Додаток 1

до рішення обласної ради

 від 15 жовтня 2004 року (р17-15-4)

 (ХVII сесія  ХХIV скликання))

Положення

  про обласний фонд охорони навколишнього природного середовища

1. Основні положення

1.1. Обласний фонд охорони навколишнього природного середовища (далі - Фонд) є складовою частиною спеціального фонду обласного бюджету, створений відповідно до Бюджетного Кодексу України, Законів України "Про охорону   навколишнього   природного   середовища",   "Про   місцеве самоврядування в Україні", Положення про Державний  Фонд охорони навколишнього природного середовища, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 1998 року № 634 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року №181).

1.2. Фонд утворено з метою концентрації коштів і цільового фінансування природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, які спрямовані на запобігання, зменшення та усунення забруднення навколишнього природного середовища, в тому числі фінансування  наукових досліджень з цих питань.

1.3. Фонд формується з коштів від збору за забруднення навколишнього природного середовища та інших коштів, визначених законодавством та утворюються у складі обласного бюджету.

1.4. Головним розпорядником коштів Фонду в особі його начальника є Головне управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації.

1.5. Кошти Фонду, не використані протягом року, не підлягають вилученню і переходять на наступний календарний рік.

2. Напрями використання коштів Фонду

2.1. Кошти Фонду спрямовуються на фінансування:

- загальнообласних природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, що відповідають основним напрямам державної політики у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки;

- на дольову участь Фонду у фінансуванні найбільш пріоритетних природоохоронних заходів міст, районів та підприємств зі зменшення забруднення навколишнього природного середовища.

2.2. Охорона і раціональне використання водних ресурсів

    2.2.1. Будівництво у населених пунктах та за їх межами, на новобудовах і розширення та реконструкція на діючих підприємствах:

- необхідних споруд для очищення стічних вод, що утворюються в промисловості, комунальному господарстві, інших галузях народного господарства;

- дослідних та дослідно-промислових установок, пов'язаних з розробленням методів очищення стічних вод;

- берегових споруд для прийняття та очищення з плавзасобів господарсько-побутових стічних вод (в тому числі баластних та лляльних) і сміття для утилізації, складування  та очищення;

- систем роздільної каналізації, каналізаційних мереж і споруд на них;

- систем водопостачання з замкнутими циклами з поверненням для потреб технічного водопостачання стічних вод після їх відповідного очищення і оброблення (включаючи оборотні системи гідрозоловидалення і гідровидалення різних шламів);

- оборотних систем виробничого водопостачання, а також систем послідовного і повторного використання води, в тому числі води, що надходить від інших підприємств;

- споруд для збирання, очищення та використання вод поверхневого стоку у системах водопостачання.

2.2.2. Придбання насосного і технологічного обладнання для заміни такого, що використало свої технічні можливості на комунальних каналізаційних системах; установок, обладнання.

 2.2.3. Створення водоохоронних зон з комплексом агротехнічних, лісомеліоративних, гідротехнічних, санітарних та інших заходів, спрямованих на запобігання забрудненню, засміченню та виснаженню водних ресурсів, а також винесення об'єктів забруднення з прибережних смуг.

2.2.4. Будівництво, розширення та реконструкція руслових аераційних станцій.

2.2.5. Будівництво та реконструкція розсіюючих випусків очищених стічних вод та проведення заходів щодо запобігання тепловому забрудненню водойм.

2.2.6. Ліквідаційний тампонаж або переведення на регульований режим роботи самовиливних артезіанських свердловин.

2.2.7. Заходи з охорони підземних вод та ліквідації джерел їх забруднення.

2.2.8. Реконструкція або ліквідація фільтруючих накопичувачів стічних вод з метою відвернення чи припинення забруднення підземних і поверхневих вод.

2.2.9. Роботи, пов'язані з поліпшенням технічного стану та благоустрою водойм.

2.2.10. Ведення водного кадастру.

2.2.11. Паспортизація малих річок і водойм.

