ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 січня 2005 р.
за № 96/10376
Про затвердження Положення про порядок визначення чистої вартості активів пенсійного фонду
Відповідно до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (
1057-15)
та з метою контролю за діяльністю осіб, що здійснюють управління активами недержавних пенсійних фондів (відкритих, корпоративних, професійних), Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Положення про порядок визначення чистої вартості активів пенсійного фонду, що додається.
2. Тимчасово виконуючому обов'язки Виконавчого секретаря В. Прядку забезпечити:
подання на погодження цього рішення до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України;
державну реєстрацію цього рішення в Міністерстві юстиції України;
опублікування рішення відповідно до чинного законодавства.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на тимчасово виконуючого обов'язки Виконавчого секретаря В. Прядка.
Протокол засідання Комісії
від 11 серпня 2004 року № 25
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Державної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
11.08.2004 № 339
(у редакції рішення
Національної комісії з цінних
паперів та фондового ринку
28.02.2012 № 333 (z0874-12)
)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 січня 2005 р.
за № 96/10376
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок визначення чистої вартості активів пенсійного фонду
І. Загальні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до Законів України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (
1057-15)
, "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (
1058-15)
, "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (
2664-14)
, "Про цінні папери та фондовий ринок" (
3480-15)
, "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (
448/96-ВР)
, "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (
996-14)
та "Про акціонерні товариства" (
514-17)
.
2. Це Положення встановлює вимоги щодо оцінки чистої вартості активів Накопичувального пенсійного фонду, недержавного пенсійного фонду, недержавного пенсійного фонду - суб’єкта другого рівня пенсійної системи (далі - ПФ) та порядок визначення чистої вартості активів ПФ.
3. Терміни, що використовуються у цьому Положенні, вживаються у значеннях відповідно до Законів України "Про недержавне пенсійне забезпечення", "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", "Про цінні папери та фондовий ринок", а також Міжнародних стандартів фінансової звітності, офіційно оприлюднених на вебсайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
4. Інші терміни, що використовуються у цьому Положенні, мають такі значення:
переоцінка - дооцінка/уцінка вартості активів у зв'язку із зміною справедливої вартості таких активів;
дооцінка - збільшення вартості активу у зв'язку із збільшенням його справедливої вартості;
уцінка - зменшення вартості активу у зв'язку із зменшенням його справедливої вартості.
5. Одними з ознак, що свідчать про зменшення корисності активу, у тому числі цінних паперів, які входять до складу активів ПФ, з урахуванням положень Міжнародних стандартів фінансової звітності, є:
зупинення обігу цінних паперів, крім випадку зупинення обігу цінних паперів в процесі здійснення корпоративних операцій емітента;
зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку на підставі рішення НКЦПФР, прийнятого відповідно до пункту 30 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", крім випадку прийняття такого рішення НКЦПФР на вимогу уповноваженого законом державного органу або його посадовою особою (далі - зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку);
заборона торгівлі цінними паперами на підставі рішення НКЦПФР, прийнятого відповідно до пункту 16-3 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні";
невиконання емітентом боргових цінних паперів у терміни та строки, встановлені рішенням про емісію/проспектом цінних паперів, своїх зобов'язань (невиплата доходу за цінними паперами, непогашення цінних паперів, у тому числі невиплата частини чи повної номінальної вартості цінних паперів);
порушення справи про банкрутство емітента цінних паперів або господарського товариства (боржника ПФ).
6. Розрахунковим періодом для цього Положення вважати місяць, за який здійснюється розрахунок вартості зобов’язань ПФ.
7. Державний контроль за своєчасністю, повнотою, правильністю визначення вартості активів ПФ, чистої вартості активів ПФ здійснює НКЦПФР.
ІІ. Оцінка активів ПФ
1. Активи ПФ визнаються за умови відповідності критеріям визнання.
2. Активи ПФ первісно оцінюються та відображаються на дату зарахування активу до складу активів ПФ.
Визнання, первісна оцінка, подальша оцінка відповідних активів та припинення їх визнання визначаються відповідними Міжнародними стандартами фінансової звітності.
Облікова політика ПФ повинна містити опис методів оцінки активів.
Обраний метод оцінки активів без внесення змін в облікову політику змінюватись не може.
3. Справедлива вартість цінних паперів, внесених до біржового списку, оцінюється за біржовим курсом організатора торгівлі на дату розрахунку чистої вартості активів.
Облікова політика ПФ повинна визначати підходи в оцінці цінних паперів, які обертаються більш як на одній фондовій біржі.
