КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 24 жовтня 2012 р. № 967
Київ

Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки

( Назва із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) , № 1360 від 23.12.2020 (1360-2020-п) ) ( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) № 850 від 25.09.2019 (850-2019-п) № 1360 від 23.12.2020 (1360-2020-п) № 976 від 15.09.2021 (976-2021-п) )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму забезпечення молоді житлом на2013-2023роки (далі - Програма), що додається.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) , № 1360 від 23.12.2020 (1360-2020-п) )
2. Міністерству розвитку громад та територій разом з Міністерством фінансів передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми, виходячи з можливостей державного бюджету.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 850 від 25.09.2019 (850-2019-п) )
3. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям передбачати під час складання проектів місцевих бюджетів на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми.
4. Державному фонду сприяння молодіжному житловому будівництву разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями визначати щороку завдання з виконання Програми, здійснювати контроль та подавати Кабінетові Міністрів України інформацію про хід їх виконання.
Прем'єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 жовтня 2012 р. № 967
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 23 грудня 2020 р. № 1360)

ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА

забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки

Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

В Україні станом на 1 січня 2015 р., за даними Держстату, 657,2 тис. сімей та одинаків перебували на квартирному обліку, з яких молоді сім’ї - 68,1 тисячі.
Більшість молодих сімей не мають можливості отримати доступ на ринок житла без бюджетної підтримки. Тому проблема забезпечення молодих сімей житлом є дуже актуальною в Україні.
Статтею 47 Конституції України (254к/96-ВР) гарантовано право на житло; держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.
Обов’язком держави є надання реального інструменту для реалізації житлових прав громадян. Саме гостра житлова проблема є однією з причин міграції української молоді за кордон.
Протягом 2013-2020 років (станом на 1 липня 2020 р.) відповідно до Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 81, ст. 3261; 2018 р., № 2, ст. 76), передбачалося виділення коштів для надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла у розмірі 1952,295 млн. гривень, у тому числі із:
загального фонду державного бюджету - 94,897 млн. гривень;
спеціального фонду державного бюджету - 219,398 млн. гривень;
місцевих бюджетів - 1638 млн. гривень.
Фактично ж було профінансовано лише 1010,606 млн. гривень, у тому числі із:
загального фонду державного бюджету - 94,897 млн. гривень;
спеціального фонду державного бюджету - 222,709 млн. гривень;
місцевих бюджетів - 693 млн. гривень.
За рахунок коштів державного бюджету (у тому числі за рахунок коштів спеціального фонду) надано 978 пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла, місцевих бюджетів - 1259.
На даний час для участі у Державній програмі забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки у відкритих реєстрах державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" зареєстровано 7513 заяв громадян (станом на 1 липня 2020 року).
За час реалізації механізму надання пільгових іпотечних житлових кредитів, що передбачає здешевлення їх вартості шляхом надання часткової компенсації, відповідно до Порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов (343-2012-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2012 р. № 343 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 33, ст. 1229), таку компенсацію надано 17,8 тис. молодих сімей та одиноких молодих громадян.
Зазначених заходів недостатньо для розв’язання житлової проблеми серед молоді у найближчий час. Тому необхідним є продовжити дію Програми та відновити її фінансування із загального фонду державного бюджету.

Мета Програми

Метою Програми є створення належних умов для забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом.