2.2.12. Заходи   щодо  відновлення   і  підтримання  сприятливого гідрологічного режиму та санітарного стану річок, а також заходи для боротьби зі шкідливою дією вод (біологічна меліорація водних об'єктів, винесення водоохоронних зон у натуру, впорядкування джерел, очищення русел від дерев, що потрапили до них внаслідок проходження весняних повеней, будівництво протиповіневих водосховищ і дамб тощо).

2.2.13. Обстеження та паспортизація ставків-відстійників шахтних вод, шламонакопичувачів та хвостосховищ, гідротехнічних споруд.

2.2.14. Заходи очищення стічних скидних і дренажних вод з меліоративних систем та поліпшення їх якості (акумулюючи ємкості, відстійники, споруди та пристрої для аерації вод, біологічні канали, екрани для затримування пестицидів та інші).

2.2.15. Розроблення методик, технологій, установок, обладнання, приладів контролю, проведення робіт з очищення водних ресурсів, забруднених пестицидами і агрохімікатами та їх знезараження.

2.2.16. Розроблення, виготовлення та придбання систем, приладів, оснащення спеціального транспорту для здійснення контролю за кількістю та якістю поверхневих, підземних та стічних вод і скидів шкідливих речовин у водні ресурси.

2.3. Охорона атмосферного повітря

2.3.1. Організація виробництва, установлення  та  реконструкція обладнання для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин хімічного та біологічного походження, що викидаються в атмосферне повітря, та зниження рівня впливу фізичних і біологічних факторів на атмосферне повітря; розроблення технології, організація виробництва та застосування матеріалів, використання методів та впровадження технологій,  що запобігають виникненню та забезпечують зниження рівня впливу чи усунення факторів забруднення атмосферного повітря.

2.3.2. Будівництво дослідних та дослідно-промислових установок для розроблення методів очищення газів, що відводяться від джерел шкідливих викидів в атмосферу.

2.3.3. Розроблення та виготовлення систем і приладів контролю та оснащення ними стаціонарних джерел викидів шкідливих речовин в атмосферу та пунктів контролю і спостереження за забрудненням атмосферного повітря.

2.3.4. Спорудження та оснащення контрольно-регулювальних пунктів для перевірки і зниження токсичності відпрацьованих газів транспортних засобів.

2.3.5. Розроблення, організація виробництва пристроїв для очищення відпрацьованих газів двигунів та оснащення ними транспортних засобів.

2.3.6. Проведення робіт з інвентаризації джерел  забруднення навколишнього природного середовища.

2.4. Охорона і раціональне використання земель

 

2.4.1. Будівництво, розширення та реконструкція протиерозійних, гідротехнічних, протикарстових,  берегозакріплювальних,  протизсувних, протиобвальних, протилавинних і протиселевих споруд, а також проведення заходів щодо захисту від підтоплення і затоплення, направлених на запобігання розвитку небезпечних геологічних процесів, усуненню або зниженню до допустимого рівня їх негативного впливу на території і об'єкти. Проведення заходів щодо хімічної меліорації ґрунтів.

2.4.2. Проведення агролісотехнічних заходів на ярах, балках та інших ерозійно небезпечних землях.

2.4.3. Рекультивація порушених земель та використання родючого шару ґрунту під час проведення робіт, пов'язаних із порушенням земель.

2.4.4. Засипка і виположування ярів, балок з одночасним їх дренуванням.

2.4.5. Заходи, пов'язані із створенням захисних лісових насаджень на еродованих землях, уздовж водних об'єктів (в тому числі водойм, магістральних каналів тощо) та полезахисних смуг.

2.4.6. Терасування крутих схилів.

2.4.7. Консервація деградованих і забруднених земель.

2.4.8. Поліпшення малопродуктивних земельних угідь.

2.4.9. Розроблення технології, обладнання для знезараження, очищення землі, забрудненої пестицидами і агрохімікатами.

2.4.10. Проведення обстеження ґрунтів.

2.4.11. Ведення земельного кадастру.

2.5. Охорона і раціональне використання мінеральних ресурсів

2.5.1. Заходи, здійснювані з метою застосування раціональних, екологічно безпечних технологій видобування корисних копалин і вилучення наявних у них  компонентів,  що  мають  промислове  значення,  недопущення наднормативних втрат і погіршення якості корисних копалин, а також вибіркового відпрацювання багатих ділянок родовищ корисних копалин, що призводитиме до втрат їх запасів.

