харківщини, підвищується їх загальна професійна та кваліфікаційна майстерність, а соціальний статус педагога в суспільстві значно зріс. Таким чином, реалізація обласної Програми “Вчитель” здійснюється на усіх структурних рівнях освітньої галузі.
Разом з тим фінансування обласної Програми здійснюється в основному за загальними асигнуваннями по галузі “Освіта”. З метою подальшого виконання заходів обласної Програми “Вчитель”, її повноцінної реалізації щодо підбору, розстановки та виховання керівних кадрів освітянської галузі, задоволення потреби закладів системи загальної середньої освіти у педагогічних кадрах та піднесення престижу педагогічної праці, виконання рішення підсумкової колегії Міністерства освіти і науки України від 19 серпня 2004 року “Про підсумки розвитку освіти у 2003-2004 навчальному році та завдання на 2004-2005 навчальний рік щодо забезпечення рівного доступу до здобуття якісної освіти” необхідно забезпечити повноцінне фінансування усіх заходів зазначеної Програми.
Начальник Головного
управління освіти і науки Л.О. Бєлова