4. В разі виникнення/зникнення щодо певного активу ПФ ознак, передбачених пунктом 5 розділу I цього Положення, особа, що здійснює управління активами ПФ повинна здійснити переоцінку такого активу відповідно до пунктів 5 - 7 цього розділу.
5. У разі оприлюднення щодо цінних паперів, що входять до складу активів ПФ, рішення НКЦПФР про зупинення обігу цінних паперів, крім випадку зупинення обігу цінних паперів в процесі здійснення корпоративних операцій емітента; рішення НКЦПФР про зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку; рішення НКЦПФР про заборону торгівлі цінними паперами, прийнятого відповідно до пункту 16-3 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", такі цінні папери протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення відповідного рішення НКЦПФР підлягають уцінці до нульової вартості.
У разі оприлюднення щодо цінних паперів, що входять до складу активів ПФ, рішення НКЦПФР про відновлення обігу цінних паперів, крім випадку відновлення обігу цінних паперів в процесі здійснення корпоративних операцій емітента; рішення НКЦПФР про відновлення внесення змін до системи депозитарного обліку, щодо цінних паперів, обіг яких було зупинено на підставі рішення НКЦПФР про зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку; про відновлення торгівлі цінними паперами, торгівля якими була зупинена на підставі рішення НКЦПФР відповідно до пункту 16-3 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", такі цінні папери протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення відповідного рішення НКЦПФР підлягають дооцінці до справедливої вартості.
6. У разі оприлюднення щодо боргових цінних паперів, що входять до складу активів ПФ, інформації про невиконання емітентом таких цінних паперів у терміни та строки, встановлені рішенням про емісію/проспектом цінних паперів, своїх зобов'язань (невиплати доходу за цінними паперами, непогашення цінних паперів, у тому числі невиплати частини чи повної номінальної вартості цінних паперів), такі цінні папери протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення відповідної інформації підлягають уцінці до нульової вартості.
7. У разі оприлюднення (стосовно емітента цінних паперів, господарського товариства, - боржника ПФ) інформації щодо постановленої господарським судом ухвали про затвердження плану санації боржника/прийняття господарським судом у справі про банкрутство ухвали та постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, протягом трьох робочих днів з дати, наступної після дати її оприлюднення, цінні папери такого емітента, паї/частки такого господарського товариства, а також дебіторська заборгованість боржника підлягає уцінці до нульової вартості.
У разі оприлюднення (стосовно емітента цінних паперів, господарського товариства, - боржника ПФ) інформації щодо постановленої господарським судом ухвали господарського суду щодо затвердження звіту керуючого санацією та закриття провадження у справі у зв'язку з виконанням плану санації і відновленням платоспроможності боржника, протягом трьох робочих днів з дати наступної після дати її оприлюднення, цінні папери такого емітента, паї/частки такого господарського товариства, а також дебіторська заборгованість боржника підлягає дооцінці до справедливої вартості.
ІІІ. Методика оцінки зобов’язань ПФ
1. Зобов’язання ПФ включають:
1.1. Зобов’язання за нарахованими, але не виплаченими пенсійними виплатами, за договорами виплати пенсії на визначений строк або нарахованими одноразовими пенсійними виплатами учасникам (спадкоємцям учасників) у випадках, визначених законодавством з питань недержавного пенсійного забезпечення.
1.2. Зобов’язання за переказом коштів до страхової організації для оплати договорів страхування довічної пенсії та договорів страхування ризику настання інвалідності або смерті учасника фонду, укладених із страховою організацією.
1.3. Зобов’язання за переказом коштів до іншого пенсійного фонду.
1.4. Зобов’язання за переказом коштів на пенсійні депозитні рахунки в банківських установах.
1.5. Зобов’язання щодо оплати послуг особам, які здійснюють обслуговування ПФ (адміністратор, зберігач, аудитор, торговці цінними паперами).
1.6. Зобов’язання щодо сплати винагороди особам, які здійснюють управління активами ПФ.
1.7. Зобов’язання щодо розрахунків з продавцями за отримані, але несплачені ПФ активи.
1.8. Зобов’язання за пенсійними внесками, які зараховані на поточний рахунок ПФ, та неперсоніфіковані.
1.9. Зобов’язання за іншими господарськими операціями з активами ПФ, здійснення яких передбачено Законами України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (
1057-15)
та "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (
1058-15)
або іншими нормативно-правовими актами з питань пенсійного забезпечення та на оплату яких можуть бути використані пенсійні активи.