2.5.2. Будівництво, розширення та реконструкція комплексів для закладки відпрацьованих, відкритих та підземних гірничих виробок супутніми породами, що не утилізуються.

2.5.3. Розроблення технологій і обладнання для вилучення супутніх цінних компонентів з мінеральної сировини, розкривних та вміщуючих порід, відходів виробництва, з уловлюваних продуктів при газо- і водоочищенні та будівництво відповідних установок.

2.5.4. Заходи, пов'язані з селективним видобуванням і зберіганням корисних копалин, розкривних та вміщуючих порід, відходів виробництва, що містять компоненти, які тимчасово не використовуються у народному господарстві, але є потенційно корисними.

2.5.5. Заходи щодо захисту родовищ (газових, нафтових, вугільних, торфових та ін.) від пожеж, затоплення, обвалів та придбання для цієї мети обладнання.

2.5.6. Картування забруднених територій, ведення аерокосмічного моніторингу геологічного середовища, ведення постійно діючих моделей геологічного  середовища,  радіоекологічні дослідження,  ліквідаційний тампонаж свердловин.

 

2.6.  Охорона і раціональне використання природних рослинних ресурсів

2.6.1. Спорудження установок для утилізації відходів лісозаготівельної та деревообробної промисловості.

2.6.2. Ліквідація лісових та степових пожеж,  їх наслідків та придбання засобів пожежегасіння.

2.6.3. Ліквідація наслідків буреломів, сніголомів, вітровалів.

2.6.4. Ліквідація негативних наслідків техногенного впливу на лісові насадження.

2.6.5. Проведення заходів з виявлення запасів природних рослинних ресурсів, затрати на їх охорону і відтворення.

2.6.6. Заходи з озеленення міст і сіл та  боротьби зі шкідниками та хворобами.

2.6.7. Створення станцій і лабораторій біологічного та хімічного захисту лісових насаджень.

2.7.  Охорона і раціональне використання ресурсів тваринного світу

2.7.1. Будівництво, розширення та реконструкція розплідників і ферм для розведення диких звірів та птахів з метою їх розселення в природному середовищі.

2.7.2. Заходи щодо охорони тваринного світу та боротьби з браконьєрством (придбання матеріально-технічних засобів тощо).

2.7.3. Ведення кадастру тваринного світу.

2.7.4. Будівництво, реконструкція, розширення, технічне переозброєння, оснащення риборозводних підприємств і виробничо-акліматизаційних баз для одержання та вирощування личинок життєстійкої молоді цінних промислових риб для зариблення природних водойм і водосховищ комплексного призначення.

До зазначеного не входять витрати на одержання та вирощування личинок i молоді риб для товарного вирощування в ставкових, озерних та інших спеціалізованих рибних господарствах.

2.7.5. Будівництво,   розширення   та   реконструкція   механічних, гідравлічних, фізіологічних рибозахисних пристроїв на промислових, комунальних і сільськогосподарських водозаборах.

2.7.6. Будівництво, розширення та реконструкція рибоходів.

2.8.  Збереження природно-заповідного фонду

2.8.1. Будівництво, обладнання, реконструкція і розширення приміщень, призначених  для  проведення   науково-дослідних  робіт,  пропаганди природоохоронних знань і створення експозицій, а також інших об'єктів (майстерень, кордонів, установок для миття машин з безстічним циклом, мостів, доріг, стежок, огорож і вольєрів), будівництво гідротехнічних та інших споруд, об'єктів зв'язку в заповідниках, національних природних парках, ботанічних садах, дендрологічних парках, зоологічних парках та парках-пам'ятках садово-паркового мистецтва з метою збереження та відтворення природних екологічних систем і пов'язаних з діяльністю цих установ, а також витрати на утримання об'єктів природно-заповідного фонду.

2.8.2. Створення центрів для розведення рідкісних та зникаючих тварин і рослин.

2.8.3. Придбання спеціального обладнання, транспортних засобів і засобів зв'язку,  віднесених до  організацій  заповідників  та  інших природоохоронних установ.