Шляхи і способи розв’язання проблеми

Можливі два способи розв’язання проблеми.
Перший спосіб передбачає розв’язання проблеми забезпечення житлом молоді через виконання механізму забезпечення громадян доступним житлом відповідно до статті 4 Закону України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва" (800-17) .
Державна підтримка будівництва доступного житла полягає у сплаті державою 30 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або наданні пільгового іпотечного житлового кредиту. Забезпечення окремих категорій громадян доступним житлом здійснюється шляхом надання одноразової безповоротної фінансової підтримки у розмірі 50 відсотків вартості нормативної площі доступного житла за рахунок державних коштів. Одержувачі державної підтримки можуть отримувати кредит в банку для сплати частини вартості будівництва (придбання) доступного житла, що перевищує розмір державної підтримки, на умовах та у порядку, що визначені банком.
Однак, по-перше, зазначена державна підтримка орієнтована на всіх громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства, без акцентування на певній цільовій групі, зокрема молодих сім’ях. Таким чином, недоліком даного способу є неможливість реалізації адресного підходу стосовно молодих сімей та одиноких молодих громадян.
По-друге, забезпечення громадян доступним житлом вимагає наявності значної суми власних коштів для придбання житла. Проте у більшості молодих сімей, особливо з дітьми, та одиноких молодих громадян власні кошти для здійснення першого внеску відсутні.
Як свідчить економічна практика, за таких умов неможливо досягти відчутного ефекту у забезпеченні житлом молодих сімей.
Другий, оптимальний спосіб передбачає продовження дії Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967, що дасть можливість встановити найбільш ефективний спосіб забезпечення житлом саме молоді, шляхом реалізації механізму надання пільгових довгострокових житлових кредитів.
Прогнозні обсяги та джерела фінансування наведені у додатку 1.

Завдання і заходи Програми

Основними завданнями Програми є:
забезпечення розвитку пільгового молодіжного житлового кредитування, зокрема зміна підходів до розрахунку розміру кредиту;
формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами;
виконання регіональними управліннями / Іпотечним центром в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" рішень судів, які набрали законної сили, щодо об’єктів житлового будівництва, замовником будівництва яких є або виступали Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" та/або регіональні управління/ Іпотечний центр в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву.
( Розділ доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021 (976-2021-п) )
Завдання і заходи з виконання Програми наведені у додатку 2.

Очікувані результати, ефективність Програми

Успішне виконання Програми протягом 2021-2023 років дасть змогу створити умови для забезпечення житлом більше 2,5 тис. молодих сімей та одиноких молодих громадян.
Виконання Програми сприятиме також створенню умов для формування активної життєвої позиції молоді, розв’язанню їх житлових проблем, розвитку будівельної галузі та пов’язаних з будівництвом галузей промислового виробництва, створенню додаткових робочих місць у будівельній та суміжних із будівництвом галузях, збільшенню податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів, поліпшенню демографічної ситуації в країні.
Крім того, виконання Програми зменшує фінансове навантаження на молоді сім’ї, що сприяє підвищенню рівня соціального забезпечення населення, створює умови для гармонійного розвитку сім’ї та національної економіки. Адже механізм виконання Програми дає змогу спрямовувати кошти від повернення кредитів, наданих за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, на надання нових кредитів за рахунок коштів спеціального фонду.

Обсяги та джерела фінансування Програми

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел, у тому числі власних коштів громадян.
Для будівництва (придбання) житла в рамках виконання Програми протягом 2013-2023 років, а саме для реалізації механізму Програми, необхідні кошти в сумі 3365,379 млн. гривень, в тому числі протягом 2021-2023 років необхідні кошти в сумі 1918,536 млн. гривень. Прогнозний обсяг потреби у забезпеченні житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у розрізі регіонів наведено у додатку 3.
( Абзац другий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021 (976-2021-п) ) ( Програма в редакції Постанов КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) , № 1360 від 23.12.2020 (1360-2020-п) )
Додаток 1
до Програми

