Основным документом, регулирующим порядок применения единого налога, является Указ Президента Украины "Об упрощенной системе налогообложения, учета и отчетности субъектов малого предпринимательства" от 03.07.98 г. № 727/98. В статье 1.7 "Единый налог и другие налоги и сборы" указано, от каких платежей освобождены плательщики единого налога, в т. ч. и от сбора на обязательное социальное страхование. Однако в соответствии с Указом от 28.06.99 № 746/99, внесшим существенные изменения в Указ № 727/98, юридические лица - плательщики единого налога не освобождаются от обязанности производить удержания из совокупного налооблагаемого дохода своих работников сумм подоходного налога, сбора на обязательное государственное пенсионное страхование и сбора на обязательное социальное страхование на случай безработицы. ООО "Театрон" с 1999 г. является плательщиком единого налога. Соответственно, начисление сбора на социальное страхование по временной потере нетрудоспособности, как и удержания из доходов работников не производит. В 2001 г. мы обращались за консультациями по этому вопросу в налоговые инспекции, информационные бюро и страховые органы. Налоговые органы утверждали, что платить ненужно, а страховые, что платить нужно. Государственный Комитет Украины по вопросам регуляторной политики и предпринимательства своим информационным письмом от 24.10.01 г. № 1-221/6346, ссылаясь на Указы Президента и вновь изданные законы, подтвердил, что субъекты малого предпринимательства, уплачивающие единый налог, не являются плательщиками страховых взносов. Страховые отделы пытаются нас наказать по самым строгим меркам, тогда как мы - законопослушные предприниматели и по всем показателям не нарушаем законы Украины. Просим дать консультацию по затронутому вопросу. * * * Дiйсно, Указом Президента України "Про спрощену систему оподаткування, облiку та звiтностi суб'єктiв малого пiдприємництва" вiд 03.07.98 г. за № 727/98 (зi змiнами до нього вiд 28.06.99 г. за № 746/99 ( 746/99 )) суб'єктiв малого пiдприємництва, що перейшли на сплату єдиного податку, було звiльнено вiд сплати деяких податкiв i зборiв, зокрема збору на обов'язкове державне пенсiйне страхування та обов'язкове соцiальне страхування. Вiдповiдно до Закону України "Про збiр на обов'язкове соцiальне страхування" вiд 26.06.97 г. за № 402 ( 402/97-ВР ), чинного на час ухвалення Указу та змiн до нього, до цього збору входив збiр на обов'язкове соцiальне страхування на випадок безробiття (який мали сплачувати як суб'єкти пiдприємницької дiяльностi, що використовують працю найманих працiвникiв, так i самi фiзичнi особи, якi працюють на умовах трудового договору (контракту) та збiр на обов'язкове соцiальне страхування (який мали сплачувати до Фонду соцiального страхування лише суб'єкти пiдприємницької дiяльностi, що використовують працю найманих працiвникiв). За цим Законом фiзичнi особи не повиннi були сплачувати збiр до Фонду соцiального страхування. Тому в зазначеному Указi не йшлося про обов'язок роботодавця утримувати та перераховувати збiр iз заробiтної плати працiвникiв до цього Фонду. З ухваленням Законiв України вiд 02.03.00 г. за № 1533 ( 1533-14 ) "Про загальнообов'язкове державне соцiальне страхування на випадок безробiття", вiд 18.01.01 г. за № 2240 ( 2240-14 ) "Про загальнообов'язкове державне соцiальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатностi та витратами, зумовленими народженням та похованням", вiд 29.03.99 г. за № 105 "Про загальнообов'язкове державне соцiальне страхування вiд нещасного випадку на виробництвi та професiйного захворювання, якi спричинили втрату працездатностi", введених в дiю нинiшнього року, всi суб'єкти пiдприємницької дiяльностi, якi використовують найману працю (в тому числi тi, якi обрали особливий спосiб оподаткування своїх доходiв), повиннi сплачувати внески до вiдповiдних цiльових страхових фондiв за найманих працiвникiв у порядку та в розмiрах, передбачених цими законами (за себе фiзичнi особи - суб'єкти пiдприємницької дiяльностi можуть сплачувати внески