 2.8.4. Проведення спеціальних заходів, спрямованих на запобігання знищенню чи пошкодженню природних комплексів територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

2.8.5. Витрати на резервування територій для заповідання.

2.8.6. Розроблення проектів створення територій і об'єктів природно-заповідного фонду та організації їх територій.

2.8.7. Діяльність щодо збереження видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України, поліпшення середовища їх перебування чи зростання, створення належних умов для розмноження у природних умовах, розведення та розселення.

2.8.8. Створення центрів і банків генетичного матеріалу тварин і рослин, які знаходяться під загрозою зникнення.

2.8.9. Здійснення заходів щодо відновлення корінних природних комплексів на заповідних територіях.

 

2.9.  Раціональне використання і зберігання відходів виробництва і побутових відходів

2.9.1 . Будівництво,   технічне   переобладнання   і   реконструкція сміттєпереробних і сміттєспалювальних заводів.

 2.9.2.  Будівництво, розширення та реконструкція споруд,  придбання та впровадження установок, обладнання та машин для збору, транспортування, перероблення,     знешкодження     та     складування     побутових, сільськогосподарських і промислових відходів виробництва, кубових залишків.

2.9.3.  Будівництво, розширення та реконструкція установок, виробництв, цехів для одержання сировини або готової продукції з відходів виробництва та побутових відходів.

2.9.4. Будівництво,   розширення   та   реконструкція   комплексів, спеціалізованих полігонів та інших об'єктів для знешкодження та захоронення непридатних для використання пестицидів, шкідливих і токсичних промислових та інших відходів.

2.9.5. Спеціальні роботи щодо запобігання пилоутворенню на прилеглих територіях шламонакопичувачів і хвостосховищ.

2.9.6. Будівництво, розширення та реконструкція цехів утилізації осадів на очисних каналізаційних та водопровідних комплексах.

2.9.7. Будівництво та реконструкція установок знешкодження та утилізації шламів.

2.10.   Ядерна і радіаційна безпека

2.10.1. Розроблення і реалізація державних і регіональних екологічних програм першочергових заходів щодо захисту населення від факторів радіаційного забруднення навколишнього природного середовища.         

2.11. Наука, інформація і освіта, підготовка кадрів, екологічна експертиза, організація праці

2.11.1. Розроблення та запровадження державної системи моніторингу навколишнього природного середовища.

2.11.2.  Розроблення державних і регіональних екологічних програм.

2.11.3. Наукові дослідження, проектні та проектно-конструкторські розроблення, що охоплюють зазначені у переліку природоохоронні заходи.

2.11.4. Розроблення екологічних стандартів і нормативів.

2.11.5. Проведення   науково-технічних   конференцій   і   семінарів, організація виставок, фестивалів, та інших заходів щодо пропаганди охорони навколишнього природного середовища, видання поліграфічної продукції з екологічної тематики, створення бібліотек, відеотек, фонотек тощо.

2.11.6. Організація і здійснення робіт з екологічної освіти, підготовки кадрів, підвищення кваліфікації та обміну досвідом роботи працівників природоохоронних органів.

2.11.7. Проведення екологічної експертизи.

2.11.8. Утримання  та  оснащення  природоохоронних  організацій приладами, обладнанням і спеціальними транспортними засобами.

  

3.  Порядок фінансування природоохоронних заходів та програм за рахунок коштів обласного фонду охорони навколишнього природного середовища

3.1. Основні положення.

3.1.1. Цей Порядок регулює відносини, що виникають у процесі складання,   розгляду,   затвердження   та   здійснення  фінансування природоохоронних заходів та програм за рахунок коштів Фонду , а також контролю за його виконанням.

3.1.2. Визначення  пріоритетних напрямків фінансування  природоохоронних заходів здійснюється Радою Фонду.

 

3.2. Складання бюджетної програми фінансування природоохоронних заходів

 

3.2.1. Визначення обсягів фінансування розділів видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів, за рахунок коштів Фонду в рамках програми соціально-економічного розвитку проводить Головне управління житлово-комунального господарства  облдержадміністрації разом з головним фінансовим управлінням облдержадміністрації за поданням Державного управління екології та природних ресурсів в Харківській області.