ПАСПОРТ

Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки

1. Програма затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967.
2. Державний замовник-координатор - Мінрегіон.
3. Керівник Програми - Міністр розвитку громад та територій.
4. Виконавці заходів Програми - Мінрегіон, Мінфін, державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву", Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації.
5. Строк виконання: 2013-2023 роки.
6. Прогнозні обсяги та джерела фінансування
Джерела фінансування
Обсяг фінансування, млн. гривень
У тому числі за роками
2013*
2014*
2015*
2016*
2017*
2018*
2019*
2020**
2021**
2022**
2023**
Державний бюджет
761,497
149,609
78,074
93,491
77,377
75,848
63,044
54,118
51,4
43,291
39,235
36,01
Місцевий бюджет
2603,882
33,532
36,624
64,694
94,337
115,693
145,678
155,924
157,4
600
600
600
Інші джерела
Усього
3365,379
183,141
114,698
158,185
171,714
191,541
208,722
210,042
208,8
643,291
639,235
636,01
__________
* Фактичні видатки станом на кінець року.
** Виходячи з можливостей державного бюджету та з урахуванням напрямів бюджетної політики.
( Додаток 1 в редакції Постанови КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) ; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 850 від 25.09.2019 (850-2019-п) ; в редакції Постанови КМ № 1360 від 23.12.2020 (1360-2020-п) ; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021 (976-2021-п) )
Додаток 2
до Програми

ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ

з виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки

Найменування завдання
Найменування показника
Значення показника
Найменування заходу
Відповідальні за виконання
Джерела фінансування (державний, місцевий бюджети та інші джерела)
Прогнозний обсяг фінансових ресурсів для виконання завдань, млн. гривень
У тому числі за роками
усього
за роками
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Запровадження механізму забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом
кількість наданих кредитів
7686
402
216
188
213
638
1109
1157
1 242
882
840
799
надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла
Мінрегіон
Мінфін
державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська
та Севастопольська міські держадміністрації
державний бюджет, у тому числі:
391,721
104,621
34
33,674
24
34,311
30
29
28
25,07
24,835
24,21
загальний фонд
94,9
70,63
24,27
спеціальний фонд
296,821
33,991
9,73
33,674
24
34,311
30
29
28,0
25,07
24,835
24,21
місцеві бюджети
2603,882
33,532
36,624
64,694
94,337
115,693
145,678
155,924
157,4
600
600
600
інші джерела
кількість договорів на обслуговування
8400*
6100*
5011*
3468*
2805*
2353*
1920*
1591*
1112*
950*
845*
компенсація відсоткових ставок кредитів комерційних банків, що надаються молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів
Мінрегіон
Мінфін
державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
державний бюджет
368,535
44,988
44,074
59,817
53,377
41,537
33,044
25,118
23,4
16,98
14,4
11,8
кількість нормативно-правових актів
2
1
1
удосконалення механізму пільгового довгострокового кредитування молодих сімей та одиноких молодих громадян
Мінрегіон
Мінфін
державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
Виконання регіональними управліннями/Іпотечним центром в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" рішень судів, які набрали законної сили, щодо об’єктів житлового будівництва, замовником будівництва яких є або виступали Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" та/або регіональні управління/Іпотечний центр в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
кількість рішень суду
1
1
виконання регіональними управліннями/ Іпотечним центром в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" рішень судів, які набрали законної сили, щодо об’єктів житлового будівництва, замовником будівництва яких є або виступали Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" та/або регіональні управління/Іпотечний центр в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
Мінрегіон;
Мінфін;
Державна спеціалізована фінансова установа "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву"
державний бюджет, у тому числі
1,241
1,241
спеціальний фонд
1,241
1,241
__________
* Кількість договорів, що залишилися на обслуговуванні на кінець року, які було укладено за програмою 2751380 "Часткова компенсація відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкція) і придбання житла".
( Додаток 2 в редакції Постанов КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) , № 1360 від 23.12.2020 (1360-2020-п) ; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021 (976-2021-п) )
Додаток 3
до Програми

ПРОГНОЗНИЙ ОБСЯГ

потреби у забезпеченні житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, в розрізі регіонів