на добровiльних засадах). Для запровадження загальнообов'язкового державного соцiального страхування на випадок безробiття та загальнообов'язкового державного соцiального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатностi та витратами, зумовленими народженням та похованням, та визначення розмiрiв внескiв до фондiв цих видiв страхування ухвалено Закон України вiд 11.01.01 "Про розмiр внескiв на деякi види загальнообов'язкового державного соцiального страхування". Згiдно з абзацом третiм пункту 5 статтi 6 цього Закону визначено таким, що втратив чиннiсть. Закон України "По збiр на обов'язкове соцiальне страхування". Водночас продовжують дiяти нормативно-правовi акти (в тому числi вищезазначений Указ), якими передбачено обов'язковi вiдрахування частини податку на окремi види соцiального страхування. Враховуючи наведене та з метою уникнення подвiйного оподаткування суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, якi обрали особливий спосiб оподаткування своїх доходiв, було пiдготовлено спiльне звернення Мiнпрацi (за № 03-3/1808-1 вiд 20.04.01) i Держпiдприємництва за № 1-531/2481 вiд 12.04.01) до виконавчих дирекцiй фондiв соцiального страхування, в якому рекомендовано не застосовувати до суб'єктiв малого пiдприємництва фiнансовi санкцiї та не накладати адмiнiстративнi штрафи до законодавчого упорядкування сплати зазначеними суб'єктами податкових платежiв. Отже, оскiльки частина коштiв вiд сплати суб'єктами пiдприємницької дiяльностi єдиного податку перераховується органами Держказначейства до Фонду соцiального страхування з тимчасової втрати працездатностi та Фонду загальнообов'язкового державного соцiального страхування України на випадок безробiття, цi суб'єкти до законодавчого упорядкування сплати ними податкових платежiв не повиннi нараховувати i сплачувати страховi внески на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатностi та витратами, зумовленими народженням та похованням, на випадок безробiття до вiдповiдних Фондiв вiд суми Фактичних витрат на оплату працi найманих працiвникiв. Водночас найманi працiвники, роботодавцями яких є суб'єкти господарської дiяльностi, що обрали особливих спосiб оподаткування своїх доходiв, є застрахованими особами i повиннi сплачувати (а роботодавцi перераховувати) страховi внески в розмiрi 0,5% (0,25%) вiд суми оплати працi, що обкладається прибутковим податком з громадян, до Фонду соцiального страхування з тимчасової втрати працездатностi та 0,5% вiд цiєї суми до Фонду загальнообов'язкового державного соцiального страхування України на випадок безробiття вiд дати набрання чинностi Законом України "Про розмiр внескiв на деякi види загальнообов'язкового державного соцiального страхування" (22 лютого 2001 р.). Тобто суб'єкти пiдприємницької дiяльностi - платники єдиного податку i зараз не звiльняються вiд обов'язку утримання i перерахування до цiльових страхових фондiв внескiв iз сум оплати працi найманих працiвникiв. Оскiльки Указом Президента України "Про спрощену систему оподаткування, облiку та звiтностi суб'єктiв малого пiдприємництва" не передбачалося перерахування коштiв вiд сплати єдиного податку на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування вiд нещасного випадку на виробництвi та професiйного захворювання, якi спричинили втрату працездатностi, тому страховi внески на цей вид страхування мають сплачуватись платниками цього податку на загальних пiдставах вiдповiдно до Закону України "Про страховi тарифи на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування вiд нещасного випадку на виробництвi та професiйного захворювання, якi спричинили втрату працездатностi". Щодо себе такi внески сплачуються цими суб'єктами на добровiльних засадах. ------------------------------------------------------------------ "Налоговый. Банковский. Таможенный Консультант" №21/02, стр. 14 [27.05.2002] Свiтлана Димитренко; Заступник нач. упр. загальнообов'язкового державного соцiального страхування Мiнпрацi України ------------------------------------------------------------------