3.2.2.   Головне   фінансове  управління облдержадміністрації із залученням Державного управління екології та природних ресурсів в Харківській області та Державної податкової адміністрації розробляють на наступний рік прогнозні розрахунки надходжень коштів.

3.2.3. До 10 відсотків коштів Фонду може резервуватися для здійснення непередбачених видатків, пов'язаних із природоохоронною діяльністю, що не носять постійного характеру і     неможна передбачити під час складання проектів обласного бюджету та програми соціально-економічного розвитку.

3.2.4. Зміни  і  уточнення  розмірів  витрат коштів  Фонду на природоохоронні заходи, пов’язані зі змінами в обсягах надходження коштів до Фонду, вносяться розпорядженням голови обласної державної адміністрації за поданням Головного управління житлово- комунального господарства облдержадміністрації, погоджені з головним фінансовим управлінням.

3.2.5.  Для формування розподілу коштів на фінансування природоохоронних заходів, які проводяться за рахунок коштів Фонду, замовники робіт, якими виступають структурні підрозділи облдержадміністрації, територіальні підрозділи центральних органів влади, райдержадміністрації, міськвиконкоми та підприємства згідно розпорядження  облдержадміністрації від 26.03.1999року №  212 "Про повноваження і управління державним та комунальним майном",  до 1 листопада поточного року  подають запити до Головного управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації за погодженням з Держуправлінням екології та природних ресурсів в Харківській області на фінансування  заходів у визначеному фінансовому році з послідуючою передачею для узагальнення по розділах та напрямах діяльності до Головного управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації .

 

 

3.2.6. Головне  управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації як  розпорядник коштів, за погодженням Держуправління екології та природних ресурсів в Харківській області, до 15 грудня формує на визначений фінансовий рік пропозиції щодо розподілу коштів на фінансування.

 3.2.7. Після погодження Радою Фонду розподілу коштів на фінансування природоохоронних заходів Головне управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації готує проект розпорядження голови облдержадміністрації.

3.2.8. Після представлення замовниками до Головного управляння житлово- комунального господарства облдержадміністрації результатів проведених тендерів та укладених договорів з виконавцями готуються пропозиції щодо відкриття фінансування. Фінансування здійснює головне фінансове управління облдержадміністрації згідно з річним розписом асигнувань обласного бюджету за кодом 240601 " Охорона та раціональне використання природних ресурсів".

3.2.9. Про хід виконання заходів  замовники  щоквартально до 10 числа наступного за кварталом місяця  повідомляють Головне управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації та Державне управління екології та природних ресурсів в Харківській області.

 

                  3.3.  Контроль за використанням коштів бюджетної програми соціально-економічного  розвитку фінансування природоохоронних заходів

3.3.1. Контроль за цільовим використанням коштів Фонду здійснює головне фінансове управління та Головне управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації та в межах своїх повноважень Державне управління екології та природних ресурсів в Харківській області.

3.3.2. Методологічне та методичне забезпечення проведення тендерів бюджетної програми фінансування природоохоронних заходів здійснюється  Головним управлінням житлово-комунального господарства облдержадміністрації через науково-технічний центр управління  як уповноважений орган з проведення закупівлі робіт, товарів і послуг за державні  кошти.

4. Прикінцеві положення

4.1. Щоквартально   обласній   державній   адміністрації   надають інформацію:

-   головне фінансове управління (про надходження коштів до Фонду);

-   Головне управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації;

- Державне управління екології та природних ресурсів в Харківській області готує загальну інформацію про надходження та використання коштів Фонду.

4.2. Державна податкова адміністрація в Харківській області на запит обласної державної адміністрації надає інформацію про стягнення збору за забруднення навколишнього природного середовища в розрізі районів області, м. Харкова та міст обласного значення.

4.3. Забороняється використання коштів Фонду на заходи, які не відповідають природоохоронному законодавству України, відповідним постановам Кабінету Міністрів України та цьому Положенню.

Заступник голови обласної ради                                                               В. Зорченко