Найменування регіону
Кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, які перебувають на квартирному обліку станом на 1 січня 2011 р.
Кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, які зареєстровані в реєстрах державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" для отримання довготермінових пільгових кредитів для будівництва (реконструкції) та придбання житла станом на 1 липня 2020 р.
2013 рік *
2014 рік *
2015 рік *
2016 рік *
2017 рік *
2018 рік *
2019 рік *
2020 рік **
2021 рік
2022 рік
2023 рік
усього
таких, що планується забезпечити житлом
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів
кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, що планується забезпечити житлом***
кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, що планується забезпечити житлом***
кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, що планується забезпечити житлом***
Автономна Республіка Крим
5572
16
16
1133
Область:
Вінницька
4323
52
202
8
598
3
242
7
565
15
659
9
828
8
570
2
24
23
21
Волинська
4872
50
348
4
273
3
241
2
170
4
241
8
10
2835
17
2
302
41
38
37
Дніпропетровська
5214
62
230
16
1080
18
1217
4
229
5
346
6
43
4
109
6
41
3
27
26
24
Донецька
9101
40
116
31
2248
6
421
1
2
14
13
13
Житомирська
3288
45
233
4
271
5
265
7
456
5
299
5
453
6
200
9
190
4
27
26
25
Закарпатська
856
74
295
13
968
7
414
6
333
6
397
8
12
14
1543
8
34
33
32
Івано-Франківська
1243
92
228
16
1172
5
310
5
384
19
1223
17
219
17
940
10
2116
3
499
27
26
24
Київська
5278
90
119
25
1925
12
942
15
822
6
310
15
7
8
522
2
14
13
12
Кіровоградська
1000
17
215
6
407
1
42
1
2
3
4
26
24
23
Луганська
3413
65
82
25
1874
5
349
2
149
9
117
3
59
15
6
10
10
9
Львівська
5203
104
239
17
1157
6
456
15
1090
10
796
13
1711
20
416
23
561
845
28
27
26
Миколаївська
3048
275
580
23
1785
41
2376
40
2621
42
2544
38
41
44
6997
6
68
63
62
Запорізька
4000
84
426
12
975
4
221
7
398
16
19
22
4
50
48
45
Одеська
2883
42
314
10
573
6
307
1
54
7
2
11
715
5
37
35
33
Полтавська
2094
190
431
24
1530
19
1007
11
805
17
1078
32
2849
34
1665
39
376
14
177
51
48
46
Рівненська
2462
63
293
16
788
7
468
5
292
13
942
11
726
6
184
5
34
33
31
Сумська
8389
97
371
6
452
7
345
6
347
11
717
30
1314
15
1470
16
2270
6
43
42
39
Тернопільська
2387
20
82
5
433
2
172
1
114
2
126
4
690
3
318
2
406
1
9
10
9
Харківська
3775
189
628
21
1830
8
530
17
1117
21
1558
26
2716
37
7313
33
1341
26
3082
74
69
67
Херсонська
2818
112
168
25
1626
15
899
9
493
8
558
16
704
18
1871
17
4
20
19
18
Хмельницька
6434
40
409
9
741
5
306
6
319
4
244
4
4
330
6
2
48
46
43
Черкаська
4138
55
168
15
1058
7
544
5
358
3
246
6
5
675
9
2342
5
21
19
18
Чернівецька
2122
43
185
6
323
9
581
3
237
5
444
3
437
7
225
8
406
2
22
21
20
Чернігівська
2036
50
158
7
582
5
393
4
325
6
404
9
6
202
10
191
3
227
18
18
17
м. Київ
14521
141
993
51
3321
12
661
13
767
9
450
20
1385
12
1139
15
70
9
483
115
110
105
м. Севастополь
1252
3
3
228
Усього
111722
2111
7513
402
28376
216
13872
188
12091
213
14089
319
14023
299
20779
351
20657
123
5615
882
840
799
__________
* Фактичні показники.
** Інформація станом на 30 липня 2020 року.
( Додаток 3 в редакції Постанов КМ № 1032 від 20.12.2017 (1032-2017-п) , № 1360 від 23.12.2020 (1360-2020-п) )