2. Зобов’язання визначаються відповідно до їх фактичної величини з урахуванням такого:
2.1. Зобов’язання за нарахованими, але не виплаченими пенсійними виплатами, за договорами виплати пенсії на визначений строк та/або нарахованими одноразовими пенсійними виплатами учасникам (спадкоємцям учасників) у випадках, визначених законодавством з питань недержавного пенсійного забезпечення, зобов’язання за переказом коштів до страхової організації для оплати договорів страхування довічної пенсії та договорів страхування ризику настання інвалідності або смерті учасника фонду, укладених із страховою організацією, зобов’язання за переказом коштів до іншого пенсійного фонду та зобов’язання за переказом коштів на пенсійні депозитні рахунки в банківських установах включаються до розрахунку загальної суми зобов’язань ПФ з урахуванням нарахованих відповідно до законодавства сум податків, обов’язкових платежів та винагороди адміністратора за переказ коштів з дати нарахування таких зобов’язань, визначеної відповідно до поданих заяв та договорів.
2.2. Зобов'язання щодо оплати послуг особам, що здійснюють обслуговування ПФ, визначаються на дату розрахунку відповідно до тарифів, визначених відповідними договорами.
Зобов'язання щодо сплати винагороди особам, які надають послуги з адміністрування, управління активами ПФ та зберігача розраховуються кожного робочого дня за кожний день розрахункового періоду як відсоток від чистої вартості активів ПФ, розрахованої на кінець цього дня.
Після надходження документів, що підтверджують правильність розрахунку винагороди/оплати послуг за відповідний розрахунковий період особам, які здійснюють обслуговування ПФ на підставі укладених договорів, але не пізніше 10 робочих днів після отримання зазначених документів розмір винагороди, визначений за останній розрахунковий період, може бути скоригований відповідно до отриманих документів.
2.3. Зобов’язання щодо розрахунків з продавцями пенсійних активів у відповідному розрахунковому періоді визначаються відповідно до умов договору про купівлю-продаж пенсійних активів та нормативно-правових актах, які визначають порядок ведення бухгалтерського обліку.
2.4. Інші зобов’язання у відповідному розрахунковому періоді визначаються відповідно до умов договорів та законодавства з питань пенсійного забезпечення.
IV. Порядок та строки обчислення чистої вартості активів ПФ
1. Обчислення та визначення вартості активів ПФ здійснюються особою, що здійснює управління активами ПФ, за активами, що знаходяться в її управлінні, кожного робочого дня.
Особа, що здійснює діяльність з управління активами недержавного пенсійного фонду, надає адміністратору цього фонду інформацію про вартість активів такого фонду, які знаходяться в її управлінні, у день проведення такого розрахунку.
Компанія з управління активами недержавного пенсійного фонду - суб’єкта другого рівня зобов’язана подавати кожного робочого дня адміністратору такого пенсійного фонду інформацію про вартість пенсійних активів фонду, які перебувають в її управлінні, у розрізі пенсійних активів системи недержавного пенсійного забезпечення та пенсійних активів накопичувальної системи пенсійного страхування у довільній формі.
2. Обчислення та визначення зобов’язань ПФ здійснюються адміністратором ПФ кожного робочого дня.
3. Обчислення та визначення чистої вартості активів та чистої вартості одиниці пенсійних активів ПФ здійснюються адміністратором ПФ на підставі вартості активів, визначеної особою, що здійснює управління активами ПФ, які знаходяться в її управлінні, кожного робочого дня.
Адміністратор ПФ на підставі даних, наданих особою (особами), що здійснює (здійснюють) управління активами ПФ, та даних щодо обсягу зобов'язань складає документ (довідку) про визначення чистої вартості активів ПФ та чистої вартості одиниці пенсійних активів ПФ по кожному ПФ окремо.
4. Зберігач перевіряє та підтверджує правильність розрахунку чистої вартості активів та чистої вартості одиниці пенсійних активів недержавного пенсійного фонду та недержавного пенсійного фонду - суб'єкта другого рівня не рідше ніж раз на місяць.
5. Компанія з управління активами Накопичувального пенсійного фонду подає щодня зберігачу Накопичувального пенсійного фонду інформацію, необхідну для перевірки правильності обчислення чистої вартості пенсійних активів та чистої вартості одиниці пенсійних активів Накопичувального пенсійного фонду, у довільній формі.
Директор департаменту
спільного інвестування
та регулювання діяльності
інституційних інвесторів
|
О. Симоненко
|